אופנועים / טרקטורונים > רכיבות מבחן

ק.ט.מ אדוונצ'ר 1190 ו- KTM 1190R

סערת נפש מוגדרת, בין היתר, כמחשבות בלתי פוסקות, רצון בקרבה, פרפרים בבטן ואופוריה המתחלפת בשלווה ובטחון. בעין הסערה האחרונה שפקדה אותנו, סערה נפשי על מושבו הרטוב של ק.ט.מ אדוונצ'ר 1190

צילום חו"ל: Sebas Romero

אינטליגנציה כגורם משיכה

יום חורפי במיוחד הוא חוויה לא שגרתית נפלאה לרכיבה על אופנוע חכם. כל מה שצריך מעבר לבקרות האחיזה והשיכוך החכם הוא ביגוד עמיד לגשם. אינטליגנציה מהווה גורם משיכה בקרב בני האדם. אנשים חכמים נהנים מהצלחה גדולה יותר בקריירה, בזוגיות ובחיים בכלל. גם אופנוע חכם, כמו האדוונצ'ר 1190, עורר בי משיכה חסרת בקרה. הרכיבה עליו יותר בטוחה, קלה ונעימה. בלב סמוך, התפנה ראשי להתמקד בדרכי, על חשבון תשומת הלב לאיכות הדרך והאחיזה.

נישת דו''שי העל פועמת בקרב יצרני האופנועים המכובדים. ק.ט.מ ניפקה במשך עשור אופנוע דו שימושי גדול, אשר לצד יכולת הכביש הסבירה, הציג את יכולת השטח הטובה ביותר במשקל כבד - האדוונצ'ר 990. הביקוש העולה, לצד פניני הטכנולוגיה החדשים, האיצו בק.ט.מ לייצר דגם כביש חזק ונוח לטיולים, אשר יוכל לתת בשטח מענה הולם, שאינו נופל מחבריו לקטגוריה. 

שניים שהם אחד

בליבת האופנוע פועם מנועו הסופר ספורטיבי של KTM ה- RC8. מנוע וי-טווין נפלא בנפח 1,195 סמ''ק, שעבר כאן קונפיגורציה שונה של הצילינדר וקיבל גיר ומצמד שונים. עידון ההספק נועד עבור מומנט טוב יותר בסל''ד הנמוך. התרשמתי מאוד מעבודתו החלקה של המנוע ותגובת המצערת מדויקת ומהירה. ההספק, שעומד על 148 כוחות סוס, מצליח להפיק תאוצות מרגשות. הביקורת היחידה מאזור המנוע היא כי חום מנותב אל בין רגלי הרוכב בצורה שעלולה להטריד, בעיקר בימות הקיץ החמים. שלדת מסבך צינורות פלדה תוכננה במיוחד עבור דגם זה ומצליחה לשמור את כל החבילה יציבה ומאוזנת.

סביב הבסיס הנזכר לעיל, מציעה ק.ט.מ שני דגמים שונים לאותו אופנוע. האחד, בעל העדפת כביש, המיועד להתחרות במותגים היריבים והשני (דגם R, עליו ארחיב בהמשך), בעל נטיית שטח משופרת, המתאים לרוכבים היותר הרפתקנים, אשר מחפשים לבלות קצת יותר בשטח.

גנטיקה מהשטח

תנוחת הרכיבה נוחה. גם רוכבים גבוהים מהממוצע ימצאו מרחב נוח לברכיים שבצידי מכל הדלק. מבנה המושב נוח, אם כי הריפוד קשיח. משולש הזהב בין הכידון – המושב – והרגליות מרגיש טבעי ונוח לשליטה קלה ואינטואיטיבית, כולל החלפות כיוון מהירות והעברות משקל. מיגון הרוח בעל שני מצבים, הניתנים לשינוי מהיר במעבר מרכיבה איטית/שטח לרכיבה מהירה.

