שטח 4X4 > כתבות > נותנים בגז

קשוח מול מודרני

רכב שטח 4X4 אמיתי וקשוח מהזן של פעם או AWD מודרני מלא חשמל, שבבי מחשב וגאדג'טים.
במילים אחרות ברזל חזק חסר פינוקים מול היי-טק מלא סיליקון מתוחכם ומתיפייף – מה אתם מעדיפים?

הרכבים של היום לא ניתנים להשוואה לרכבים של פעם!

מאז פורד מודל T עשה עולם הרכב כברת דרך משמעותית וכיום פורד (מונדיאו, לשם הדוגמא) ודגמי הרכב המתחרים מציעים רכבים משוכללים עם שלל מחשבים ושבבי סיליקון, מתוחכמים עם שלדות (רצפות) מעולות השומרות על אחיזה ויציבות באמצעות מערכות מתלים חכמות, מנועים חזקים להם משודכים תיבות הילוכים חכמות, שפע מערכות בטיחות אקטיביות ופסיביות, אלקטרוניקה מעודכנת וגימור מעולה ומפנק.
הרכבים של היום לא ניתנים להשוואה לרכבים של פעם!
ואין הכוונה להשוואה עם עגלה וסוס, אלא בהשוואה לרכב ממוצע שיוצר לפני 15 שנים בסך הכול.  כך שלמעט קבוצה קטנה של אנשים שאוהבים נוסטלגיה אין כמעט אדם שפוי (אולי אוהבי אלפא רומיאו – אבל הם לא אנשים נורמאלים) שיעדיף לנהוג ברכב ישן על פני שימוש ברכב חדש – לא בהיבטים של ביצועים, בטיחות, נוחות וגם אמינות.

הרכבים של היום לא ניתנים להשוואה לרכבים של פעם!

מה יש על המדף ומה יש על הכביש?

מבחינת הרכבים המודרניים המוצעים למכירה באולמות התצוגה המבחר הוא רב והמגוון גדול. החל מג'יפונים (קישור למבחר) – רכבי שטח רכבים ללא הילוך כוח (LOW), דרך טנדרים מסוגים שונים, רכבי פנאי, רכבי שטח גדולים ועד לרכבי שטח מפוארים ויקרים – קישור למבחני דרכים באתר השטח חושף מגוון מכובד של רכבים שאפשר לרכוש אצל היבואנים.

מה יש על המדף ומה יש על הכביש?

ומה קורה בעולם 4X4

גם כאן אין להשוות לנד רובר דיסקברי 3 לדיסקברי 1 (מבחן השוואתי) שלא לדבר על השוואה לדיפנדר (דיסקברי 3 פותחה ויוצרה תחת בעלות פורד על לנד רובר).
מי שנוהג ב דיסקברי 3 או בפאתפינד'ר או פאג'רו ושאר אחיהם המודרניים נהנה מאיכויות נסיעה על אספלט המתקרבות לרכבי כביש מקבילים וזאת בזכות הטכנולוגיה, המתלים השלדות המשובחות ושלל המחשבים הנמצאים גם ברכב השטח. יש לציין כי גם בשטח רכבים אלו אינם קוטלי קנים ומאפשרים יכולות גבוהות מאוד גם בשטחים טכניים אבל עם מגבלות (ראו בהמשך).
ובכול זאת ישנה קבוצה לא קטנה של אנשים - יש שיאמרו ''לא נורמאליים'' אבל מספרם הגבוה מאפשר להם להסתובב (ולנהוג) מחוץ למוסדות הסגורים, המשתמשים ברכבי שטח קשוחים מהסוג של פעם. רכבים אותם אנו נוהגים לכנות בשם הגנרי – ג'יפים למרות שרובם אינם תוצרת חברת ג'יפ אבל להם פשטות וקשיחות כמו ''שייצרו רק פעם''.

ומה קורה בעולם 4X4

ומה קורה בקשוחים?

כאן כבר קשה יותר למצוא רכב 4X4 אמיתי וחדש באולמות התצוגה ולרב היצרנים אין אפילו מה להציע. ואלו שיש - הם רובם כבר לא אותם רכבים קשוחים וברזליים של פעם, אלא רכבים מודרניים וממוחשבים בתצורת שילדה ומתלים של רכב של פעם.
אפשר למצוא דיפנדר חדש (קישור ועוד קישור) בלנד רובר, אפשר למצוא את הפטרול הוותיק אצל ניסאן (קישור), אולי ג'ימני של סוזוקי (קישור) יוגדר כמחליפו של הג'יפ המקורי, אבל אפילו ג'יפ כבר אינם מייצרים יותר את הג'יפ האמיתי המוכר לנו אלא משהו מענג יותר (קישור). 
אם תתאמצו – תוכלו לשים את ידכם על 4X4 של פעם במדינות העולם השלישי אבל לא ברור כיצד תביאו אותם לארץ שכן הם חסרי תקינה אירופאית ולכן אסורים לייבוא (קישור לניסאן פטרול מול טויוטה 100 במרוקו וקישור לטויוטה לנד במדבר המערבי).

