אופנועים / טרקטורונים > רכיבות מבחן

תייר מזדמן: הונדה VFR1200X קרוסטורר

הונדה לקחה קלף מנצח מתחום הכביש, ערכה לו שינויים פונקציונאליים נרחבים ועברה לשחק אתו בשולחן הגדול של האדוונצ'רים.
יצאתי למסע חוצה גבולות כדי לבדוק עד כמה הקסם של הונדה עבד והאם הקרוסטורר טורף את כל הקלפים או שמא זוהי רק אחיזת עיניים

בגלל שזה הונדה

שעת בוקר מוקדמת בצומת צמח. מזרנים על גגות הרכבים עושים דרכם לחופי הכנרת ובבית הקפה רוכבי האופניים מסיימים משמרת של רכיבת שחר. אני גולש אל התחנה בגרגור מנוע מנומס וחונה בחזית בית הקפה. בכל המתחם אופנוע אחד נוסף - הונדה קרוסטורר תאום. חלצתי רגלית צד בסמוך לו וניגשתי לרוכב של התאום.

''מקריות מעניינת'' תהינו יחדיו בחיוך. שאלתי מדוע בחר בקרוסטורר, אך הרוכב לא ידע בדיוק להסביר. ''עברתי כבר הכול'', אמר בנימה של שובע. ''האם בחנת עוד דו''שים גדולים?'' הקשיתי, ''לא ממש'' ענה. ''יש לי הרגשה שקנית אותו בגלל שזה הונדה'' סיכמתי בביטחון. הרוכב שתק לשנייה ובחיוך גדול השיב – ''צודק''.

הונדה VFR1200X קרוסטורר

הונדה VFR1200X קרוסטורר הינו המענה הנוכחי של היצרן הגדול בעולם לנישת אופנועי האדוונצ'ר הגדולים. הבסיס לקרוסטורר הינו דגם הכביש הנפלא של החברה, VFR1200F, אשר עבר שינויים והתאמות נדרשות.

מנוע ה- V4 הספורטיבי והחזק, עבר סדנת מיתון ובתמורה ל- 40 כוחות סוס זכה למומנט עדיף בראשיתה של עקומת הכוח. כוח, אשר עובר אל הגלגל האחורי באמצעות גל-הינע המשמש גם כזרוע חד צידית. מעבר למערכת ה-   ABS, מצויד האופנוע במערכת בלימה משולבת ובקרת אחיזה. השלדה מאלומיניום ובנויה בתצורת יהלום. תנוחת הרכיבה זקופה בזכות מגביהי כידון ארוכים. הגימור איכותי, נקי ויפה.

מכונת מלחמה

אופנועי אדוונצ'ר חוצים גבולות ונעים בין עולמות הכביש והשטח. כדי לבדוק את גבולות האופנוע יצאתי אל משולש הגבולות של ישראל עם ירדן וסוריה. התנועה על הכבישים ממחישה עד כמה מוצאו של הקרוסטורר שולט. האופנוע מאוד מהיר וקצב התאוצה שלו עדיין מרשים ביותר. הדבר הכי מלהיב באופנוע כה מהיר, היה לגלות את עוצמת מערכת הבלימה. ללא ספק מדובר באחת ממערכות הבלימה הטובות ביותר שעצרו אותי. יחסי ההעברה ארוכים וכבר בהילוכים הראשונים מגיעים למהירויות גבוהות יחסית. בעודי משייט במהירות חוקית בהילוך שלישי בלבד, לא יכולתי שלא לחשוב על כך שבהילוך השישי האופנוע לבטח ימריא. מיגון הרוח נמוך, גם במצבו העליון. קיים משקף תחליפי גבוה, שנראה לי כפריט חובה, בעיקר עבור הרוכבים הגבוהים.

פניות מהירות אוהבות את ההילוך השני, אך בפניות ההדוקות מצאתי עצמי מחפש תדירות פשרה בין הילוך ראשון – שמרגיש עצבני מדי – לבין הילוך שני – הדורש תפעול מדויק של מצמד ומצערת כדי לשמור על תנועה חלקה. אגב מצמד, משיכת המנוף הרגישה לי מעט נוקשה. תיבת ההילוכים עובדת טוב אך נוקשת במהלך ההעברות ההילוכים.

סביבת רוכב

התצוגה עשירה ומספקת את כל הנתונים הנדרשים בצורה יעילה וברורה. עדיין, חסר לי שקע מצת ופינוקים טכנולוגיים כמו בורר מפות ניהול מנוע, ביטול בלימה משולבת, או יותר ממצב אחד לבקרת האחיזה. בקרת האחיזה פועלת מצוין וביטולה נעשה בצורה הנוחה והקלה ביותר שנתקלתי עד כה.

