אופנועים / טרקטורונים > רכיבות מבחן

אופנוע במבחן: הוסברג Husaberg FE390

ביום חורפי לאחר גשמי הברכה, מיד שהשמש הפציעה, העמסנו את ההוסברג 390 מאחורי הדיפנדר ויצאנו לשטח לבחון את אופנוע האנדורו היקר בישראל. החלטנו כי נבחן אותו בעיניים ובידיים של מטייל בשטח אבל כמובן בשטח שמתאים לאופנוע אנדורו – כלומר, בוץ, סלעים רטובים, גזעי עצים וטיפוסים וירידות בזוויות חדות. לא התאפקנו, ובעיקר רצינו לנשום קצת... וגם נתנו בגז על השבילים הישרים וקצת גם על אספלט.

הרהורים בדרך לשטח

ההוסברג קשור מאחרי הדיפנדר ואנחנו יוצאים ב''רגוע'' לעוד יום עבודה בשטח. בדרך נשאלות השאלות: האם אופנוע מקצועי נועד למקצוענים? האם זה מוצדק לשלם כמעט 90,000 ₪ עבור אופנוע ליום שבת? האם אופנוע האנדורו היקר בישראל הוא גם הטוב בישראל? והאם מבחן דרכים זו עבודה או חוויה?

מי אלו הוסברג?

אתחיל מזה שהשם הוסברג גורם לנו לעלייה אוטומטית בלחץ שמן. היצרן ידוע מאז ומעולם כיצרן של כלים אקזוטיים ומשנת 1995, עת KTM רכשה את הבעלות על המפעל, הוא ממותג כמותג הפרימיום של KTM. היצרן השבדי, שמהנדסיו פרשו מיצרן אקזוטי אחר (הסקוורנה), נודע בפיתוחיו המיוחדים ובהתמקדותו בתחום אופנועי האנדורו.
דוגמא בקטנה, רק בשביל להסביר: KTM כנראה ידעו מה הם עושים וסדרת אופנועי הרייסינג שלהם מונעת במנועים בתכנון של מהנדסי הוסברג.

מה בתפריט?

כבר במבט ראשון בחלון התצוגה ברחוב שוקן הוא נראה שונה ומיוחד! מבט נוסף נותן את התשובה. אין כאן אלמנט עיצובי מיוחד- ההוסברג בנוי אחרת משאר אופנועי האנדורו הנפוצים, לרבות אחיו ה''זולים'' מבית KTM.

בהוסברג המנוע ממוקם מעל תיבת ההילוכים, כאשר בדרך כלל המנוע ממוקם לפני תיבת ההילוכים. בתצורה זו המנוע מוטה קדימה, כאשר בדרך כלל המנוע ''עומד'' זקוף בתוך השלדה. מבט מעמיק מגלה כי השלדה חובקת את יציאת האגזוז מהצילינדר, כלומר האגזוז היוצא מקדמת המנוע ומתעקל לאחור עושה זאת מתוך קורות השלדה – דבר המקנה הגנה ליציאת האגזוז ומצמצם עוד יותר פנימה את מרווח הגחון הקדמי. התוצאה המיידית הנראית לעין היא מרווח גחון ענקי. מעט כלפי מטה ובעיקר מקדימה – כך שקיים רווח גדול בין המזלג לבין קורות השלדה ובין תחתית המנוע לקרקע – רווח שבולט לעין.

עוד דברים מיוחדים של הכלי מחייבים עיון בדפי היצרן – להוסברג הזרקת דלק (אחיו המקבילים ב-KTM עובדים עדיין עם קרבורטור). תת השלדה האחורית בנויה מחומר פולימירי שנראה כמו פלסטיק – אבל בטח שאינו אלומיניום או ברזל. אין סוויץ ויש רק כפתור הנעה וכפתור דימום מנוע. לוח השעונים, שמקורו ב- KTM, מתחיל לעבוד רק שהגלגל מסתובב. להוסברג אין רגלית הנעה לגיבוי אלא רק מתנע (סטרטר) חשמלי עם הבטחה של היצרן למערכת טעינה חזקה ואמינה ומצבר גדול (במונחים של אופנוע אנדורו) של 7 אמפר לשעה. לחיצה על כפתור ההתנעה סוגרת מעגל חשמלי ופותחת את המערכת החשמלית לפעולה. האופנוע שוקל 114 ק''ג – רטוב ו''מוכן למירוץ'' Ready To Race בשפת ה''קתומים'' – כלומר עם כל הנוזלים, מצבר ופילטרים אבל ללא דלק במיכל.

מי צריך את זה או מה זה אנדורו?