ומה קורה בקשוחים?

אז מה נשאר למי שמחפש רכב ללא מחשב?

כנראה ואין ברירה אלא לקנות רכב יד שנייה ולטפל (ולשפר) בו באהבה. המבחר הוא רב אבל קשה למצוא משומש טוב בשוק: לנד רובר דיפנדר, ג'יפ, טויטה היילקס, טויוטה 73 או 75, סוזוקי סמוראי, קיה ספורטג', דהייטסו פרוזה ותעשיות רכב נצרת הסופה (ובטח שכחתי משהו...).

אז מה נשאר למי שמחפש רכב ללא מחשב?

ומה ההבדלים בין חדש לישן?

אתחיל בדברים הפשוטים והיומיומיים – נוחות ובטיחות.
נהיגה ברכב שטח מודרני היא תענוג מפנק - אתה מוקף מערכות חשמל, אביזרי נוחות לרוב, בקרת אקלים - לימין ולשמאל, כסאות חשמליים – עולים ויורדים, הגה מתכוון חשמלי – גם פנימה והחוצה, מראות נשלטות, חימום למושבים, מקום לכוסות הקפה... ובקיצור הנהג הוא מלך!
לעומתם הדבר הכי משוכלל וממוחשב שקיים בדיפנדר הישן זה כמובן הרדיו-טיפ (כיום כבר רדיו-דיסק) והשאר נעשה רק בכוח הזרוע.

ומה ההבדלים בין חדש לישן?

בטיחות

הרכב המודרני מציע רמת בטיחות שלא מוכרת ברכבים הקשוחים. האמת שזה מתחיל בצמיגים – בדרך כלל מודרני מגיע נעול בצמיגים עם נטייה לכביש וכבר בשל כך הוא בטיחותי (ונוח) הרבה יותר על האספלט.
מערכות הבטיחות האקטיביות והפאסיביות ברכבים המודרניים הם תענוג שמאפשר לנהג המנוסה למצות  את יכולותיו וכישוריו.

בטיחות

רוצים לעקוף?

(בטיחות אקטיבית)
 במודרני - פשוט לוחצים על הגז והרכב הנעקף נעלם במראת הצד. בקשוחים - יש לתכנן, לבדוק היטב מה האפשרויות, להוריד הילוך, לסחוט מהמנוע עוד משהו, לשלוט ברכב הגבוה שקצת מטלטל ביציאה ובחזרה מהעקיפה ולאחר פרק זמן שנראה כמו נצח העקיפה הושלמה!

רוצים לעקוף?

יש מים על הכביש ביציאה מהמחלף? או הפנייה מתהדקת?

(בטיחות פסיבית)
במודרני - אין צורך לעשות אלא להמשיך ולהחזיק את דוושת הגז והאלקטרוניקה תעשה את עבודתה ותשמור אתכם בקו הסיבוב. אם לא תסתכלו בלוח המחוונים אפילו לא תראו את מנורת בקרת אחיזה או בקרת יציבות מהבהבת.
בקשוחים - יש לדעת לנהוג ברכב! לא תוכלו לקחת סיבוב מהיר מבלי להבין מהו היגוי יתר או מהו תת היגוי, להכיר את הרכב ולדעת לשלוט בו. ברב הפניות עליכם לנהוג במתינות ולהתחשב במגבלות היציבות ובאחיזה המוגבלת.

יש מים על הכביש ביציאה מהמחלף? או הפנייה מתהדקת?

על הכביש

רכב 4X4 המודרני יתמודד יפה מול רב מכוניות הכביש הבורגניות - של אלו שבשבילם הרכב זה רק אוסף של פח ופלסטיק שתפקידו להוביל את הנוסע ממקום למקום – ואף יש לי כמה חברים (תתפלאו...) שאפילו לא יודעים לומר איזה מותג קנו בסוכנות, זוכרים שזו הייתה סוכנות של מזדה, רגע אולי טויוטה? ''תזכיר לי איך נראה הסמל?'', כנראה שלא... אבל זה בטח יפני – ''קנינו משהו טוב נכון?''.
בנסיעה על האספלט רכב מודרני זה תענוג מפנק. שקט - אפשר לדבר בטלפון – בחיבור בלוטוס שמגיע עם הרכב או אפילו דרך הרמקול של הטלפון, המנוע מאוזן ושקט – אפשר לנהל שיחה עם היושב ליד שלא בקול רם, אין רעשי רוח מהצמיגים או הברזלים הבולטים, הכול רך , נעים ומתכוונן והאלקטרוניקה פשוט סוף הדרך... החיים היפים!

