אופנועים / טרקטורונים > רכיבות מבחן

הונדה - מונטסה HM CRE F250R

מה היית רוצה מאופנוע לשטח?
שיהיה קל - קיבלת!, שיהיה חזק - קיבלת! שיהיה פשוט ואמין - קיבלת!
אז למה להתלונן על כך שאין סטרטר?

דווקא להתחיל בתלונות...

כן, אתחיל דווקא בתלונות, יותר נכון בתלונה! כי כל השאר פשוט דבש! אבל אני חייב להתלונן וגם מייד לסייג ולכתוב שלתלונה הזו אני מייחס לעצמי בכיינות לשמה! ל- HM 250R אין סטארטר - כלומר אין לו כפתור חשמלי שבעזרתו מניעים את המנוע. זאת אומרת שיש לו רגלית כזו בצד ימין שמחוברת לאופנוע ונקראית ''קיק סטארט''. אז מה הבעיה? אין כל כך בעיה, למעט ההרגל! התרגלתי להניע אופנוע באמצעות סטארטר ומאז הפכתי לחנון (אולי בעצם הייתי כזה עוד קודם... אבל עכשיו זה ממש ברור). ואם נדבר קצת יותר ברצינות - אז רק לפני כמה שנים (טוב משהו כמו 15 שנים לייתר דיוק) חשבתי כי סטארטר זה דבר  מיותר באופנוע שטח ומוסיף סרבול, משקל ואופצייה לעוד משהו מיותר שיכול להתקלקל. אז הנעתי הונדה XR600 או ימאהה TT600 או לפניהם סוזוקי DR600 בנגיעה קלה ברגל ולא חשבתי רגע אחד להתלונן או לראות בכך כל בעיה. אבל כיום... הפכתי כאמור לחנון, יש שיאמרו כוסית (לפחות היו אומרים: כוסית על...), ועצם זה של- HM250R אין סטארטר זה מלהיב על הנגרר אבל בפועל שאתה קצת מזיע והאופנוע כבה באמצע עלייה - זה פחות כיף! אבל זהו, סיימתי להתלונן ומעכשיו רק הנאה בהנעה צרופה.

לא יורדים מדרגות... קופצים מדרגות!

לא יורדים מדרגות... קופצים מדרגות!לא יורדים מדרגות... קופצים מדרגות!

נותנים בגז...

את ה-HM 250R היה לי רק ליום אחד של מבחן דרכים ולאופי שלי (כבר כתבתי שאני חנון, כוסית ועכשיו אוסיף גם פחדן) זה לא פשוט. ובמיוחד זה לא פשוט שמסביבך צלמים וידיאו וסטילס והם רוצים ביצועים! אותם לא מעניין שלא התרגלת לאופנוע, שזו פעם ראשונה ושמדרגת הסלע הזו מפחידה אותך - הם רוצים דם! בעצם הם רוצים צילום טוב, אבל גם דם, עצם שבורה וכדומה זה גם טוב. וכאן ה-HM 250R שיחק אותה ובענק!

הארבע פעימות הכי קרוב לאופני-הרים שאפשר...

הארבע פעימות הכי קרוב לאופני-הרים שאפשר...הארבע פעימות הכי קרוב לאופני-הרים שאפשר...

יאללה סע...

חברים - אני נהניתי מכל רגע והכלי הזה של הונדה - מונטסה מאיטליה - עשה את עבודתו בצורה מדהימה! יש ל-HM מנוע נפלא. אמנם רק 250 סמ''ק אבל נותן כוח רצוף ובסל''ד גבוה הוא חזק. הכוח יורד לקרקע בצורה שמשרה ביטחון רב ומאפשרת גם לרוכב שלא מכיר את הכלי לנצל אותו בצורה מיטבית. המתלים שלו שיגעון! וביחד עם שלדה קלה מספקים חבילה מעולה ששוב תורמת לביטחון העצמי של הרוכב.

רק חמישה הילוכים מגבילים את המהירות הסופית

רק חמישה הילוכים מגבילים את המהירות הסופיתרק חמישה הילוכים מגבילים את המהירות הסופית

אז מה זה בעצם HM ?

