אופנועים / טרקטורונים > רכיבות מבחן

אופנוע במבחן שרקו Sherco SEF-R 300

ניכר כי דגמי שרקו הולכים ונפוצים יותר בעולם ובזירת מרוצי האנדורו.
אבל כאן זה לא אירופה, אז יצאנו ביום חם, כדי לבדוק עד כמה כיף לרכוב עליו בתנאי האחיזה של חום יולי אוגוסט
מבחן דרכים לאופנוע אנדרו 300 סמ"ק ו-4 פעימות
רוכב אורח: דר' אורן פלג

מים ביולי אוגוסט - שרקו Sherco SEF-R 300 ברגע מצנן

מים ביולי אוגוסט - שרקו Sherco SEF-R 300 ברגע מצנןמים ביולי אוגוסט - שרקו Sherco SEF-R 300 ברגע מצנן

התנתקות - זיעה ומים

בהתחלה מזיעים

זיעה ניגרת מתוך הקסדה ומאיימת על משקפי האבק, שמיד אחריהם היא הולכת להעמיד במבחן את הגבות. יערות הארץ מאתגרים את רוכבי אופנועי האנדורו בימי הקיץ.

מעבר לעומס החום המכביד והאבק הסמיך, האחיזה בקרקע מזכירה את יישובי עוטף עזה בימי ההתנתקות. האדמה היבשה מתפוררת בקלות, אבני דרדרת מעטרים את המעלות וכל אלו יחד חוברים לחגיגה אחת שלמה של פסטיבל אנדורו בסגנון עדות השרב. (מי אמר שלא קשה לרכוב בשיא החום? - כבוד! ע.א.)

אחר כך מתרעננים

חם לרוכבי האנדורו בימי הקיץ ביער, אז יצאנו קצת החוצה, לייצר קצת רוח של הילוך רביעי. הצל שלי כבר מאוד קטן ואני תוהה האם באמת התכווצתי מרוב חום, או שהשמש בדיוק מעל ראשי. כך או כך, ולא רק כדי להסיר את האבק מהשרקו, אני חוצה נחל איתן ושוטף מעליי את כל העייפות. אין על מים. 

מה חדש באופנועי שרקו?

שרקו היא יצרנית אופנועים צרפתית וספרדית, המתמחה באופנועי שטח.

החברה נודעה בעיקר בזכות דמי הטריאל שלה, המיוצרים מצפון לברצלונה, ספרד. אולם בשרקו מייצרים גם דגמי אנדורו וסופרמוטו, במפעל הממוקם בצרפת, קרוב לגבול עם איטליה.

השם Sherco מורכב מחיבור שמות מעבר החברה: דגם ה- SHERPA בשילוב שמו של אחד ממייסדיה, Bultaco. החברה נוסדה, בגלגולה האחרון, בשנת 1998 וכבר בשנת 1999 החלה בשיווק דגמיה הראשונים. תחילה באירופה וכיום בכל העולם. 

ראשונים ב-300

שרקו טוענים כי הם הראשונים שבחרו לייצר אופנועי אנדורו עם מנוע ארבע פעימות בנפח 300 סמ''ק. דגמי ארבע פעימות בנפח של 250 סמ''ק נחשבים כזריזים, קלים יותר לשליטה ופחות מעייפים מהדגמים בנפחים הגבוהים. למעשה, הביקורת היחידה בנפח זה היא שלעיתים, הוא לא מספיק.

דגם השרקו 300 SEF-R נהנה מנתוני הבסיס של ה- 250 בתוספת חיזוק למנוע, שלעיתים כה נחוץ. 

אופנוע שמזמין

כבר בגלגול מהעגלה מרגיש השרקו קליל וקטן מידות, במידה מזמינה.

האופנוע מצויד במערכות השיכוך של הכוח הלבן ( ,White Power אשר בבעלות ובשימוש ק.ט.מ). מלפנים מזלג טלסקופי הפוך בקוטר של 48 מילימטר ומהלך של 300 מילימטר. מאחור בולם פרוגרסיבי יחיד בעל חוליות מקשרות (לינקג') עם מהלך של 330 מילימטר.

דגם 2016 קיבל בוכנה וראש מנוע חדשים, תזמון שסתומים חדש ומיפוי הצתה שונה. ברשימת השיפורים גם שינויים במשתיק, מצמד חדש, רגליות חדשות, שינויים בשלדת זנב וכנף קדמית חדשה.

חום ואהבה

המושב צר ונוקשה, אך תנוחת הרכיבה נוחה בישיבה, כמו גם בעמידה. התנועה קדימה ואחורה על גבי המושב הצר נוחה. המנופים איכותיים ונוחים. האופנוע אמנם מרגיש צנום וקומפקטי, אך משולש החיבור (כידון, מושב ורגליות) נוח בישיבה ועמידה. ממוצעי קומה חשים בנוח עם זווית הכידון הנמוכה, לי אישית (190 ס''מ) היה נוח יותר עם הגבהה קלה של הכידון. הרכיבה בעמידה נוחה, וניתן בקלות לבצע העברות משקל. ההנעה קלה ומהירה. המתגים והמנופים נוחים. העברת ההילוכים מעט נוקשה והילוך הסרק מצליח לעיתים להתגנב לרכיבה גם מבלי שהתכוונו לכך – המצב השתפר ככל שצברתי שעות מנוע על גבו. 

