שטח 4X4 > כתבות > שטח

ג'יפ לדורותיו

מדוע נשא הדגם האזרחי הראשון של הג'יפ את הזיהוי CJ2A? להיכן נעלמו ה-CJ1 וה-CJ2? ולמה היו שני דגמים שונים בתכלית שקיבלו שניהם את השמות ואגוניר וצ'ירוקי? היכן משתלב בסיפור ה-M151, הידוע יותר כגפ''ס הצה''לי? אנו פותחים בסדרת כתבות שתעשה סדר בדגמים השונים של מותג השטח המפורסם ביותר בעולם (ויסלחו לנו בעלי הלנד רובר והלנד קרוזר...)

הסיפור על ה''מחטף'' שביצעה חברת ויליס בתום מלחמת העולם השנייה, כשניכסה לעצמה את המותג ג'יפ, כבר נטחן עד דק. ויליס מיהרה להוציא לשוק דגם אזרחי של הג'יפ שזכה לפרסום רב בתקופת המלחמה, ומאז זהו אחד המותגים החזקים והמוכרים בתחום השטח.

במהלך השנים חלו שינויים בבעלות על המותג – חברת ויליס נמכרה לקייזר, וזו בזמנה נמכרה לאמריקן מוטורס שנבלעה בתוך קרייזלר, שעדיין מתפעלת את חטיבת ג'יפ למרות הגלגולים שעברו עליה עצמה - אך למרות שלא יוצרו דגמים רבים מדי של הג'יפ לדורותיו, יש בלבלת לא מעטה לגביהם. בסדרה של כתבות ננסה לעשות קצת סדר בדברים.

הייצור האזרחי של ויליס/ג'יפ התחלק לכמה סקטורים עיקריים: 
CJ לדגמיו השונים (שנים 1944-1985)
ויליס ואגון (שנים 1946-1965)
טנדרים של ויליס (שנים 1947-1965)
SUV-ים פול סייז – ואגוניר, צ'ירוקי, גרנד ואגוניר מסדרת SJ (שנים 1963-1991)
טנדרים פול סייז - גלדיאטור, הונצ'ו, סדרת J (שנים 1963-1986)
צ'ירוקי ''קטן'' XJ (שנים 1984-2001)
רנגלר YJ, TJ, ו-JK (שנים 1987-ועד היום)
גרנד צ'ירוקי מסדרות ZJ, WJ, WK (שנים 1993-ועד היום)
צ'ירוקי/ליברטי KJ, KK (שנים 2002-ועד היום)
קומנדר XK (שנים 2006-ועד היום)
קומפאס ופטריוט MK (שנים 2007-ועד היום)

לצד כל אלה, היו עוד סדרות שיוצרו במספרים קטנים יחסית:
ג'יפסטר VJ (שנים 1948-1950)
ג'יפסטר קומנדו C-101 (שנים 1966-1971)
טנדרים עם תא נהג מעל המנוע FC (שנים 1956-1965)
ג'יפים לחלוקת דואר DJ (שנים 1955-1984)
פליט-ואן FJ (שנים 1961-1975)
טנדר קומאנץ' MJ (שנים 1986-1992)

חלק מהדגמים יוצרו בכמה רמות גימור שנשאו שמות שונים (לרדו, רנגייד, פיוניר ועוד), היו גם כמה דגמים צבאיים, סדרות מוגבלות לציון מאורעות מיוחדים ועוד כמה דגמי אב-טיפוס וקונספט. בנוסף לכל אלה, היה גם ייצור של ג'יפים בישראל, שלא תאם במדויק את סדרות הייצור האמריקאיות, מה שהגדיל עוד יותר את הבלבול - אבל מרביתם נשאו בגאון את גריל שבעת הפסים – הסמל המסחרי של הג'יפ.

בכתבות הבאות נצלול למבוך דגמי ה-CJ, נגלה למה היו שני דגמים שונים של ואגוניר וצי'רוקי, ומדוע ה-M151 – הגפ''ס הצה''לי המוכר גם כ''חמישייה'' – הוא בן חורג במשפחת הג'יפים.   

תגובות

0 תגובות