שטח 4X4 > מסלולי טיול > נקודה בשטח

מערות בית גוברין הוכרזו כאתר מורשת עולמי של אונסקו

בכך הצטרף האתר ל-1,007 אתרי המורשת של אונסקו בעולם ביניהם מפלי הניאגרה, הפירמידות של גיזה במצרים, החומה הגדולה בסין, מאצ'ו פיצ'ו ועוד

השבוע התקיים בגן לאומי בית גוברין טקס הכרזה חגיגי של המקום כאתר מורשת עולמי של אונסקו. ההכרה במערות כאתר מורשת נעשתה כבר בחודש יוני בשנה שעברה, בוועידה למורשת עולמית של אונסקו שנערכה בדוחא, בירת קטאר. בכך הפך גן לאומי בית גוברין לאחד מתוך 1,007 אתרים מיוחדים וחשובים בכל העולם שהוכרו כאתרי מורשת, ביניהם: מפלי הניאגרה ומפלי האיגואסו, הגרנד קניון, מאצ'ו פיצ'ו, שונית המחסום הגדולה באוסטרליה ועוד.

זהו האתר השמיני המוכרז בישראל, המצטרף לרשימת האתרים שהוכרזו עד כה: גן לאומי מצדה, העיר העתיקה בעכו, העיר הלבנה של תל אביב, דרך הבשמים, התלים המקראיים (מגידו, חצור ובאר שבע), הגנים הבהאים ושמורת טבע נחל מערות.

מערות בית גוברין מייצגות את ארץ אלף המערות בשפלת יהודה, הפזורות על שטח של כ-100 קמר, כולן מעשה ידי אדם. ההכרזה היא על השטח של הגן הלאומי מרשה ובית גוברין שגודלו כ-5 קמר, שבו נמצאים סוגים שונים ורבים של כל המערות בשפלה. מספר המערות בשטח שהוכרז הוא קרוב ל-500, חלקן הגדול מערכות בעלות עשרות חדרים.

הסוגים השונים של המערות שימשו למטרות יומיומיות כמו מחצבות אבן, בורות מים, בארות, בתי בד, קולומבריום (שובך יונים), אורוות סוסים, אחסון ונקבות מים, חלקן שימשו כמקומות קבורה, פולחן ודת, חלקן היו מערכות מסתור לעת צורך, ועוד. באזור קיימות מערות רבות נוספות, את חלקן תוכלו למצאו במסלולי הטיול שלנו: סובב נחושה (קישור) ותל צפית לתל גודד (קישור).

ההכרזה ממצבת את ישראל כגשר בין תרבויות עתיקות וכמוקד חשוב לשימור המורשת העולמית, תוך חיבור ייחודי של העבר להווה. בעקבות ההכרזה צפויה הגדלה משמעותית של מספר המבקרים באתר, פרסומו במדיה העולמית, טיפוחו ושמירתו מפגעי האדם והטבע.

תגובות

0 תגובות