במצב ניהול מנוע נוח, הבולמים משכחים מצוין מהמורות קטנות כגדולות ואף במהירות גבוהה. במצב ספורט האופנוע נוקשה יותר אך עדיין התחושה היא כי הגלגלים שומרים על מגע הדוק עם האספלט ואפשר לנסוע מהר בבטחה. וכדי לעצור את ה''מהר'' הזה עומדת לרשות הרוכב מערכת בלימה משולבת בת שלושה דיסקים הדורי עוצמה ורגש (קליפר קדמי רדיאלי). באופנועים רבים ניתן לבטל את מערכת ה- ABS, בעיקר לטובת רכיבת שטח הדורשת לעיתים נעילה של הגלגל האחורי. עם זאת, אינני מכיר מצב בו רוכב ממוצע היה רוצה לנעול גלגל קדמי, לכן כה שמחתי לגלות שק.ט.מ נהגו בחוכמה יתרה וחלוציות אל מול היצרנים האחרים, כאשר מצב השטח באדוונצ'ר מבטל ה- ABS בגלגל האחורי בלבד. אין מה לומר, השטח בגנים שלהם.

מראהו החיצוני של האדוונצ'ר אינו שובה לב. לדגם היוצא (990) למשל, הייתה נוכחות הרבה יותר כובשת בעיניי. טוב, זה לא שהאופנוע חלילה מכוער, אך התצורה שלו מעט אנמית לטעמי, בטח ובטח לאור יכולותיו.

יורדים בגדול

הק.ט.מ אדוונצ'ר הינו מהקלים בקטגוריה וכשנגמר לו הדלק הוא שוקל 212 ק''ג בלבד. זאת ועוד, התחושה היא כי המשקל אף נמוך מכך, ככל הנראה בזכות תנוחת הרכיבה ומרכז הכובד הנמוך. האופנוע קל יחסית לתמרון במקום או לאחור בחניה. יכולת הצידוד של הכידון טובה מאוד ומקנה יכולת השתחלות עירונית נאותה.

כאמור, ק.ט.מ עלו מדרגה ניכרת בנושא המערכות האלקטרוניות החכמות. מערכת בקרת אחיזה מגיעה כסטנדרט. תוך כדי רכיבה ניתן לברור בין ארבעה מצבי ניהול: כביש, שטח, ספורט או גשם, אשר משפיעים בהתאם גם על כיוון הבולמים וניתוק ה- ABS. כך, במצב שטח לדוגמה, ניתן לנעול גלגל אחורי בעוד מנגנון ה- A.B.S של הגלגל הקדמי תוכנן להיות פחות רגיש ממצב כביש. זאת ועוד, ניתן לברור בין מצבי עומס קפיץ שונים והאם נרצה לבטל את בקרת ההחלקה. התפעול, גם תוך כדי רכיבה, נוח ואינטואיטיבי. התצוגה ברורה ועשירה ביותר, כשבין היתר כוללת מידע לניטור לחץ האוויר בצמיגים. משמאל ללוח השעונים שקע מצת, מימין תא קטן בגודל של קופסת סיגריות ותחת המושב האחורי חלל אחסון בנפח של כשני ליטר. הגימור משובח.

תיור שטח

כיאה להיותו אופנוע תיור, אמור המושב האחורי לאכלס רכיבה זוגית. הישיבה מאחור נמוכה יחסית ולכן הרוכב מסתיר את שדה הראייה לפנים. ידיות האחיזה רחבות ונוחות אך עלולות להפריע לרוכבים נמוכים במהלך הנפת הרגל כדי לעלות על האופנוע.

ביחס לדגם היוצא, מציע האדוונצ'ר 1190 יכולת תיור טובה בהרבה, אולם יכולת השטח פחות טובה. הגלגלים קטנים יותר ומתמודדים פחות טוב עם מהמורות השטח, בד בבד המושב המדורג מקשה על החלקת המשקל במושב לאחור וחזרה. עדיין, בואו לא נתבלבל כי בהשוואה ליריביו בקטגוריה מציע הק.ט.מ יכולת שטח שאינה נופלת מהאחרים ואף עולה עליהם. מכל הדלק מכיל 23 ליטרים, אך עם צריכה ממוצעת של כ- 13 ק''מ לליטר מתקבל טווח של 300 קילומטר. טווח מכובד, אם כי בקצב המסחרר בו האדוונצ'ר מתקדם זה עלול להגיע מוקדם מהמצופה. 

