שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > טיולים ומסעות בארץ

מועדון טריוס ביער יתיר 14/10/08

יום שני ושלישי,סוכות, כשעם ישראל בסוכה, יצאה חבורה של 13 ג'יפאים חברי מועדון טריוס - גברים, נשים וטף, לטיול באיזור יפיפה מערבית לערד - הכפר דריג'את ולמחרת, טיול שטח קליל בשבילים של יער יתיר.
מדריך : וייזל עדי

תמונה קבוצתית בסיום - צומת דבירה

תמונה קבוצתית בסיום - צומת דבירהתמונה קבוצתית בסיום - צומת דבירה

כתב נציג מועדון טריוס ישראל:

יצאנו ביום שני ושלישי לטיול סוכות של המועדון.

נפגשנו בצומת שוקת שבנגב ומשם המשכנו לכפר דריג'את -לא רחוק מערד.

בכפר קיבל אותנו ג'אבר ממרכז תיירות דריג'את.

ערכנו סיור בכפר שכלל את המחצבה, מפעל תכשיטים מקומי, המערה המיוחדת וכל זה בליווי סיפורים על חייו של הפלאח ומשפחתו של ג'אבר.

קינחנו בארוחת ערב פלאחית......חבלז!

בבוקר הצטרף אלינו המדריך מאתר השטח הישראלי - עדי ויזל

עם עדי נסענו ברחבי המדבר, יער יתיר, הר עמשא, שני, ליבנה,  מצפה היערן של קק''ל, גדר המערכת החדשה, שרידים של בית כנסת ועל שביל ישראל.

את כל הטיול עדי ליווה בהסברים בכל מקום כך ששילבנו ידיעת הארץ עם ג'יפאות.

נהנו מאוד,תודה לכולם !!!

חג שמח לכולם ומקווים לראות עוד מחברי המועדון בטיולים הבאים

כותב עדי ויזל:

יום שלישי בבוקר יצאתי לכיוון הכפר דריג'את שכל מה שידעתי על המקום שזה נמצא לא רחוק מהר עמשא. קצת השקעה וושיטוט באינטרנט ולאט לאט לומדים  כי אין המדובר בעוד כפר ערבי וכי אין המדובר בעוד אחד מהיישובים הלא מוכרים או בשמם -  יישובי הפזורה הבדואית, אלו כלל לא בדואים!!! המדובר בפאלחים.
היישוב הוקם על ידי פלאחים (איכרים ערבים) מדרום הר חברון, שהתיישבו באזור באמצע המאה ה-19, והוא היישוב היחיד של פלאחים באזור הנגב. תושבי דוריג'את אינם בדואים והם נבדלים מהם במנהגיהם בתרבותם וכן מבחינה חברתית, התושבים הביאו עמם את תרבות החיים במערות בצלע ההר, המקובלת גם כיום בדרום הר חברון, ורק לאחר הקמת המדינה החלו לבנות מבני קבע. ניתן לחזות בכפר בשלושת שלבי הבניה שעברו על הכפר: השלב הקדום - מגורים במערות אשר חצבו התושבים הראשונים (חלקן משמשות כיום לתיירות), שלב הביניים - בתי אבן אשר יש כאלו שעדיין מתגוררים בהם, והשלב השלישי בתים הבנויים באופן מודרני.
כאשר הגעתי לכניסה לכפר כל שאמר לי כי החבר'ה ממוקמים בכניסה לכפר במין סככה שישנים בה על מזרנים- בכניסה לכפר שאלתי עובר אורח איפה יש במקום מעין צימר כזה שישנים בו על מזרנים והתשובה שלו הייתה  - בהרבה מקומות בכפר ישנים על הרצפה עם מזרנים...
בקיצור, פגשתי את החבורה כאשר הרכבים היו מסודרים כמו חיילים לפני מבצע, כל המשתתפים המתינו לי במאהל - תדרוך קצר לקראת מה הולך להיות היום , חלוקת  מכשירי קשר דף הסבר קצר ויאללה לדרך...

