שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > טיולים ומסעות בארץ

טיול מועדון ג'יפ - נחל געתון והגליל העליון - אפריל 2016

שבת יפה ונעימה, נפגשים קבוצה מטיילים של מועדון ג'יפ, חיבוקים ונשיקות. תדרוך על המסלול, הוראות בטיחות וחלוקת מכשירי קשר ויוצאים לדרך.
המקומות בהם ביקרנו: האגם הנסתר במחצבה, נחל געתון, חרבת געתון, המאגר בהר אגר, מערת הנטיפים, הר בטח, מעונה, מנות, עין חרדלית.

האגם הנסתר במחצבה

האגם הנסתר במחצבההאגם הנסתר במחצבה

ח'רבת געתון

ח'רבת געתוןח'רבת געתון

חוּרְבַת גַּעְתּוֹן:

 ישוב חקלאי נטוש בנחל געתון אשר הוקם בתקופת ממלכת ישראל במאה ה-10 לפנה''ס, התפתח בתקופה הצלבנית ושימש כבית אחוזה של משפחת סורסוק - (משפחת בנקאים נוצרית סורית). 
המקום ננטש  לאחר מלחמת העצמאות והקמת המדינה והמבנה עבר לסטאטוס של נכסי נפקדים, עמוד נטוש שנים רבות ונפל קורבן לשוד אבנים. 
רק לאחר הכרזת קק''ל על המקום כאתר תיירות, נעצרו הגניבות והחל במקום פיתוח דרכי גישה ומסלולי טיול. 
למרגלות החורבה הוצבו שולחנות פיקניק ושילוט על מסלולים בקרבת מקום,  נבנתה בריכה קטנה בערוץ הנחל ועל ערוץ הנחל הותקנו משאבות מים של  מקורות, כך שניתן לראות זרימה בערוץ רק לאחר גשמים. 
לאחורנה הוכרזה חורבת געתון כאתר מורשת לאומית. 
 

נסיעה בנחל געתון

נסיעה בנחל געתוןנסיעה בנחל געתון

נחל געתון:

אורכו 19 ק''מ והוא זורם ממושב מעונה אשר בגליל העליון ועד לחוף הים התיכון, דרך העיר נהריה ברחוב המרכזי הנקרא על שמו: ''שדרות הגעתון''.
גם שמה של העיר נהריה ניתן לה בעקבות מיקומה בסמיכות לנחל הגעתון. 
שמו הערבי של הנחל:  ואדי אלעיון (נחל המעיינות) בשל המעיינות הרבים שנובעים בו.
בנחל זרמו מים רבים מהמעיינות הרבים השופעים בו וכיום רוב המים נשאבים ע''י מקורות ומנוצלים לטובת חקלאות באזור. 

שואבים מים במאגר הר אגר

שואבים מים במאגר הר אגרשואבים מים במאגר הר אגר

מאגר הר אגר:

בתקופת המאורעות 1936-1939 החליטו הבריטים להקים מגדל שמירה
ולצורך כך הביאו את המהנדס צ'רלס טיגרט אשר הקים את מערך ההגנה והשליטה בנקודות שונות בארץ (על שמו: מצודות טיגרט).
הקמת מאגר האיסוף ובריכות האגירה נעשה בשנים 1940-1941 בחורף 1941 עבד המתקן.
 בניית תחנת המשטרה  והמאגר היתה לצורך הבטחון של הבריטים כשמטרת המאגר לספק מים ליחידת הפרשים שהתמקמה במשטרת מעונה של היום.
לאחר תכנון ומחשבה החליטו הבריטים לצפות את צלע ההר במשטח בטון המשובץ תעלות ניקוז אל תוך בריכת אגירה הסמוכה ומשם לבריכת אגירה נוספת בחצר המשטרה. העבודה נעשתה על ידי חברת מע''צומתקן מסוג זה הוא יחיד בארץ.
 

עין חרדלית - נחל כזיב

עין חרדלית - נחל כזיבעין חרדלית - נחל כזיב

נחל כזיב:

נחל כזיב הוא הנחלים המרשימים  בנחלי הגליל המערבי ואורכו כ- 43 ק''מ, מעין הזקן בהרי מירון ועד לים התיכון. הנחל אוסף אליו מספר יובלים באזור הרי מירון, הוא ממשיך בקניון צר וארוך עד יציאת הנחל למישור החוף. 
שמורה הטבע של נחל כזיב נחלקת לשני חלקים, ביניהם חוצץ גן לאומי מונפור. אורך השטח המוגן כ- 15 ק''מ .
בתחום השמורה נובעים שני מעיינות עיקרים - עין זיו ועין חרדלית, ושני מעיינות קטנים - עין טמיר ועין ברתות.  מעיין נוסף, נובע בתחום הגן הלאומי מונפור הוא עין מצור. מי המעיינות מזינים ערוץ זורם מעין זיו עד עין חרדלית ולאורכו שדרה מרשימה של עצי דולב. 
מאז שנת 1952 מנוצלים מי המעיינות העיקריים - זיו וחרדלית ונשאבים עקקי מקורות.
בשנת 1958 נפרצה דרך עפר לאורך הנחל, מתוך כוונה לנצל גם את מי עין טמיר. לאחר מאבק סביבתי, נמנעה שאיבת מי עין טמיר  וחלק ממי עין זיו שוחררו לנחל. בסוף העשור הראשון של שנות ה- 2000, צומצמה השאיבה בעין זיו, וכתוצאה מכך גדלה הזרימה הטבעית באפיק. 

תודה ולהתראות בטיול הבאה

הייתם קבוצה נהדר - אישית נהנתי מאוד איתכם בטיול ונפגש בטיולים הבאים. תודה, רבה יחיאל לכל יומני המסעות הקודמים והכתבות המסכמות מהדרכות הנהיגה של מועדון JEEP הקליקו כאן  קישור לדף המועדון והפניות לטיולים והדרכות נהיגה הבאות של מועדון ג'יפ

תגובות

0 תגובות