שטח 4X4 > כתבות > שטח

נוסטלגיה באולם התצוגה PX-33

חברת מיצובישי הייתה הראשונה לייצר הנעה כפולה קבועה ביפן. תזכורת לראשונות הזו (ולאחת נוספת) הגיעה ארצה לרגל השקת האאוטלנדר ולרגל חגיגות 20 שנות מיצובישי בישראל

אורחת הכבוד בהשקה המקומית למיצובישי אאוטלנדר עמדה מכוסה בצנעה בחצר יקב שאטו גולן, מחכה לחשיפתה. הכרתי את הצללית ואת הקוביות בצמיגים – נפגשנו כבר לפני כשנה, בהשקת הפג'רו בברצלונה. אחרי שהוסר הכיסוי אפשר היה להביט במכונית הנוצצת ולחייך לעבר מוצג מוזיאוני גאה.

לחברת מיצובישי אין כל סיבה להתבייש במורשת השטח שלה. משהו כמו תריסר נצחונות במרוץ הדקאר וחמישה גביעי אליפות הראלי העולמית נותנים לחברה הזו את כל הכיסוי הנדרש בעת הצגת דגם חדש. אבל אפשר גם יותר. לקראת השקת הפג'רו לפני כשנה העלו אנשי מיצובישי באוב את המכונית הראשונה שיוצרה ביפן עם הנעה כפולה קבועה לארבעת הגלגלים, PX-33 שמה. נדרשה העלאה באוב שכן אין מדובר במכונית שיוצרה באורח סדרתי, אלא באב-טיפוס למכונית נוסעים, שתוכננה בהזמנת ממשלת יפן ב-1934, כדי לשמש את צבא יפן (שהתכונן אז לכבוש את העולם, להזכירכם).

חיים קצרים היו ל-PX. ארבעה אבות טיפוס נבנו והוגשו לצבא היפני לפני שממשלת יפן ביטלה את ההזמנה והורתה למיצובישי להתמקד בייצור רכב מסחרי – מה שעשתה בהצלחה מרובה עד לשנת 1960. ה-PX לא יוצרה אמנם, אבל הספיקה להיות מעבדת פיתוח לשני רעיונות חדשניים דאז. הייתה זו המכונית היפנית הראשונה בעלת הנעה כפולה קבועה (נושא בו מיצובישי התמחתה מאוחר יותר). מעניין יותר היה המנוע – דיזל הזרקה ישירה הראשון ביפן. למנוע קראו 445AD והוא היה בנפח 6.7 ליטר, מהם הצליח לסחוט 70 כוחות סוס, הספק נאה לתקופה זו.

חיי הדגם אכן היו קצרים, אבל משום מה הוא זוכה לאזכורים רבים בימינו. בשנת 1989 ערכה ראליארט, קבוצת המרוצים של מיצובישי הומאז' לדגם ושלחה למרוץ הדקאר מכונית מרוץ עטויית קליפה דמוית מרכב של PX-33. כאשר הוצג לפני כשנה הדור הרביעי של הפאג'רו נבנתה הרפליקה הנוכחית, על בסיס שלדה מקורית, אך כפי הנראה ללא המנוע, או מערכת ההנעה המקוריים. ניתן להבין כי מדובר ברפליקה בלבד, אך יש למיצובישי סיבות להתגאות בדגם הייחודי שהוא חלק ממסורת ייצור מפוארת ועדות לחדשנות טכנולוגית בת יותר משבעה עשורים.

ה- PX-33 הגיעה לפני מספר ימים לישראל במסגרת חגיגות 90 שנה לקונצרן מיצובישי העולמי ו-20 שנות פעילות מיצובישי בישראל. המכונית הייחודית והנדירה תוצג בשבועות הקרובים באולם התצוגה המרכזי של מיצובישי בת''א ובמוקדים נוספים ברחבי הארץ.

תגובות

0 תגובות