שטח 4X4 > מסלולי טיול > נקודה בשטח

נקודה בשטח – עין צור

שביל רגלי קצר ויפה, לא רחוק מזכרון יעקב, הלוקח אותנו במסע לאחור אל חקלאות קדומה, מפעל מים מתקופת הורדוס, בית מרחץ רומי ואתרים מראשית ההתיישבות הציונית. לאחר הטיול בו, אפשר לצאת למסלולי השטח הרבים ברמות מנשה

רמת הנדיב, הסמוכה לזכרון יעקב, מוכרת בעיקר בזכות הגן המדהים באחוזת קבר רוטשילד, המושכת אליה קהל רב. אך רק חלק קטן מהקהל הזה יודע, שבאזור הקרוב יש גם שכיות חמדה מהטבע, ששווה לטייל אליהן. מגני רמת הנדיב יוצאים ארבעה מסלולי הליכה, המסומנים בצבעים: שביל ירוק, אדום, סגול וכחול. אנחנו בחרנו לטייל בשביל הכחול, הלוקח אותנו במסע לאחור, אל חקלאות קדומה, אל מפעל מים מתקופת הורדוס, אל בית מרחץ רומי ואל ראשית ההתיישבות הציונית. השביל נוח להליכה, אורך המסלול כ-1.5 קמ.

תחילתו של השביל בחלקו המזרחי של מגרש החניה בגני הנדיב. נרד עם השביל בתוך חורש ים תיכוני שבו עצי אורן וחרוב, שיחי קידה שעירה ואלת המסטיק. לאחר כמה עשרות מטרים פונה השביל בחדות ימינה ועולה לכיוון תל אום-עלק ובית חורי.

בתל נערכו חפירות ארכיאולוגיות והתגלו בו שרידים של אחוזה חקלאית - היא חורבת עלק - המתוארכת לתקופת הורדוס. בסמוך לחורבה שרידיו של בית חורי, בית חווה גדול מהתקופה העות'מאנית, ששימש משכן לשלושה ניסיונות התיישבות ציוניים מ-1920 ועד 1923, שכולם לא עלו יפה.

ממזרח נראה תל נוסף, נמוך יותר - זהו תל צור - מקום מושבם הראשון של מקימי בנימינה, שאחר כך עברו לשבת בחאן שוני. את התל נזהה לפי שרידי המבנים ושיחי האגבות שעליו.

מכאן נמשיך ונרד במורד הגבעה, על פי הסימון, ונגיע לעין צור. זהו מפעל מים עתיק, הכולל מעיין, אמת מים, בריכות ושרידים של בית מרחץ רומי. המעיין נובע מתוך ניקבה, שאורכה כ-50 מ'. המים מתנקזים לתוך בריכה וממנה זורמים להשקיית הצמחיה המקומית. גם מפעל המים מתוארך לתקופת הורדוס.

סביב המעיין בוסתן של עצי חרוב ותאנה, זית ורימון. במסגרת שיקום המקום, שוחזרו טרסות החקלאות הקדומות. נטועים שם גם עצי שקמה, אלון ודולב, ותחת העצים הוצבו ספסלים ושולחנות לנוחיות המטיילים.

השהייה במקום משרה רוגע, ופכפוך המים נשזר בציוצי הציפורים. אם תהיו קשובים לסביבה אולי גם תזכו לפגוש צבי ארץ-ישראלי, כפי שקרה לנו.

מהמעיין אפשר לחזור למגרש החניה בנתיב קצר, המשלים מסלול מעגלי. לחלופין, ניתן להגיע מעין צור לשדה הרגמים ולחורבת עקב. עקבו אחר השילוט בשטח וקחו בחשבון שטיול כזה יכול להתארך לשלוש עד ארבע שעות.

איך מגיעים

גני רמת הנדיב נמצאים על כביש 652, המקשר בין זכרון יעקב לבנימינה. אפשר להצטייד בתחנת המידע שבכניסה לגן בחוברת הסברה תמציתית מאוד או לרכוש מפות טיול מפורטות וחוברות הדרכה (הכניסה עצמה ללא תשלום).

השבילים מסומנים באמצעות עמודי חשמל מנוסרים, שננעצו בקרקע, ובחלקם העליון נחרט סימון צבעוני. חלק מהעמודים ממוספרים, ומאחרי כל מספר יש גם סיפור אותו תוכלו למצוא בדפדפות ההדרכה שתרכשו בתחנת המידע.

שעות הפתיחה של גני הנדיב: א'-ה' – 08:00-16:00

ימי שישי וערבי חג – 08:00-14:00

שבתות וחגים – 8:00-16:00

שימו לב שלאחר שעות אלו ייסגרו שערי המתחם ורכבכם יישאר לכוד בתוכו. מי שמעוניין לבקר בעין צור ללא תלות בשעות הפתיחה של הגנים, יכול להגיע למגרש החניה של ביהס אורט השומרון (סמוך ליקב תישבי, באזור התעשייה של בנימינה), לעבור בפיתחת הגדר שבצדו המערבי, ומשם ללכת על פי הסימון של שביל ישראל (כחול-לבן-כתום) ולהגיע למקום.

מה עוד בסביבה?

אפשר לנסוע לאורך מפעל המים של נחלי מנשה, לטייל בשביל האזורי מנשה או לבחור אחד ממסלולי השטח העוברים ברמות מנשה.

מסלול טיול ברמות מנשה
מסלול טיול מרמות מנשה לעמק חפר
מסלול טיול מהר חורשן לרמות מנשה

תגובות

0 תגובות