שטח 4X4 > כתבות > שטח

צמיגים למתחילים

רבות כבר נכתב על נושא הצמיגים, אך נראה שעדיין רבה המבוכה, במיוחד בקרב אלה שזה מקרוב הציצו בעולם ה-4X4 - ונפגעו. ננסה להבהיר כאן מספר מושגים, מה מותר ומה אסור לעשות, ללמד כיצד קוראים מידות של צמיג, ולמה הגומי הזה כל כך חשוב.

אחד הנושאים שעולים בתכיפות רבה בפורומים של רכבי השטח, גם בפורום של אתר זה, הוא החלפת צמיגים. רבות כבר נכתב על הנושא, אך נראה שעדיין רבה המבוכה, במיוחד בקרב אלה שזה מקרוב הציצו בעולם ה-4X4 - ונפגעו. ננסה להבהיר כאן מספר מושגים, מה מותר ומה אסור לעשות, ללמד כיצד קוראים מידות של צמיג, ולמה הגומי זה כל כך חשוב. ואזהרה מראש: הכתבה מיועדת למתחילים, כל טוחני הסלעים ושותי שמן המכונות מתבקשים לעבור הלאה.

סוגי הצמיגים

קיימים ארבעה סוגי צמיגים לרכבי שטח: 1. צמיגי swamper או bogger, שהם הצמיגים לשעשועי שטח רציניים. 2. צמיגי בוץ (Mud או M/T), נקראים גם (בטעות) צמיגי שטח 100 אחוז. 3. צמיגים רב תכליתיים (ALLTerrian או A/T), נקראים גם (בטעות) צמיגי 50/50. 4. צמיגי כביש/שטח (Allseason או Allweather מסומנים לעתים גם כ-H/T). כלל אצבע אומר, שככל ששטח הגומי הנוגע בכביש גדול יותר, הצמיג מתאים יותר לכבישים, ולהיפך. צמיג המיועד בעיקר לשטח מאופיין בחריצים רחבים ועמוקים. מרבית רכבי השטח מגיעים לארץ כשהם מצוידים בצמיגים מהסוג הרביעי, אבל הצמיג המומלץ ביותר הוא דווקא מהסוג השלישי, כיוון שהוא נותן לכם ליהנות משני עולמות: גם ביצועים טובים ולמעלה מזה בשטח, וגם התנהגות כביש סבירה. הצמיגים מהסוג השני מיועדים בעיקר לנסיעת בוץ, ועל הכביש אחיזתם גבולית והם יוצרים רעש רב בעת הנסיעה. צמיגים מהסוג הראשון הם גדולים, אגרסיביים, יעשו יופי של עבודה בשטח אך לא יאפשרו לכם להשתמש ברכב בחיי היומיום.

סוגי הצמיגים

החוק והטכניקה

כשאתם מתכננים להחליף צמיגים, בדרך כלל תעשו זאת למידה יותר גדולה ממידת הצמיגים המקוריים של הרכב, וכאן יש שתי מגבלות: מגבלת החוק ומגבלת הטכניקה. החוק בארץ בנוגע לצמיגים הוא די דרקוני: מותר להחליף למידה אחרת רק בתנאי שהיא מאושרת על ידי היצרן/יבואן. למרבית היצרנים יש מספר מידות אפשריות לכל דגם נתון, ורצוי לבדוק זאת עם היבואנים. אפשר להיעזר גם בטבלה המופיעה באתר האינטרנט של אבירם ברקאי (קישור מצורף למטה), שבצמוד אליה תמצאו חומר רב נוסף בנוגע לצמיגים. קישור נוסף הוא לאתר של חברת הצמיגים יוקוהמה, הנותן אינפורמציה לגבי גדלים תחליפיים לכמה סוגים של רכבי שטח. אם החלטתם ללכת למידה שהיא בתחום המותר - אין לכם בעיות נוספות. רכשו את הצמיגים המתאימים, הרכיבו אותם וצאו לדרך. אם החלטתם לקחת סיכון וללכת על המידה שאינה מותרת - קחו בחשבון שאתם נכנסים לבעיות ולהוצאות נוספות. דבר ראשון, עם סט הצמיגים החדש לא תוכלו לעבור טסט, ועליכם להחזיק סט גלגלים נוסף, במידות הרשומות ברישיון, ואיתו לגשת למכון הרישוי. דבר שני, משטרת ישראל אינה אוהבת צמיגים חריגים בגודלם, ואתם צפויים לדו''חות, משפטי תעבורה, ואולי אפילו להורדה מהכביש (אם תתפסו בניידת בדיקה של משרד התחבורה). דבר שלישי, חברות הביטוח רשאיות לדחות תביעות של ביטוח מקיף במידה שמתברר, כי נעשה שינוי בלתי חוקי במבנה הרכב, והחלפת צמיגים למידה שאינה מותרת כלולה בהגדרה זו. הבעיות וההוצאות מההיבט הטכני, אינן פחותות בחשיבותן. צמיג גדול יותר גורם לעומסים כבדים יותר על מכלולי ההנעה ובמקרים קיצוניים יחייב חיזוק המכלולים ושינוי יחסי ההעברה. הזינוק וההאצה יהיו פחות זריזים, יכולה להיות עליה בתצרוכת הדלק, מד המהירות ומד המרחק יזייפו ועוד. צמיגים חריגים של ממש כבר מחייבים הגבהת המרכב, חיתוך הכנפיים, הקטנת רוחב הסרנים (כדי שהצמיג לא יחרוג מעבר לקוי הרוחב של הרכב) ושינויים נוספים. להרפתקאות כאלה נכנסים, בדרך כלל, רק שועלי שטח ותיקים, היודעים בדיוק איך ומה הם עושים.