המושב מאוד נוח, לרוכב ולמורכב. תנוחת הישיבה נוחה והכידון המוגבה מושיב את הרוכב זקוף. פיסוק הרגליים סביב מכל הדלק מעט רחב, אך עדיין נוח. ניתן לזווד את הקרוסטורר בסט מזוודות נאות, אך גם אם נתקלת במצב בו נדרשת העמסת פתע, הרי שהזנב נמצא ידידותי ביותר לרתום משאות סבירים.

הקרב על המים

גדר חזקה מפרידה ביני לבין הכפר הירדני מוחייבה אל-פוקא. הכפר ממנו החלו הסורים בשנות ה- 60' לבנות סכר על הירמוך, כדי להטות אליו את נחלי רמת הגולן - פעולה שהייתה גוזלת מישראל כחצי ממי הירדן. ביולי 1966 השמיד חיל האוויר הישראלי את הניסיון של הסורים להטות את מקורות הירדן.

מהמקום בו האספלט נגמר ממשיך הקרוסטורר לרוץ תחתיי על השבילים המהירים. כוח המנוע העצום מייצר על שבילי הכורכר רמות גבוהות של ריגוש וענני אבק עצומים.

מערכת הבלימה המשולבת דואגת להעביר מפרעה של 20% מעוצמת דוושת הבלימה האחורית לבלמים הקדמיים. במהירות גבוהה אין עם כך בעיה, אך על מדרון תלול למשל, בזחילה איטית בה מפסיקה מערכת ה- ABS לעבוד (סביב 8 קמ''ש), עלול הגלגל קדמי להינעל גם כאשר משתמשים רק בבלם האחורי.

החום הכבד והאנרגיה העודפת שברכיבת שבילים מהירה העלתה בי את הצמא למים חיים. הקרב על המים הסתיים וכל שנותר הוא לפוש כיום באחד מהמעיינות הרבים שבאזור. וכך אכן עשיתי בעונג רב.

קצין ושלושה חיילים חמושים

צונן ושלו המשכתי בדרך העולה לרמה. באחד מעיקולי הגבול, סמוך לתצפית מרשימה לעבר ירדן, חוסם את דרכנו ג'יפ צבאי. קצין ושלושה חיילים חמושים מעכבים אותי, מתחקרים ולוקחים פרטים אישיים. ''לאן זה?'' שואל בחשד קצין צעיר ואינו מצליח לכבוש את חיוכו לעבר הקרוסטורר. בקשר מתנהל שיח על גפרורים וחצאיות והמפגש מתגבש לכדי אחווה, צחוק ותמונה קבוצתית תחת רקיע מרהיב. לא ניתן לי להמשיך על ציר המערכת ואני פונה להעפלה לרמה דרך הדרכים הפנימיות, שחלקן יותר אתגריות. 

החוויה הראשונה שעולה, ככל שהדרך הופכת יותר קשה, היא משקלו הגבוה של הקרוסטורר. מערכת בקרת האחיזה שומרת על כך שהגלגל האחורי לא יאבד אחיזה תחת האצה חריפה והרכיבה המבוקרת תורמת לרוב לתחושת ביטחון. במעלות תלולים וחסרי אחיזה, חשתי איך בקרת האחיזה מסרסת את כוח המנוע במידה שמקשה עליו להאיץ מעלה, שם בחרתי לבטל את הבקרה ולבצע העברות משקל כדי לשלוט בנתיב ההתקדמות. הרכיבה ללא בקרת אחיזה אגרסיבית וספורטיבית יותר, אך יש לנקוט במשנה זהירות משום שהקרוסטורר הזה כבד וחזק. מאוד.

עבודת המתלים נעימה ורכה במהמורות הקלות, אך כאשר הדרך משתבשת ניכר מהלכו הקצר של הבולם הקדמי, הזהה לזה של דגם הכביש.

הרכיבה בעמידה נוחה, בזכות הכידון הגבוה ומבנה המנוע הצר יחסית ל- V4. תוך כדי הרכיבה בשטח, נוח לבצע העברות משקל סביב האופנוע, וזה חשוב מאוד כאשר רוכבים על משקל גבוה. מכל הדלק המוגדל, בן 21.5 ליטר, מעניק טווח נסיעה ארוך יותר, אך אינני ממליץ לרכוב בשטח כשהמכל מלא.

