שטח 4X4 > כתבות > טכני

שיפור לרכב שטח: התקנת 2 מצברים

אפשר למנות מספר סיבות מדוע צריך להתקין שני מצברים ברכב שטח (תשובות בגוף הכתבה). אבל כדי לענות על הצורך לא די בלהוסיף מצבר נוסף לרכב ... צריך גם לדעת לחבר אותו בצורה הנכונה.
לצדי ''ידי זהב'' מסדנת רסטה 4X4 בגדרה פתרונות חשמליים לכל דרישה.

למה שני מצברים?

מספר סיבות לצורך להתקין שני מצברים ברכב שטח: 1. גיבוי: רכב שטח אינו רוצה להיתקע בשטח ללא חשמל להתנעה או למערכות החשמליות הבסיסיות. 2. חיזוק: אם ברכב מותקנים אביזרים שהם צרכני חשמל, כגון כננת, מקרר, ספק כוח וכו', חשוב לתגבר את מערכת החשמל על-מנת שהמכשירים יוכלו לקבל את ההספק הדרוש להם. 3. נוחות: שימוש באביזרים חשמליים בזמן שהרכב אינו מונע או אף פועל בסל''ד סרק הוא בעייתי. מצבר נוסף שאינו קשור למערכת ההתנעה של הרכב יכול לפתור את הבעייה. 4. שימושיות: 2 מצברים המחוברים ביניהם ב''טור'' מאפשרים לעבוד עם מכשור חשמלי של 24 VOLT (רתכת, מערכות קשר צבאיות ועוד).

 למה שני מצברים?

כיצד מתחילים

ראשית יש להגדיר את הצורך. יש לבחון את הסיבות הרשומות מעלה ולהחליט לאיזה מהן אנו רוצים לתת פתרון. יכול להיות שנגיע למסקנה כי די לנו במצבר נוסף שישמש רק כגיבוי, אפשר כי המצבר הנוסף ישמש רק להפעלת המערכות הנוספות ברכב (כננת, מקרר, תאורה וכו'), אפשר כי המצבר הנוסף יחובר בטור באופן קבוע ועוד מספר בלתי מוגבל של אפשרויות.

כיצד מתחילים

פתרון משולב

צדי מגדרה בונה מערכות סלוניאידים שפותרות אותנו מהשאלות האלו. המערכת שלו נותנת פתרון לכול הדרישות ובהתאם למקרה: 1. רוצים מצבר נוסף לתגבור המצבר הנוסף (מעולה לעבודת כננת - מונע התחממות של הכננת ונותן הספק גבוה להפעלה) - יש !!! 2. רוצים שהמצבר הנוסף ישמש כגיבוי בזמן שהמנוע של הרכב דומם - יש !!! 3. רוצים מערכת של 24 VOLT להפעלת רתכת חשמלית - יש !!!

פתרון משולב

אז מה יש לנו?

המערכת של צדי יודעת לווסת בין המצברים לפי הצורך: כאשר הרכב מונע והסוויץ' פתוח - יש לנו 2 מצברים העובדים במקביל ונותנים הספק כפול מההספק של מצבר אחד. פתרון מעולה להפעלת כל המכשור החשמלי ברכב, לרבות הכננת. כאשר הרכב דומם והסוויץ' סגור מצבר אחד מנותק מהמערכת החשמלית והוא משמש לגיבוי לצורך התנעה. על המצבר הקיים ממשיכות לעבוד המערכות שאינן מתנתקות בכיבוי הרכב: אורות, שקעי מצית, המקרר או הצידנית החשמלית ועוד. וכשרוצים להשתמש ב-24 VOLT מזיזים את המתג ומקבלים חיבור בטור של שני המצברים.

אז מה יש לנו?

חשיבות ההתקנה

כאשר אתם מתקינים מערכת מצברים כפולה חשוב מאוד לוודא כי המצברים מקובעים היטב למקומם (בדרך כלל היצרן לא הכין מקום/תושבת לשני מצברים). דבר שני יש לוודא כי כל החיבורים נעשו באופם מקצועי ועם חומרים טובים (קצר חשמלי באזור המצברים עשוי לגרום להתלקחות הרכב).

חשיבות ההתקנה

יציאת חשמל

נוח להשתמש ביציאת חשמל אוניברסלית המאפשרת לחבר כבלי הנעה או כל מכשור אחר למצבר/למצברים ללא פתיחת תא מנוע או תא המצברים. הסוויץ הקטן ליד - בורר בין 12 VOLT ל-24 VOLT.

יציאת חשמל

תגובות

15 תגובות

1

עופר אוגש

22 באוקטובר 2004 ב 05:56

עלויות התקנה

בשביל לדעת עלויות ואפשרויות הרכבה צריך להתקשר לצדי מסדנת רסטה 4X4 בטלפון 08-8693094

2

Yosi

23 באוקטובר 2004 ב 13:40

חיבור מצברים.

