שטח 4X4 > מסלולי טיול > נקודה בשטח

נקודה בשטח – חורבת נחת

המקום שממנו הגיעו האבנים שמהן נבנה מבצר המונפורט.
פרק נוסף מהספר ''חמש דקות מהצימר'', שכתב מדריך הטיולים אמנון גופר וצילמה עדי אדר, שיצא לאחרונה בהוצאת עם עובד

הבמה של מנהל העבודה (מתוך הספר)

יוצא עם ישראל בהמוניו לבקר במבצר המונפורט ומתפעל מקירותיו וממראה חומותיו עשויות האבן, אבל צריך גם שישאל עצמו מאין – ואיך – הגיעו אבני הגזית הגדולות, שנבנה מהן מבצר אדיר ממדים זה.
בטיול קצר וקל נתחקה על עקבות החוצבים והבונים הקדומים, שידעו את מלאכתם היטב והותירו אחריהם פינת חמד קטנה לאוהבי טבע והיסטוריה.
מבצר המונפורט, שמשמעות שמו ההר החזק, נבנה על ידי הצלבנים במאה השלוש עשרה לספירה. הערבים קראו לו קלעת אל-קורין, שמשמעו מבצר הקרן, משום שהוא שוכן על שלוחה תלולה כקרן הגולשת לנחל כזיב.
אבני חומותיו של המבצר הוסעו בדרך מיוחדת ממחצבה הנמצאת במעלה גבעה, מרחק של כחצי קילומטר מדרום מזרח לו ולשם נשים פעמינו.
שם המקום חורבת נחת, ובלב משטחי האבן הענקים שמסביב מבצבץ שולחן סלע גדול ממדים שגרם מדרגות מוליך אל ראשו. ממש מימין לגרם המדרגות, גומחה חצובה בסלע ששימשה כנראה מקום לעששית שהאירה את הדרך למטפסים בחשכה.
מראש הבמה אפשר לצפות אל מבצר המונפורט וכמובן לשלוט על איזור החציבה. אולי ישב על הבמה מנהל העבודה או אולי ישבו כאן המאבטחים של חוצבי האבן. אפשרות נוספת שהיה זה מצד שנועד לאותת ולהתריע על אויב מתקרב.
בראש שולחן האבן נמצא פתחו של בור מים חצוב ומטויח, ששימש כנראה את השומרים (זהירות שלא ליפול!).
השטח כולו חצוב, וגובה פני הקרקע היה בעבר כגובה ראשו של השולחן. מכאן גולגלו כנראה האבנים הכבדות בשיפוע קל, מרחק של 500 מטר עד למבצר עצמו.
איך מגיעים: מכביש 89 (נהרייה-מעלות) פונים שמאלה לכפר מעיליא וממשיכים לעבר מצפה הילה. עוברים את הכניסה למצפה, וממשיכים בדרך סלולה בחלקה שסימונה אדום עד לשלט המפנה למבצר המונפורט. משאירים את הרכב ברחבת החנייה והולכים צפונה בשביל האדום עד שמגיעים לפיצול. השביל האדום פונה ימינה סמוך לכרם זיתים, אך אנו פונים שמאלה, יורדים בשביל לא מסומן כ-150 מטר ופוגשים משמאל בשביל צר, העולה עוד 200 מטר עד לחורבה.
כמה הולכים ברגל: כ-500 מטר.
כמה לוקח על השעון: כ-10 דקות.
עונה ממומלצת: כל השנה.
גישה לנכים: אין.
עלות: ללא תשלום.
הטיפ שלי: סיור במעיליא – משאירים את הרכב במגרש החניה שליד הכנסייה ויוצאים לטיול רגלי אל גרעין הכפר העתיק שבו המבצר, הכנסייה ובית הבד. בין לבין, תצפיות אל הנוף מביוהבתים.

והטיפים שלנו

הגליל המערבי הוא אזור שנעים לטייל בכל השנה, אך בשל אופי השטח מסלולי השטח בו מעטים יחסית וגם קצרים. אבל זה לא צריך למנוע מכם לצאת לשם, לפקוד את כל פינות הטבע הנסתרות, להתענג על שפע המים ולבקר באתריו ההיסטוריים - כמו המקום המתואר בכתבה זו.
עם רכב שטח יש אפשרות להגיע אל חורבת נחת כמו שאנחנו אוהבים - עד לנקודה עצמה. בפיצול השביל האדום היורד אל המונפורט, ליד כרם הזיתים, פונים שמאלה בדרך מעט סלעית, אחרי כמה עשרות מטר מתפצל מדרך זו שביל העולה שמאלה עד לחורבה.

תגובות

0 תגובות