החוק והטכניקה

כיצד בודקים אם גודל הצמיג אינו חריג מדי?

הבדיקה מתבצעת בתנאים הקיצוניים ביותר אליהם נקלעים המתלים בשטח: צד אחד סגור לחלוטין (מעצור הגומי נוגע בשילדה) והצד השני פתוח לכל אורך מהלך המתלה. לשם כך מגביהים את הרכב בצד אחד, עד שמגיעים למצב הרצוי. במצב זה בודקים שהצמיגים אינם נוגעים בשום חלק מחלקי השילדה או המרכב. במקרה שהבדיקה מתבצעת על הגלגלים הקדמיים, יש לסובב את ההגה מנעילה לנעילה ולבדוק שהצמיג אינו מתחכך בגוף הרכב. כדי להגיע לגובה הדרוש לביצוע בדיקה זו, יש להיעזר במגבה מקצועי או בהיי-ליפט. סביר להניח שבדיקה זו תבצעו אצל המתקין ממנו אתם מתכוונים לרכוש את הצמיגים, וחשוב לבחור אחד שאתם יכולים לתת בו אמון מלא. מתקין כזה גם יוכל לעזור לכם בבחירת הצמיג, בהתאמת הגודל ובכל ההיבטים האחרים הקשורים בנושא.

מידות צמיגים

כיום נהוגות שתי שיטות עיקריות לסימון גודל צמיגים. השיטה המטרית, הכתובה בצורה הבאה: 225/70-16, והשיטה האינצ'ית הכתובה בצורה הבאה: 31/10.5-15. לשיטה הזו יש וריאציה נוספת הכתובה כך: 7.50-16. ועכשיו להסברים. בשיטה המטרית, המספר הראשון (225) מבטא את רוחב הסוליה במילימטרים. המספר השני (70) את היחס שבין רוחב הצמיג לגובה הדופן שלו, באחוזים (המספר הזה נקרא גם ''חתך הצמיג''). והמספר השלישי (16) את קוטר החישוק (הג'נט) - באינצ'ים! בשיטה האינצ'ית, המספר הראשון (31) מבטא את קוטר הגלגל באינצ'ים. המספר השני (10.5) את רוחב הסוליה, גם כן באינצ'ים. והמספר השלישי (15) את קוטר החישוק, כן כן, באינצ'ים. בווריאציה הנוספת של השיטה האינצ'ית המספר הראשון הוא רוחב הסוליה באינצ'ים והשני הוא קוטר החישוק. בכלי רכב ישנים משהו, בצמיגים מהסוג הזה היחס שבין רוחב הצמיג לגובה הדופן הוא 92 אחוזים בכל הצמיגים שמידת רוחב הסוליה מסתיימת באפס (7.00, 6.50 וכו'), ו-82 אחוזים בכל הצמיגים שמידת רוחב הסוליה מסתיימת בסיפרה חמש (8.25, 8.75 וכו'). המידע לגבי היחס חשוב לצורך חישוב הקוטר הכולל של הגלגל.