לא מומלץ לחבר מצברים במקביל באופן קבוע בגלל שהם לא זהים - אחד יפרוק את השני או להפך. לכן משתמשים במפצלי טעינה שמבודדים את המצבים אחד מהשני כאשר הראשון לרכב והשני לאביזרים . רק במצבים נדירים מחברים במקביל כגון כננת לאורך זמן או התנעה לא מוצלחת כנל לגבי חיבור בטור שנחוץ בעיקר לרתחת שטח .

3

haimmiri

23 באוקטובר 2004 ב 20:34

איפה ניתן לקנות את החיווט והמפסקים

מישהו יכול להפנות לחנות שמוכרת חיווט מתאים ואת השקעים האוניברסלים ??

4

zohars

30 באוקטובר 2004 ב 21:11

סכמה חשמלית

אפשר להוסיף לכתבה סכמה חשמלית? תודה זהר

5

ענרי

31 באוקטובר 2004 ב 02:51

טרופר

בטרופר קיימים שני מצברים במקור. האם ניתן להוסיף לטרופר את האפשרות של חיבור טורי ושל מצבר גיבוי?

6

rasta4x4

31 באוקטובר 2004 ב 09:04

טרופר

בטרופר בעל שני מצברים במקור ניתן להרכיב את המערכת לחיבור טורי והעברת מצבר אחד לגיבוי. היתרון בטרופר בא לידי ביטוי בעלות יותר נמוכה מפני שאין צורך לרכוש מצבר נוסף. צדי רסטה

7

rasta4x4

31 באוקטובר 2004 ב 09:14

סכמה חשמלית

זהר שלום אשמח לספק לך שרטוט מ''ע החשמל לחיבור המצברים אולם יש לקחת בחשבון כי אנו מתערבים במ''ע החשמל הראשית של הרכב וכל טעות עלולה לגרום לקצר ראשי!!! התקנת המ''ע חייבת להעשות ע''י חשמלאי רכב מוסמך ובעל ניסיון . תודה צדי רסטה 4X4

8

rasta4x4

31 באוקטובר 2004 ב 09:23

תגובה לחיבור מצברים

שלום יוסי המצבר הנוסף חייב להיות זהה בנתונים למצבר הקיים. בצורת חיבור זו אין בעיה ראה לדוגמא איסוזו טרופר,GMC נוואדה,GMC

9

ofer570

31 באוקטובר 2004 ב 20:40

התקנת מצבר נוםף

שאלה כיצד פועלת מערכת הטעינה בחיבור של 24 וולט

10

יואל רנד

21 בנובמבר 2004 ב 19:01

טרופר

האם בטרופר יש מצב שמצבר אחד עובד קשה יותר, ואם כן האם כדאי להחליף בינהם מדי פעם על מנת להאריך את חיי המצברים. יואל

11

Yosi

08 בדצמבר 2004 ב 11:12

חיבור מצברים במקביל -לא /רק בתנאי אחד כן.

לא אין מצברים זהים ואחד פורק את השני-אורך חיים של המצברים קצר יותר . אם יש תקלה אז ''אין חשמל'' כי כל הצרכנים על מעגל חשמלי ראשי אחד. אם מצבר אחד נחלש צריך להחליף את שני המצברים. הפתרון שני מעגלים חשמליים אחד לאביזרים ואחד לרכב פיצול טעינה /בקרה . למשל המצבר המישני לא מתחיל להטען עד שהראשי לא טעון. לצריכת חרום - משתמשים במפסקים לחיבור מקבילי או טורי של המצברים. דוגמא :הכננת על המצבר המישני - רק כשאין לה מספיק כוח מחברים את הראשי(מפסק) בצורה מבוקרת. כן משאיות וציוד כבד הצורך זרמים גבוהים בתדירות גבוהה כלומר יש צורך במצבר בקיבול גדול ואין - מחברים במקביל.(גם היצרנים) שיקולי מקום - למשל אין מקום למצבר גדול בצד אחד של הרכב - אז מרכבים שניים קטנים בשני צידי הרכב. יש לקחת בחשבון את נתוני האולטרנטור. (האם ברצף של נסיעות קצרות יצליח בכלל למלא את שני המצברים - יותר מצברים יותר זמן טעינה.) ''מחיר המצברים אינו מרכיב בתחזוקת ברכב'' - אבל מחיר הבקר/מפצל טעינה נמוך ממחי מצבר אחד (צריך תמיד להחליף את זוג המצברים !!)

12

SHLOMEBBB

24 בדצמבר 2004 ב 17:42

יש אפשרות אחרת

מצבר 80-100אמפר אלטרנטור 65 אמפר ומעלה ומה שלא תעשה נראה איך זה מחזיק

13

SHLOMEBBB

24 בדצמבר 2004 ב 17:49

חיבור 24v

-מצבר+ - מצבר+ חבר +ו- חיצונייםתקבל 24v _________________

14

אורח/ת

20 במרץ 2010 ב 11:19

התמונות בצד

לא נתן להבין שום דבר מהתמונות שמלוות את ההסברים יותר מדי צבעוני

15

אורח/ת - חיים

03 ביולי 2023 ב 15:37

מישהו יודע היכן ניתן לרכוש מפצל טעינה מבוקר לשני מצברים? ברסטה לא ידעו במה מדובר. תודה