שטח 4X4 > יומני מסע בעולם > אמריקה

באחה 1000 - חלום שמתגשם

בין שמות אנשי הצוות הישראלי המתחרה בבאחה 1000 צד את עיני שמו של אבי מזרחי, המלווה את הצוות. עיון קצר בארכיון האתר מצא את הכתבה הבאה, בה מתאר אבי הכנות למסע חוצה אמריקה עם לנד קרוזר 80. שווה קריאה והזלת דמעה

קילומטרים רבים כבר עברנו.

20,000 ק''מ בהודו, מהחופים והמישורים הדרומיים החמים, חוצים משטחים צבעוניים, ועד להתפתלות המאתגרת בדרכים המשובשות במעלה פסגות ההימלאיה המושלגות, הנושקות לרקיע. כל זאת, רכובים על אופנוע הנפילד הודי, 2 גלגלים, הרבה מאוד ברזל, ומנוע 500 סמ''ק (המפיק אך ורק 22 כ''ס), שעיצובו לא השתנה מזה 50 שנה.

קילומטרים רבים כבר עברנו.

בצדו השני של הכוכב הכחול,

בעולם מערבי וקפיטליסטי לחלוטין, עבדנו, חיינו וטיילנו בטרקטור-טריילר מסוג וולוו 770, הידוע בהיותו שיא הנוחות - ''ארמון על גלגלים''. גוררים אחרינו 40 טון באורך כולל של 26 מטר, בעזרת 13 הילוכים, 18 גלגלים ומנוע אימתני המספק 500 כח סוס, בכל שעה ביום, בכל עונה ובכל תנאי הדרך. מאות אלפי מיילים עברנו, כאשר אנו חוצים את 48 מדינות ארה''ב: מהכבישים הקפואים במדינות הצפון כגון צפון דקוטה ומונטאנה, ועד לכבישים הלוהטים, חוצי המדבריות האינסופיות והמרהיבות של אריזונה, ניו מקסיקו, נוואדה ויוטה.

כשכל זאת מאחורינו, עכשיו אנחנו מוכנים לרדת לעומקה של היבשת הלטינית,

אל תוך לבה... אל יערות הגשם והבוץ, המדבריות והדיונות, דרכי העפר והשבילים... שם האתגר והאדרנלין קוראים לנו. הכמיהה להתמקצעות מירבית בכל תנאי השטח, במקסימום מהירות ומינימום נזקים, היא המושכת קדימה, כשלנגד עינינו ניצב תמיד החלום, האתגר הגדול מכולם: ראלי דקאר.

שהותי הממושכת בארה''ב חשפה אותי לפוטנציאל הגלום במקום

על מנת לרכוש רכב ולהכינו למסע שכזה. שוק שיפורי הרכב והאביזרים זמין לכל דורש ונותן פתח לכל אפשרות חדשה. הכל אפשרי ושם המשחק הוא כסף. לגבי סוג הרכב, לא היה ספק לרגע - טויוטה לנד קרויזר. אין ספק שמכלול המערכות המכאניות שמציע הרכב הוא המרשים ביותר למטרה זו. טויוטה לנד קרויזר ידועים ביכולות שטח מרהיבות, תוך שילוב עם אמינות ומבנה מכאני פשוט לתפעול ואיתור תקלות.

עם משפחת הלנד קרויזר נפגשתי לראשונה עוד בארץ,

במסגרת עבודתי בחברת טיולי אתגר, כאשר מצאתי את עצמי מקפץ מדרגות סלע במעלה נחל רחף, עם לנד קרויזר FJ-75 רתום לעגלת עמוסת ציוד השוקלת כ-2 טון. שם נוכחתי לדעת כי את הרכב הזה שום דבר אינו עוצר!

כאשר בוחרים רכב למסע שכזה יש להתחשב בגורמים רבים:

העלות, זמינות השירות והחלפים, יכולות מנוע וגיר, תצרוכת הדלק, קיבולת מטען וכיוצ''ב. מבט קצר ב-FJ-80 משנת 1991 העלה חיוך רחב על שפתותי. בסיס גלגלים רחב, סרנים (live axel) סגורים ואטומים למים ובוץ, מרווח גחון מרשים, מערכת מתלים גמישה בעלת קפיצי סלילים וזרועות תמיכה, נפח פנימי גדול ומרווח וסביבת נהג נוחה, פשוטה ובריאה. המנוע מדגם 3FE, 4 ליטר, בעל 6 צילינדרים טורי ומצויד במערכת בקרת מנוע והזרקת דלק רב נקודתית. אמנם תיבות ההילוכים וההעברה המקוריות בדגמי ארה''ב מגיעות בגרסה האוטומטית בעלת 4 הילוכים וfull time 4x4-, אבל את זה, תמיד ידעתי, שניתן לשנות. מכאן והלאה במשך שמונה חודשים, הוקדשה מחשבה ותשומת לב לכל פרט ופרט שעומדים להשתנות.

