שטח 4X4 > כתבות > טכני

טויוטה היילקס-עד שהדמיון יפריד ביניהם

כל השיפורים - טויטה היילקס.
בשנת 93 עמדתי בפני רכישת רכב חדש, הגדרתי באותו הזמן רכב דבל קבינה 4X4 יפני.

באותו הזמן נמכר בארץ רק איסוזו 2.5 והיו דיבורים על טויוטה. כך או כך הרכב שקיבלתי לידי היה טויוטה הילקס 4X4 הראשון שנמסר בארץ.

כבר בנסיעה הראשונה הוברר לי שנוחות הנסיעה ברכב, בצורתו הנוכחית רחוקה מלהיות מושלמת בשטח וגם בכביש. קפיצי עלים קשיחים , בולמי זעזועים נחותים, וגלגלים!!! ההילקס מגיע במקור בגירסה המיועדת לאפריקה ואוסטרליה ומצוידת בגלגלים צרים במידה 205x16 עם ג'נט טבעת , דבר זה מצוין לתיקון תקרים בשטח אך הג'נט כבד מאוד , מבחר הצמיגים מצומצם (עד שאלינס התעוררו) ונפח אויר קטן דבר שתורם רבות לקופצניות הרכב.

להורדת הקובץ לחץ כאן

שיפור ראשון. לאחר כ 40,000 ק''מ הוחלפו הג'נטים והצמיגים לקוטר ג'נט ''15 וצמיג התואם בקוטרו החיצוני לצמיג המקורי. המידה 15 X 235/75 וצמיג אלינס דגם 233 . איכות הנסיעה השתפרה פלאים (נפח אויר גדול יותר, נסיעה בלחץ נמוך יותר) וכך גם העבירות. לאחר כ 100,000 ק''מ הוחלפו בולמי הזעזועים בבולמי קוני ששיפרו שוב את התנהגות הרכב, בדיעבד מצאתי שזה גם מונע שבירת עלים בקפיצים. ''מחלה'' מקובלת בהילקס. הקפיצים החזיקו מעמד עד בערך 150,000 ואז התחילו להישבר.

להורדת הקובץ לחץ כאן

אחרי תיקונים חוזרים ונשנים הוחלט להחליף את כל סט הקפיצים, בקפיצים חדשים מתוצרת OLDMANEMU האוסטרלית. הקפיצים שנבחרו היו קפיצים רכים במיוחד, קפיצים אלו מגבהים את הרכב ''2.5 אינטש דבר שחייב גם החלפת בולמים גם הם מתוצרת OLDMANEMU.(באותה הזדמנות הושלך מוט המייצב לקרן זוית אפלה בה נשאר עד היום). לאחר החלפת הקפיצים והבולמים השתנתה התנהגות הרכב לגמרי , הרכב רך מאוד גם על בורות ומכשולים קטנים. ומאידך מגהץ במפים גדולים ללא מאמץ. תופעת ההתרסקות המוכרת לכל נהג הילקס נעלמה לגמרי עקב המרווח המוגדל בין הקפיץ הקדמי לבמפר.

להורדת הקובץ לחץ כאן

מהלך הגלגלים גדל כתוצאה מאורך הבולמים, ויכולת הרכב בשטח טכני השתפרה מאוד לעומת רכב סטנדרטי. ** אחת הבעיות עם קפיצים רכים היא הפגיעה בכושר ההעמסה. וכיוון שרכב זה משמש לעבודה הורכבו בין הקפיץ האחורי לשלדה צמד כריות אויר פיירסטון . כריות אלו מנופחות מתא הנוסעים. ללחץ האויר דואג מדחס חשמלי תומס, מיכל אויר של 10 ליטר המחובר לגשר הגיר. כל השליטה מתבצעת ע''י ברזי אויר חשמל מתוצרת ''בקרה קבוצת גבע''.

להורדת הקובץ לחץ כאן

כעבור כ- 200,000 ק''מ נודע לי מידיד שעוסק ביבוא מנועים, על מנוע L2 שעליו מורכב טורבו שהגיע לידיו (L2 דגם המנוע של הילקס נפח 2.4 ) לאחר בדיקה של המנוע והתאמות שונות הוכנס המנוע לרכב. ההבדל מורגש בצורה מידית, הסחיבה השתפרה בצורה משמעותית – 90 כ''ס לעומת 83 . המומנט 23 קג''מ לעומת 16.5. הבדל מומנט זה מאפשר נסיעה בהילוך גבוה יותר וחוסך את הצורך במשיכת המנוע למקסימום סל''ד מותר. בשטח הנסיעה קלה הרבה יותר וחוסכת ''התנפלויות'' על מעלות קשים. עליית ההספק אפשרה גם מעבר לצמיגים גדולים יותר במידה 15X10.5X31 הרכבת מנוע טורבו דורשת שינויים בצינור המפלט ובחיבור היניקה מבית המסנן לטורבו. דגם המנוע נשאר זהה וחוסך בעיות במשרד הרישוי. ניתן גם להרכיב טורבו על מנוע הילקס רגיל כיוון שזהוא טורבו בעל לחץ גידוש נמוך.