מי שלא חי בעולם האופנועים יאמר כי יש אופנועי שטח ויש אופנועי כביש (ואולי גם ידע שיש קאסטום בסגנון הארלי דוידסון). אבל בתוך עולם השטח (כמו גם בעולם הכביש) יש סוגים שונים של כלים המותאמים לאופי הרכיבה והשטח המתבקש מהם. אפשר למנות חלק מהשמות: טריאל (עבירות), מוטוקרוס (מסלול פתוח), סופר קרוס (מסלול סגור באיצטדיון), דו שימושי וכמובן אנדורו.

ומה מיוחד באנדורו?

זה כנראה מתחיל באופי של הרוכב ושל השטח. ואם אתייחס לאזור בעולם – אכתוב כי זה מתאים לאירופאים, למרות שגם בארצות הברית קיים אנדורו. אופי הרכיבה באנדורו הוא רכיבה בשטח, מחוץ למסלול, על מרעולים – בעברית; נקב - בערבית וסינגלים בשפתם של רוכבי האופניים.
רוכב האנדורו הוא  חובב הרפתקאות, מכור לאדרנלין המגיע מהבלתי נודע, אוהב את הבדידות והאתגר ונחבא אל הכלים (ובעיקר בין העצים והסלעים...). אפשר לומר כי האנדורו הוא ספורט אירופאי ואילו המוטוקרוס והסופר קרוס הם מקצועות ספורט אמריקאיים וכאן הוא לב ההבדל.

הרס''ר השתחרר...

אנחנו התחלנו ישר בסלעים. ולא רק זה אלא שאילן מיד שלף את המצלמות והחצובות ולא הרפה לרגע. עוד פעם ועוד פעם... ועוד פעם, תרד, תעלה, תקפוץ, תיסע, תחזור ושאר פקודות המתאימות לרס''ר המשמעת מהטירונות – אבל אין מה לעשות עבודה זו עבודה! ולא הגענו עד לכאן כדי להתפנק...

לאחר 15 דקות הדופק אצלי טיפס ל-160 והנשימה הפכה מתנשפת

אבל אז הבנתי את מה שהכלי ניסה לשדר לי כבר מהרגע הראשון: ''תשתחרר בנאדם!''. וזה מאוד פשוט - יש להרפות מעט מהכידון, לשחרר את הכלי והוא יעשה את עבודתו בנאמנות.
כלומר – תן להוסברג להתגלגל לאן שצריך ואין מה להפריע לו יתר על המידה – הוא שומר כיוון מצוין. לאחר שעה הדופק ירד וחזר למוטב ואז התחלתי לרכוב הרבה יותר טוב, להבין טוב יותר את הכלי ובעיקר ליהנות ממנו – בשפת הספורטאים זה נקרא ''מוטוריקה'' – זאת אומרת שאני וההוסברג התחברנו אחד  לשני ויכולנו להמשיך יחד ללא הפסקה (...עד שנדרשנו להחזירו ליבואן).

מענק הסתגלות

הנתונים הטכניים של ההוסברג מתהדרים בכך כי המסה של האופנוע מרוכזת בין רגלי הרוכב ובמרכז הכלי. המבנה הייחודי של שילוב המנוע מעל תיבת ההילוכים והטייתו ב-70 מעלות קדימה, מיכל הדלק הנמוך ושלדת זנב קלילה הם אלו המרכזים את מסת האופנוע והתחושה כבר בהתחלה היא כמו על אופניים. בהתחלה זה מרגיש מוזר, המחשבה שאין משקל מקדימה קצת מפחידה כי הראש אומר ''אין משקל – אין אחיזה!'' אבל בפועל זה ממש לא כך.
אמנם האופנוע מרגיש קל ומאוד נוח לשליטה אבל היציבות שלו ויכולת שמירת הכיוון מרשימות ונוסכות בטחון גם על השבילים המפותלים, גם בעליות וגם בירידות – זה פשוט תענוג לתפעל אופנוע ללא הפעלת כוח אבל ששומר על קו הסיבוב או שמוביל אותך ישר לעבר הנקודה אליה מסתכל הרוכב.

חזק ולא נושך

המנוע של ההוסברג מנוהל מחשב ומוזן ממערכת של הזרקת דלק וביחד עם המבנה הייחודי הוא עובד חלק ושקט. תגובת המנוע מאוד מדויקת ונשלטת. אתה מקבל בדיוק את מה שאתה רוצה! ללא שיהוקים, ללא השהיה, באופן לינארי ורצוף ובגמישות מפתיעה לאופנוע שהוא כלי מרוצים טהור. פרט טכני מעניין הוא גל זיזים (CAMSHAFT) יחיד בראש המנוע – הפשטות עושה את העבודה מצוין. לאחר שמתחברים לאופנוע אפשר ממש להרגיש את הכוח יורד במידתיות הראויה לקרקע, איך הגלגל אוחז ואיך האופנוע יציב בין הרגלים. היתרון של המנוע הנשלט מורגש במיוחד בקטעים החלקים, על הבוץ והסלעים הרטובים, כאן החלקה יכולה להיות כואבת, אבל הכלי נותן בטחון ואחיזה מעולים בזכות המנוע המדויק והכוח הנשלט שלו.
בהאצות מהירות הוא לא מאוד חזק, לא עוקר את הידיים ולא מאיים על הרוכב ולמי שמחפש את הכלי הכי חזק בשטח – זה לא זה.

