שטח 4X4 > כתבות > טכני

המדריך למפונצ'ר

מילון המונחים למי שעומד בפני החלפת צמיגים

הגיע הזמן להחליף צמיגים...

לא משנה אם בגלל פנצ'ר, שחיקה או סתם השנים שעברו - הגיע הזמן להחליף צמיגים.
אתם מוצאים את עצמכם בצמיגיה הקרובה למקום מגוריכם (או זו שקיבלתם עליה המלצה כזו או אחרת), בוהים בשורות שורות של חישוקי גומי שחורים, ומנסים להחליט מה להתקין על אהוב לבכם.
הצמיגאי מלהג ברקע - חלקם אומנם יודע על מה הוא מדבר, ויודע להמליץ מניסיונו על הצמיג המתאים לכם, אך רבים מהם יודעים בעיקר למכור את הצמיג עליו הם ירוויחו הכי הרבה, ולא אכפת להם לשחק קצת עם האמת במסע השכנוע. הבעיה היא שלנהג הממוצע חסרים הכלים - משמע הידע - להבחין בין שני הסוגים, ולדעת למי להקשיב וממי להתעלם.
לכן החלטנו להביא לכם החודש מילון מונחים שיעזור לכם לנווט בסבך הצמיגים (וזה סבך אמיתי, עם עשרות מותגים ומאות דגמים) ולהימנע מטעויות קריטיות. ושלא יהיה ספק - טעויות שעושים בתחום הצמיגים הן בהחלט קריטיות, עם פוטנציאל גדול לנזקים חמורים.

סוגי צמיגים ומונחים:

צמיג ספורטיבי - סמי-סליקס
כמשתמע, אלו מיועדים למי שרוצה את האחיזה הטובה ביותר על כביש יבש. המחיר מגיע בדמות מחיר קניה גבוה,  אורך חיים קצר וביצועים בינוניים בכביש רטוב. בסוליה יש מעט חריצים מרוחקים אחד מהשני. אבל האמת היא שאם אתם קהל היעד - כנראה שאתם כבר יודעים בדיוק איזה צמיג אתם רוצים.
 
צמיג ביצועים - High Performance   
מיועד למי ששם את האחיזה במקום הראשון,  אך עדיין רוצה אורך חיים סביר ואחיזה טובה ברטוב. הסוליה כוללת יותר חריצים (שתפקידם לנקז את המים בחורף),  אבל הקוביות עדיין גדולות יחסית, בעיקר בצידי הסוליה.
 
צמיג ירוק / חסכוני
 אלו צמיגים המתמקדים, ברוח התקופה, בהפחתת ההתנגדות לגלגול,  ובכך תורמים לחסכון בדלק.  זה מגיע על חשבון האחיזה, ביבש וברטוב, אבל בדור האחרון הם כבר מספקים אחיזה לא רעה. בדרך כלל יופיעו המילים ECO, ENERGY וכדומה על דופן הצמיג.

צמיג M S  צמיג המיועד לאחיזה משופרת בתנאי בוץ ושלג. אלא שזה מגיע על חשבון האחיזה על אספלט ורעש צמיגים מוגבר. במדינתנו נטולת השלג אין שום סיבה לקנות אותם. אם הכיתוב M S מופיע על דופן הצמיג - עברו הלאה.
צמיג ראן–פלאט
צמיגים בעלי דופן מחוזקת, המאפשרים להמשיך לנסוע - למרחק מוגבל ובמהירות
נמוכה - גם בלי אוויר. לא מיועדים למכוניות שלא תוכננו עבורם.  
צמיג כיווני
 צמיג שמתוכנן לעבודה אופטימאלית בכיוון סיבוב ספציפי, שמצוין על דופן הצמיג. התקנה הפוכה תגרום לפגיעה קשה באחיזה, בעיקר בכביש רטוב, ואסורה בהחלט!  
צמיג א–סימטרי
צמיג בעל מבנה סוליה שונה בין החלק השמאלי לימני. מבנה זה אמור לאפשר שילוב טוב יותר בין שקט ואחיזה ברטוב בקו ישר לאחיזה בפניות. גם בצמיג זה יש להקפיד על התקנה נכונה  -על הדופן החיצונית יופיע הכיתוב  outside  
צמיג רך / קשה
מתייחס לשני דברים, ולכן גם מבלבל. לפעמים הדובר יתכוון להרכב הגומי בסוליה - גומי רך אוחז יותר,  גומי קשה אוחז פחות אבל עמיד יותר לשחיקה. ולפעמים לקשיחות הדופן של הצמיג - נובע ממבנה הצמיג, ומשפיע על דיוק ההיגוי והנוחות.   פליי
בדרך כלל יאמר בהקשר של צמיגים לכלי שטח. זה מדד לעמידות הדופן של הצמיג בפני קריעה בשל פגיעה, כגון מכה מזיז סלע. אלא שיחידת הבסיס לקוחה מההיסטוריה העתיקה, בה השתמשו בבד כותנה כסיב הבסיסי בגוף הצמיג, ואין לה קשר למספר השכבות האמיתי. כדי להפוך את העניינים לעוד פחות חד–משמעיים, לפעמים מופיע על דופן הצמיג מידע על מבנה הצמיג, שגם בו משתמשים במילה PLY , אבל אין לו שום קשר לעניין.  
צמיג מחוזק
 מיועד לעומסי משקל גבוהים יותר, ומיועד בדרך כלל לכלים מסחריים  (משל טנדרונים - כגון הברלינגו).  יופיע עם הכיתוב  reinf או XL . כיום חלק מצמיגי הביצועים מוגדרים גם כן כ– XL בזכות חיזוקים שקיבלו כדי לעמוד בעומסים המוטלים על הצמיג ברכב חזק.