קודם כל HM הם הונדה מונטסה - זאת אומרת אופנועי של הונדה מיפן שעוברים הסבה/התאמה (ובעצם מורכבים מחדש) לתקינה אירופאית במפעל מונטסה באיטליה. תוספת של פנס קדמי מחייב שינוי מסכה, תוספת של אור בלם מאחור, מאותתים וצופר הם המערכות המחייבות שינוי במערכת החשמל ותוספת של מיישר זרם ואלטרנטור מתאים, לוח מכוונים קטן מחויב תקינה והוא תוספת נדרשת למטייל. והתאמה לתקנות רעש וזיהום אוויר כוללות שיפור באגזוזים וכיוון מחדש של מערכת הדלק - התאמה שגוזלת ומפחיתה כמה סוסים מהמנוע. וכך יוצא לו אופנוע חדש שנמכר לצד סוכנויות הונדה או בסוכניות עצמאיות באירופה. ובשנה האחרונה גם בישראל בסוכנות עצמאית שאינה קשורה ליבואן הרשמי של רכבי ואופנועי הונדה בישראל. קישור להשקה של אופנועי HM בישראל

השם המלא של האופנוע הוא: CRE F250R

מה זאת אומרת CRE F250R ? קודם כל מקורו של ה-HM הזה בהונדה יפני המיועד למרוצי מוטוקרוס ושמו בחו''ל (לארץ, נכון לעכשיו, הוא אסור לייבוא): CRF250R.  ה-E נוסף לו כאמור בגלל התקינה האירופאית ותוספת החשמל... וגם בגלל הפיכתו לאופנוע אנדורו מבוסס על אופנוע מוטוקרוס. דבר נוסף - אם תגלשו לאתר של HM באיטליה תגלו כי בסוף השם נוספה כיום גם האות I - כלומר Injection (הזרקה). הדגם שנבחן אצלנו הוא מודל 2009 ומוזן באמצעות קרבורטור. החל ממודל 2010 האופנוע מוזרק.

נהניתי מכל רגע

נהניתי מכל רגענהניתי מכל רגע

המנוע ותיבת ההילוכים

פשוט תענוג - אין מילה אחרת לתאר את המכלול הזה של הונדה יפן. מנוע 250 סמ''ק שמקורו באופנוע מוטוקרוס מפיק לאחר שינויי תקינה מחייבים כ-44 כוחות סוס - מה עוד אפשר לרצות? תיבת ההילוכים עושה עבודה מצויינת והכוח יורד לקרקע באופן רציף. שתי הערות לשילוב של המנוע ותיבת ההילוכים: 1. המנוע אוהב סל''ד גבוה (מכאן ההספק המכובד) וחשוב להגיע לעלייה תלולה או ליציאה חזקה מפנייה בהילוך הנכון. 2. היה חסר לי הילוך שישי בקטעים המהירים אבל כאן אולי המקום לוידוי קטן: א. ניסיתי לרדוף אחרי איתן (שזה נידון לכישלון מההתחלה). ב. איתן רכב על KTM 530 משופר בכל מה שאפשר (וזה אומר כישלון בטוח). ובכל זאת - אם הייתי רוצה לטייל עם ה- 250R הייתי שמח לעוד הילוך למעלה. עם זאת יש לזכור כי שיא ההספק של המנוע מגיע ב-11,000 סל''ד - כך שמנוע ההונדה הקטן הזה לא ממש מתרגש מכך שהרוכב גורם לו לצרוח ביישורת.

מתלה קדמי נסגר עד סופו בגלל שלא כיילנו מתלים בהתאם למשקל הרוכב (השמן)

מתלה קדמי נסגר עד סופו בגלל שלא כיילנו מתלים בהתאם למשקל הרוכב (השמן)מתלה קדמי נסגר עד סופו בגלל שלא כיילנו מתלים בהתאם למשקל הרוכב (השמן)

