שטח 4X4 > כתבות > ניווט

כתבת ניווט מספר 9 - סיכום ויציאה לשטח

פרק אחרון בסדרת כתבות הניווט של עופר אוגש בה משתלבים כל מרכיבי הניווט לתנועה זורמת אחת:
כתבה זו נותנת כללים ודגשים לעבודת ניווט טופוגרפי בשטח עם שימוש ועזר של מכשיר GPS ומסכמת את כתבות הניווט הטופוגרפי, שפורסמו בעבר, ואת המבואות למערכות ניווט ו-GPS - עכשיו נשאר רק להכין ציר ולצאת לשטח...
שימו לב שהכתבה היא משנת 2004! ועוסקת במכשירי GPS קשוחים וישנים (שעדיין עושים את עבודתם נהדר) אך בשונה מימינו כשיש אפליקציות עם מפות טופוגרפיות על הסמארט-פונים (ועליהם אכתוב בנפרד).

הכתבה התשיעית והאחרונה מסכמת את כל כתבות העבר

בכתבה זו אנסה לתת כללים ודגשים לעבודת ניווט טופוגרפי בשטח עם שימוש ועזר של מכשיר GPS. הכתבה האחרונה וזו שלפניה (כתבות 7 ו-8) עסקו במבוא למערכות ניווט בכלל ול- GPS בפרט ובתפעול מעשי של מכשיר ה-GPS - אתחול, קריאת מסך עוצמת קליטת הלוויינים STATUS, מסך מיקום עצמי ואופן הצגת מיקום עצמי לפי סוגי הרשתות השונים במסך POSITION. שש הכתבות (ראו קישור) שלפניהן עסקו במפה הטופוגרפית על כל רבדיה - תכסית, תבליט ורשת קואורדינאטות ועל כללי הניווט בשטח.


קישור לכל כתבות הניווט הקודמות

הכתבה התשיעית והאחרונה מסכמת את כל כתבות העבר

להזכירכם: בבסיסו מציג מכשיר ה - GPS את ה-''נ.צ.''

נקודת הציון היא אוסף ספרות ברשת קואורדינאטות, בהתאם לבחירת המשתמש, של המיקום העצמי שבו נמצא המכשיר. כיום, כמעט כל מכשיר חדש מציג נתונים שונים ומאפשר למשתמש לבצע עוד הרבה פעולות המסתמכות על כך שהמכשיר מזהה את מיקומו. הנתונים הנוספים הנפוצים מיועדים לסייע למשתמש - כמו זמני זריחה ושקיעה של השמש והירח, המלצה על שעות נוחות לציד ודיג (רב מכשירי ה-GPS נמכרים בארצות הברית וציד ודיג הם תחביבים פופולארים שם). מבין הפעולות שמציע המכשיר, השימושית ביותר היא פונקצית הניווט - ניתן להזין לתוך המכשיר נקודת יעד, אחת או יותר, שאליה אנו רוצים להגיע והמכשיר יחשב את המרחק האופקי והאנכי מהמיקום העצמי שלנו אל הנקודה ואת הכיוון לנקודה. מעבר לכך: למכשירים שבידינו מספר מסכי ניווט והכוונה שמסייעים למנווט ללכת/לנסוע/לטוס לעבר היעד: קיים מסך בצורה של מצפן הכולל התראה ''ימינה''/''שמאלה'' למקרה שנסטה מהכיוון אל היעד; קיים מד מרחק המודד את מרחקנו מהיעד; קיים מסך המדמה את הדרך והמסלול שנצטרך לעבור וכל שעלינו לעשות הוא לשמור על עצמנו במרכזה של הדרך שעל המסך ועוד מספר מסמכים. לחלק מהמכשירים בנוסף להצגה ויזואלית גם התראות והכוונות קוליות.

להזכירכם: בבסיסו מציג מכשיר  ה - GPS את ה-''נ.צ.''

