שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > טיולים ומסעות בארץ

מועדון סובארו "מקדמה דרך תל צפית לחרבת לויה" - 17.12.2011

עוד אחד מהמסעות המוצלחים של מועדון סובארו ושוב במקומות שנמצאים ממש ליד הבית ואף פעם לא חשבנו שהם כה יפים ומיוחדים.
הדרכה : וייזל עדי

באחד מהשבילים הירוקים באיזור מערות לוזית

באחד מהשבילים הירוקים באיזור מערות לוזיתבאחד מהשבילים הירוקים באיזור מערות לוזית

וזו רק ההתחלה

וזו רק ההתחלהוזו רק ההתחלהוזו רק ההתחלהוזו רק ההתחלהוזו רק ההתחלהוזו רק ההתחלהוזו רק ההתחלהוזו רק ההתחלהוזו רק ההתחלהוזו רק ההתחלהוזו רק ההתחלהוזו רק ההתחלהוזו רק ההתחלהוזו רק ההתחלהוזו רק ההתחלהוזו רק ההתחלה

הביקור המפתיע בכפר

המסלול התחיל ביקור בכפר הנוער קדמה  

כפר הנוער קדמה הוא מסגרת לימודית-חינוכית-טיפולית ייחודית מסוגה בארץ, הכוללת בית ספר לחטיבה עליונה (ט'-יב), פנימייה ומערך טיפולי עשיר. הכפר שם לו למטרה לתת תקווה לתלמידים בני 13-18 שנשרו ממסגרות חינוכיות, לאפשר להם לרכוש חינוך הולם, המותאם לכישוריהם ויכולותיהם האישיות, ולגרום להם להאמין ביכולתם להגיע להישגים ראויים ולעתיד טוב יותר. הכפר נותן מענה לכל צרכיהם, מספק להם הזדמנויות תכופות לחוות הצלחה, ומלווה אותם בדרך למימוש עצמי.
לאחר מכן עצרנו לביקור מיוחד במינו תוך קבלת פנים דיי חמימה מצד המשפחה בכפר איסטס או כפי שמסומן במפה כח'רבת טרטר - הכפר של בני משפחת אל-עזי השוכן בסמוך לכפר מנחם.
את הביקור בחרנו לעשות ברפת הפרטית ובדיר של המשפחה תוך צפייה בשוורים הענקיים כאשר בינינו רצים להם זאטוטי השבט מחד וזקן הכפר והכול בסבר פנים חמימות.
 

הביקור המפתיע בכפר

מבוא

הטיול במקור תוכנן להתחיל בכפר הנוער קדמה ולהסתיים בנסיעה לארוך נחל שורק ויציאה מהיישוב קדרון. לאחר שיחה של מספר דקות הוחלט לשנות את חלקו האחרון של המסלול ולסיימו בחר'בת לויה ולכלול במסלול ביקור במערות לוזית ונסיעה בציר של תל גודד ובית ג'וברין. תדריך קצר, חלוקת מכשירי קשר, קפה טוב 'בסלון' שנפתח על המחצלת הגדולה והכול בחניון תחנת הדלק בצומת קסטינה ויאללה יוצאים לדרך.

מבוא

הביקור אצל משפחת אל-עזי בכפר איסטיס

הביקור אצל משפחת אל-עזי בכפר איסטיסהביקור אצל משפחת אל-עזי בכפר איסטיסהביקור אצל משפחת אל-עזי בכפר איסטיסהביקור אצל משפחת אל-עזי בכפר איסטיסהביקור אצל משפחת אל-עזי בכפר איסטיסהביקור אצל משפחת אל-עזי בכפר איסטיסהביקור אצל משפחת אל-עזי בכפר איסטיסהביקור אצל משפחת אל-עזי בכפר איסטיסהביקור אצל משפחת אל-עזי בכפר איסטיסהביקור אצל משפחת אל-עזי בכפר איסטיסהביקור אצל משפחת אל-עזי בכפר איסטיסהביקור אצל משפחת אל-עזי בכפר איסטיסהביקור אצל משפחת אל-עזי בכפר איסטיסהביקור אצל משפחת אל-עזי בכפר איסטיסהביקור אצל משפחת אל-עזי בכפר איסטיסהביקור אצל משפחת אל-עזי בכפר איסטיס