כאשר בוחרים רכב למסע שכזה יש להתחשב בגורמים רבים:

בראש ובראשונה הפנינו את מירב המאמצים להחלפת התיבות המקוריות.

הגיר האוטומטי עוצר הרבה כח מן המנוע, ובאותה מידה, תיבת ההעברה גם היא יוצרת חלוקה לא נכונה של הכח המגיע מהמנוע. בנסיעה בדרך סלולה ומרבית דרכי העפר, ניתן להסתפק בהנעה אחורית בלבד. כך ניתן לחסוך בתצרוכת הדלק ושחיקת הצמיגים ולהוריד עומס מיותר ממערכת ההיגוי. בנוסף, פרט קטן וחשוב מאוד במסע שכזה, הוא שאין לדעת לעולם היכן נתקע ללא יכולת הנעה... ע''י דרדור הרכב ושיחרור בהילוך שני, ניתן לעקוף בעיות סטארטר, כוהל, ובעיות נוספות במערכת החשמל.

בתחילה תכננתי להחליף את כל מערכת ההינע -

מנוע + תיבות (drive train) לשדרג את המנוע לטורבו דיזל הלקוח מדגמים חדשים יותר (1996-1999). חסכון בתצרוכת דלק, פחות טיפולים ובד''כ גם פחות תקלות. נשמע פשוט, הא?!... הבעיה מתחילה מזה שמנועים אלו מגיעים ביבוא מיוחד מיפן ועלות ההחלפה, מסקר שערכתי, יכולה להגיע עד 30,000$. תקציב שכזה בטח שלא היה לנו ועל כן נשארנו עם הבנזין.

לגבי הגיר, אין פשרות - פשוט מחליפים:

את H151F (5 הילוכים) + full time low range 3:1 נאלצנו לייבא במיוחד מאוסטרליה. לפני ההרכבה הותקנה מערכת הפרדת ההינעים (part time) בתיבת ההעברה על מנת לאפשר 3 מצבי נסיעה: 2H, 4H, 4L. נעילות המיסבים האוטומטיות בסרן הקדמי הוחלפו בצמד Super Winch (ידני), דוושת המצמד הותקנה ללא קושי, שכן גוף הרכב מגיע עם הכנה מוקדמת ועל כך אנחנו מודים לטויוטה.התאמת הגיר החדש דרשה שינוי קל בגשר התמיכה וכך גם צמד גל ההנע (drive shaft) ששופצו והותאמו למידות החדשות. החשמל וחיבורי החיישנים (בקרת חום ולחץ שמן) הוצמדו גבוה לשלדה, הרחק מכל גורם מסכן, כענפים או סלעים.

צינורות הנשם המשמשים לפליטת הלחות הנוצרת במערכות (תיבות וסרנים)

הוגבהו לנקודה הגבוהה ביותר מתחת למכסה המנוע, על מנת להמנע מחדירת מים ובוץ בזמן חציית מעברי מים עמוקים. השילוב בין השטח הקשה והמשובש המצפה לנו, לבין נהיגת הראלי המהירה, מצריך התייחסות מיוחדת למערכת המתלים. על כן, כל מערכת המתלים הוחלפה במערכת משופרת מבית Old Man Emu האוסטרלית. המערכת כוללת: קפיצי סלילים מוקשחים וארוכים ב-''3, ארבעה בולמי גז ומייצב היגוי שיספגו את המהלומות הקשות גם עם המשקל הרב שעומד להתווסף. כמו כן, כל 14 הבוקסות (bushing) הראשיות בזרועות התמיכה ומוטות הפיתול הוחלפו בעמידות יותר המותאמות לנסיעת אקסטרים. מבית OME גם הן. לארבעת הבוקסות בזרועות התומכות את הסרן הקדמי (Caster bushings) חשיבות עילאית, שכן עיצובן היחודי מתקן את זוית הסרן בהתאם להגבהה. על מנת להאריך את מהלך המתלה, לשפר את זוית הגישה והנטישה ולהגביה את השלדה ומכלולי הרכב מכל מכשול, הוספו עוד טבעות הגבהה המתווסוות לקפיצי הסלילים. עם הגבהה של ''5, יש די והותר מקום לצמיגי השטח הגדולים מסוג BFG Mud Tarain 33x12.5x15.