מכשירי ה-GPS המתקדמים אף מציעים מפות

וקיימים כאלו שמאפשרים לטעון לתוכם, או לכרטיס זיכרון שהם תומכים בו, מפות טופוגרפיות או מפות רחובות וכבישים. זוהי אפשרות נחמדה, אם כי לא שימושית כלל עבור מדינת ישראל (אין מפות) ובנוסף יש לדעת כי רוב מסכי ה-GPS קטנים ולא ניתן לראות בהם את השטח המקיף את אזור הניווט ובכך נמנע מהנווט לקבל תמונה כללית של הניווט.

מכשירי ה-GPS המתקדמים אף מציעים מפות

מסך בסיסי יותר, הקיים ברב המכשירים, הוא מסך PLOTTER

המשרטט באופן סכימתי-ציורי את הדרך שעברנו ואת נקודות הציון שאליהן אנו רוצים להגיע.

מסך בסיסי יותר, הקיים ברב המכשירים, הוא מסך PLOTTER

עבודת הניווט עם מכשיר ה- GPS

לכל ניווט בשטח יש להתכונן מבעוד מועד

וכפי שכתבי בעבר (כתבות 5 ו-6) ככול שתשקיעו יותר בערב שבת, טרם היציאה לשטח, כך יקל עליכם לנווט בשבת. הרעיון הוא לשלב את ה-GPS בסיפור הדרך שאתם מכינים בטרם היציאה לניווט. בשלב ההכנות, בעת סימון המקומות שאליהם אתם רוצים להגיע, יש למדוד את נקודת הציון של אותם המקומות לצורך הכנסתם ל-GPS ובעת קיטוע ציר התנועה שבין המקומות יש לבחור ולמדוד את נקודות הציון של סופי הקיטוע או של חלק מהם לפי השיקול שלהלן תוך כדי ידיעה כי למכשיר מגבלה של קיבולת (במכשירים החדשים הבעיה פחות חמורה) ולנו יש מגבלה של זמן - לא תמיד נוכל למדוד ולהכניס למכשיר עשרות נקודות ציון - אך ככול שנרבה יבוא מכשיר ה-GPS לידי שימוש רב יותר.

לכל ניווט בשטח יש להתכונן מבעוד מועד

השיקול העיקרי בבחירה הנקודות שיוזנו ל-GPS

הוא בהתאם לחשיבותם של אותם סופי קיטוע לניווט שלנו - כאלו שטעות בהם יכולה לגרום לברבור. כוונתי היא לאותם קיטועים ''משמעותיים'' בהם נרצה אימות ממכשיר ה-GPS כי אכן הגענו לנקודה הנכונה, לדוגמה: פנייה חדה בציר, נקודה שבה עוזבים נחל רחב לטובת ערוץ משני או סתם נקודה על שלוחה ממנה מתחילים לרדת מטה וכו'. נקודות אלו הן ''נקודות החלטה'' שבהן הנווט צריך להכריע לאיזה כיוון לפנות. אימות מה-GPS ישפר את הביטחון העצמי שלכם בהחלטה היכן פונים או לאיזה כיוון ממשיכים לעבר המקום המיועד.

השיקול העיקרי בבחירה הנקודות שיוזנו ל-GPS

בשלב ההכנה מומלץ לערוך טבלה על גבי נייר של נקודות הקיטוע מהמפה

והתאמתן לנקודות שבתוך המכשיר או לרשום זאת לצד סיפור הדרך המפורט (אם אתם מסודרים ואכן רושמים סיפור דרך). בנוסף מומלץ לתת לנקודות שעל הציר מספור הגיוני בהתאם לסדר ההגעה אליהן ואף להוסיף, במקום המתאים במסך, תיאור קצר לנקודה.

