שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > טיולים ומסעות בארץ

סרטבה - נוף ומרחבים בבקעת הירדן

מבצר אלכסנדריון, על קרן הסרטבה, הינו מבצר קדום מתקופת החשמונאים, על הר בגבוה 320 מטרים מעל פני הים ובהפרש של כ-600 מטרים מעל בקעת הירדן.
בימי בית שני הייתה הסרטבה התחנה השנייה בשרשרת של מדליקי המשואות אשר באמצעותן העבירו את בשורת ''ראש חודש'' מירושלים לתפוצות.

טיול אתגרי בלב בקעת הירדן

 

השבילים מאנדרטת הבקעה, פסל של יגאל תומרקין לזכר לוחמי הבקעה שהוצב ביוזמתו של של רחבעם זאבי (גנדי), העולים למבצר הסרטבה הם אתגר ג'יפאי מכובד ובסופם מחכה למטיילים טיפוס רגלי של 10 דקות לפסגה.

היסטוריה ותככים מתקופת המלך הורדוס

בימי גאביניוס (הנציב הסורי), שימשה אלכסנדריון כמעוז אחרוני החשמונאים במלחמתם נגד הרומאים ונאמניהם. בראש המרד, בשנת 57 לפני הספירה, עמד אלכסנדרוס - בנו של אריסטובולוס ונכדם של אלכסנדר ינאי ושלומציון.
עם כניעתו של אלכסנדרוס, הרס גאביניוס את המבצר. הוא נכבש בידי אריסטובולוס, שברח מרומא וניסה לבצר את המקום מחדש, אך עקב גיוס צבא על ידי גאביניוס, נמלט למכוור (מבצר בעבר הירדן המזרחי), ושם נפל בשבי. המבצר עמד בחורבנו כעשרים שנה, ונבנה מחדש בידי הורדוס בשנת 37 לפני הספירה ובו גרה אשתו, מרים החשמונאית.
כשהורדוס הרג את שני בניו ממרים החשמונאית, שהואשמו בקשר לרצוח אותו ולחדש את שלטון החשמונאים הם הובאו לקבורה כאן באלכסנדריון, יחד עם אבי אימם.  כפי שמתאר ההיסטוריון יוספוס פלביוס: ''אלכסנדרוס ואריסטובולוס הובאו לסבסטי, והומתו מיתת חנק בפקודת אביהם. הגופות הובאו בלילה לאלכסנדריון, מפני ששם היה מקום מנוחתם של אבי אימם ושל רוב אבותיהם''
 
ממרום המבצר רואים את בקעת הירדן, את הישובים החקלאים (הרבה חממות)הישראלים והירדנים שבניהם חוצץ הירדן וממזרח חוסמים את האופק הרי הגלעד שבממלכת ירדן.  

טיול מודרך לסרטבה בהדרכתו של עדי ויזל

לפרטים המלאים והרשמה לטיול הקרוב, שיתקיים בשבת 2/5/09 - הקליקו כאן

תגובות

5 תגובות

1

AviSolomon

21 במאי 2008 ב 21:54

מגוחך

עד מתי תמשיכו להידחף עם ה"ג'יפים" המגוחכים שלכם לכל חור ולכל שביל.
חלק מהשבילים הללו נועדו להולכי רגל.
לא יזיק לכם אם תוציאו את עצמכם עם הכרס שלכם מן הלנד-קרויזר עם המגן גחון וה"נעילות", תנעלו נעלי הליכה, ותעלו למעלה ברגל (כמו פעם, כשהייתם יותר צעירים ופחות מדושנים)...

2

אורח/ת

22 במאי 2008 ב 11:02

הפרגון

אבי סול היקר
השבילים המסומנים בטבע לא מיועדים אך ורק למטיבי לכת ואני ספק אם תוכננו מראש עבורכם אבל אין לי בעיה שגם אתם תשתמשו בהם :)
אני לא מצליח להבין את חוסר הפרגון מצידך ומשכמותך - ההנאה שלנו היא לטייל ולהגיע למקומות שאפשר להגיע רק עם הג'יפים, אנחנו לא הורסים את הטבע ומקפידים לנסוע בשבילים המיועדים לרכבים.
אני חייב לציין שאין לי כרס ולהפך משקלי הוא רק 64 ק"ג וגובהי למעלה מ - 184 ס"מ (שרבים יגידו שזה אפילו בעיית תת-משקל).
אני מקווה שתהנה מההליכה ואם תתעייף ותפגוש בנו אפילו נשמח לתת לך טרמפ...
אני מקנא באלה שהולכים הליכה רגלית ערב ערב - זה בריא וכיף לנשמה ואני מודה שאני אדם עצלן - לגבי אלה שאני פוגש בשטח בחום , באלה אני פחות מקנא הייתי מגדיל ואומר שאפילו מרחם..
אז תהנה בדרכך ואל תיתן לאף אחד להפריע לך - אבל זכור תמיד שפירגון לא עולה כסף ולא גוזל כוחות נפשיים או פיזיים .שא ברכהוייזל עדי

3

אורח/ת

24 במאי 2008 ב 08:59

רק על עצמך חושב

אדם יקר ולא מתחשב. ( סליחה מראש )
ומה קורה איתנו הנכים שחלקנו קצת נלחמו למען נוכל לגדל את ילדינו בבטחה ובשקט במדינה.
ולא מתוך רצון עז נתרמו חלקים מגופנו הקרב כזה או אחר.
לנו לא מגיע קצת.
תודה , סליחה. ושבת שלום

4

itsikbr

17 באוקטובר 2008 ב 17:35

מסכן

5

Ogash Ofer

17 באוקטובר 2008 ב 21:16

יש מקום לכולם

אבי שלום,
ככתב שפרסום לא מזמן מסלול טיול לסרטבה (ראה מסלולי טיול באתר) וכמדריך העוסק גם בטיולים ברגל (ראה טיפוס הרים ביומני מסעות בעולם באתר) וכמובן גם בטיולים מוטוריים אני יכול לכתוב בבטחה כי יש מקום גם להולכי רגל וגם לנוסעים ברכב.
ושכל אחד יבחר כרצונו...
הכי טוב לשלב גם וגם!