שטח 4X4 > מסלולי טיול > מרכז וגוש דן

מסלול טיול סובב עמק שילה

בלב הרי שומרון, לצד כביש 60 ובין ישובים ישראלים נמצא עמק שילה שבו היה לפני 3,000 שנים המרכז השלטוני של יהושע ו-12 השבטים, והמרכז הרוחני של בני ישראל – המשכן ובו ארון הברית.
מסלול טיול 4X4 בין מעיינות, בורות מים, גפנים, זיתים וחורבות בנות אלפי שנים.

אבני דרך לאורך מסלול הטיול:

כביש 5, אריאל, כביש 505, צומת תפוח, כביש 60, עלי, גבעת הראל, נחל שילה, גבעת הרואה, עין עוז, עמק שילה, ראס א-טוויל, ואדי מוסא, שבות רחל, עדי-עד, שילה, המשכן, דרך עמיחי, מעיין הגבורה.

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש לאורך מסלול הטיול

המסלול בעבירות קלה לנהג מנוסה ובעבירות בינונית לנהג מתחיל בשטח או לרכב שטח ללא הילוך כוח.

המסלול נוסע על שבילים ברורים שרובם גם מסומנים בצבע. אין כל סיבה לרדת מהשבילים הברורים ו/או המסומנים ולפגוע בנוף, בצומח או בחי.

אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של החיות בטבע.

אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.

המסלול אינו עובר בשטחי אש פעילים של צה"ל ואפשרי לנסיעה בכול ימות השבוע.

מומלץ מאוד לצאת לדרך עם שני כלי רכב לפחות וציוד גרירה וחילוץ בסיסי.

באזור זה מומלץ לנוע באור יום, בקבוצות ועם כלי נשק.

אורכו של המסלול 54 ק"מ, מתוכם כ-25 ק"מ בכבישים, והוא יארך כ-4 שעות, בהתאם לקצב הנהיגה ולעצירות בדרך.
קישור לטיפים לנהיגה בשטח

שיטת הניווט במסלול טיול הג'יפים

חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלולים מופיעים בצורה של סיפור דרך עם 15 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה בסוף הכתבה.

הניווט על שבילים מסומנים במפה ובשטח הברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000 . הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך בזכות סימון השבילים וסיפור הדרך המפורט אפשר לנווט גם בלעדיו.

יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.

קישור לכל כתבות הניווט באתר השטח

מה עושים? איך מנווטים?

בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך.

בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון - נ.צ..

באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר). חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

הכנת אמצעים למסלול טיול הג'יפים

• מים ומזון ליום בשטח.
קישור לטיפ שטח בנושא ציוד לשטח

תחילת מסלול טיול הג'יפים:

במחסום היציאה/כניסה מהשומרון שעל כביש 5, מזרחית לראש העין ועל הכביש הראשי לאריאל, כ-20 ק"מ מתל אביב.

נ.צ. 1 – מחסום שער שומרון

מתחילים ומאפסים מד אוץ

נוסעים מזרחה על כביש 5 עם השילוט לכיוון אריאל.

9.5 ק”מ חולפים על פני צומת ברוכין במפגש עם כביש 446.

12 ק”מ חולפים תחת מחלף ברקן (הכניסה לאזור התעשייה של אריאל).

13.4 ק”מ חולפים על פני הרמזור של צומת קדומים.

15.8 ק”מ כיכר הכניסה לאריאל בה ממשיכים ממשיכים מזרחה ועוברים לכביש מספר 505 לכיוון צומת תפוח.

25.6 ק”מ הכיכר הגדולה של צומת תפוח.

נ.צ. 2 - צומת תפוח

פונים ימינה ודרומה לכביש 60 עם השילוט לכיוון עלי ובית אל.

כביש 60 שאורכו 232 ק"מ סלול על בסיסה של דרך ההר / דרך האבות ההיסטורית והוא מחבר בין באר שבע, לאורך יהודה ושומרון עד נצרת.

2.2 ק”מ חולפים דרומה על פני מחלף רחלים ונכנסים לתחום המועצה האזורית מטה בנימין, שקיבלה את שמה בזכות נחלת שבט בנימין.

4.7 ק”מ חולפים דרומה על פני צומת הכניסה לישוב הפלסטיני א-סאוויה ולאחריו לובן א-שארקיה.

