שטח 4X4 > כתבות > שטח

נהיגה אחת שווה אלף מילים - יום מדריכים של מערכות אלקטרוניות

יצאנו לשטח עם רכבי לנד רובר חדישים ומשוכללים ללמוד, לנהוג ולחוות את התנהגות המערכות האלקטרוניות בשבילים ובטרשים של הר חורשן

מה לאלקטרוניקה ולשטח?

שוק הרכב בעולם וגם בארץ עובר בשנים האחרונות מהפכה אלקטרונית, מהפכה הבאה לידי ביטוי גם בשוק רכבי השטח. הג'יפים, ה-SUV ושאר רכבי השטח 4X4 מקבלים לתוכם שפע של שכלולים וטכנולוגיה המשנים את חווית הנהיגה. העמקנו בנושא בסדרה של כתבות טכנולוגיות המסבירות את פעילות המערכות האלקטרוניות בתחום הבלימה (הפתרון הטכנולוגי - חלק 1), את פעילותן בתחום היציבות בתנועה (הפתרון הטכנולוגי - חלק 2) ואת השימוש המושכל שצריך לנהוג בהן בשטח (לנתק או לא לנתק!)

מה לאלקטרוניקה ולשטח?

מה לאלקטרוניקה ולנו?

רובנו (המדריכים באתר השטח הישראלי) נוהגים ברכבי שטח קשוחים, בעלי פז''מ ונטולי מערכות אלקטרוניות. אנו אוהבים זאת ויודעים ליהנות מהברזל, מהחיבור הישיר שבין ההגה לגלגלים, למנוע הרועש ולתחושה כי אנו נוהגים במכונה בעלת נשמה ייחודית. אבל רבים מהמודרכים שלנו נוהגים בכלי רכב חדשים, חדישים ומשוכללים שיש להתאים עבורם את הטיול או המסע ולאפשר להם לנצל כראוי את רכבם. זאת הסיבה כי הפעם בחרנו להתמקד במערכות הרכב, לנסותן, לחוש ולהבין את דרך פעולתן, את יתרונותיהן ואת מגבלותיהן.

מה לאלקטרוניקה ולנו?

מה לאלקטרוניקה וללנד רובר?

לצורך הלימוד פנינו לחברת המזרח (יבואנית לנד רובר) וביקשנו את מיטב התוצרת העדכנית - 5 דגמים הנמצאים בפסגה של רכבי השטח: הריינג' רובר - שיא הפאר, ההדר והעוצמה שניתן לרכוש בכסף (קישור 1, קישור 2, קישור 3) הדיסקברי 3 - רכב הכביש - שטח הטוב ביותר - ולא רק אנחנו אומרים זאת (קישור 1, קישור 2, קישור 3, קישור 4) הריינג' רובר ספורט - רכב שטח עם ביצועים של מכונית ספורט (קישור) הפרילנדר - ג'יפון בקטגוריה משל עצמו (קישור) לכל הרכבים הללו מערכות אלקטרוניות משוכללות ומפוקחות מחשב(ים) ומערכת Terrain Response (בורר מצבי קרקע שונים) המשנים לנהג את כל תפיסת הנהיגה בשטח ומאפשרים לו ''להוציא'' מהרכב הרבה יותר מאשר יכולותיו ונסיונו כנהג. ואחרון חביב שהוא בעצם הראשון מבין כולם - הדיפנדר, שהגיע אלינו בגרסת המרכב הקצרה ומהמודל החדש והממוחשב (קישור 1, קישור 2).

מה לאלקטרוניקה וללנד רובר?

מה לאלקטרוניקה ולוועדת השמות?

שימו לב לשמות השונים למערכות האלקטרוניות. אנו נוהגים לכנות את המערכות בשמות הבסיסיים שלהן - בדרך כלל בשם היצרן המוביל או בשם הגנרי שתפס לגבי המערכת. אבל לא כל יצרן, וכך גם לנד רובר, קורא למערכות בשמות אלו: ABS - שם זהה אצל כולם למערכת למניעת נעילת גלגלים בבלימה EBA - מערכת לסיוע והגברה של עוצמת הבלימה ETC - מכונה באתר TC והיא מערכת בקרת משיכה או בקרת אחיזה DSC - מערכת בקרת יציבות נקרא באתר ESP (סימן רשום של חברת בוש) Terrain Response - בורר מצבי קרקע שונים, מערכת ייחודית ללנד רובר

מה לאלקטרוניקה ולוועדת השמות?

