שטח 4X4 > כתבות > שטח

מרצדס בשטח

למרצדס-בנץ מסורת ארוכה של רכבי שטח והיא אחת היצרניות הוותיקות בשטח, שתמיד הותירה חותם של ממש.

המרצדס הראשונה לשטח היתה מהפכנים ורדיקלית. בשנת 1926 יוצר ה- G1 על בסיס מכונית כביש מפוארת. המכונית הוארכה בחלקה האחורי ובמקום שנוצר הותקן סרן נוסף. ההינע היה 4x6 (ארבעת הגלגלים האחוריים הונעו) והיא יועדה לעשירים שנדרשו לנוע בפאר והדר בדרכים לא סלולות. ה- G1 הוחלפה על-ידי ה- G4 ב-34' והעיקרון היה דומה.

בין השנים 38' ו-41'יוצרו כמעט 400 יחידות של ה- G5 - רכב שטח עם ארבע גלגלים - כולם מונעים, ועם היגוי כפול. הרכב יועד לשמש משלחות מחקר, מהרג'ות הודים עשירים וציידים. במלחמת העולם השניה יוצרו כלי רכב כפולי הנעה רבים למטרות צבאיות, ביניהן משאיות קלות, זחל''דים ורכבי סיור (בכלל זה אמפיביים).

לאחר המלחמה החלו האחים בורינגר לייצר בגופניגן-גרמניה מעין שעטנז של טרקטור חקלאי ומשאית קלה. ה''אונימוג'' - כך כונה - הראשון יצא את מפעלי האחים במרץ 49' והתבסס על מכלולי מרצדס כמו חלקי משאיות הוורמאכט שנותרו לאחר המלחמה כאבן שאין לה הופכין. הוגה הרעיון היה ראש מחלקת מנועי המטוסים בחברה, אלברט פרידריך, שמצא עצמו עם מקצוע לא כל-כך מבוקש בגרמניה שלאחר המלחמה. הוא חזה את הדרישה לרכב עבודה קשוח, רב-תכליתי ופשוט-מכלולים. האונימוג שימש כרכב חקלאי, תחליף לטרקטור, כמו גם בכל מקום בשטח בו התנאים קשים ונדרשה יכולת הובלת מטען. לאחר שהדרישה עלתה והאחים בורינגר התקשו לספק למרצדס את כמות הכלים, הועבר הייצור בשנת 51' למפעל מרצדס בגגנאו, גרמניה. הדחיפה המשמעותית שקיבל האונימוג בדרכו להפוך לאגדה היתה בשנת 1953, עת הוצגה סדרה S. היה זה האונימוג הראשון לשאת את סמל מרצדס וחיש מהר הפך למבוקש ביחידות צבא ברחבי העולם. האונימוג המצליח מכולם יוצר - עם עדכונים מתבקשים - עד שנת 1980.

במהלך השנים שופרו ועודכנו דגמי האונימוג ולמשך זמן קצר אף יוצרו גרסאות כבדות עם שישה גלגלים מונעים. השורשים הטרקטוריים הקנו לאונימוג יכולות שטח מדהימות. אגדת שטח חיה ונוסעת.

במשך השנים התמחו במרצדס גם במשאיות לשטח. הכוונה למשאיות גדולות עם 4, 6 או 8 גלגלים מונעים, נעילות רוחביות והילוכי כוח, שהיו מסוגלות להוביל מטען כבד בשטחים קשים למעבר. בתחום זה מתמחים במרצדס עד היום.

הכניסה לעולם רכבי השטח לכביש, או רכבי הכביש-שטח החלה בפברואר 1979 עם הצגת ה- G-Wagen - סדרה G. ה''ג'יפ'' של מרצדס נולד כתוצאה משיתוף פעולה בין מרצדס-בנץ לשטאייר-דיימלר-פוך האוסטרית, יצרנית מובילה בעולם בייצור מערכות הינע כפולות. ''רכב השטח הטוב בעולם'', כפי שהוכתר מיד על-ידי מומחים מכל העולם, מיוצר מאז בשפע גרסאות (ארוך, קצר, פתוח, סגור והשילובים ביניהם) ומגוון מנועי בנזין ודיזל.

. בשנת 89' עברה הסדרה ריענון מקיף ומאז עודכנה קלות במהלך השנים. עם הצגת ה- G500 האולטרא-מפואר, מציעים כיום מרצדס את מכונית הפאר הטובה ביותר בשטח או את רכב השטח האמיתי המפואר ביותר בכביש - תלוי בזווית המתבונן. בתערוכת הרכב בדטרויט, בשנת 96', הוצגה מכונית הקונספט AAVision, כאשר שנה מאוחר יותר הוצגה המרצדס ML שהתבססה עליה. ה- ML מיוצרת במפעל שהוקם במיוחד בעבורה בטוסקלוסה, אלבמה, והשוק העיקרי שלה הוא אמריקני.

הכתבה ניתנה באדיבות ירחון הרכב והפנאי - ''דרייב''

הכתבה ניתנה באדיבות ירחון הרכב והפנאי - ''דרייב''

תגובות

0 תגובות