שטח 4X4 > כתבות > ספורט מוטורי

מארק קומה פרש

הרוכב הספרדי, שזכה חמש פעמים בדקאר, קיבל תפקיד בצוות הניהולי של הראלי

בתחילת חודש פברואר שנה זו, כשבועיים לאחר שזכה בדקאר 2015 (לסיכום הראלי), צייץ מארק קומה בחשבון הטווויטר שלו: ''סיימנו פגישת עבודה ב-KTM, ואנחנו מתחילים בהכנות לראלי של 2016. המטרה היא להגן על התואר. אני נרגש מההחלטה ומלא אנרגיה לקראת האתגר''.

הציוץ הזה הגיע בעיצומן של שמועות על כך שקומה פורש מרכיבה, ועובר להתחרות על ארבעה גלגלים, וידעו גם לספר שהוא כבר חתם בקבוצת טויוטה. שמועות אחרות טענו שגם קבוצת X-Raid מעוניינת בשירותיו, כנהג אחת ממכוניות המיני שלה. על פי אותן שמועות, זה לא יצא לפועל כי הדרישות הכספיות של קומה היו גבוהות מדי עבור נהג טירון...

השבוע התברר שכל השמועות היו בגדר שמועות בלבד: נכון שקומה פורש מתחרויות, אבל לא עובר למכוניות כפי שעשו לפניו סטפן פטרהנסל, נאני רומה או סיריל דפרה. הוא קיבל תפקיד בצוות הניהולי של הדקאר, כמנהל הספורטיבי של הראלי וכבר שקע כל-כולו בעבודה, בבדיקת התוואי למסלול של השנה הבאה. בראיון בו הודיע על הפרישה אמר קומה, כי הוא מרגיש שהגיע העת להפסיק להתחרות, ולתרום מניסיונו לרוכבים האחרים.  

קומה הספרדי (יליד אוקטובר 1976)  – והוא לא שכח אף פעם לציין את היותו בן קטלוניה – היה ''פריק''  של הדקאר כבר כילד. קרא כל מה שמצא, גזר תמונות של גיבוריו ותלה אותן על קירות חדרו. כנער, החל להתחרות במרוצי אנדורו וזכה עם נבחרת ספרד באליפות העולם לאומות במרוצים אלה.

את הקריירה בדקאר החל בשנת 2002, כמתחרה עצמאי על סוזוקי. הוא לא סיים באותה שנה, אבל יכולתו הרשימה את מנהלי קבוצת KTM שמיהרו להחתים אותו על חוזה. הוא התחרה בשורותיהם כבר בראלי הבא, ומאז עשה את כל הקריירה שלו בקבוצה.

את הנצחון הראשון שלו בדקאר השיג ב-2006, את השני – כבר בדרום אמריקה - ב-2009, ואחר כך גם בשנים 2011, 2014 ו-2015, בסך הכל חמישה נצחונות, אחד פחות משל המאסטר, פטרהנסל (לסיכום הראלי של 2014). להישג הזה הגיעו רק שני רוכבים נוספים: סיריל נבו (שהיה אחד מגיבוריו של קומה הילד) ודפרה. בין קומה לדפרה, שניהם רוכבי KTM, התנהל במשך השנים משחק ''חתול ועכבר'', שבחלק מהשנים בהן זכה האחד, השני היה סגנו. מלבד הניצחונות בדקאר, קומה זכה שש פעמים באליפות הקרוס-קאנטרי של FIM.

קומה היה רוכב שקול ויציב, שמיעט לעשות דברים פזיזים, ורק חוסר מזל ואולי גם קצת חוסר שיקול דעת מנעו ממנו להשיג מספר גדול יותר של נצחונות: בראלי של 2010 נענש בשש שעות בשל החלפת גלגל לא חוקית (לטענתו לא עשה זאת) וכך גזה תקוותו למקום ראשון, למרות שניצח ביותר סטייג'ים מכל מתחרה אחר באותה שנה; ב-2012 נענש שוב והפעם בשל החלפת מנוע תוך כדי הראלי, כשההפרש בינו לבין דפרה עמד על שתי דקות בלבד; וב-2013 לא השתתף כלל בשל פציעה.   

הודעות הפרישה של דפרה וקומה (דפרה פרש לפני שנתיים ועבר כאמור להתחרות במכוניות), שחלקו ביניהם את המקום הראשון בדקאר בעשר השנים האחרונות, שמו קץ לאפשרות שמישהו יוכל להשוות את מספר הנצחונות לזה של המאסטר. לפחות לעת עתה.    

תגובות

0 תגובות