על הכביש

ואילו בג'יפ הקשוח – הטיול בשטח מתחיל כל בוקר ועוד בשלב של פתיחת הדלת בחנייה ליד הבית. חברים... תשכחו מנעילה חשמלית, מפתח אלקטרוני וכדומה – כאן יש מפתח רגיל (זוכרים?). פתחתם את הדלק וקצת אבק ובוץ עף על הבגדים. טיפסתם גבוה למושב הנהג ורגע לפני שמניעים – בודקים שמן ומים ומסתכלים בתא המנוע כי הכול יושב במקום. חברים – אם אין קצת נזילות שמן תחת הרכב – שימו לב! זה הסימן שנגמר השמן בדיפרנציאל...
הנעתם את הרכב וענן עשן מקיף אתכם – אל דאגה יש תירוצים... המנוע עוד לא התחמם, הגומיות עוד לא התרחבו, אין מחשב לניהול המנוע, אני משתמש בשמן סינטטי מיוחד... ועוד כל מיני הסברים שכבר לא מעניינים את השכנים שהתייאשו זה מזמן... (אבל לפחות מעודדים מהיציבות ... בתשובות).

יצאתם לדרך... רגע! שימו לב בנסיעה קדימה ואחורה בין שאר המכוניות החונות – אחרת הפגוש האחורי עם השאקלים הבולטים או המתקן של הכננת לפנים יחרוץ איזה רכב של השכנים... זהירות לא נעים!!!
טוב נוסעים... קוטר הסיבוב גדול ויש לקחת את הסיבוב רחב, בלימה יש לתכנן מראש ואם הכביש רטוב בכפל זהירות! צמיגי ה-MT  אוחזים רע מאוד!!! בפניות יש להאט על מנת להתכונן ולצאת מהסיבוב עם תוספת גז כדי לשמור על יציבות הרכב, עקיפה – כבר כתבתי, אולי הפעם כדאי לוותר...
ובקיצור הטיול הוא לא רק בשבת שמגיעים לשטח אלא תענוג יום-יומי גם בדרך לעבודה. למי שאוהב את זה ומתגעגע לשטח כל יום שהוא יוצא מהבית זה מצוין! ומי שרואה בכך עינוי אנגלי/יפני/אמריקאי - כדאי לו לעבור למודרני.

ואיך האמינות?

בקשוחים מתחילים בתירוצים! זה מודל 95... עוד לא סגרנו את הבעיה... הזמנתי חלקים חדשים והם בדרך בים... ועוד. אבל יש לכתוב את האמת היכן שיש רק ברזל אין גם הרבה שיתקלקל!
אבל חשוב לכתוב הרכבים הקשוחים – אם הם מטופלים טוב הם לא רואים מוסך. וחשוב מכך אפשר לתקן אותם תחת כל עץ רענן (ואם לא אז גם תחת השמש הקופחת).
ואילו במודרניים – בעיה! גם אם נמצא איתך המכונאי הראשי של החברה – אם אין את המחשב של המוסך – אין מה לעשות! ולא ניתן לבצע אפילו אבחון של הבעיה בשטח. המנוע סגור תחת מעטה פלסטיק כבד, הוא מוקף שלל חוטים, חיישנים ומחשבים ואפילו אלוהים לא יכול לעזור כאן... רק לחזור הביתה על גרר או בנסיעה איטית של 2,000 סל''ד (הגבלה של המחשב בעת תקלה).

ואיך האמינות?

ועוד דבר מעצבן - אבל זה מי יש – היכן שיש פלסטיק יש קרקושים! ושומעים אותם!!!
במודרני יש הרבה פלסטיק ורק שהוא חדש הם לא נשמעים. אבל סעו מהר בשטח, טלטלו את הרכב וזה יגיע גם אליכם – הקרקושים!
ואילו בקשוחים – אין! אולי כי אין פלסטיק ואולי כי לא שומעים אותם בגלל רעש המנוע ורעש הרוח שלא מאפשרים לשמוע שום דבר, בטח שלא קצת קרקושים.

ובשטח

אוי חברים....... בשביל הפסקה הזאת כתבתי את כל הכתבה! כאן זה שמים וזה ארץ!!!
ואם הגעתם בקריאה עד לכאן אז דעו לכם כי זה לא שהרכבים המודרניים רעים  בשטח – נהפוך הוא! הם אפילו טובים ויכולים להיות מאוד מהירים ונוחים מאוד גם בשטח. אבל בשביל לנהוג מהר בשטח ברכב שעולה כמה מאות אלפי זוזים יש להשתמש באטמי אוזניים ולהקשיח את הלב (לסגור את הבורג עד הסוף).  חברים – להזכירכם ערימת הפלסטיק המעוצבת  הזו פגיעה מאוד בזווית נטישה, בזווית גישה ואפילו בזווית בטן הסף של הדלת יכול לחטוף אותה ובגדול!!! ואם נצבט לכם הלב בשטח ששמעתם את הבומבה אז למחרת במוסך הוא גם יכאב לכם מאוד שתעבירו את הכרטיס אשראי...