שני הסרנים,הקדמי והאחורי, פורקו ושופצו,

ובאחורי הותקנה נעילת דיפרנציאל מתוצרת ARB האוסטרלית, הכוללת מדחס הפעלה, צמת חוטים, מתגי הפעלה (שמוקמו במקום הכי נגיש להפעלה בזמן נסיעה) וצנרת לניפוח גלגלי הרכב. בנוסף, שופצו מערכת הבלמים, תיבת ההגה והמשאבה ההידראולית. ע''מ להמנע מבעיות, ולאור הקושי בפתרון תקלות במערכת הזרקת הדלק בתנאי שטח, פורקו המזרקים (injectors) ונשלחו למכון מיוחד אשר בדק את הספיקה ובהתאם לתוצאות, את הצורך בשיפוץ / החלפה. בד בבד, נבדקו ווסת הדלק ושאר הרגשים / חיישנים והוחלפו כל האטמים במערכת הדלק. לאחר כיוון השסתומים והתזמונים (timing) המנוע מוכן למבחן האמיתי - בדיקת דקומפרסיה.

בהתחשב בעובדה שמנוע זה עבר כבר כ-185,000 מייל

התוצאות היו מדהימות והראו תפוקה של 98 / 99 אחוזים בכל אחת מהבוכנות ואישרו את התקרבותנו ליציאה... על מנת לספק למנוע אוויר ולא מים הותקן סאפארי שנורקל, מסנן האוויר הוחלף באחד רב פעמי מתוצרת K&N ומערכת יניקת האוויר נאטמה בקפידה.

אביזרים:

בחזית הרכב הוחלף הפגוש המקורי בפגוש מחברת ARB המתחבר ישירות אל שלדת הרכב. פגוש זה כולל בתוכו מבנה מוגן מגניבות ומנזקי השטח לכננת. פגוש הפלדה מגן על גחון הרכב ומאפשר נקודות עיגון גרירה וחילוץ, או הגבהה ע''י High Lift. גם הפגוש האחורי הוחלף בפגוש פלדה, זה מחברת Kaymar וצמד מדרגות הצד משלים את מערך ההגנה על גוף הרכב. הכננת של Warn בעלת יכולת הגרירה של 12,000 lb נבחרה ע''מ לחלץ אותנו מכל תקלה ובכל זוית בתנאי השטח הקשים. בחזית הפגוש הקדמי מוקמו ההיי ליפט, זוג פנסי PIAA ארוכי טווח להקל בנסיעות הלילה, וגרזן, על כל צרה שלא תבוא ולפילוס הדרך...

אביזרים:

אל הגגון רותכה רשת ברזל שתאפשר עמידה נוחה ועיגון קל של האביזרים.

לאורך הגגון רותכו קורות ברזל שנלקחו מתוך ארגז משאית הובלה. קורת אלו בעלות חריצים מיוחדים המאפשרים את חיבור התופסנים של רצועות המתיחה. החריצים הרבים לאורך הקורות מאפשרות נקודות עיגון רבות והשיטה מהירה וקלה לתפעול. ממש מעל פתח התדלוק, על הגגון, הותקן מכל דלק מאלומיניום של חברת Summit המצויד בפקק פורק לחץ. חיבור מהיר ופשוט של צינור גומי - והרי לנו עוד 20 גלון חשובים המשמשים לרזרבה...

בצידו השני של הגגון מוקמו ארגז לציוד וחלפים,

גשרים מיוחדים לשיפור האחיזה וצמיג רזרבי. שלושת הג'ריקנים למים מתוקים מישרים קו, ועם כל זה, חלון השמש עדין נשאר פנוי להנאה מירבית, או מילוט במקרה חירום. בכדי לסייע לנו בהקמת מחנה בלילה ונסיעה בטוחה לאחור, הורכבו זוג פנסי שירות על חלקו האחורי של הגגון, שמתפקדים נפלא גם בשביל לנטרל נהגים מסנוורים...

פנים הרכב:

ע''מ לאפשר שעות נהיגה רבות אך נוחות, זוג המושבים הקדמיים הוחלפו בכסאות אורטופדיים בעלי כוון חשמלי. על סאונד טוב אני לא מוותר, וברכב הותקנה מערכת סטריאו הכוללת 6 רמקולים של Pioneer, תיבת תהודה ומגבר רב עוצמה של AudioBand. את המגבר ושנאי 12-110V מיקמתי בצורה חכמה, הרחק מעינהם של הסקרנים ומוגן מפני נזקים, בתוך החלל המשמש בד''כ כתא שירות באיזור המטען של הרכב. שקעי מצית נוספים הורכבו בסביבת הנהג ובאזור המטען, אלו ישמשו לחיבור GPS, מנורת נווט ומפות, ומקרר נייד.