כותב עדי ויזל:

על המסלול:

תחילת המסלול מהכפר דריג'את על שביל ישראל לכיוון תל ערד ומשם ,על כביש 80, לכיוון תצפית מהר עמשא

הר עמשא

הר בהרי חברון, מדרום ליישוב הר עמשא ו-13 ק''מ צפונית לערד. גובה ההר 859 מטר מעל פני הים ומפסגתו ניתן להשקיף על שטח דרום מדבר יהודה ועל בקעת ערד, צפון הר הנגב ומצפון, על הרי חברון.

הנוף מהר עמשא

הנוף מהר עמשאהנוף מהר עמשא

מהר עמשא המשכנו ישירות לכיוון בית היערנים של קק''ל

המקום הוקם  בשנת 67 לטובת יערני קק''ל, נישא לגובה של 687 מטרים מעל פני הים ובו מגדל תצפית אש – המבנה, הוסב לאחרונה לשימושם של כלל המטיילים. ניתן למצוא בו בנוסף למפות דפי מידע על מסלולים שונים באזור, גם מקלחת חמה, מיטות ומזרונים, חיבור לחשמל וקומקום להכנת שתייה חמה.

חדר האירוח זמין לכולם 24 שעות ביממה ובחינם, ללא צורך בתיאום מראש. במקום יש מרפסת ענקית ממנה ניתן להשקיף על נוף האיזור.

כמובן שהנוף מהמרפסת בהחלט יפיפה, החדרים אכן מאובזרים, יש קומקום יש חשמל, חימום אפילו צמוד לקיר ואכן מקלחות חופשי חופשי!

בהחלט מחווה יפה של קק''ל לטובת מטיבי הלכת של שביל ישראל, מקום  מנוחה מעולה. כל הכבוד לקק''ל

מאגר יתיר

מבית היערן נסענו לראות את מאגר יתיר שעל פי הפרסומים אמור להיות  מלא ב-650,000 מ''ק מים. שהגענו מצאנו אותו ריק לחלוטין - כנראה שהסיבה היא סוף הקיץ.
לאחר הפסקת קפה טובה המשכנו לחרבת ענים ומשם בנסיעה לאורך ציר הפטרולים לכיוון מערב, לחרבת יתיר ועל דרך נופית עד היישוב מיתר שם הסתיים הטיול .

קצת על האתרים בדרך

חרבת ענים

האתר בגובה 685 מטר מעל פני הים.

באתר נמצאו : כ- 50 מרתפי מגורים חצובים בצורת מערותכאשר רק חלק מהקירות בולטים על פני השטח. חלק מהפתחים של המערות מקושטים במשקופים. על המשקופים יש תבליטים. המשקופים המעוטרים מעידים על אמידות התושבים.

אגם יתיר

האגם הוכן על ידי קק''ל בשנת 2000, מאגר מים מתוקים של כ-650,000 מ''ק. המים נשאבים לאגם מדי חורף כדי להשקות את המטעים והכרמים של ישובי חבל יתיר בקיץ.

יער יתיר

יער יתיר הינו יער נטוע, הגדול ביערות ישראל, ושוכן בדרום הר חברון, בחבל יתיר.

שטחו של היער הוא כ-30,000 דונם, והעצים הראשונים בו ניטעו על ידי יערני הקרן הקיימת לישראל בשנת 1964, שהמשיכו להרחיבו עד לגודלו הנוכחי.

קצת קישורים

לתמונות בפיקסה:
ולאתר מועדון טריוס: http://www.terios.tk/ לאתר של הכפר:
http://www.drejat.lanegev.co.il/index.html למצגת תמונות ביו-טיוב: https://www.youtube.com/watch?v=8OOUkksQjUk   להתראות בטיול הבא...