חזרה לויקי

לאדה

  • שתף:
  • שלח
  • הדפסה

שם המותג של היצרן הסובייטי אוטו-ואז, הידוע לנו בעיקר בזכות הלאדה ניבה Lada Niva

 

שם המותג של היצרן הסובייטי אוטו-ואז, הידוע לנו בעיקר בזכות הניבה

אוטו-ואז, היצרן הסובייטי שידוע גם כואז, החל את דרכו בשיתוף פעולה עם פיאט, בסוף שנות ה-60 של המאה ה-20. הדגם הראשון, ואז 2101, היה מבוסס על הפיאט 124. זה היה דגם בסיסי ופשוט, קל מאוד לתחזוקה – גם עצמית – והוא נמכר במיליונים ברחבי העולם. בברה''מ נקרא הדגם הזה ''זיגולי'', בעוד שדגם הייצוא נקרא ''לאדה''.

לפני כעשר שנים החל שיתוף פעולה בין ואז לבין גנ'רל מוטורס, והיום מחזיקה רנו ב-25 אחוז מהמניות. קונצרן רנו-ניסאן-ואז מדורג במקום הרביעי בכמות כלי הרכב שהוא מייצר מדי שנה.
עבור הג'יפאים, השם לאדה מתחבר אוטומטית עם הניבה, שמיוצרת מ-1977 ועד היום ללא שינוי כמעט. הניבה היתה אחד הג'יפים הראשונים שנבנו עם שלדה אחודה, הנעה 4X4 קבועה ודיפרנציאל מרכזי ננעל. איכות הייצור לא היתה הצד החזק אבל כמו כל דגמי לאדה, הניבה היא פשוטה, חזקה וקלה מאוד לתחזוקה עצמית.

ניבה בסביבה הטבעית

הג'יפ, שנקרא בארץ מוצאו ואז 2121, זכה להצלחה לא מעטה בארצות רבות, בעיקר במדינות צפוניות ומושלגות. סוכנים מקומיים, כמו למשל בבריטניה, הוסיפו לניבה תוספות שונות ושיווקו אותה כדגם משופר שנקרא תחילה ''קוזאק'' ומאוחר יותר ''הוסאר''.
ב-1974 החלו לפתח דגם אמפיבי, 2122 ''ראקה'' (נהר) לפי דרישות הצבא הסובייטי. נבנו מספר אבות טיפוס, אך הפיתוח נעצר ולא הגיע לשלב ייצור סדרתי. היו גם תכנונים לדגם ארבע דלתות ולטנדר, אבל גם הם נעצרו בשלב הפיתוח.

תראו מה הניבה יודעת לעשות

בסוף שנות ה-90 נוצר כאמור שיתוף פעולה עם ג'י.אם, כשאחת המטרות היתה ייצור דגם משופר של הניבה. מערכת ההנעה נותרה ללא שינוי, אך נבנתה מעטפת חדשה ומודרנית, בעלת ארבע דלתות. בעיות קשות של איכות ייצור העיבו על המשך הפיתוח של הג'יפ החדש, שנקרא שברולט ניבה. איכות החלקים שיוצרו ברוסיה לא היתה אחידה, המנועים לא עמדו בתקני זיהום האוויר של הארצות המפותחות והפרויקט נגנז.
בית החרושת של ואז הוא אחד הגדולים ביותר בעולם, עם קו ייצור שאורכו הכולל קרוב ל-150 ק''מ הפולט כמיליון מכוניות מדי שנה. הייחוד שלו: כל החלקים להרכבת כלי הרכב מתוצרתו מיוצרים במפעל עצמו.

תמונות נוספות של ניבות