ומה לאלקטרוניקה ולמה שלמדנו?

עכשיו נגמרה הברברת ויש להתיישב על ההגה, לחגור חגורת בטיחות ולצאת לדרך. מה תרגלנו? בלימה, בלימת חירום, בלימה חדה והפניית הגה לחמיקה ממכשול, הפנייה חדה ופתאומית של ההגה, כניסה למצבים של היגוי יתר ושל תת היגוי, טיפוס עלייה (ומי שיש לו ESP הרוויח), טיפוס מדרגת סלע, ירידה, ירידה במדרגה ובמורד חד, נהיגה בשטח חולי - טיפוס עלייה. (קישור לטיפ נהיגה באתר)

ומה לאלקטרוניקה ולמה שלמדנו?

למי תודה למי ברכה?

לאנשי חברת המזרח שנתנו לנו את הרכבים, לרמי ולאסף שהגיעו לשטח לצפות בנו נוהגים ברכבים שלהם, לרובי גולדשטיין שנתן לנו להתנסות ולבדוק את הדיפנדר הפרטי שלו. לאיל ולאילן שבאו, צילמו וערכו את הסרט ולאמיר אוגש שהסכים לעזוב את תל אביב ליום ולבדוק איך עובד החשמל בלנד רובר...

למי תודה למי ברכה?

ומה עם עוד קישורים?

קישורים לימי מדריכים קודמים: השפן מהר חורשן - הכשרת מדריכים בנהיגה בשטח טרשי (קישור) גשם? בנגב?? מה פתאום! - הכשרת מדריכים בשטח חולי (קישור) הכה את המדריך - הכשרת מדריכים בטיפוס מעלות (קישור) לחנך את השועל - הכשרת מדריכים בנהיגת כביש (קישור) מי יחלץ את המדריכים? - הכשרת מדריכים באמצעי גרירה וחילוץ (קישור)

ומה עם עוד קישורים?

תגובות

17 תגובות

1

אורח/ת

26 בדצמבר 2008 ב 17:32

נראה שווה - איך מצטרפים?

2

עידןל

27 בדצמבר 2008 ב 12:08

שאלה?

יש לי פג'רו ויש שם מערכת
SRS
משהו יודע מה זאת המערכת הזאת????

3

a7madoov

27 בדצמבר 2008 ב 12:17

מדהים .נעים מאוד

4

אלדד- מנהל פורום

27 בדצמבר 2008 ב 16:10

היה מעניין ומלמד כלים מיוחדים ללא ספק

5

אורח/ת

27 בדצמבר 2008 ב 16:38

אמיר

יא קרוע !! :)

6

גלעד4X4

28 בדצמבר 2008 ב 09:17

מערכת SRS

SRS זה הקריות אוויר שיש ברכב

7

Ogash Ofer

28 בדצמבר 2008 ב 11:56

Supplemental Restraint System

הכוונה למערכת המשולבת של כריות אוויר וחגורת בטיחות ראה את המונח באינציקלושטח - קישור

8

אורח/ת

28 בדצמבר 2008 ב 23:28

מערכות, כן או לא????

כל המערכות האלו מצילות חיים, כמו שגלעד אומר.
אבל אם הייתי שם את כולן על הכרכרה העייפה שלי היא לא הייתה זזה, ואז בעצם לא הייתי צריך אותן. אבל אם אני מסיר אותן היא תתחיל לזוז אבל לא נשארת בטיחות בכלל, ואז אני אוסיף אותן אבל...........
היה יום מדהים לא יאומן למה שהלנדרוברים מסוגלים.
דרור

9

אהרון ט.

29 בדצמבר 2008 ב 19:21

RS הינה מערכת כריות האוויר...

10

אהרון ט.

29 בדצמבר 2008 ב 19:28

נפלה בחלקי הזכות

לאסוף את הרינג' רובר הקלאסי מחצר היבואן בקרית מטלון ולהתחלק בנהיגה בו עם טלי ועם בועז עד הכניסה לבת שלמה! ...אני יכול להצהיר בזאת כי אין, אין ולא יהיה על הבלייזר!!!!
חוץ מזה היה יום מהנה מאד, למדנו את כל המערכות המסיעות לרינג' רובר להתנייד ממקום למקום, כמו גם לאחיו הקטנים הפרילנדר והדיסקברי 3...היה כייף משכיל ומהנה! כן ירבו ימים כאלה.