מה זו הקטגוריה הזאת?

זהו – אז שאין קטגוריה כזו בעולם מרוצי האנדורו. קטגוריה  E2 מגבילה את הנפח בארבע פעימות לעד 450 סמ''ק. ואילו ההוסברג הוא 390 סמ''ק בסך הכול (יש גם דגם של 450 סמ''ק).
האמירה כאן היא פשוטה וברורה – זה לא כלי למרוצים – זה כלי לפאן של אנדורו. מי שאוהב אנדרורו במשמעות הטיולית של המילה – זה הכלי בשבילו. לא חזק מידי, אבל לא חלש ובעיקר נשלט ומדויק.

שאר ירקות – מתלים, בלמים וכידון

מסביב למנוע המיוחד ולמבנה הייחודי של השלדה העוטפת אותו , שאר החלקים הם החלקים המוכרים והאיכותיים של KTM. מתלה קדמי 48 מ''מ של White Power סופר איכותי, מתלה אחורי בתצורת PDS (חיבור ישיר בין הזרוע לשלדה) גם של WP. איכות המתלים ומרווח הגחון הגדול מאפשרים לעשות הכול. לשפשף את הגחון אפשר רק ברשלנות -  בירידה מהירה ללא כל זהירות סגרתי את המתלים והגחון למטה חטף (יש מיגון מקורי מפלסטיק).
הכידון נוח, מנופים יעילים ואיכותיים של מגורה, תת שלדה אחורית מפלסטיק עם ''ידיות'' תחת אחורי המושב המאפשרות תזוזה של הכלי, מיגון גחון מקורי, אפילו הג'ק צד יושב טוב במקומו מבלי שצריך להדק אותו עם הגומייה. בקיצור מעולה ומשעמם.

אם להיות קצת קטנוני

במחיר היקר ביותר בישראל אני מצפה לשלמות, כך שבאמת חיפשתי משהו לא איכותי, לא הכי טוב ושבעיקר אוכל לכתוב עליו – ומה מצאתי? לא הרבה ובכל זאת:
בשונה מה''מדבקות'' שעל מיכל הדלק אשר מוטבעות בתוך הפלסטיק ובעצם אינם מדבקות בכלל אלא חלק מההזרקה של הפלסטיק – פתרון איכותי למדבקות המתגרדות (אם על ידי המגפיים או בהתרסקויות) - על הכנף הקדמית ועל האחורית המדבקות הן מהסוג הפשוט והדביק והן מתקלפות.  ההוסברג שהיה לי לא אהב להניע בהילוך, אלא הייתי צריך להעביר את תיבת ההילוכים לסרק ואז להניע – כנראה תקלה בכלי המבחן.

לא חייבים להיות מקצוענים

לתת גז על שבילים מהירים – זו לא חוכמה גדולה! ולא צריך להיות מוכשר או בעל ניסיון (וברור שתמיד עדיף להיות גם מוכשר וגם בעל ניסיון או בעברית – יוני לוי!). אז מה כן חוכמה – זו הדרך בה מגיב הרוכב לאחר שביצע טעות או שניתקל בהפתעה לא צפויה  – כיצד יגיב? כיצד יפעל? עשה זאת נכון ימשיך הלאה! טעה? יתרסק ויכאב! וכאן בא לעזרתנו הכלי.

ההוסברג 390 הוא הכלי שאפשר להגדיר כסלחן לטעויות רוכב. לדוגמא – הגעת לאט מידי למדרגה או לקפיצה ולא נתת גז כראוי - זה לא נורא. אם תתרסק על המתלה הקדמי  הוא יספוג זאת בהצלחה ואתה (והאופנוע) תתקדמו קדימה. נתת יותר מידי גז – זה גם לא נורא, אין להוסברג כוח בלתי נשלט שיכול להעיף אותך מהאוכף.
קיבלת ''זוגייה'' בבאמפ, כי לא נתת גז, המתלה האחורי יעשה את עבודתו היטב ואתה תמשיך הלאה. פתחת יותר מידי גז בעלייה - תגובת המנוע תהיה עדינה והכוח ירד לקרקע בביטחון ולא ירים אותך לאוויר או יהפוך אותך לאחור. תיקלת סלע מהצד ולא לפנים – תצא מזה בשלום ועוד ועוד מצבים בהם האופנוע מתגלה בגדולתו ובסלחנותו.