און קרבי

דרך הנוף של מצוקי האון צופה אל הכנרת בגוונים המשתנים בין כחול האגם העמוק, הצמחייה המצהיבה והשמיים התכולים. מנקודה גבוהה זו ניתן לשרטט את תוואי הכנרת במדויק והמראה כה יפה. לקרוסטורר מראה מלא נוכחות ועוצמה. קווים חדים כחץ שלוח קדימה, זנב חטוב וזרוע חד צידית המשווה לו מראה עדכני. מיגוני הצד מוסיפים נופך קרבי למראה, המתחזק כאשר אבק הדרכים מלבין את פני הצמיגים. חישוקי שפיצים טיובלס משלימים את המראה הקרבי לכדי חבילה יפה ומאוזנת.

יושב בנוחות

חבילות החציר הגדולות והכבדות נראות כמו קוביות צעצוע בשדות לוח המשחק של ילדי הנפילים. הקרוסטורר אופנוע גדול ומרשים המכוון לחלק היותר סלול של ההרפתקאה שלך. הוא מאיץ במהירות ומסתובב בביטחון וביעף בתנועה המפותלת. תנוחת הישיבה הנוחה והמושב הנעים מאפשרים לרכוב עליו ארוכות מבלי להתעייף יתר על המידה. לא מעט רוכבים רוכשים דגמים דו שימושיים חזקים בלי כוונה של אמת לרדת אתם יותר מדי לשטח וההונדה קרוסטורר יושב בנוחות רבה על משבצת זו. אופנוע הכביש, שעל בסיסו נבנה הקרוסטורר, ניכר בקרוסטורר וכדי ליהנות מהתוצאה גם בשטח מומלץ לא להרחיק מעבר לשבילים הנוחים. 

נוח מהיר ונעים לרכיבה בכביש, כשבשטח הוא מסתדר יפה כל עוד רמת הקושי אינה גבוהה

כחובב שטח מושבע, אני שליו עם נטיית הכביש של הקרוסטורר לאור הציפייה לאפריקה טווין שבדרך. שני דגמי אדווצ'ר בעלי יחס כביש/שטח שונה הם יותר ממה שכל יצרן מכובד היה מאחל לעצמו. הונדה מייצרת אופנועים נפלאים, אמינים ואיכותיים. ואם גם אתם מאלו הקונים הונדה בגלל שזה הונדה, הרי שכל שעליכם להכיר הוא את אופיו ונטייתו של כל דגם כדי לבחור נכון. הקרוסטורר, בשורה התחתונה, נוח מהיר ונעים לרכיבה בכביש, כשבשטח הוא מסתדר יפה כל עוד רמת הקושי אינה גבוהה.

נתונים טכניים וסרטון בדף 2 >>>

Honda VFR1200X Cross Tourer

מפרט טכני - הונדה קרוסטורר

מנוע

דגם מנוע          4צילינדרים בתצורת V ב 76 מעלות, 16 שסתומים

נפח מנוע          1,237 סמ''ק

הספק   127 כ''ס ב- 7,750 סל''ד

מומנט מרבי      12.7 קג''מ ב- 8,750 סל''ד

יחס דחיסה       12:1

הזנת דלק         הזרקת דלק אלקטרונית  PGM-FI

הילוכים 6

 

מתלים ובלמים

מתלה קדמי                  מזלג טלסקופי בקוטר 43 מ''מ, מהלך 120 מ''מ

מתלה אחורי                 בולם גז מתכוונן PRO LINK

בלם קדמי                     זוג דיסקים בקוטר 310 מ''מ כולל ABS

בלם אחורי                    דיסק בקוטר 276 מ''מ כולל  ABS

מערכת בלימה              משולבת  C-ABS

מערכת בקרת אחיזה    TSC

צמיג קדמי                    110/80-19

צמיג אחורי                   150/70-17

 

מידות ומשקלים

בסיס גלגלים     1,595  מ''מ

גובה מושב       850  מ''מ

מרווח גחון        180 מ''מ

משקל רטוב      275  ק''ג (גרסת DCT 285 ק''ג)

מכל דלק           21.5  ליטר

 

אחריות 3  שנים ללא הגבלת ק''מ

מחיר    139,000 שקל

 

תגובות

2 תגובות

1

אורח/ת

28 במאי 2015 ב 16:33

מתענג כל פעם מחדש על הכתיבה והתמונות

מה עם הסופרטנרה?

2

Ogash Ofer

28 במאי 2015 ב 20:41

תייר מזדמן: הונדה VFR1200X קרוסטורר


ניר - לשאלתך:

מבחן דרכים לימאהה סופר-טנרה