בפועל על-מנת להזין את הנ.צ. לתוך מכשיר ה- GPS יש להשתמש בפונקציה MARK

המאפשרת הזנת כל פריטי הנקודה למכשיר: שם, מלל קצר לתיאור הנקודה, 12 ספרות (או יותר) של הנ.צ. ואת הגובה שלה. בדרך זאת עליכם ל''לתקתק'' - להזין כל נקודה בצורה ידנית למכשיר דבר שדורש זמן וסבלנות ומחייב להיות מדויקים מכאן החשיבות הגדולה של רשימת הנ.צ. המסודרת. אפשרות קלה ומהירה הרבה יותר היא להזין את ה''נ.צ'' בעזרת תוכנת המחשב וחיבור מכשיר ה-GPS למחשב - תוכנת המאפשרת לסמן את הנ.צ. על מסך המחשב ובאמצעות חיבור מתאים בין המחשב ל-GPS להזינם ישירות לתוך המכשיר. חשוב לזכור כי לנ.צ. כפי שאנו רגילים למדודה על המפה יש להוסיף בדרך כלל עוד ספרות משמאל על מנת להזינה כראוי למכשיר ה-GPS (ראו כתבה קודמת). בשימוש בתוכנת מחשב בעיה קטנה זו לא קיימת בתנאי שגם התוכנה וגם מכשיר ה-GPS מסוכרנים על אותה רשת קואורדינאטות.


קישור לפרטים על תוכנת מפות מתוך קניון השטח

בפועל על-מנת להזין את הנ.צ. לתוך מכשיר ה- GPS יש להשתמש בפונקציה MARK

טיפ: אם אתם לא יודעים או זוכרים איזה ספרות עליכם להוסיף לנ.צ.

הוצאתם נ.צ. מהמפה בין 10 או 12 ספרות אבל ב-GPS יש מקום ל-16 ספרות - מה עושים? איזה ספרות מוסיפים? השיטה פשוטה: בדקו את המיקום העצמי שלכם המתקבל ממכשיר ה-GPS והשוו אותו למפה - כך תלמדו כיצד לבצע את ההתאמה שבין הנ.צ. המתקבל במכשיר ה-GPS לזה המתקבל מהמפה בהתאם לרשת הקואורינטות שאתם משתמשים בה.

טיפ: אם אתם לא יודעים או זוכרים איזה ספרות עליכם להוסיף לנ.צ.

טיפ נוסף: רגע לפני שאתם בודקים מיקום עצמי - עברו למסך ה- STATUS

למה? כדי לבדוק האם קליטת הלוויינים תקינה! להזכירכם מכשיר ה-GPS צריך לקלוט לפחות שלושה לוויינים, על-מנת שיוכל לקבוע את המיקום העצמי והלוויין הרביעי נדרש כדי לתת לנו את מימד הגבוה.

טיפ נוסף: רגע לפני שאתם בודקים מיקום עצמי - עברו למסך ה-  STATUS

מכאן הדרך לתנועה פשוטה:

יש לדעת מהי הנקודה שאליה אנו רוצים להגיע, לחיצה על מקש GOTO, בחירת הנקודה מרשימת הנ.צ. שהזנו למכשיר וניווט אל הנקודה בעזרת שפע של נתונים על הכיוון והמרחק שלנו מנקודת היעד ובעזרת שימוש במסכי הניווט יקל עלינו לנווט אל היעד (ראו בוקסות). אפשרות נוספת לניווט רצוף בין נ.צ. שונות הוא שימוש ב- ROUTE / מסלול : המאפשר הזנת רצף של נ.צ. לרשימה של ROUTE ובזמן הניווט בשטח, כשמפעילים אפשרות זו, מדלג המכשיר באופן אוטומטי מנ.צ. אחת לשנייה בהתאם להתקדמות שלנו ומאפשר לנו לבצע ציר ניווט ללא צורך לבחור בכל סוף קיטוע את ה- GOTO הבא.