כלי מקצועי לא למקצוענים!

אז זה לא כלי לתחרויות וזה גם לא הכלי הכי חזק בשטח, אבל ללא ספק זה אחד הכלים הטובים ביותר שיש לשטח. ומה שמיוחד בו שהוא כלי מקצועי, מוכן ל''קרב'' אבל מתאים וסלחן גם לרוכב החובב. מי שירכב על הכלי מובטח לו כי יכולות הרכיבה שלו ישתפרו – בבחינת ''המעז מנצח'' – אפשר לקחת את הכלי עוד קצת, אולי בעצם יותר רחוק ממה שאתה חושב וה''ברג'' ילך אתך או יקח אותך לשם למעלה (בין העצים והסלעים).

לטבלת נתונים ולתמונות נוספות הקליקו לדף 2 >>>

נתונים: הוסברג Husaberg FE390

מנוע
4 פעימות, צילנדר בודד
נפח
393 סמ''ק
יחס דחיסה
11.1
מהלך/קוטר
95/55.5
הנעה
חשמלית
מצבר
7 אמפר שעה
הזנה
הזרקת דלק
שסתומים
4, גל זיזים עליון בודד
קירור
רדיאטור, נוזל קירור
 
 
מתלה קדמי
WP 48 מ''מ
מהלך מתלה קדמי
300 מ''מ
מתלה אחורי
WP-PDS
מהלך מתלה אחורי
335 מ''מ
בלם קדמי
דיסק 260 מ''מ
דיסק אחורי
דיסק 220 מ''מ
זווית היגוי
63.5 מעלות
בסיס גלגלים
1,475 מ''מ
מרווח גחון
390 מ''מ
גובה מושב
985 מ''מ
מיכל דלק
8.5 ליטר
משקל רטוב
114 ק''ג (בלי דלק)

תגובות

11 תגובות

1

Ogash Ofer

13 באוגוסט 2010 ב 10:22

צולם בחורף - מפורסם בקיץ

מבחן הדרכים צולם בחורף 2010 אך מתפרסם רק עכשיו וללא סרט הוידיאו שצולם בגלל תקלה טכנית בסרט - שקיווינו לפתור אותה - אך אין!

2

אורח/ת

13 באוגוסט 2010 ב 12:15

חלום יקר

יופי של כתבה ותמונות סוף

3

אורח/ת

13 באוגוסט 2010 ב 19:30

ימי החורף העליזים - געגועים

4

אורח/ת

13 באוגוסט 2010 ב 19:32

שיגעון

יופי של כתבה

5

אורח/ת

15 באוגוסט 2010 ב 06:33

כתבה מדויקת

היה לי הוסברג לכמה חודשים והיה תענוג - בדיוק כפי שמתאר הכותב.
מסכים לכל מילה.

6

אורח/ת

15 באוגוסט 2010 ב 06:35

בעיה בסטרטר של הוסברג

עופר שים לב - זו כנראה לא הבעיה באופנוע המבחן אלא בכל אופנועי הוסברג.
ב-2011 אומרים כי הבעיה טופלה ועכשיו האופנוע מניע בכל מצב.
דורש בדיקה שהאופנוע חם ונמצא בהילוך!

7

yariv79

15 באוגוסט 2010 ב 10:26

ל7- אופנוע מדהים, ויש טיפול להתנעה

יש לזה טיפול במסגרת האחריות ואז מניע בכל מצב וכמובן שיותר טוב מקרבורטור (בכל זאת הזרקה).

בלי כל קשר זה האופנוע אנדורו הכי טוב שרכבתי עליו, איך שהוא מעביר את הכח לקרקע זה פשוט מדהים וזה מתחדד יותר ככל שהעליה תלולה יותר.

8

אורח/ת

15 באוגוסט 2010 ב 12:42

מגניב - שוקל הסבה מקצועית

מטרקטורון לאופנוע - האם זה הכלי המתאים?

9

אורח/ת

15 באוגוסט 2010 ב 13:54

אופנוע מגניב!

10

אורח/ת

15 באוגוסט 2010 ב 13:58

אופנוע נהדר

אופנוע נהדר אבל יקר בטירוף

11

אורח/ת

16 באוגוסט 2010 ב 08:04

ל-9 אני ממליץ

ראשית אין כמו אופנוע!
שנית קנה אופנוע משומש טוב.
כך גם תעשה עסקה כלכלית טובה וגם תוכל ללמוד לרכוב כראוי.
בהצלחה.