9.4 ק”מ חולפים על פני הכניסה להתיישבות העירונית – עלי, יישוב מעורב, הוקם בשנת 1984 ונקרא על שם עלי הכהן, שהיה מנהיג ושופט בסוף תקופת המשכן.

9.6 ק”מ באמצע גדר הבטיחות - פניה ימינה מכביש 60 לכביש/שביל.

נ.צ. 3 – כניסה לשטח

פונים ימינה מכביש 60 לכביש צר ומיד שמאלה בצומת T עם השלט לעין עוז וסימון השבילים הכחול.

0.2 ק”מ צומת שבילים כפול, בו השביל הראשון המסומן בשחור מוביל במקביל לכביש 60 ומיד לאחריו עם שביל המטפס שמאלה אל גבעת הראל. בשניהם ממשיכים ימינה עם הסימון הכחול לכיוון עין עוז דרומה על שביל / כביש משובש.

0.8 ק”מ מגרש החנייה למרגלות עין עוז - עין מוּחַ'יבָּר הוא מעיין שכבה הנובע ממערה קטנה לעבר שתי בריכות מבוטנות ולידם שולחנות פיקניק. המעיין על שמו של הראל עוז בן-נון שנרצח יחד עם חברו שניאור שלמה ליבמן על ידי מחבלים במהלך סיור ביטחוני ליד יצהר.

נ.צ. 4 - עין עוז

ביציאה מהמעיין אפשר לפנות ימינה ולטפס עם השביל המסומן בכחול במעלה הערוץ לעבר גבעת הרואה. המעלה בעבירות בינונית עד קשה ומתאים רק לכלי רכב עם הילוך כוח וציוד חילוץ מתאים.

המסלול שלנו ממשיך למטה ומזרחה בערוץ המסומן בירוק לתוך נחל שיל / ואדי אל מר'סל.

0.7 ק”מ השביל חולף ליד אתר קטן של שולחנות פיקניק.

1.6 ק”מ צומת T בחיבור של השביל המסומן בירוק עם השביל המסומן בכחול המגיע מכיוון גבעת הרואה והמעלה הקשה המטפס מעין עוז.

נ.צ. 5 – צומת T

פונים שמאלה לתוך המטע זיתים ונוסעים דרומה מזרחה על השביל המסומן בירוק.

0.3 ק”מ מחסה של רועים משמאל לדרך ומימין שביל רגלי המטפס לחרבת רפיד – בה נמצאו שרידים מהתקופה הכלקוליתית, מלפני כ-5,000 שנים.

0.6 ק”מ צומתT בו פונים ימינה.

0.9 ק”מ צומת בפתחה רחבה, עם עבודות פיתוח משמאל לשביל, בו ממשיכים ישר וימינה.

1.1 ק”מ מעבר בטון תחת כביש 60, בגובה של כ-2.1 מטרים, למרגלות החניון ודמויות הברזל להנצחת הגדודים העבריים, שהתנדבו לעזור לכוחות הבריטים במלחמת העולם הראשונה.

נ.צ. 6 – מעבר בטון

ממשיכים על השביל המסומן בירוק ובמקביל לכביש הפנימי לכיוון שילה ושבות רחל.

0.2 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר לשביל הכרמים של עמק שילה.

0.5 ק”מ צומת בו פונים ימינה לשביל כורכר הלבן. ומתרחקים מהכביש של שילה.

2 ק”מ צומת שבילים מסומנים בירוק ובכחול בלב עמק שילה.

נ.צ. 7 - צומת שבילים

ממשיכים ישר על שביל הכורכר הלבן ההופך לשביל חום, בהתאם לאדמה של עמק שילה.

0.4 ק”מ מימין לשביל בור מים מבוטן האוסף את מימיו מזרימת המים בחורף.

0.7 ק”מ ממשיכים מזרחה עד צומת שבילים.

נ.צ. 8 – צומת שבילים

פונים ימינה בירידה עם השביל לתוך עמק שילה – בעברו היהודי היה מלא בכרמי ענבים לייצור יין, בתקופה הערבית נעקרו הכרמים (בגלל האיסור בקוראן לשתות יין) ובמקומם נטעו זיתים. כיום חוזרים ונוטעים גפנים ליין – הנהנים מ"מנות קור" הדרשות לשם הורדת הסוכר בענבים ובכך הורדת כמות האלכוהול ביין. בערבית נקרא העמק "סהל אל בנאת" הוא עמק הבנות, על שם הנערות המחוללות בכרמים, בתקופה הישראלית הקדומה.