KTM אדוונצ'ר R

גם בלי משקפי אבק קל להבדיל בין הדגם הרגיל לדגם השטח. גרסת ה-R מגיעה עם מגני צד (crash bars) ומשקף נמוך יותר, אך עדיין מתכוונן. גלגלי ה- R במידות גדולות יותר: 21 אינץ' מלפנים ו- 18 מאחור, לעומת 19 ו- 17 אינץ' בהתאמה בגרסת הכביש. בשני המקרים מדובר בגלגלים עם חישורים דקים (שפיצים) העטויים בצמיגי טיובלס. מהלך המתלים משופר - בן 220 מילימטרים מלפנים ומאחור, לעומת 190 מילימטר בדגם הרגיל. מעבר לכך, בסיס הגלגלים ארוך יותר בדגם השטח. הבדלים אלו מצהירים בחדות כי לגרסת ה-R יש כוונות שטח רציניות. מרווח הגחון בן 250 מילימטרים מכובדים, המושב גבוה יותר ובנוי יחידה אחת, לעומת מושבים נפרדים לרוכב (מתכוונן) ולנוסע. הכידון בדגם השטח רחב יותר והמשקל הכללי גבוה בחמישה קילוגרם, בגלל הגלגלים הגדולים ומגני הצד.

גם כאן ניתן תוך כדי רכיבה לברור בין ארבעה מצבי ניהול. לרכיבת שטח אגרסיבית או תחרותית ניתן גם לנטרל לגמרי את בקרת האחיזה או מערכת ה- ABS.

בשונה מגרסת הכביש, לא ניתן בדגם ה-R לקבל כיוון אלקטרוני שונה של המתלים בהתאם למצבי הבקרה ולא קיים ניטור של לחץ האוויר בצמיגים.

הגרפיקה כמובן שונה ויחד עם מגיני הצד והגלגלים הגדולים מקבלים מראה חיצוני, בגרסת ה-R, שהוא יותר ספורטיבי ומחוספס. גובה המושב ב-R מהווה חסם כניסה לרוכבים נמוכים ומחירו יקר יותר.

21 אינץ'

הרכיבה בכביש על דגם ה- R נוחה עדיין ודי ברור למה, בסיס גלגלים ארוך והמתלים, הנכונים לגהץ את השטח, יבלעו את תלאות האספלט בקלילות. המושב צר ואינו מהמפנקים, אך כך הוא מותאם טוב יותר לרכיבת שטח. המנוע חזק, מאוד חזק ויחד עם זאת נשלט בצורה מצוינת. מיגון הרוח יעיל אך אינו מספיק במהירויות גבוהות  (ניתן להחלפה). רכיבה בקטעי כביש מפותלים, הדורשים שינויי הטיה מהירים, מקנים תחושה קלה של סרבול, המעדיף ישורת או פניות ארוכות, בגלל בסיס הגלגלים וגודל הגלגלים. עם זאת, היציבות ברכיבה ישרה ואחיזת הצמיגים בכביש מצוינת. הגלגלים הגדולים העניקו ביטחון ויציבות בפניות ארוכות כמו גם בהטיה חריפה של האופנוע.

על שבילים כבושים והדוקים ה-R מככב, אפשר לרכוב מהר ובטוח וגם הכניסה והיציאה מהפניות נעשים בביטחון מלא כשהמערכות האלקטרוניות עוזרות לשמור על האופנוע מהמנוע האדיר. תחושה דומה קיבלתי גם כשרכבתי על גרסת הכביש. המעבר לתוואי שטח קשה ומורכב יותר ממחיש את ההבדל המהותי בין הגרסאות ומזכיר את ה- DNA של החברה הכתומה. ההתמודדות עם מדרגות סלע, חריצים וקימורי טבע אחרים ממחישה את נחיצותו של גלגל ה- 21 אינץ' מלפנים. הגלגלים מתמודדים טוב יותר עם היתקלויות ושומרים על יציבות טובה יותר. מהלך הבולמים העדיף מצליח לשכך את המהמורות בצורה שאינה מפרה את שלוות הרוכב יתר על המידה, ועדיין הגחון רחוק מספיק מסלעים מזדמנים. תנוחת הרכיבה נוחה בישיבה והמעבר לעמידה נוח. רוחב האופנוע סביר והמרווח בין הרגליים נוח לחביקה של האופנוע בעמידה. הצמיגים מרשימים ביכולתם והתמודדו טוב מאוד עם סוגי קרקע שונים ואף קטע חולי. 

