אופנועים / טרקטורונים > רכיבות מבחן

הכחול הגדול - ימאהה WR450f 2017 במבחן

ימאהה לקחו סוף-סוף את המנוע ההפוך והשלדה הקלה של דגמי המוטוקרוס YZ, ערכו התאמות נדרשות והוציאו לשוק דגם אנדורו חדשני. הבסיס טוב, אך מעניין האם השינויים הללו מצליחים להביא את ה- WR450f לראשות דגמי האנדורו

נשק השטח החדש

ברכיבה מהירה על סלעים, יש לא מעט רגעים בהם חשים ריחוף. טכנית, קצב התנועה המהיר אינו מאפשר לאופנוע לנחות בין סלע אחד לזה שאחריו. נפשית, זו כבר חוויה מרוממת מסוג אחר לגמרי. נשק השטח החדש של ימאהה מתבסס על חלק מהפיתוחים המתקדמים של דגם המוטוקרוס, YZ450F, בהם גם הפיתוח הייחודי של ימאהה עם תצורת מנוע הפוכה, בה מוטה הצילינדר לאחור, כשפתח היניקה לפנים ופתח הפליטה מאחור. מבנה שעל פניו הגיוני יותר מכיוונה של תנועת האוויר אל המנוע וממנו לחוץ. בימאהה מצהירים כי תצורה זו משפרת את יעילותו ותפוקתו של המנוע. 

היצירה

תחנת הכוח בנפח 449 סמ’‘ק לקוחה כאמור מליבו של דגם המוטוקרוס. כולל ראש המנוע, שסתומי הטיטניום, יחס הדחיסה ואף לוע ההזרקה בקוטר 44 מ’‘מ הזהים לשני הדגמים. לדגם השטח נוספה מערכת חשמל הכוללת תאורה, צג מחוונים ומתנע חשמלי חדש, כמו כן מפלט פוליטיקלי קורקט חדש ומיפוי ניהול מנוע התואם לאנדורו.

מעבר ליחסי העברה הארוכים יותר של ההילוכים, זכה הדגם למצמד קשוח שיעמוד בתלאות השטח בגבורה. גם השלדה מבוססת על דגם המוטוקרוס, בשינויי יעוד מינוריים, בהם גם רגלית צד מאלומיניום. אגב עמידה בתלאות, קיבל ה- WR החדש מצננים גדולים יותר ומאוורר, מגן גחון פלסטי. 

החוויה

האבולוציה של ה- WR סוגרת כמעט עשור שני ולעומת המהפכה שעוררו הדגמים הראשונים, היינו עדים בשנים האחרונות לעדכונים טפלים, שנראו בעיקר ככאלו שנועדו לשמור את הדגם בתמונה, יותר מאשר לפרוץ קדימה לפני כולם. הדגם החדש מרגיש כבר מהרכיבה הראשונה כמוביל ופורץ דרך חדשה.

בניגוד לדגמי מוטוקרוס מוסבים, ניכר כי ימאהה עשו בחכמה כאשר האריכו את יחסי ההעברה בתיבת ההילוכים לארוכה בשיעור של 30% ביחס לדגם המוטוקרוס. גם עם יחסי העברה ארוכים מצליח המנוע ליצר כוח מתפרץ אדיר. כה אדיר שנודע לי כי היבואן נאלץ למתן את מפת ניהול המנוע בדגם המבחן. 

על הנייר האופנוע אינו מהקלים, אך בהחלט מרגיש קליל ברכיבה. זאת בעיקר בזכות מרכז כובד ממורכז ונמוך אך ככל הנראה גם בשל תגובת מנוע חדה, חזקה וחלקה. תגובת המנוע מתרגמת במדויק את פעולת המצערת וללא בולמים איכותיים, הרי שהיה קשה לשלוט בכוח כזה שיורד לקרקע. האופנוע מגיע במקור עם מגבלה בסעפת היניקה ובמצערת, הניתנים להסרה לא יותר מדי פשוטה. משוחרר ממגבלות, עולה המנוע במהירות בסל’‘ד וזה מה שצריך כדי להוציא כוח מרשים מהמנוע המדהים הזה למרות האגזוז המקורי (העומד בתקנות הרעש).

ברכיבת שבילים הכוח לא נגמר ואם אתם מרגישים שהסל’‘ד גבוה מדי, יש בטוח עוד הילוך אחד לפחות מעלה. התגובה החדה שלו מעידה על מוצאו המוטוקרוסי. העברת ההילוכים חלקה וקלה, אם כי בקטעים מאוד טכניים חוויתי העברות אחדות שלא היו די מדויקות. קטעים טכניים איטיים וקשים מזמנים את כניסתו האוטומטית של המאוורר לעבודה. אדי נוזל קירור לא נראו באוויר בשום מקרה, גם אחרי עבודה אטית וקדחתנית. יחסי ההעברה מאפשרים לזחול בהילוך ראשון מבלי להתעלל ביד שמאל, האמונה על המצמד. מן העבר השני, בהילוך חמישי ניתן להגיע מעבר למהירות הפושעת של 150 קמ’‘ש. הייתי שמח להילוך שישי רק כדי לדעת שאני משייט בסל’‘ד נמוך יותר, לא בגלל שאני צריך יותר קמ’‘שים בשטח.

