שטח 4X4 > מסלולי טיול > נקודה בשטח

נקודה בשטח – אנדרטת הטייסים התורכים

אנדרטה לזכרם של שני טייסי הצבא התורכי שיצאו לטיסה מאיסטנבול לקהיר והתרסקו בשיפולי רמת הגולן.
פרק נוסף מספר הטיולים 'חמש דקות מהצימר', שכתב מדריך הטיולים אמנון גופר וצילמה עדי אדר, שיצא לאחרונה בהוצאת עם עובד

שני תורכים יצאו לדרך (מתוך הספר)

הימים היו ימי האימפריה העות'מאנית, השנה 1914. האירוע – יום הולדת לחיל האוויר התורכי הצעיר, שהיה בסך הכול בן שנה. ומה נאה יותר ממטס אווירי מעל ארצות האימפריה ועריה, שיראה את עוצמתו של הסולטאן בתקופה רצופת מאבקי כוח בין המעצמות?
בקיום המטס האווירי היתה אפשרות להרשים את המתחרים הבריטים והצרפתים בהישגי הטייסים התורכים וכמובן להעצים את רוח הלאומנות והפטריוטיזם בקרב נתיני האימפריה.
מסע קהיר כונה המבצע, ובמהלכו יצאו שני טייסים תורכים למסע אווירי לו תוכננו חמש תחנות: המראה מאיסטנבול, נחיתות בביירות, בדמשק ובירושלים, וסיום המטס בקהיר. הטייסים שאחזו בהגאים היו סרן פאתחי ביי וסגן צאדק ביי.
טרם יציאתם למסע ביקשו הטייסים בצוואתם שאם יתרסקו בטיסה, ייקברו במקום נפילתם ועל קברם תוקם מצבה ועליה ייחרת שמם, נתיב מסעם, תאריך צאתם מאיסטנבול ומועד נפילתם.
חלקו הראשון של המסע היה מוצלח, אך לאחר שהמריאו מדמשק לכיוון ירושלים, התרסק המטוס באזור צמח ועלה באש, כנראה עקב שינוי במשטר הרוחות שבין ההר לבקעה או בגלל ליקויים טכניים.
מושל טבריה צלח את הכנרת בסירה כדי להגיע למקום, מצא את גופות הטייסים, וארונותיהם הועברו למסע לוויה ביפו ומשם לדמשק, שם נערכה להם הלוויה ממלכתית ובסופה נטמנו ליד קברו של צאלח א-דין, המנהיג האיובי ששחרר את ארץ ישראל מידיו של השלטון הצלבני.
חודשיים לאחר האסון, ועל פי צוואה שהותירו הטייסים, נחנכה במקום ההתרסקות אנדרטת אבן שחורה ובראשה אובליסק.
שנים רבות היה האתר נסתר מעין ורחוק מנתיב החיים של אנשי עמק הירדן, משום שהיה סמוך מאוד לגבול החם שבין ישראל לסוריה. רק לאחר שנכבשה הרמה ב-1967 שיפץ ירח פארן, בן קיבוץ האון, את המקום. הוא נטע בוסתן, המועצה האזורית והמועצה לשימור אתרים סייעו בידו, ממשלת תורכיה תרמה שני פסלי עיטים, והוצב שלט המתאר את האירוע ואת נתיב הטיסה המתוכנן. כמובן שהוצבו תרנים עליהם מתנופפים דגלי ישראל ותורכיה.
איך מגיעים: נוסעים בכביש 92, בצד המזרחי של הכנרת ומעט אחרי הכניסה לקיבוץ האון (למגיעים מדרום) פונים מזרחה לדרך עפר עבירה לכל רכב. יש שילוט.
כמה הולכים ברגל: כ-50 מטר.
כמה לוקח על השעון: דקה.
עונה ממומלצת: כל השנה.
גישה לנכים: יש.
עלות: ללא תשלום.
הטיפ שלי : בית העוגנים – מוזיאון לתולדות הדיג בכינרת, שהקים מנדל נון, מוותיקי עין גב. הכניסה למוזיאון בתיאום מראש בלבד ובתשלום סמלי, אך סביב המבנה הקטן של המוזיאון אפשר לראות עוגני סירות עתיקים שאסף מנדל במשך שנים. קיבוץ עין גב, טל' לתיאום ביקור 04-6658998.

הטיפים שלנו

בעלי רכבי שטח יכולים להמשיך במסלול המטפס מהאנדרטה אל רמת הגולן, כשבדרך עוברים ליד הבריכה המקסימה של עין שריר (עין שוירח), שגם היא טופחה ביוזמתו של ירח פארן. בהמשך המסלול מגיעים אל ה''נברונים'' ועין תאופיק ומשם פתוחה הדרך לאתרים נוספים בדרום הרמה (ראה מסלול). באזור מעיינות לא מעטים שבה מים כל השנה, חלקם מוזרמים לתוך בריכות שכיף לטבול בהן בימי קיץ חמים. מקומות נוספים שמומלץ לבקר בהם באזור הם הר סוסיתא, הגן הלאומי כורסי, בני יהודה הישנה, מצפה אופיר, גבי סמך, בית הכנסת קשתות רחבעם באום אל קנטיר, הבריכה בעין כנף (ראה מסלול סובב נחל אל על) ועוד.

תגובות

2 תגובות

1

mnisim1

23 בינואר 2013 ב 07:36

האנדרטה גם לטייס נורי שניסה לחקותם

כתבה יפה רק להוסיף שהמטוס היה בריטי מדגם בלרויט והטייס השלישי נהרג בנסיון שחזור דווקא ביפו ביציאה מהנמל

2

עופר אדר

30 בינואר 2013 ב 16:04

כתבה חדשה - נקודה בשטח – אנדרטת הטייסים התורכים

התכנון הראשוני היה ששני צוותים יצאו לדרך, בכל צוות שני טייסים. המטוס של הצוות השני סבל מתקלות טכניות ולכן התעכב בדרך, והגיע ליפו כשבועיים לאחר שהמטוס הראשון התרסק ליד הכנרת. בעת נסיון להמריא משפת הים בתל אביב, גם המטוס של הצוות השני התרסק, לתוך הים. הטייס נורי ביי נפצע קשה ומת לאחר מכן מפצעיו, טייס המשנה שלו ניצל.
 לואי בלריו היה צרפתי, זכה לתהילה כטייס הראשון שחצה את תעלת למנש. מאוחר יותר הוא עמד בראש מפעל לייצור מטוסים שנקרא ספאד, מטוסים אלו היוו את עמוד השדרה של חיל האוויר הצרפתי במלחמת העולם הראשונה לצד מטוסי הניופורט