בני משפחת אל-עזי

אלעזה/אל-עזי - הכפר אלעזה שליד כפר מנחם, בעבר נקרא ח'רבת איסטאס, היה מרכזה של משפחת אלעזי ששלטה ברוב האדמות באזור ובעלת כוח פוליטי רב. ח'רבת איסטאס נוסדה בסוף המאה ה-19 או תחילת המאה ה-20. שליטת המשפחה בקרקעות חלשה על שטחים נרחבים, עד לבית ג'וברין מדרום ומזרחה לעג'ור ותל א-סאפי. כל כפרי אלעזה חרבו, משפחת אלעזה מח'רבת איסטאס עברה ליפו (שם היו ברשותם בתים) בזמן מלחמת 1948. מאוחר יותר שבו לח'רבת איסטאס ואילו ב-1999 הוכר מקום מושבם ככפר. במקום קיימים שני ריכוזי בתים: האזור המזרחי הוא ח'רבת איסטאס, ובו מבנה החווה העתיק. החלק המערבי נקרא ח'רבת טרטר.המשפחה מקושרת מאד פוליטית, והתנגדותה הנחרצת לחאג' אמין אל חוסייני ב1938-1939 תרמה רבות למיגור המרד הערבי הגדול ולעמידתה במלחמת העצמאות לצד היהודים.

בני משפחת אל-עזי

הביקור בתל צפית

לאחר הביקור המלבב בכפר איסטס נסענו דרך שבילים ירוקים ומרעננים לעבר תל צפית. איך אפשר לסכם את המקום המיוחד הזה בכמה מילים? בכל זאת אנסה לתמצת. תל צפית מזוהה עם העיר 'גת' המקראית שהיא אחת מ - 5 הערים המרכזיות בתקופת הפלישתים ( בין הערים יש את אשקלון, עזה, גת,עקרון ואשדוד). 

תל צפית הוא בין הגדולים בתלי ארץ ישראל הקדומים. שטחו הכולל 400–500 דונם והוא מתנשא לגובה 180 מטר מעל פני הים ומהווה נקודת התצפית הגבוהה ביותר בשפלה הפנימית.

 

בתל נמצאים שרידי עתיקות מתקופות רבות, עד 1948. חפירות ראשונות באתר נערכו עי החוקרים הבריטים בליס ומקאליסטר בשנת 1899, אולם הופסקו לאחר כשבועיים בלבד.

החל משנת 1996 מתבצע פרויקט חפירות שיטתי בתל, עי חוקרים מאוניברסיטת בר-אילן. פרויקט זה אישש את זיהוי התל עם גת הפלישתית (ממנה בא גוליית לקרב עם דוד בעמק האלה). גת היתה הגדולה והחשובה בין חמש ערי הפלשתים בדרום מישור החוף ובשפלה.

בחפירות באתר בשנת 2005, התגלתה תעלת מצור גדולה (בעומק 5 מ' וברוחב 4 מ'), מוקפת מגדלים, באורך 2.5 קילומטרים, שהקיפה את חומות העיר ברדיוס של כ- 300 מטרים. תעלה זו היא מערכת המצור הקדומה ביותר שנתגלתה בארץ עד כה.

הביקור בתל צפית

מתל צפית למערות לוזית

מתל צפית למערות לוזיתמתל צפית למערות לוזיתמתל צפית למערות לוזיתמתל צפית למערות לוזיתמתל צפית למערות לוזיתמתל צפית למערות לוזיתמתל צפית למערות לוזיתמתל צפית למערות לוזיתמתל צפית למערות לוזיתמתל צפית למערות לוזיתמתל צפית למערות לוזיתמתל צפית למערות לוזיתמתל צפית למערות לוזיתמתל צפית למערות לוזיתמתל צפית למערות לוזיתמתל צפית למערות לוזית