האדוונצ'ר הטוב ביותר

KTM מציעה שני דגמי תיור שטח קלים וחזקים מהמתחרים. לשניהם מנוע מדהים בעוצמתו ויעילותו, מערכות בקרה חכמות ותחושה קלילה יחסית לתפעול. האחד נוטה לכביש, אף שעדיין נהנה מגנטיקה שמקורה בשטח. לעומתו, האדוונצ'ר R הוא כבר בהחלט האופנוע למי שבאמת רוצה לרדת מהשביל הכבוש. בקטגוריית התיור ההרפתקני הכה נחשקת מצליחה ק.ט.מ די בקלות לשמור על כתר השטח, תוך כדי התמודדות שווה בתחום התיור. התחושות שקיבלתי כרוכב, היו מרגשות ומהנות כאחד. המנוע נפלא והטיפול שלו בכביש ובשטח מוצלח מאוד – עבורי זו עדיין חוויה מפעימה לרכוב על מדרון מסולע ביער וחמש דקות לאחר מכן לטוס במהירות של מאתיים קמ''ש בכביש המהיר, וכל זאת מבלי לרדת מהמושב. היריבים בקטגוריה נהנים ממוניטין כביש רב שנים, בעוד ק.ט.מ משתדלים להשיל מעליהם רגבים כבדים של מותג שטח טהור.

מגזין האופנועים היוקרתי, Cycle World, הכתיר את הק.ט.מ 1190 כאופנוע האדוונצ'ר הטוב ביותר לשנת 2014. עבורם ה- 1190 הינו אופנוע הכביש הרב תכליתי הטוב ביותר שייצרה ק.ט.מ, אך לא זו בלבד אלא שאלו עשו זאת מבלי לוותר על יכולת השטח האמיתית. מערכות האלקטרוניקה המתקדמות מעניקות ל- 1190 את היכולת להתנהג כמו אופנוע ספורט לכל דבר בכביש, אך בד בבד לאפשר יכולת רכיבה אמיתית בשטח. הק.ט.מ 1190 באמת יכול לעשות הכול וזהו למעשה כל העניין באופנוע אדוונצ'ר. אנשים חכמים נהנים מהצלחה גדולה יותר, לכן בטוחני כי ייהנו מהק.ט.מ אדוונצ'ר 1190.

לנתונים טכניים ק.ט.מ אדוונצ'ר 1190 ו- KTM 1190R עברו לדף 2 >>

מפרט טכני: ק.ט.מ אדוונצ'ר 1190 ו- KTM 1190R

מנוע

V שני צילינדר 75 מעלות, ארבע פעימות מקורר נוזל

נפח

1,195 סמ''ק

הספק

148 כוחות סוס

מתנע

חשמלי

הילוכים

6

שלדה

פלדת כרומולי

בולם קדמי

מזלג הפוך של WP

בולם אחורי

מונושוק של WP

בלם קדמי

שני דיסקים של ברמבו 320 מ''מ קליפר רדיאלי עם ארבע בוכנות – ABS

בלם אחורי

דיסק של ברמבו 267 מ''מ עם שתי בוכנות – ABS

 

אדוונצ'ר R מול אדוונצ'ר

KTM

אדוונצ'ר R

אדוונצ'ר

גובה מושב

890 מ''מ

860-875 מ''מ

בסיס גלגלים

1580 מ''מ

1560 מ''מ

מהלך מתלים

220 מ''מ

190 מ''מ

מרווח גחון

250 מ''מ

220 מ''מ

משקל רטוב

240 ק''ג

235 ק''ג

מחיר

141,400 ש''ח

137,400 ש''ח

 

תגובות

4 תגובות

1

אורח/ת

05 בפברואר 2015 ב 13:24

נראה אופנוע מושלם. יש נסיעות מבחן?

2

אורח/ת

05 בפברואר 2015 ב 23:30

תענוג

חבל אבל לא ראיתי הרבה כאלה בכבישים

3

אורח/ת

10 בפברואר 2015 ב 13:50

ניסו לעקוץ את ב.מ.ןן

לא ראיתי בינתיים יותר מדי כאלה בכביש

4

Ogash Ofer

11 בפברואר 2015 ב 06:59

תענוג של כתבה

וניפגש בהודו...