עוצמת הבלימה מלפנים ומאחור טובה מאוד. מד האוץ יעיל, קריא ונעים למראה. על הכידון ממוקם מפסק נוח הבורר בין מפת הצתה רגילה לרגועה. הרגילה משחררת את כל מה שיש לשרקו לתת, בעוד הרגועה מתאימה יותר למצבים של אחיזה ירודה. רגלית הצד יעילה ונוחה לשימוש. המתלים מספקים שיכוך מצוין ומצליחים לשמור על שלווה גם במעבר של רצף מדרגות סלע או מהמורות. על אבנים פזורות התקשה השרקו לשמור על קו תנועה אחיד.

המצב משתפר כאשר מגבירים את מהירות הרכיבה, אך אז נדרשת מיומנות וקורטוב של זהירות. בסינגלים המהירים השרקו מהיר יותר ועדיין מאוד נשלט. רוכבים אשר מתכוונים להתחרות עם השרקו 300 יצטרכו לדעתי להקשיח את הבולמים.

המנוע

גולת הכותרת של האופנוע היא ללא ספק המנוע. מדובר ביחידת כוח חיה ופועמת עם רצועת כוח רחבה, שבחיבור עם משקלו הנמוך של האופנוע הופכת את הרכיבה לדינמית ומרגשת. מתג בורר מפת ההצתה ממוקם על הכידון ונוח לשימוש בזמן רכיבה. אמנם הפער בין המפות אינו גדול, אך בשונה מיצרנים טובים אחרים, ניתן בהחלט לחוש בהבדל שבין שני המצבים.

המבנה המעט קומפקטי מקל מאוד על תמרון האופנוע, בעיקר בפניות הדוקות ושינויי כיוון מהירים. מכל הדלק השקוף מספק מידע חשוב על מצב הדלק. 

בוטיק השפע

אהבתי את אופנוע הבוטיק שבמבחן. רוכבים רבים מוצאים בנפח זה כמשלב באופן אופטימלי את יתרונותיו של נפח קטן בתוספת נדיבה של סטרואידים, אשר אינם משנים את נוחות השליטה באופנוע בצורה קיצונית - יעיל כמו רבע ליטר, רק עם יותר ריגוש. האופנוע מרגיש קליל, חזק יחסית, אך עדיין נשלט. המנוע הנפלא מושך יפה ומספק מענה לכל גחמת מצערת שובבה. אופנוע קליל ונעים המתאים לשימושי אנדורו מגוונים.  השרקו 300 נהנה מכל הטוב שבכלי אנדורו מנפח 250 סמ''ק, בעודו מתנער בקלילות ממצבים של מנוע חלש. לסיכום, אופנוע כיפי, עם כוח מתפרץ, במידות משרות ביטחון, שנראה טוב מאוד. 

נתונים טכניים של שרקו Sherco SEF-R 300 בעמוד 2 >>>

נתונים טכניים - שרקו Sherco SEF-R 300

מנוע    4 פעימות, 4 שסתומים

נפח     303.68 סמ''ק

קדח ומהלך    84 / 54.80 מילימטר

הזנת דלק      הזרקת דלק אלקטרונית

מצבר  12 וולט

קרור   נוזל

הנעה   חשמלית בלבד

הילוכים          6

מצמד  רב דיסקי רטוב בשליטה הידראולית

שלדה  כרומולי

מכל דלק        9.7 ליטר

בלם קדמי      ברמבו הידראולי עם דיסק בקוטר 260 מילימטר

בלם אחורי     ברמבו הידראולי עם דיסק בקוטר 220 מילימטר

בולם קדמי      מזלג טלסקופי הפוך בקוטר של 48 מילימטר - מהלך של 300 מילימטר

בולם אחורי     בולם פרוגרסיבי יחיד בעל חוליות מקשרות (לינקג') - מהלך של 330 מילימטר

גלגל קדמי      21 אינץ'

גלגל אחורי     18 אינץ'

משקל יבש     102 ק''ג

בסיס גלגלים   1480 מילימטר

מרווח גחון      355 מילימטר

גובה מושב     950 מילימטר

 

עלויות חלפים שכיחים: שרקו Sherco SEF-R 300

רגלית רוכב 183 ₪

כידון מקורי FB 595

ידית בלם קדמי 208 ₪

ידית מצמד 208 ₪

מדרך רגלית בלם 44 ₪ (המשולש שמתלבש על הרגלית בלם)

רגלית בלם אחורי 475 ₪

רגלית הילוכים 288 ₪

מכסה ימין מצמד 115 ₪

מכסה סלילים 644 ₪

עלויות טיפולים

נמסר כי ''בימים אלו מעדכנים את טבלת הטיפולים ובמקביל ממתינים לתשובות מהיצרן בנדון''

תגובות

0 תגובות