שטח 4X4 > מסלולי טיול > נקודה בשטח

נקודה בשטח – מבדד הנזירים בנטופה

דממה ושלווה בכנסיה שהיתה פעם בור מים, בשיאו של הר המשקיף על בקעת סכנין מצד אחד ובקעת בית נטופה מצידו השני.
פרק נוסף מספר הטיולים 'חמש דקות מהצימר', שכתב מדריך הטיולים אמנון גופר וצילמה עדי אדר, שיצא לאחרונה בהוצאת עם עובד

כנסייה חבויה בסלע (מתוך הספר)

במחצית שנות השישים של המאה העשרים רכש האב יעקב, נזיר ואיש דת הולנדי, חלקת אדמה בראש הר נטופה, מול נופם המשכר של הרי הגליל ומרחב חייו הקדושים של ישו: הכינרת, הרי נצרת ופסגת התבור.
האב יעקב, שמוראות מלחמת העולם השנייה הביאו אותו אל מסע חייו לארץ ישראל, למקום שיוכל לתת בו מנוח לנפשו המתייסרת ולחיות כנזיר על האדמה הקדושה, הקים במקום את לאורת נטופה ובעברית מבדד נטופה.
לאורה (מיוונית), הוא שביל או מסדרון, המוליך את המאמין אל טרקליני העולם הבא. זוהי צורת חיים נזירית ומתבודדת.
את הטיול מתחילים ברחבת החניה שמחוץ ליישוב הררית, שתושביו דבקים בדרך המדיטציה הטרנסצדנטלית – כמה מהם מתפרנסים מתיירות ומאירוח וכמה מהם בעלי מקצועות חופשיים. נכנסים ברגל בשער היישוב וצעדים אחדים אחריו פוגשים במרפסת תצפית שממנה נפרשים כשטיח נופיה של בקעת בית נטופה.
צועדים ברחוב הראשי של היישוב כ-800 מטר ומגיעים לרחבת כורכר לבנה. בנקודה זו יש בגדר ההיקפית של היישוב פשפש, עוברים בו ונתקלים מיד בשלט הכוונה למבדד נטופה.
אחרי 150 מטר נוספים בכרם זיתים מגיעים לשער המבדד. פונים ימינה בשביל שבחורש ותוך כדי צעידה מבחינים בבתי ההתבודדות הנזיריים הפזורים סביב ונופי הגליל משמשים להם תפאורה. כאן מומלץ לאמץ את גישת הנזירים ולהלך בדממה עד שמגיעים לכנסייה.
גרם מדרגות שאור שמש חודר אליו מבעד חלון שצורתו מגן דוד, יורד אל מעבה האדמה, אל בור מים שהפך לכנסייה קרירה, נעימה וספרטנית. הישיבה בה מנתקת מהבלי העולם הזה ומביאה למחוזות השקט.
הערה: קבוצת הנזירים והנזירות החיה במקום משתדלת לשמור על פרטיותה ומכאן שאין לסטות מהשביל המוביל אל הכנסייה. המבקרים מתבקשים להגיע לא יאוחר מהשעה 12:00 בצהריים.
איך מגיעים: נוסעים בכביש 7955, המוביל מיודפת להררית, עד לשער היישוב הררית. כאן חונים וממשיכים ברגל.
כמה הולכים ברגל: 1,000 מטר.
כמה לוקח על השעון: חצי שעה.
עונה ממומלצת: אביב, קיץ, סתיו.
גישה לנכים: אין.
עלות: תרומה חופשית יש לשלשל בקופה שלצד דלת הכנסייה.

הטיפים שלנו

בעלי רכבי שטח יכולים להגיע עם רכבם עד סמוך לכנסייה בכמה דרכים. הנוחה ביותר מתחילה כק''מ לפני שער הכניסה להררית, בנקודה בה יוצאת מהכביש, לכיוון צפון-מערב, דרך עפר עם סימון שבילים שחור. הדרך מקיפה את הררית ממערב ומצפון, ומגיעה עד למבדד. מכאן יש אפשרות לרדת בשביל לא מסומן לכיוון דרום-מזרח עד לדרך עם סימון שבילים שחור, המובילה לעין נטופה – נקודת תצפית על חלקה המזרחי של בקעת בית נטופה. ואם אתם בני מזל והגעתם בזמן שהבריכה שבמקום מלאה, תוכלו גם לשחות בה.
מקומות נוספים שכדאי להתעכב עליהם באזור הם תל יודפת, הזיתים העתיקים בדיר חנא ונחל צלמון.

תגובות

1 תגובות

1

leornevo

26 במאי 2018 ב 19:50

נקודת נוף מומלצת ביותר אליה הג'יפאים יכולים להגיע במעלה קצת מאתגר עד כ200 מטר בשביל ללא מוצא ליד הכנסיה, בכנסייה עצמה חובה לשמור על השקט בזמן הירידה במדרגות כי הנזירות הזקנות עטויות בגדים אפורים מעל לראשן מתפללות בדממה מוחלטת, אז לרדת בשקט ,,לכבד את מינהגיהן וביציאה לתרום משהו סמלי שיחזיקו מעמד וישמרו על המקום, הנוף מנקודת השארת הרכב על עמק נטופה אכן מדהים אבל השבילים מטעים ומאד קל להתברבר (היגעתי פעם ראשונה בטיול חמ-שישי לילה וחזרתי ביום ראשון בבקר), עין נטופה יבש וחלוטין ומלוכלך (מי מוכן לנקות?) אבל המיים הנקיים והטעימים יוצאים בזרימה מהקיר וממש טעימים ומרעננים (מקום נחמד לחניית לילה) - לאור נבו