נוסעים דרומה על השביל הטרשי, בצמוד למדרון של ראס א-טוויל (הכיפה הגבוהה).

0.7 ק”מ השביל פונה מזרחה, נכנס לערוץ של ואדי מוסא ונוסע למרגלות שביל כבוש ועליו הכנה לסלילה.

0.9 ק”מ השביל פונה ימינה ומטפס לגדה הימנית.

1.4 ק”מ צומת T בקצה כרם ענבים חדש של ההתיישבות החדשה עדי-עד.

נ.צ. 9 - צומת T

פונים ימינה ודרומה לאורך הגדר של הכרם.

0.4 ק”מ צומתT עם שביל טוב בו פונים ימינה לכיוון הגבעה עליה מטעי זיתים ועצי ברוש בשיא הגובה.

0.8 ק”מ השביל עובר בראש הגבעה ואז יורד מערבה חזרה לתוך עמק שלה.

1.6 ק”מ צומת עם קצה של כביש בקצה העמק.

50 מטרים משמאל ומדרום לצומת בור מים מבוטן.

נ.צ. 10 – צומת שביל כביש

ממשיכים ישר ומערבה על הכביש הצר.

0.7 ק”מ צומת באמצע הכביש בו פונים ימינה לשביל כורכר לכיוון היישוב שילה, הנמצא מצפון לעמק.

1.5 ק”מ צומת שבילים עם שביל מרכזי החוצה את העמק ממזרח למערב.

נ.צ. 11 – צומת שבילים

ממשיכים ישר וצפונה בשביל החום לכיוון היישוב שילה.

0.2 ק”מ צומתT על שביל כורכר בו פונים שמאלה.

0.4 ק”מ צומת שבילים בו פונים ימינה.

1.1 ק”מ צומת שבילים בו פונים ימינה ולמעלה לכביש במחבר את שילה ורחל שבות, ועל הכביש פונים שמאלה לכיוון צומת שילה.

1.4 ק”מ צומת הכניסה ליישוב שילה.

נ.צ. 12 – צומת כביש

מאפסים מד אוץ ונוסעים לאתר המשכן בתוך שילה

לאתר המשכן פונים ימינה עם השלט לשילה הקדומה.

0.3 ק”מ נכנסים בשער היישוב שלה וממשיכים ישר על הכביש הראשי.

0.5 ק”מ שער הכניסה לאתר המשכן. האתר פתוח כל יום משעה 09:00 ועד שעה 17:00 וביומי שישי עד שעה 13:00.

" וְקִדַּשְׁתִּי אֶת אֹהֶל מוֹעֵד וְאֶת הַמִּזְבֵּחַ, וְאֶת אַהֲרֹן וְאֶת בָּנָיו אֲקַדֵּשׁ לְכַהֵן לִי. וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְהָיִיתִי לָהֶם לֵאלֹהִים. וְיָדְעוּ כִּי אֲנִי ה' אֱלֹהֵיהֶם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם, לְשָׁכְנִי בְתוֹכָם: אֲנִי ה' אֱלֹהֵיהֶם. " (ספר שמות פרק כ"ט- פסוק מ). משטח מלבני ברוחב של כ-25 מטרים, למרגלות האתר הגדול, מזוהה במסורת היהודית כמשכן העדות – האוהל הקדוש ביותר לעם ישראל ובו הארון עם לוחות הברית ובחצרו המזבח. המשכן עמד בשילה 369 שנים, כאן גם היה המרכז השלטוני בתקופת יהושע והשופטים, כאן הושלמה משימת כיבוש וחלוקת הארץ ל-12 השבטים. המשכן וארון הברית נפלו בידי האשורים, בשנת 722 לפני הספירה ובכך הגיע לסופה ממלכת ישראל. המקום הקדוש ליהודים הוחלף בתוקפת המלך שלמה בבית המקדש שהוקם על הר המוריה בירושלים. באתר של המשכן בשילה נמצאת גם "כיפת השכינה" קובת אל סכינה, בערבית, המזוהה עם קבר עלי הכהן, מערות קבורה של יהודים מתקופת בית שני, גתות לדריכת יין, בתי בד לייצור שמן זית ומחסנים, כנסייה ביזנטית (מהמאה ה-5 לספירה), מסגד מוסלמי מהתקופה הממלוכית (המאה ה-13 לספירה), בית כנסת עדכני ומרכז מבקרים עם מיצג ומגדל תצפית.

