שטח 4X4 > כתבות > ספורט מוטורי

דקאר 2016: סיכום השבוע הראשון

דומיננטיות של פיג'ו במכוניות, פרישות משמעותיות באופנועים, שליטה של האחים פטרונלי בטרקטורונים והתאוששות של קאמאז במשאיות. מזג האוויר הסוער המשיך והביא לקיצור סטייג'ים נוספים. תמונת מצב של הראלי לאחר היום השביעי

החזרה של פיג'ו לדקאר לאחר שנות היעדרות רבות לא עלתה יפה בשנה שעברה. תקלות רבות השביתו חלק מהמכוניות והמקום הטוב ביותר שאליו הצליחה הקבוצה להגיע הוא 11 בדרוג הכללי, על ידי פטרהנסל. בסיכומים שנערכו טענו רבים (ואני ביניהם...) שייקח לקבוצה עוד זמן לא מבוטל עד שכל מחלות הילדות של הרכב יעברו, אבל מהנדסי החברה חשבו אחרת: השנה חזרה פיג'ו עם כלי משופר בצורה משמעותית, ונהגיה ''נותנים בראש'' לכל המתחרים האחרים.

הרכב אמנם לא חף לחלוטין מבעיות ויש כנראה תקלה סדרתית בדוושת הדלק האלקטרונית שהתגלתה הן אצל דפרה והן אצל לואב, אבל כשהכל תקין, הפיג'ו דוהרת במהירויות שהמתחרים האחרים יכולים רק לחלום עליהן, במיוחד בדרכים הפתוחות שאפיינו את השבוע הראשון. נאסר אל-עטייה  אמר בראיון שהוא ''לוחץ'' את המיני שלו עד קצה המגבלות,  ובכל זאת הוא רואה רק את האבק שמעלות המכוניות הצרפתיות... רובי גורדון אפילו העלה השערה שהמנועים בהם משתמשת פיג'ו הם לא בדיוק אלה עליהם הצהירה...

הדומיננטיות של פיג'ו בוודאי תחדש גם את הוויכוח בין מצדדי ההנעה בכל הגלגלים לבין אלה שחושבים שתצורת באגי עם הנעה אחורית בלבד היא הנכונה. בהיסטוריה של הדקאר היה רק זוכה אחד עם באגי, ז'אן-לואי שלסר, שזכה שנתיים ברציפות בשנים 1999-2000. הניסיון הגדול של פולקסוואגן להתחרות עם באגי - בטוארג דור ראשון – לא הצליח ומאז לא היו מתחרים רציניים שבחרו באופציה הזו, עד שפיג'ו חזרה לזירה.

על פי תקנות הדקאר, לבאגי יש יתרונות מסוימים על רכב עם הנעה 4X4: משקל קל יותר, אפשרות לצמיגים גדולים יותר עם מערכת לשליטה בלחץ האוויר ונראה שהיתרונות האלה, בתכנון נכון ובתנאי דרך מתאימים, הם מתכון טוב לזכייה. אי אפשר כמובן להתעלם מצוות הנהגים הפנטסטי של פיג'ו, התופס בסיום השבוע הראשון את שלושת המקומות הראשונים בדרוג הכללי: לואב בראש, פטרהנסל שני (בפיגור של 2:22 דקות...), סאיינז שלישי (4:50 דקות). אל-עטייה נמצא כרגע במקום הרביעי (17:36 דקות) והירבונן בחמישי (32.53 דקות אחרי לואב). עד עכשיו לא נהגו בפיג'ו בטקטיקה קבוצתית ולנהגיה ניתנה רגל חופשית ללחוץ ככל שיוכלו. נקווה שזה ימשיך כך גם בשבוע השני של הראלי, במיוחד לקראת סיומו.

באופנועים חזינו השבוע בכמה פרישות משמעותיות, ששינו ככל הנראה את תמונת הפודיום העתידית. תחילה היה זה רובן פארייה, שתפס את המקום השביעי בדרוג הכללי (בהפרש של שמונה דקות בלבד מהמוביל), שנפל וריסק את המרפק בסטייג' השישי. חואן ברדה, שהיה במקום הרביעי בדרוג, סבל מתקלות מכניות חוזרות ונשנות באותו סטייג', הידרדר למקום לא ריאלי והחליט לפרוש. בסטייג' השביעי פרש גם מטיאס ווקנר לאחר פציעה, בעת שהחזיק במקום השלישי בדרוג. זה השאיר אותנו עם גונקלבס שעדיין במקום הראשון, טובי פרייס בשני (בפיגור של 3:12 דקות) וסטפן סביטקו בשלישי (9:24 דקות).

בטרקטורונים, נראה שזאת הולכת להיות שוב שנה של האחים פטרונלי. אלסנדרו, שחזר להתחרות לאחר פרישה של ארבע שנים מוביל את הדרוג בעוד אחיו מרקוס, שלא התחרה בשנה שעברה, תופס את המקום השני בהפרש של 3:36 דקות. לשני האחים, אגב, יש כבר שתי זכיות בדקאר לכל אחד. אלסנדרו ב-2011-2012 ומרקוס ב-2010 ו-2013. הם יצאו נשכרים מפרישה של שניים מהמתחרים העיקריים שלהם – סוניק וקאסל וכרגע נמצא במקום השלישי סרגיי קריאקין מרוסיה.

לאחר פתיחה פושרת, קבוצת קאמאז חוזרת לתמונה עם נצחונות של מרדיב בשני סטייג'ים והוא נמצא כעת במקום השלישי בדרוג הכללי, 10:48 דקות בלבד אחרי המוביל, ורסלואיס ההולנדי. במקום השני ג'ררד דה-רוי וברביעי קאמאז נוספת, נהוגה בידי ניקולייאב. גם כאן ראינו פרישה משמעותית, של אלס לופריאז, שיצא מהתחרות בסטייג' החמישי לאחר שהסרן הקדמי במשאית שלו נשבר.

בשבוע הקרוב יפגשו המתחרים לראשונה את הדיונות של ארגנטינה וצפויים להם ארבעה ימים של נהיגת חולות מאתגרת וקשה לניווט. לאחריהם, תמונת ההובלה עלולה להשתנות כליל.

לסיכום חצי השבוע הראשון

סיכום הסטייג' השביעי - מכוניות ואופנועים

תגובות

0 תגובות