שטח 4X4 > כתבות > ניווט

EGNOS - המערכת האירופאית לשיפור הדיוק בGPS נכנסת לפעולה.

ב 1-באפריל 2004 תכנס מערכת ה EGNOS-האירופית לפעולה אפקטיבית.
המשמעות: מכשירי GPS התומכים בקליטת WAAS ינווטו בדיוק של מטרים בודדים בדומה לצפון אמריקה גם באירופה וגם כאן בישראל.
לכתבה המלאה...

ב 1-באפריל 2004 תכנס מערכת ה EGNOS לפעולה אפקטיבית

בדומה ל (WAAS (Wide Area Augmentation System - האמריקאי, יזם האיחוד האירופי את הפעלת מערכת ה European Geostationary Overlay Service - או בכינויה המקוצר EGNOS . זוהי מערכת לווינית משלימה למערכת ה-GPS (והגלילאו - מערכת הניווט האירופית, בעתיד) לשידור נתוני ניווט ובקרה ותיקונים דיפרנציאלים למקלטי הניווט הלוויני. המערכת אמורה לשפר את דיוק הניווט במקלטי GPS אזרחיים מכ 15-מטר לכדי 2 מטר ניווט אופקי ו- 4 מטר ניווט אנכי וכן לשפר את זמינות נתוני הניווט ואמינותם. לאחר שש שנות פיתוח, המערכת קרובה כעת להשלמתה והפעלתה המלאה. מערכת ניסיונית (EGNOS - System Test Bed) פותחה במקביל ונקלטת מזה כשנתיים, אך מספקת שירותי EGNOS חלקיים, ובעלי מקלטי GPS מתאימים, חשים בשיפור וכבר מנווטים בדיוקים של מטרים בודדים. יכולת כזאת היתה שמורה בעבר רק למערכות ניווט הכוללות שירות תיקונים דיפרנציאלי מסורבל ויקר. שירות ה-EGNOS ניתן באופן חופשי וללא תשלום, גם למשתמשים מקצועיים וגם לרוכשי מקלטי GPS פשוטים וזולים. נתוני התיקון משודרים על תדר ה GPS-ולא נדרש מקלט נוסף בכדי ליהנות מהם.


אתר סוכנות החלל האירופי בנושא

ב 1-באפריל 2004 תכנס מערכת ה EGNOS לפעולה אפקטיבית

המערכת משפרת את ביצועי ה GPS-בשלוש דרכים:

שיפור הדיוק:

באמצעות הפקה והפצה של נתוני ייחוס דיפרנציאלי מושג שיפור הדיוק לכדי כ 2-מ' לניווט אופקי ו- 4 מ' אנכי.

שיפור הזמינות:

על ידי עיבוי הפרישה הלווינית ( הוספת 3 לווינים באזורינו ),משופרים הזמינות ורציפות הניווט. יתרון זה בא לידי ביטוי בעיקר בסביבה אורבנית, מיוערת או בעלת טופוגרפיה גבוהה.

שיפור אמינות הניווט הלוויני:

על ידי בקרה חיצונית ודיווח בזמן אמת ( תוך 6 שניות) לגבי תקינות לוויני ה-GPS וכן מתן אפשרות למקלטי GPS לנווט גם מול לווינים גיאוסטציונריים הנמצאים בשליטה וניהול חיצוני.

מרכיבי המערכת:

מרכיב קרקעי

ארבע תחנות ניהול ובקרה ( MCC - Mission Control Centers) מרכזות ומעבדות את נתוני הבקרה ומכינות אותן לשידור מיידי ( אחת פעילה ו 3-לגיבוי ).הנתונים מוזנים מ 34-תחנות קליטה וייחוס דיפרנציאלי המכונות (reference): stations integrity monitoring & RIMS תחנות הייחוס הקרקעיות, מצוידות במקלטי GPS מיוחדים ושעונים אטומיים לביצוע ניטור רציף של שידורי ה GPS-וחישוב התיקונים לגורמי הסטייה השונים. הנתונים המעובדים ב MCC מועברים לשש תחנות שידור (NLES (Navigation Land Earth Stations ) (2 עבור כל לווין גיאוסטציונרי) ה'מעלות' את המידע ללווינים לצורך הפצה.

מרכיב קרקעי

מרכיב חללי

שלושה לווינים גיאוסטציונריים הניצבים מעל קו המשווה, מבטיחים כיסויי משולש של איזור נרחב באירופה, המזרח התיכון ואפריקה. הלווינים:(21.5E, AOR-E ,15W, IOR ,25E) נמצאים בפרישה המבטיחה קליטה טובה במיוחד באזורינו. מהלווינים משודר המידע על תדר ה- GPS L1 הנקלט במכשירים אזרחיים פשוטים (בתדר 1,575.42 מגה''צ) ולא נדרשת כל חומרה נוספת לקליטתו. זאת כמובן בתנאי שהמקלט שברשותך, תוכנן מראש לקליטת השירות.

מקטע ציוד הקצה

מאחר ונתוני ה- EGNOS משודרים בתדר ה-GPS לא נדרש מקלט או אנטנה נוספים לקליטתם. מקלטי ה GPS-הידניים של מגלן, מקלטי ה OEM-של Thales וכן מוצרים חדישים של יצרנים נוספים, כבר מצוידים מזה זמן בערוצי EGNOS / WAAS ומספקים את השירות המשופר. מאחר והשירות חופשי מתשלום או רישום, הוא שקוף לחלוטין למשתמש ומשתמשים רבים אף אינם מודעים לעובדה שהם נהנים משירות זה כבר היום.

תגובות

0 תגובות