מאפסים מד אוץ וממשיכים במסלול הנסיעה בשטח

בפינה הצפון מערבית של צומת הכניסה ליישוב שילה יורדים לשביל מסומן בשחור לצד החממות שבכניסה ליישוב שילה. השביל נוסע לכיוון כביש 60 , מתעקל צפונה ונוסע במקביל לכביש 60.

0.7 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר על השביל שמעל כביש 60.

0.9 ק”מ השביל מתעקל ימינה, עוזב את הכביש, ומיד בצומת הקרוב עם העמוד עץ פונים שמאלה ויורדים למטה לכיוון החממות.

1.4 ק”מ הצומת השני הוא צומת T בו פונים שמאלה לכיוון העמוד הגבוה הצבוע כתום לבן.

1.8 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר לתוך מטע זיתים ובמקביל לזיתים, על שביל מסומן באדום.

2.8 ק”מ צומת שבילים לצד עמוד חשמל ובורות בטון.

נ.צ. 13 – צומת שבילים

בוחרים בשביל הימני הגבוה יותר וממשיכים צפונה לכיוון הערוץ הרחב שממול.

0.3 ק”מ צומתT בערוץ של ואדי אל עריק, בו פונים ימינה ולמעלה על השביל הכבוש והמשובש.

0.5 ק”מ צומת עם דרך עמיחי, על שמו של עמיחי מרחביה אשר שירת בגולני ונפל במלחמת לבנון השנייה בקרב על בינת ג'ביל, בו ממשיכים ישר עם הסימון השחור.

0.9 ק”מ בקצה השביל ולב מטע זיתים מעין הגבורה – מעין שכבה ובקצהו שתי בריכות שכשוך ומסביב עצים לצל ושולחנות קק"ל לפיקניק. המקום הוקם ומתוחזק על ידי תושבי עלי לזכרם של אבי ואביטל וולנסקי שנרצחו בשנת 2002 על כביש 60 ליד עלי, כשאביטל נושאת ילד ברחמה ולהם שני ילדים קטנים שנסעו איתם ברכב ונפצעו בפיגוע.

נ.צ. 14 – מעין הגבורה

חוזרים על השביל הראשי במורד הנחל לכיוון כביש 60.

0.7 ק”מ חולפים ליד בית העלמין של הישוב עלי, מימין לדרך.

0.8 ק”מ מגיעים לכביש 60.

נ.צ. 15 – כביש 60

סוף מסלול טיול ועד כאן 54 ק”מ של מסלול טיול ג'יפים בלב השומרון

פנייה ימינה על כביש 60 חזרה לצומת תפוח ומשם ימינה ומזרחה לבקעת הירדן או שמאלה על כביש 505 לכיוון אריאל ותתל אביב.

פנייה שמאלה על כביש 60 לכיוון בית אל ועופרה יכולה להביא אתכם לצומת המשטרה הבריטית ומשם ימינה ומערבה על כביש 465 עד לרנתיס שליד ראש העין.

להתראות בטיול הבא...
עופר אוגש

קובץ למכשירי GPS ורשימת נקודות ציון

נ.צ.

צפוניות

מזרחיות

1162037

הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד או עמוד ענן.
לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבתחילת הקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''

קובץ בפורמט TWL למכשירי GPS ולתוכנת נביגייד ולעמוד ענן

קובץ GPX להורדה של מסלול הטיול למכשירי GPS ולתוכנת Off Road

מפת מסלול הטיול בקנה מידה 1/250,000

עוד מסלולי טיול וטיולי ג'יפים בארץ ובעולם:

מסלולי טיול בארץ:
בקעה ומדבר יהודה | גליל ורמת הגולן | ירושלים והשפלה | מרכז וגוש דן | נגב דרומה עד אילת