הבולמים של קאיבה בעלי תאי אוויר ושמן נפרדים עברו שיסתום מחדש, אך עדיין הרגישו לי מעט נוקשים, בעיקר על סלעים וחריצים, האטתי (ריכוך) מעט את שיכוך הכיווץ וההחזרה וזה עבד מצוין.

ה- WR מרגיש קליל יחסית לקטגוריית הנפח שלו. כיף להיכנס אתו לפניות הדוקות ולצאת בזכות מכת מצערת המיישרת את האופנוע החוצה. מכל הדלק נראה מעט רחב, אך בפועל אינו מפריע כלל לרכינה לקדמת האופנוע. פתח התדלוק חבוי לקראת ראש ההיגוי ומפשר בכך תנועה נוחה יותר קדימה לאורך המושב. תנוחת האחיזה של הכידון נוחה ומרווחת, גם לרוכבים גבוהים. תושבת הכידון מתהדרת בארבעה מיקומים אפשריים לכידון. הגישה למסנן האוויר אינה דורשת כלים, אך אינה כה מהירה. למתנע החשמלי גיבוי רגלי, רגליות הרוכב רחבות ונוחות, כל הידיות במקום נוח אך האופנוע מגיע ללא מגני ידיים. הבלמים מצוינים ומכל הדלק אינו גדול די, כפי שהייתי מצפה כנראה מאופנוע מדבריות ראוי. מכל הדלק גם אינו שקוף, כך שמרגע שנדלקת נורית הרזרבה מיהרתי לחשוב על פתרון תדלוק קרוב. מערכת התאורה טובה ללילה, לבטח ביחס למערכות סטנדרטיות של דגמי אנדורו מקבילים. מסנן האוויר ממוקם גבוה מעל המנוע (היכן שלרוב שוכן מכל הדלק). 

הכי כחול

ה- WR450F החדש מהווה קפיצת מדרגה ניכרת מהדגם היוצא. הוא אמנם לא מוכן לתחרות, כסיסמת אחד ממתחריו, אך עם הסרת המגבלות, מספר כיוונים ושינויים אחדים מתקבל כלי נהדר למרוצי ראלי, טיולי שבילים ארוכים ואף רכיבות סינגלים זורמות ומהירות. בקטעים הצפופים הוא מפתיע ביחס לקטגוריית הנפח שלו, אולם עדיין הייתי מעדיף שם נפחים קטנים יותר. הגימור איכותי והעיצוב החדש יפה בעיניי. המפלט המקורי מתאים לרכיבת שבילים או סינגלים זורמים, לרוכבים המתחרים, הזקוקים לתגובות חדות וחזקות יותר, הייתי ממליץ להחליף למפלט פתוח יותר.

נהניתי מאוד על גבו בסינגלים ולאחר ריכוך קל של המתלים כבשנו יחד גם שטחים מסולעים במהירות והנאה רבה. בשבילים הוא פרטנר חזק ומהיר והיציבות שלו במהירויות גבוהות מרשימה ונוסכת ביטחון. אכן חוויה מרוממת.

קישורים:

מבחן רכיבה אופנוע: ימאהה Yamaha WR250F
סכינים יפניות - 4 אופנועים במבחן שטח 

למפרט טכני: ימאהה WR450f 2017 עברו לדף 2>>>

מפרט טכני: ימאהה WR450f 2017

מנוע

4 פעימות, 4 שסתומי טיטניום

נפח

449 סמ’‘ק

קדח ומהלך

97.0 x 60.8 מילימטר

מצמד

רב דיסקי רטוב

הזנת דלק

הזרקת דלק אלקטרונית, קוטר לוע הזרקה 44 מ’‘מ

מצבר

12 וולט

קירור

נוזל

הנעה

חשמלית ורגלית

הילוכים

5

שלדה

אלומיניום

מכל דלק

7.6 ליטר

בלם קדמי

דיסק הידראולי בקוטר 270 מילימטר

בלם אחורי

דיסק הידראולי בקוטר 245 מילימטר

בולם קדמי

מזלג טלסקופי הפוך של קייבה – מהלך של 310 מילימטר

בולם אחורי

מונושוק הידראולי של קייבה - מהלך של 318 מילימטר

גלגל קדמי

21 אינץ' 90/90

גלגל אחורי

18 אינץ' 130/90

משקל רטוב

123 ק’‘ג

בסיס גלגלים

1485 מילימטר

מרווח גחון

325 מילימטר

גובה מושב

990 מילימטר

 

תגובות

1 תגובות

1

אורח/ת - מבולבל טיליםםם בגללכם

15 בספטמבר 2020 ב 21:09

הלכתי לבדוק wrf סוף 2017 והוא בצורה הישנה. אז מה לכל הרוחות הצורה החדשה? דיברו בפול גז שב2016 המנוע ההפוך נכנס לשוק, ולא 16 ולא גרביים. כנראה רק 2018 זה הדגם החדש, שיגעת את העולם ואחותי שבבידוד עם השנתונים האלה, @!