שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

דיפנדר 110 מהסרטים - דיפנדבל

הדיפנדר דבל-קבינה של אורן גרינפלד נראה מקורי - אבל למעשה הוא פרי עבודה עצמית, עם השראה מדמות ספרותית ידועה...

במבט ראשון, קל לטעות ולחשוב שהדיפנדר של אורן גרינפלד הוא כלי מקורי שעבר קצת שפצורים וקישוטים. אחרי הכל, לנדרובר הרי מייצרים 110 דבל-קבינה, למרות שהדגם לא מיובא ארצה – אצלנו מוכר יותר ה-130 הענק, שמסתובב פה ושם בתצורה ממוגנת-ירי. כשראינו את הדיפנדר השחור והמלוטש בתערוכת ''רכב ויותר'', חשבנו גם אנחנו שמדובר בדגם המקורי. אבל לא. מדובר ב-110 TD5 שגרתי, שיד המקרה שמה בידיים של אורן בדיוק כאשר נדלק על הדיפנדר המאובזר של אנג'לינה ג'ולי, הלא היא לארה קרופט בסרט ''טומב ריידר''. לא לא, על הדיפנדר הוא נדלק... טוב, לא חשוב. כמי שרגיל להחזיק כלי עבודה בידיים מגיל צעיר (ולא שהוא זקן או משהו: אורן בן 27 בלבד), וכמנהל ''מוסך מוטורס'' המשפחתי הותיק בראשל''צ (מורשה רובר ולנדרובר), עמדו לרשות אורן ניסיון, אמצעים וידע – משאבים יקרי-ערך שבני-תמותה רגילים צריכים לשלם עבורם ממון רב. זמינות המשאבים הנ''ל הפכה את הפרוייקט לבר ביצוע, כאשר אורן מצליח לדחוף את העבודה טיפין-טיפין בין המשימות היומיומיות של הפרנסה במוסך.

ההתחלה, אם כן, היתה באוגוסט האחרון (כן, כל העסק לקח לא הרבה יותר מחצי שנה, של עבודה בזמן הפנוי), עם דיפנדר 110 דגם 99' אחרי תאונה קלה, והשראה מהדיפנדר של אנג'לינה/לארה. נכון שאנג'לינה לא נוהגת בדבל-קבינה בסרט, אבל לאורן זה לא ממש הפריע - והוא יצא לדרך בסיוע צמד אחיו הצעירים איתי ותומר, השותפים לפרוייקט. תכנונים מדוקדקים על הנייר ועבודה של בעלי מקצוע מהשורה הראשונה הביאה לתוצאה המאד-מהוקצעת שאתם רואים לפניכם - דיפנדר דבל-קבינה נקי להפליא. קיצוץ הגג בחלקו האחורי הביא לשינוי דראסטי במראה החיצוני, למעשה מבלי לשנות את המבנה הבסיסי: הפרופורציות עכשיו יותר דחוסות, יותר ''נכונות'', ללא הדגש המוגזם על החלק האחורי הגבוה שמפריע בדיפנדר 110 הרגיל בהשוואה ל-90, למשל. יחד עם צמיגים רחבים במתינות יחסית למקור, 265/75R16, נראה הדיפנדר שרירי, אתלטי ומאוזן. נגיעות דיפוני-המתכת המחוספסים המפוזרים בנדיבות לאורך המרכב תורמים את שלהם למראה המסוקס, כמו גם סוללת הפנסים מעל הקבינה. מהבחינה המכנית, השינויים היו צנועים, רובם במכלולי המיתלים, והם רחוקים מלהיות העיקר. המראה, ה''לוק'' הנכון, היה המטרה של אורן. החישוקים באו מדיסקברי (ובעתיד כנראה יוחלפו לדגם SE). בנוסף לצמיגים המוזכרים לעיל, הקפיצים שבאו גם הם מדיסקברי (הקדמיים - הווי-דיוטי). בולמי הזעזועים הם שילוב של קוני ובילשטיין מלפנים. השינוי היחיד במנוע הוא צ'יפ של TTP, שנותן כוח יותר לינארי ורציף, ללא שינויים דרמטיים

בפנים הרכב נקט אורן בפעולות הכרחיות כדי להפוך את החיים לנוחים ונעימים יותר. את המושבים הקדמיים החליף במושבים שמקורם בפיאט קופה שהיתה בבעלותו בעבר; משוביה המקוריים הוחלפו במושבי עור ואלו עם הבד הגיעו לדיפנדר. מאחור הותקן מושב של... טויוטה יאריס. לנוחות יומיומית הותקנה נעילה מרכזית. הנהיגה בדיפנדר-דאבל של אורן מהווה חוויה שונה מהמוכר, ולא רק בגלל מושבי הפיאט שהם הנוחים ביותר בהם ישבתי בדיפנדר כלשהו אי-פעם. כל מבט לאחור או במראה המרכזית מפתיע אותך מחדש – המראה פשוט מאד מוזר כאשר אתה ישוב בדיפנדר. הראות החוצה מעולה ואפשר רק להצטער על ש'חברת המזרח' לא מביאה לכאן את ה-110 דבל-קבינה המקורי של לנדרובר. בעצם, מבחינתו של אורן זה כנראה דווקא טוב שלא...

הדיפנדאבל אמור להיות קל במקצת מה-110 המקורי, אבל למען האמת, בנסיעתנו הקצרה קשה היה לחוש בכך. כן, אפשר להרגיש בהבדלים במיתלים המוקשחים (''אנחנו יוצאים עם הכלי לטיולים כשהוא עמוס לעייפה, ואז הוא ממש נוח''), אבל כל זה לא ממש משנה. המראה הייחודי שהשיג אורן הוא שעושה את הדיפנדר השחור שלו למשהו שעושה נעים בעין ועוד יותר נעים בבטן. אבל אם אתם חושבים שהמטרה של אורן הושגה, טעות בידיכם. ''האוטו גמור רק ב-50%'', הוא מסביר במלוא הרצינות, בזמן שאנחנו מביטים בהשתאות על הכלי המלוטש והממורק שנראה לנו מ-א-ד גמור. נאה דורש, נאה מקיים: מאז שנפגשנו אנחנו עם הדיפנדר-דבל כבר הספיק אורן להוסיף חלונות חשמל, והרשימה המתוכננת עוד ארוכה. על הפרק עומדת נעילת דיפרנציאל אחורית, אולי הגבהות, קשת התהפכות משופרת שאולי תהפוך לכלוב של ממש, מזגן מפוצל, גג שמש, ואולי גם ריפודי עור; הוא זומם אולי לשנות את הצבע, ואם לא יחליף את החישוקים המוזכרים לעיל אזי בוודאי יצבע את הנוכחיים. הקפיצים הקדמיים יוחלפו להבי-דיוטי של דיפנדר. תותקן כננת WARN 9000. ואחרי שכל זה יקרה, בודאי תיווצר איכשהו רשימה חדשה, שכן מוחו הקודח של אורן לא נח לרגע. כבר עכשיו הוא נמצא בעיצומו של פרוייקט יומרני - התאמת תיבה אוטומטית לדיפנדר TD5, דבר שאיש לא עשה עד היום. ''תוך שבועיים-שלושה זה גמור'', הוא אומר בביטחון. אני בהחלט מאמין לו. מה שכבר היום יש לו הוא הדיפנדר 110 דבל-קבינה היחיד בישראל.

תגובות

0 תגובות