ובשטח

ואילו בדיפנדר (או בג'יפ) תענוג! היה שווה את כל ההשקעה!!! בשביל הרגע הזה חיכינו כל השבוע.
חלונות פתוחים, ריחות המדבר משכרים, הרכב מתגלגל לו בקשיחות מדהימה על השביל, לוקחים את הסיבוב עם עוד גז ושומעים את האבנים הקטנות עפות להם לצדדים ומתחת לרכב. מכשול! מה זה בכלל? זו תעלה מסכנה שאני אפילו לא מאט בגללה. עלייה – איזה יופי! משלבים הילוך LOW ובקלילות של עז מטפסים, גלגל אחרי גלגל הרכב שומר על אחיזה קבועה עם הקרקע, אין דרמות אין סיפורים – יש שטח! וכאן בסלעים ובבוץ אין לקשוח מתחרים!!!

אין מילים...

אין מילים...אין מילים...

ולסיום - גישת האמצע:

ניקח דיפנדר ונרכך אותו – נחליף כסאות (חשוב), נחליף לגיר אוטומט (ונהיה חנונים), נוסיף חלונות ונעילה חשמלית (אז יאללה תיקנו כבר ג'יפון...)
או ניקח רכב שטח מודרני ונחזק אותו – נחליף פגושים (שימו לב וזה ברצינות: לחלק ממערכות הבטיחות בדגש לכריות האוויר יש חיישנים בפגושים), נחליף קפיצים בולמים, נוסיף שנורקל (וככה נחשבו שיש לנו רכב קשוח...).
אפשר וזה דבר מאוד מקובל בארץ לקחת רכב ולהתאים אותו לצרכיכם בסדנא הקרובה לביתכם:  צדי מרסטה, גיא בפרוג'יפ, עודד מגתוס או ארז מאוברלנד מתמחים בעבודה...
מה אני מציע – לעשות הכי טוב בהתאם לכסף שיש ולחוויה שאתם מחפשים. רוצים שטח ואין הרבה כסף - קנו סמוראי ישן, טפלו בו וסדרו אותו – תקבלו תמורה שאין לה מתחרים. רוצים שטח ומוכנים לחוויה קנו קשוח סטייל דיפנדר, ג'יפ או היילקס והתכוננו להשקיע בו (זמן וכסף). רוצים ראש שקט, לנסוע כל יום לעבודה ולטייל בסוף שבוע על שבילים (וקצת אתגר בחולות) – קנו ג'יפון – סטייל טריוס, אקסטרייל, גרנד ויטארה או CRV ותיהנו. יש לכם הרבה כסף קנו רכב שטח חדש בסוכנות סטייל פאג'רו, לנד קורזר או פאתפיינדר. יש לכם המון כסף קנו דיסקברי 3 ואם אין לכם מגבלה בכסף – קנו ריינג' רובר...

ולסיום - גישת האמצע:

תגובות

6 תגובות

1

צפריר אופנועי הקריה

06 בפברואר 2009 ב 18:16

זה הסוד

זה הסוד לנשואים מוצלחים תחזק נכון וקבל הרבה יותר מהלנדרובר שלך חברים אם טיוטה ואיסוזו השקיעו פי 5 ממני בתיקונים אף פעם לא  ניתקעתי בשטח

2

אורח/ת

07 בפברואר 2009 ב 20:47

אין כמו פראדו 99 מישהו רוצה לקנות!!!!!!!

3

אורח/ת

23 בפברואר 2009 ב 13:31

For real off road Only basic!!

I have a land cruiser 100 4500cc 2007 manual without ABS or any electronics. just the basic. Rear and front D locks and good off road tires. I use it for work in central Asia 80% of the time on tough terrain. I love it, !

4

דנלה

27 בפברואר 2009 ב 15:41

נהניתי מהכתבה מאד

תודה

5

אורח/ת

27 בפברואר 2009 ב 19:59

יופי של כתבה

אני קונה רכב שמתניעים בבוקר, נוסע בכייף ליום עבודה ובסופי שבוע לשטח. בלי לזחול מתחת לרכב, בלי לשפר ובלי שטויות - רכב זה רכב (סוזוקי גרנד ויטארה 2007)

6

אורח/ת

21 במרץ 2009 ב 14:44

אחלה של כתבה - אבל מה אתם בוחרים?