מידות ודרוגים:

 בישראל מותר להתקין על הרכב רק צמיג במידות המקוריות, או כאלו שהיצרן מאשר - המידע לגבי המידות המאושרות קיים במכוני הרישוי. חריגה תגרום לכישלון בטסט - או הורדה מהכביש במקרה של ביקורת. בשנים האחרונות, כלול
ברשיון גם מידע לגבי סיווג המהירות והמשקל של הצמיגים המקוריים, ומותר להתקין רק צמיגים בעלי
סיווג מהירות ומשקל זהים או גבוהים יותר.   סיווג המהירות הסיווג מסומן באות - לדוגמא - T עד 190 קמ''ש, H עד 210 והמשקל במספר דו–ספרתי. אין אפשרות לפענח את הסימונים בלי הטבלה המתאימה, ואל תנסו לכפות עליהם היגיון - זה שאתם בחיים לא תיסעו על 210 עם הקורולה שלכם לא משנה בכלל, אם ברשיון מופיע דירוג H.      בנוסף על אלו, מופיעים על הצמיגים ציונים וסימונים שונים: דירוג הצמיג ה''יורולייבל'' יכנס לתקן בארץ כבר בעתיד הקרוב ונזכיר - יש שם דירוגי בלימה ברטוב, רעש והתנגדות לגלגול, עם ציונים בין A ל– G. לאמריקאים יש סימון דומה שכבר קיים על חלק הצמיגים, שמחלק ציונים גם כן בשלושה נושאים TREADWEAR ,TRACTION ו– HEAT . הראשון מציין עמידות לשחיקה - כמה שהמספר גבוה יותר, כך הצמיג ישחק לאט יותר. השני מתייחס ליכולת בלימה ברטוב והשלישי מעיד על יכולת הצמיג להתמודד עם החום שנוצר בנסיעה מהירה. שני האחרונים מקבלים ציון באותיות AA, A, B וכן הלאה.   תאריך יצור מספר בן ארבע ספרות, בדרך כלל בתוך אליפסה. שתי הספרות הראשונות מציינות את השבוע, ושתי האחרונות את השנה. עדיף לקנות צמיג בן שנה ומטה.  
תקנים חפשו את ההטבעה שמאשרת כי הצמיג עומד בתקנים הבינלאומיים - DOT האמריקאי ו/או E2 האירופאי.

סימונים על דופן הצמיג:

סימונים על דופן הצמיג:סימונים על דופן הצמיג:

שיח פאנצ'רמעכרים ועוד כמה טיפים לפני שנותנים כרטיס אשראי

''זו חברת בת של....'' - דגל אדום! בדרך כלל זה ניסיון לגרום למוצר נחות להראות מושך יותר על ידי זריקת שמות מוכרים. מומלץ לעשות ''שיעורי בית'' מראש ולבדוק את היצרנים והצמיגים עליהם קיבלתם המלצות מראש.
''הצמיג הזה מגיע מקורי על...''. נו, ו...? נגיד שזה נכון - האם זה אומר שזה הצמיג המתאים לך ולמכוניתך?
''זה הצמיג שהולך הכי טוב'' - בליסינג, וגם זה רק כי הוא הכי זול. העדר, בעיקר בענייני צמיגים, לא ממש חכם. גם אם זה באמת הצמיג הכי פופולארי - זה לא אומר כלום.
''האוטו שלך חייב צמיג א–סימטרי/כיווני'' - שטויות. בתחום העממי, אף יצרן לא מגדיר סוג צמיג ספציפי, או אפילו משפחת צמיגים, שמתאימה לרכב.
ובקיצור שימו לב שהמוכר לא מנסה לדחוף לכם את מה שיש לו במלאי...

קישורים לקריאה נוספת:


פיצוץ בצמיג - העלאת צמיג על הג'נט באמצעות בנזין

בחירת צמיגים לג'יפונים

כיוון לחץ אוויר במפחיתי לחץ

צמיגים - טיפול נכון ובטיחותי

צמיגים למתחילים

הגיגים על החלפות צמיגים

צמיגים

תגובות

0 תגובות