מכאן הדרך לתנועה פשוטה:

מסכי מצפן :

קיימים מספר מסכי מצפן, חשוב לזכור כי מצפן המבוסס על GPS אינו אמיתי והוא מצביע על הצפון רק בעת תנועה. כאשר עומדים במקום, מציג מסך המצפן את הקריאה מהתנועה האחרונה ולא את הצפון באותו רגע. כיום קיימים מכשירי GPS שלהם הוסיפו מצפן אלקטרוני הפועל תמיד. היתרון של מצפן GPS הוא באותם מקומות שבהם מצפן רגיל (מגנטי) או אלקטרוני אינם עובדים טוב בגלל השפעות סביבתיות (בזלת, השראות שונות, מסה ברזל וכו').

מסכי מצפן :

מסך דרך:

לפניכם מסך משולב המציג נתוני מצפן, ''דרך'' ונתונים מספריים: TO - היעד אליו מנווטים BEARING - האזימוט מאיתנו אל היעד HEADING - האזימוט שבו אנו נעים DISTANCE - המרחק אל היעד SPEED - מהירות התנועה מתחת לנתונים אלו מופיע מצפן - המראה את כיוון ההתקדמות שלנו. שרטוט הדרך - בו עלינו לשמור עצמו על ''הדרך'' - כלומר יש לשמור כי הדרך תופיע בצורה ישרה על המסך ולא תפנה שמאלה או ימינה כי אז אנחנו לא על הדרך. המספר מימין למטה הוא קנה המידה של מסך הדרך.

מסך דרך:

מסך PLOTTER

השביל המקווקו מסמן את מסלול התנועה שלנו, המיקום העצמי שלנו מסומן בחץ, המצביע לכיוון ההתקדמות שלנו. החץ במרכז נועד למדידת מרחק וכיוון מהמיקום שלנו , כשהנתונים מופיעים מטה בכיתוב CURSOR. הנקודות QUAL ו- QAKTREE הן נקודות נוספות שהזנו למכשיר. למטה משמאל סרגל קנה המידה של המסך - הניתן לשינוי.

 מסך PLOTTER

לסיכום אמליץ להשתמש ב-GPS כמכשיר מגבה ולא להסתמך עליו באופן מוחלט.

למרות שהמכשירים המודרניים נותנים דיוק במדידת הנ.צ. של 25 מטרים ופחות, ובשטח פתוח במכשיר היודע לקלוט לוויינים של תיקון דיפרנציאלי דינאמי WAAS/EGNOS אף 3 עד 5 מטרים, הסתמכות רק על המכשיר מנתקת את הנווט מהשטח ומהמפה, פוגעת ברכישת הניסיון הנדרש כדי לנוע בו ויכולה לגרום ל''ברבור'' רציני. סיבה נוספת - תקלה טכנית ואפילו פשוטה כמו נפילת מתח יכולה לגרום לנו להיתקע בשטח. את שני האביזרים הבסיסיים ביותר לניווט - המפה והמצפן לא מומלץ להשאיר בבית, אפילו אם ישמשו אותנו רק בשעת חירום.

לסיכום אמליץ  להשתמש ב-GPS כמכשיר מגבה ולא להסתמך עליו באופן מוחלט.

ובנימה אופטימית זו לא נותר לי אלא לאחל לכם ניווט מהנה ודרך צלחה

לתגובות, הערות ושאלות :

ogash@4x4.co.il או בפורום הניווט של אתר השטח הישראלי.


קישור לקורס הפעלת GPS
קישור לכל מכשירי מגלן הנמכרים בקניון השטח
קישור לכל מכשירי גרמין הנמכרים בקניון השטח

תגובות

2 תגובות

1

עופר אוגש

01 בדצמבר 2004 ב 15:02

קניית GPS

ראשית יש להגדיר מהו הצורך - ניווט בשטח, ניווט בעיר, מכשיר מקצועי, מחשב כף יד וכו'. שנית מהו התקציב - מתחילים ב-1,000 ש''ח לערך ומגיעים עד כ-7,000 ש''ח ואף אפשר יותר. ואז לבצע סקר שוק - כנס לקניון שטח ושם מופיעים כל המכשירים, כל התוכנות ומחשבי כף היד.

2

guyvi

20 בדצמבר 2004 ב 09:29

כתבה מעולה, יופי עופר