שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

סיכום הדרכת נהיגת שטח טרשי מועדון ג'יפ בהר חורשן - 15/1/2016

קבוצת בעלי Jeep חדשים שהגיעו להר חורשן בבוקר ה-15.1.16 זכו פעמיים - גם קבוצה קטנה מהרגיל שמשמעותה הדרכה יותר 'אישית', וגם מזג אויר ונוף מושלמים - שמיים כחולים ושמש מלטפת מלמעלה, הרבה ירוק רענן מלמטה. היה כיף.

Jeep אמיתי יש רק אחד, אבל תחת הלוגו המיתולוגי מגיעים היום רכבי 4X4 בשלל תצורות מבנה עם מערכות הנעה שונות. ואם הרנגלר הוא האבולוציה הטבעית של הג'יפ הקלאסי, הרי שגראנד צ'רוקי מפואר ומפנק הוא פרשנות שונה לחלוטין. שניהם בעלי יכולות שטח גבוהות ושניהם מחייבים  סקירה והסבר ממצים בהדרכת נהיגת שטח.

בבוקר יום שישי התאספו בבת שלמה שני רנגלר-ספורט קצרים, רנגלר רוביקון אנלימטד ארוך וגראנד צ'רוקי אחד להדרכה. כרגיל, מתחילים בקפה ואז בדיבורים. על אחיזה, בלימה, פניות, 4X4 בכלל וההבדלים בין דגמי Jeep בפרט. הנעה כפולה מזדמנת מול קבועה, תיבת העברה, הילוך כוח ומתי משתמשים בו, מערכת Select-Terrain על מצביה השונים, מערכות הבטיחות ABS, ESP ו-ETC, עולמם המופלא של הדיפרנציאלים והפתרונות לבעיות המשיכה שהם מייצרים בשטח. זוויות מרכב, נגיעה בעולמם של הצמיגים - צמיגי כביש מול צמיגים דו שימושיים וצמיגי שטח, פרופילים וחתכים של צמיגים וכמובן חשיבות הפחתת לחץ אויר בשטח ואל רק בנסיעה בחולות.

אחרי הדיבורים הטכניים על הברזלים, מדברים על נהיגת שטח. על נהיגה נכונה ונהיגה מתוכננת, התמודדות עם מכשולים כגון טיפוס בעליות וגלישה במורדות, טיפוס מדרגות, שיפועי צד, בוץ חלקלק ובוץ טובעני, חציית שלוליות ומעברי מים, נוהל שיירה והכוונה מבחוץ.  

מרוב דיבורים, לא מרגישים איך שעה וחצי חולפות מהר - ואנחנו יוצאים לתרגל את כל מה שדיברנו עליו ועדיין טרי במוח. מכיוון שהפעם אנחנו לא מתעסקים בצעצועים אלא בדבר האמיתי - אין בעיה לקפוץ ראש ישירות ל ''מים עמוקים'' - מעבר טכני לא פשוט בצורת חריץ עמוק בין סלעי גיר ושיחים, שכולל גם טיפוס בשיפוע ובמדרגה וגם הצלבות שעושות התעמלות למתלים.  

בנוסף - המעבר גם חלקלק לאחר גשמי השבוע החולף, מה שמוסיף לאקשן.... צמיגים מחליקים קצת, המרכבים מתנדנדים, מערכות בקרת המשיכה נותנות עבודה יפה ונהגי הג'יפים החדשים שעבור חלקם זו חוויית השטח/4X4 הראשונה בחייהם, המומים לנוכח הקלות הזחוחה שבה הג'יפים האמיתיים מתמודדים עם המעבר הלא פשוט הזה.  

אחרי שכולם עברו בקלות והביטחון העצמי שלהם עלה גבוה-גבוה, זה הזמן לנצל הצלחה ולטפס לפסגת הר חורשן בשביל סובב פסגה. שביל טרשי ומסולע שאחרי הגשמים גם מחורץ. לא באמת מאתגר את הג'יפים, אבל כאן המודרכים כבר צריכים להחליט בעצמם באיזה הילוך לבחור ואיך לתקוף את המכשולים.

ושוב - על סיפונו של Jeep אמיתי הכל קל ורגוע, ועל מנת להמריץ את האדרנלין אנחנו דוגמים ירידה ארוכה וחלקלקה משולבת בבורות עמוקים וחריצים אימתניים, ומתרגלים עבודה מדוייקת מול מכוון חיצוני, טיפוס נכון של סוללה, והתמודדות עם ציר טרשי/דרדרתי וטיפוס עד לפיסגת נ.ג. 186 שכרגיל מהממת בנוף ירוק ומשכר שנשקף ממנה לכיוון צפון ומזרח.  

אחרי סקירה נופית קצרה וקצת סיפורי מורשות קרב רלוונטיות למקום בו אנחנו נמצאים, דיברנו קצת  על תרחישי חילוצים ותקיעות וסקרנו את ערכת ציוד החילוץ הבסיסית כגון רצועות, שאקלים, מדחס אויר, את חפירה וכפפות עבודה - רשימת ציוד שצריכה להימצא בכל רכב 4X4 שיוצא לטייל בשטח - וגם קצת על ציוד למתקדמים כגון הייליפט וכננת, על תרבות השיפורים האינסופיים הרלוונטית במיוחד בכלי הרכב מתוצרת Jeep ולסיכום גם כמה מילים על דרך ארץ בשטח - ציות לכללי שמירת טבע, התנהלות ג'יפאית ואנושית מול ''משתמשי השטח'' האחרים כגון אופנועים/טרקטורונים/רייזרים, רוכבי אופניים וסוסים ומטיילים ברגל. ולסיום, על חשיבות היחסים הטובים עם פקחי הרשט''ג ששומרים על השטח למען כולנו.  

וכך עברו לנו כמעט 6 שעות בלי להרגיש - סימן שהיה לנו כיף. וזה לא במקרה -Jeep  הוא לא סתם עוד רכב 4X4. הוא סמל של תרבות שלמה ורוכשי ג'יפ באופן טבעי ''עושים שטח'' בתדירות וברמות עבירות גבוהים יותר - וזה אומר שאנחנו עוד נתראה בקרוב בשטח ובטיולי מועדון Jeep ואתר השטח.

נהניתי מאוד, תודה גדולה לכולכם על זמן איכות.    

אינציקלושטח:
דיפרנציאלירידהעלייה,  שיפועשיפוע צדבקרת אחיזהבקרת יציבותABSESP
 
 
מערכות הבטיחות ברכב:
הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק   טיפים לנהיגה בשטח : טיפ לטיפוס עלייה טיפ לירידה תלולה טיפ לשבילים המהירים טיפ שיפוע צד טיפ ציוד בשטח

לפרטים ולהרשמה להדרכות נהיגת שטח של מועדון Jeep הקליקו כאן ליומני המסע של כל הדרכות הנהיגה הקליקו כאן

תגובות

1 תגובות

1

אורח/ת

12 במרץ 2016 ב 00:39

למדתי הרבה מהמדריך

ביום שישי ה 15,1,15 השתתפתי ביום הדרכה עם המדריך דרור,
ברצוני לעדכן כי מאוד נהניתי מיום ההדרכה , למדתי הרבה מהמדריך דרור שלימד במקצוענות את יסודות השטח
המדריך היה מדהים ,מקצוען נחמד ולא חסך בידע שהעביר לנו
תודה,
חיים עובדיה