מערות לוזית

לאחר ביקור בתל צפית נסענו דרך השטחים שאט אט מתכסים בירוק לכיוון מערות לוזית. התכנון במקור היה לעבור ליד ולהמשיך לכיוון קדרון אך איך אפשר לעבור ליד מקום כה מיוחד מבלי לבקר בו ולמרות הכמות האדירה של המטיילים במקום, נכנסנו לבקר. זכינו לראות חבורה של צעירים בעיצומה של גלישת סנפלינג, מערות קולמיבריום ובכלל מקום מיוחד במינו. מערות לוזית הן סדרה של מערות פעמון, השוכנות על גבעה שטוחה בגובה של 210 מטרים מעל פני הים, כקילומטר דרומית-מזרחית ליישוב לוזית שבשפלת יהודה. רוב המערות מחוברות ביניהן ויוצרות אולמות וחללי ענק. הן אינן מוסדרות לביקור בדומה למערות בית גוברין, אך הגישה אליהן נוחה וניתן אף להגיע אליהן ברכב פרטי. לפי ההערכות, המערות נחצבו והיו בשימוש החל בתקופה ההלניסטית ולפחות עד התקופה הערבית. בחלק מהן נחצבו קולומבריה, תאים מרובעים ומשולשים בקירות המערה, אשר נועדו, ככל הנראה, לגידול יונים. עוד השתמרו במקום כתובות וסימני צלב שנחרטו על קירות המערות בידי החוצבים, וכן כתובת של חייל רומי מימי מרד בר כוכבא. הירידה אל המערות אפשרית ברגל או באמצעות סנפלינג. עוד נמצאים בסמוך למקום רשת של מערות זחילה ושל מעברים תת-קרקעיים, ושרידי באר אנטיליה בעומק של 30 מטרים, בריכת אגירה ומספר מבנים הרוסים.(המידע נלקח מויקיפדיה). לאחר מכן בחרנו כל הקדוצה לוותר על הנסיעה לכיוון קדרון וזאת לאחר שהתברר לי כי החברים לא זכו לראות את רצפת הפסיפס והחפירות מתבצעות ממש בימים אלו בחר'בת בית לויה הסמוכה לבית גוברין.נסיעה מהירה דרך רמת אבישור בואך בית גוברין, ביקור מהיר בוילה (נבנתה בשנות הארבעים עי שייח מקומי ובהמשך שימש מפקדה מצרית במלחמת העצמאות, כאשר במקום ישב גם קצין השלישות גמאל עבד אלנאצר, לימים שליט מצרים. כיום ניתן לראות מבנה שמור יפה עם ריצוף ערבי מקורי וגם סימני תמיכה או שחזור. ליד- בורות אגירת מים.) המשכנו בנסיעה לארוך ציר הפטרולים שיוצא מכביש 35 מזרח לא רחוק מכפר הגמילה 'זוהרים' עד שהגענו לחרב'ת בית לויה. מקום מקסים בפני עצמו. ממש בימים אלו מבצעת רשות העתיקות חפירות שם, חפירות שלדעתי החלו לפני כשנתיים וכנראה שיימשכו עוד לא מעט זמן המדובר על אתר ארכיאולוגי ובו מערת קבורה מימי הבית הראשון בה נמצאה כתובת בכתב העברי הקדום משנת 600 לפנהס, שרידי יישוב גדול מהתקופה ההלניסטית ועד התקופה הממלוכית. במקום ישבה העיר לבאות (יהושע יט ו) שהייתה עיר גבול בין שבטים שמעון ויהודה. באתר כנסיה שנבנתה ב500 לספירה עם רצפת פסיפס מהיפות בארץ, ובה חיות, צורות, כלים ועיטורים וכתובות הקדשה ביוונית( לתמונות מגוגל לחצו כאן ). שימו לב ממש לפני המפתן יש דמות דיוקן בפסיפס שלא הושחתה כיתר הדיוקנאות. במקום נתגלו מערת קולומבריום ענקית בעלת 1100 כוכים, בית בד תעשייתי, גת, מקווה טהרה, אורווה תת-קרקעית בצפון מערב האתר, מערת פעמון ושימו לב שבחלק ממזוזות המערות יש מנורות שבעת קנים חרוטות בסלע. 200 מ' מצפון לכנסיה יש חורבות כפר גדול מימי הביניים. את המסלול סיימנו בכניסה למושב אמציה לרגלי תל גד בדוכן החומוס שהוקם במקום. נהניתו מאוד לטייל עם חברי המועדון, כן יירבו המסעות אתכם ו....ניפגש בשטח חלק מהתמונות באדיבותם של משפחת עמית וכן יוסי ליס.

מערות לוזית

מתל צפית דרך מערות לוזית לחרבת בית לויה

מתל צפית דרך מערות לוזית לחרבת בית לויהמתל צפית דרך מערות לוזית לחרבת בית לויהמתל צפית דרך מערות לוזית לחרבת בית לויהמתל צפית דרך מערות לוזית לחרבת בית לויהמתל צפית דרך מערות לוזית לחרבת בית לויהמתל צפית דרך מערות לוזית לחרבת בית לויהמתל צפית דרך מערות לוזית לחרבת בית לויהמתל צפית דרך מערות לוזית לחרבת בית לויהמתל צפית דרך מערות לוזית לחרבת בית לויהמתל צפית דרך מערות לוזית לחרבת בית לויהמתל צפית דרך מערות לוזית לחרבת בית לויהמתל צפית דרך מערות לוזית לחרבת בית לויהמתל צפית דרך מערות לוזית לחרבת בית לויהמתל צפית דרך מערות לוזית לחרבת בית לויהמתל צפית דרך מערות לוזית לחרבת בית לויהמתל צפית דרך מערות לוזית לחרבת בית לויה

תמונה מדהימה שצולמה ע"י יוסי ליס

תמונה מדהימה שצולמה ע"י יוסי ליסתמונה מדהימה שצולמה ע

חרבת בית לויה

חרבת בית לויהחרבת בית לויה

חרבת בית לויה- הרצפה

חרבת בית לויה- הרצפהחרבת בית לויה- הרצפה

מדרגות הכניסה לכנסייה

מדרגות הכניסה לכנסייה מדרגות הכניסה לכנסייה

תגובות

0 תגובות