את מערכת החשמל הסבוכה תומכות 2 סוללות Optima

Optima הידועות בחוזקן לאורך זמן, ואינן זקוקות לטיפול שוטף. הסוללות מחוברות כך ששתיהן מקבלות טעינה במקביל: אחת מתפקדת כסוללה ראשית והשניה כחירום. שתי הסוללות מקבלות טעינה זהה שעל חלוקתה אחראי האינסולטור. במקרה והסוללה הראשית מתרוקנת, בלחיצת כפתור (שמוקם בסביבת הנהג) נסגר גשר בין השתיים, וסוללת החירום מאפשרת את הנעת הרכב והפעלת שאר המערכות החשמליות.

ע''מ לספק גישה נוחה ומהירה לכלי העבודה,

השמנים וחלקי חילוף מסויימים, גם כאשר הרכב מועמס במלוא הציוד, בניתי במה באזור המטען, עם תא שירות לאחסון מטף כיבוי וערכת הגרירה. שטיח הרכב המקורי נתלש באכזריות והוחלף ביריעת גומי ע''מ להתמודד עם מלאי הבוץ והמים שעומדים להיות חלק בלתי נפרד מרצפת הרכב...

אנחנו, אבי מזרחי, בן 29, מכונאי חובב, חולה הגה,

שוחר תרבויות וטבע, ואשתי היקרה נעה - תחקירנית המסע, נווטת וצוות הצילום הנאמן, גאים להיות הצוות הישראלי הראשון שישתף את כל המעוניין לחוות אתנו מסע חוצה יבשות זה, בעזרת אהבת הדרך הנצחית שלנו, יצר ההרפתקנות שלא נח לרגע, ואהובתנו הנאמנה Rojita Loca, ''אדמדמה משוגעת'' שתיקח אותנו על גבה אל עבר הכוכבים...

תגובות

8 תגובות

1

אורח/ת

25 בנובמבר 2007 ב 08:19

וזהו רק תחילתו של הסיפור..

אין עוד אנשים כמוהו !!
מאז היציאה לסיבוב הראשון שלו בדרום אמריקה שכלל 24 ארצות ועוד עשרות אלפי ק"מ בשטח שרק נוכל לדמיין, הספקתי אני להצטרף אליו בסיבוב השני ביבשת יחד עם אותה "רוחיטה" - הטייוטה הגיבורה - והחוויה כולה מסופרת בגליון 96 ' של מגזין "הגה בשטח" . שווה קריאה והזלת דמעה של קנאה...
הלוואי ולכל אחד מאיתנו יהיה חבר אמיתי כמו אבויה !!

2

רני פלג

25 בנובמבר 2007 ב 13:00

אהלן אודי

אורח כתב/ה:
"אין עוד אנשים כמוהו !!
מאז היציאה לסיבוב הראשון שלו בדרום אמריקה שכלל 24 ארצות ועוד עשרות אלפי קמ בשטח שרק נוכל לדמיין, הספקתי אני להצטרף אליו בסיבוב השני ביבשת יחד עם אותה רוחיטה - הטייוטה הגיבורה - והחוויה כולה מסופרת בגליון 96 ' של מגזין הגה בשטח . שווה קריאה והזלת דמעה של קנאה...
הלוואי ולכל אחד מאיתנו יהיה חבר אמיתי כמו אבויה !!"
אתה הספקת להצטרף, אני ממשיך לפרסם כתבות של אבי ולקנא
רני

3

אורח/ת

25 בנובמבר 2007 ב 15:29

כולם גאים בך..

הלוואי והיה לכולנו האומץ לעשות את מה שאתה עושה ולחוות חוויות יחודיות כמו שלך!
אוהבים אותך!!! המשפחה

4

אורח/ת

25 בנובמבר 2007 ב 15:50

חברה יקרים תודה לכולם אוהב אבי מזרחי

חברה
המון תודה על התמיכה העזרה הפירסום והעידוד , זה עוזר ומדרבן...
כל תגובה מחממת את הלב
בקרוב אני יפרסם סיפורים ממהלך המסע
לשאלות הערות או כל דבר שאוכל לעזור ניתן ליצור איתי קשר בכתובת:
rutas.salvajes.br@gmail.com
ד"א כל אחד יכול להצטרף!!!

5

שירלולה

28 בנובמבר 2007 ב 01:51

you make a lot of peoples dreams real

6

אורח/ת

30 בנובמבר 2007 ב 15:04

כל הכבוד

חזק ואמץ שתמשיך לחלום ולהגשים את החלומות שלך ושל האחרים

7

maggibar

05 בדצמבר 2007 ב 22:51

רוצה להצטף

איך מצטרפים ? וכמה זמן אורך מסע שכזה ?

הנמרה

8

אורח/ת

09 בדצמבר 2007 ב 06:44

׳×׳›׳×׳‘׳™ ׳œ:rutas.salvajes.br@gmail.com