11

יניב

02 בינואר 2009 ב 00:48

איזה רמות גימור היו ביום של ההשלמת שטח?

האם מישהו יודע איזה רמות גימור היו בהשלמת שטח הרכבים שאני רוצה לדעת עליהם הם:
הריינג רובר רגיל או ספורט
והפרילנדר 2
כי לפי מה שראיתי הם היו רמות גימור גבוהות האם אני צודק?
תודה לעוזרים.

12

Ogash Ofer

02 בינואר 2009 ב 06:44

לפי שאלתך לא מדובר ברמת גימור אלא בדגם

הרכבים שהשתתפו ביום הם רכבי המבחן של היבואן.
מבחינת דגמים השתתפו גם הריינג' ספורט וגם הריינג' רובר ''הרגיל''.
להבנתי רמת הגימור הייתה הבסיסית שכן ברכבים אלו כמות השיפורים והתוספות הא כמעט בלתי מוגבלת (בהתאם לחוסר ההגבלה בחשבון הבנק).
לגבי הפרילנדר - מדובר בפרינלנדר 2 (את ה-1 לא מייצרים שנים רבות).

13

אורח/ת

04 בינואר 2009 ב 11:41

לגלעד ואהרון

תודה רבה על התשובות....קצת לא נעים הייתי בטוח שזה מערכת באוטו אבל למרות הבושות שעשיתי לעצמי
תודה רבה

14

גלעד4X4

04 בינואר 2009 ב 12:37

זו לא בושה

אורח/ת כתב/ה:
"תודה רבה על התשובות....קצת לא נעים הייתי בטוח שזה מערכת באוטו אבל למרות הבושות שעשיתי לעצמי
תודה רבה "
זו לא בושה לא לדעת זו בושה לא לשאול

15

אורח/ת

06 בינואר 2009 ב 21:24

מערכת בקרת משיכה-נעילת דפרינצל

חסרה בכתבה ההבדל בין בקרת משיכה לנעילת דפרינצל רוחבי קדמי/אחורי ומתי להשתמש במידה ורכב שתי האפשרויות

16

Ogash Ofer

07 בינואר 2009 ב 02:08

כל ההסברים קיימים באתר

ההבדל בין בקרת משיכה לנעילת דיפרנציאל מוסברת באופן מפורט בכתבה ''הפתרון הטכנולגי - חלק 2'' - ראו קישור בפסקה הראשונה בכתבה זו.
והשימוש מוסבר בכתבה ''לנתק או לא לנתק'' - וכנ''ל הקישור נמצא למעלה.
הכתבה הזאת היא אחת מהכתבות המתקדמות בסדרת כתבות על הדיפרנציאל, נעילות ומערכות אלקטורוניות - להבנה מלאה יש לקרוא את הקישור וכתבות לאחור על מנת שכל הידע יתחבר יחד.
עם זאת אכתוב:
נעילת דיפרנציאל נשלטת ע''י הנהג היא הכלי האולטימטיבי להתגברות על מכשולים בהם אחד מהגלגלים מאבד אחיזה.
בקרת המשיכה תעשה עבודה דומה אך רק לאחר שהמערכת תזהה אובדן אחיזה בעוד שמי שנעל את הדיפרנציאל צפה מראש את הבעייה.
לבקרות המשיכה יש מגבלות וחסרונות, לדוג':1. המערכת מתחממת לאחר זמן ולא מתפקדת היטב2. המערכת לא תמיד יודעת לקרוא נכון את השטח - לדוג' בהחלקה של שני גלגלים על אותו סרן או בעת פנייה חדה על משטח מוגבל אחיזהלסיכום: ברכב שיש לו גם נעילת דיפרנציאל נשלטת ע''י הנהג - יש לנעול את הדיפרנציאל בטרם ההחלקה/אובדן אחיזה ולא לחכות לפעולה של המחשב ושאר האלקטרוניקה.

17

אורח/ת

21 במרץ 2009 ב 14:47

ממש רציני