מידות צמיגים

כיצד להשוות בין צמיגים במידות שונות

כדי להשוות בין צמיגים נהפוך את כל המידות למטריות או לאינצ'יות. כדי לחשב, למשל, את קוטר הגלגל הראשון, נכפיל 22.5 ב-70 אחוז (רוחב הסוליה בס''מ כפול היחס) כדי לקבל את גובה הדופן ונקבל 15.75. נכפיל 16 ב-2.54 (קוטר החישוק כפול מס' הסנטימטרים באינץ') ונקבל 40.65 בקירוב. עכשיו נחבר מספר זה עם פעמיים גובה הדופן ונקבל את גובה הגלגל כולו: כ-72 ס''מ. גובהו של הגלגל במידות האינצ'יות הוא כ-79 ס''מ (31 כפול 2.54) ורוחב הסוליה שלו כ-270 מ''מ (10.5 כפול 2.54). באותה צורה אפשר להפוך הכל למידות אינצ'יות ולפיהן לעשות את ההשוואות. בסופה של הכתבה תמצאו קישורים למספר מחשבונים באתרים שונים באינטרנט, לתוכם מכניסים את נתוני הצמיג והם מבצעים את החישובים האלה. חלק מהמחשבונים מאפשר גם לחשב את הסטייה במד המרחק והמהירות בעקבות החלפת צמיגים, את המרחק שיעשה הרכב בכל סיבוב גלגל ועוד חישובים מעניינים נוספים. גם לחישוקים יש גדלים משלהם, הנמדדים באינצ'ים, והם כוללים את קוטר החישוק ואת רוחבו. כל חישוק יכול להתאים לרוחבי צמיג שונים, עד לגודל מסויים, התלוי גם בחתך הצמיג. לעתים, כשנעבור למידת צמיג גדולה יותר, אין מנוס גם מהחלפת סט חישוקים.

כיצד להשוות בין צמיגים במידות שונות

הערות נוספות

בדרך כלל אנחנו חושבים על החלפת ארבעה צמיגים, אבל יש לנו חמישה צמיגים ברכב ולפעמים אפילו שישה (מי שנוסע עם שני ספרים). במקרים רבים מסתפקים בהחלפת הארבעה המורכבים על הרכב ואז אנחנו עלולים להיקלע למצבים מביכים: פנצ'ר בשטח - החלפה לגלגל הספר, שהוא קטן יותר - וקיבלנו רכב ''צולע''. אם התקר קורה בשטח בעייתי - יהיה לנו קשה להיחלץ ממנו. מה עושים? ההמלצה הראשונה היא, כמובן, להחליף חמישה צמיגים. במקרה ולא עושים זאת, ויש לכם סט צמיגים נוסף לצרכי טסט, קחו איתכם לטיולים גלגל רזרבי שני, ובמקרה של פנצ'ר החליפו את שני הגלגלים על אותו סרן ותקבלו איזון מסוים. פתרון אחר הוא לקחת סט לתיקון תקרים בצמיגי טיובלס (שהם המקובלים ביותר היום) ולתקן את התקר בשטח. ישנם מקרים שהחור או הקרע בגלגל אינם ניתנים לתיקון, ואז אבוב (פנימית) בגודל המתאים ו''כפות'' לפרוק הגלגל הם צורך חיוני. כשקורה פנצ'ר, פרקו את הגלגל, הרכיבו בו את האבוב, נפחו והרכיבו חזרה את הגלגל. קחו גם בחשבון שמשאבה חשמלית ממוצעת לניפוח צמיגים, מתקשה להזרים את כמות האוויר הנדרשת להחזרת צמיג טיובלס למקומו על החישוק. גם במקרה כזה אבוב הוא הפתרון. על דופן הצמיג תמצאו שלל נתונים נוספים, המתייחסים למבנה הצמיג, העומסים המותרים, לחצי ניפוח, תאריך ייצור, וכו' וכו'. נתונים אלה נבהיר בכתבת המשך.


אתר יוקוהמה
השפעה של החלפת צמיגים על קריאת הספידומטר
חישובים שונים של השפעות החלפת צמיגים
ועוד אתר לחישובים שונים, כולל חישוב קוטר גלגל
מחשבון להפיכת מידות מילימטריות לאינצ'ים

תגובות

4 תגובות

1

bank1905

25 בדצמבר 2011 ב 18:35

היכן ניתן לקנות ג'נט וצמיג רזרבי משומשים

אני מחפש צמיג רזרבי אחד 225/65-17 ,אפשרי עם ג'נט ברזל או מגנזיום ,חמישה חורים
אפשר גם צמיג במידות קטנות בחתך

2

אורח/ת

21 באוגוסט 2015 ב 16:46

להחליף צמיגים לדודג ראם לשטח

מה המידה הגדולה שאפשר להחליף ???

3

אורח/ת - עוזי

12 בינואר 2021 ב 21:19

מחפש צמיגי שטח לסנומה מרובעת
195/75/14
יש למישהו מושגמאיפה אפשר לקנות ?

4

Ogash Ofer

13 בינואר 2021 ב 10:29

תנסה אצל כמה פנצ'ריות - כל אחת עובדת עם יבואן אחר.
היה ולא תמצא - מציע לך להזמין מחו"ל ושל חברה ידועה שיש לה יבוא סדיר לארץ.