להורדת הקובץ לחץ כאן

בקופסת מסנן האוויר שוכן מסנן N &K הניתן לניקוי וזרימת האויר בו גבוהה יותר מהמקורי מהמסנן המקורי. בנוסף הורכב על הרכב שנורקל מתוצרת חברת SAFRAIGARD, מכניס את האויר מגבוהה ומוריד את הסיכון ללגימת מים במעברי מים עמוקים ושלוליות מזדמנות.

להורדת הקובץ לחץ כאן

נעילות

ההילקס מגיע במקור עם נעילה אלקטרומכאנית מקורית (אופציה) שהיא נעילה חזקה (מכאנית) אך מוגבלת במקור למצבים מסוימים. 4X 4 LO מתחת ל- 8 קמ''ש מבוקר מחשב. נעילה זו בצורה לא אופיינית לטויוטה עשתה צרות רבות ברכב זה. בעיקר עקב חדירת מים ובעיות חשמל שונות, בשלב מסוים החלטתי להחליף את המפעיל (המנוע החשמלי) ביחידה מפוקדת אויר.

להורדת הקובץ לחץ כאן

 נעילות

כיוון שקומפרסור כבר היה ברכב כל שהיה צריך היה ליצר מתאם בין מפעיל פניאומטי סיבובי (מעין מנוע אויר מוחזר קפיץ) לבין השינן של המנוע החשמלי המקורי, לחבר ברז אויר חשמלי, (מפוקד ע''י הכפתור המקורי) ולחבר צנרת אויר. במצב הנוכחי ניתן לנעול סרן אחורי בכל מצב.

להורדת הקובץ לחץ כאן

לאחר כ- 310,000 ק''מ היה צורך לשפץ את מכללי הסרן הקדמי, בהזדמנות זאת הושתל בסרן דיפרנציאל מקורי עם נעילה(אחורי במקור) שהוכן מבעוד מועד והפעם ההפעלה ע''י בוכנת אויר מוחזרת קפיץ, מהיר יותר מדויק יותר וקומפקטי יותר. הפעלת הנעילה הקדמית מותנית בהפעלת האחורית ובשימוש רק במצבים קיצוניים בלבד.

להורדת הקובץ לחץ כאן

קשת התהפכות עליה מחוברים ארגזי כלים ומנשא להייליפט. מגן דיפרנציאל קדמי. צמד פנסים קדמיים 100 וואט. צמד פנסי גג 100 וואט. אלטרנטור מחוזק. מצבר אופטימה. שקע חיצוני לכבלי התנעה.

להורדת הקובץ לחץ כאן

מגן על תיבת העברה. תומך במיכל האויר ותורם כ5- ס''מ למרווח הגחון. ע''ג הגשר זוג טבעות רתימה מסיביות.

להורדת הקובץ לחץ כאן

תוספות נוספות ברכב ברכב מותקנת כננת ע''ג פגוש מיצור עצמי הכולל מגן תחתון לרדיאטור. גשר גיר הוחלף בגשר מסיבי מפלדת 8 מ''מ אשר לא!!! מתעקם

להורדת הקובץ לחץ כאן

היגוי

תוך קריאת מגזינים וכתבות על רכבי שטח, שמתי לב שהנטייה בקרב משפרי רכבי השטח הטהורים היא לכיוון סרנים חיים. טוב סרנים חיים כבר יש! אך שינוי נוסף המקובל גם ברכבי טויוטה ממודלים ישנים וגם בבליזרים הוא שינוי שיטת ההיגוי הקיימת בהם להיגוי מסוג CROSSOVER המקובל בג'יפים לנדרובר וכו'.

להורדת הקובץ לחץ כאן

 היגוי

:דואל rov_gev@kvgeva.org.i

להורדת הקובץ לחץ כאן

תגובות

1 תגובות

1

אורח/ת - יפתח

18 בפברואר 2023 ב 18:01

עדיין רלוונטי?