השלדה, המתלים והמשקל

זה אופנוע האנדורו, 4 פעימות, שהכי קרוב למשקל של אופניים - רק 100 ק''ג (ועוד 700 גרם...). השלדה מיוצרת באיטליה בהתאם להנחיות של היפנים והיא השלדה המקורית של ה-CRF מאלומיניום ובעלת קורה כפולה. המתלים הם של SHOWA היפנית. מלפנים מתלה הפוך בקוטר 48 מ''מ ועם מהלך של 310 מ''מ ומאחור פרו-לינק בעל מהלך של 320 מ''מ. המתלים שאמורים להיות מתלים קשים של מוטוקרוס סיפקו לי (ולמשקל שלי) פתרון מצוין לנחיתות לא ברורות ולא מוצלחות מהסלעים (לצערם של הצלמים שרצו קצת דם ונפילות...). מכיוון שאני לא מתרגש ממתלים קשים - בשביל זה לימדו אותי לעמוד בזמן הרכיבה, נהניתי מהקשיחות היחסית ויחד עם המשקל הקל והשלדה הקשוחה קיבלתי בטחון לקפץ ממדרגות סלע שבהתחלה נראו לי בלתי עבירות בעליל. בירידות תלולות ה- 250R מתנהג ממש כמו אופני דאון-היל - האופנוע ארוך, שומר כיוון, סלחן וכמובן קל משקל דבר שמוסיף עוד ביטחון לרוכב - אני התחברתי מהר מאוד לתחושה הטובה הזו.

רני מתקשה להאמין שהכלי הזה שוקל רק 100KG

רני מתקשה להאמין שהכלי הזה שוקל רק 100KGרני מתקשה להאמין שהכלי הזה שוקל רק 100KG

עוד אח במשפחה: CRE F250X

ה-X הוא אופנוע אנדורו הבנוי על בסיס ההונדה CRF250X. מרכיבת ההתנסות בההשקה של HM בישראל אני זוכר כי סיכמתי זאת כאופנוע אנדורו למתחילים. המתלים רכים (באופן יחסי ל-R), האופנוע נעים יותר כי הכוח מגיע בסל''ד נמוך יותר, מנוע לא מאיים (רק 30 כ''ס) וכמובן סטרטר (מתנע חשמלי) כך שהכול יחד יוצר חבילה נעימה ומפנקת יותר מה-R. אבל באופנוע ששוקל כמעט 115 ק''ג. לא משקל מוגזם, אבל למי שהתרגל (ביום אחד של רכיבה) ל-100 ק''ג קשה לקבל 115...

לסיכום

כייף אמיתי, משרה ביטחון, כבר כתבתי, מאפשר לרוכב ממוצע להוציא יותר מעצמו ולנצל את המיטב שבאופנוע. לא רכבתי איתו בשטח חולי, אבל מניסיוני הרב בחולות, הוא יהיה להיט! במיוחד אם יש באמפים והשטח החולי הוא טכני כולל דיונות ומעברים חדים מעליות לירידות.   יאללה עכשיו אני צריך לשכנע את HM לתת לי כזה לדיונות של ירדן או אולי לסיבוב הבא במרוקו - הנאה מובטחת!

לפרטים טכניים ותמונות נוספות עברו לדף 2 >>>

HM CRE F250R

מנוע
צילינדר יחיד
4 פעימות
4 שסתומים - גל זיזים יחיד
קירור נוזל
נפח
249.4 סמ''ק
הזנת דלק
הצתה
התנעה
קרבורטור קייהין FCR 37
אלקטרונית
רגלית (קיק סטארט)
הספק
44 כ''ס ב-11,000 סל''ד
מומנט
3 קג''מ ב-8,000 סל''ד
קוטר X מהלך
76.8 X  53.8 מ''מ
יחס דחיסה
13.2:1
הילוכים
5
מתלה קדמי
טלסקופי הפוך תוצרת SHOWA,
תא כפול בקוטר 48 מ''מ.
כיווני עומס קפיץ,  שיכוך כיווץ ושיכוך החזרה.
מהלך 310 מ''מ
מתלה אחורי
PROLINK זרוע אלומיניום עם בולם יחיד תוצרת SHOWA.
כיווני עומס קפיץ, שיכוך כיווץ וחזרה מהיר ואיטי.
מהלך 320 מ''מ
צמיגים
קדמי: 90/90-21
אחורי 120/90-18
בלם קדמי
בלם אחורי
קדמי:
דיסק בקוטר 240 מ''מ
שתי בוכנות
רפידות סינטר

אחורי:
דיסק בקוטר 240 מ''מ
בוכנה בודדת
רפידות סינטר
מיכל דלק
5.7 ליטר
אורך
2,191 מ''מ
בסיס גלגלים
1,493 מ''מ
גובה מושב
955 מ''מ
מרווח גחון
325 מ''מ
זווית היגוי
27.9 מעלות
מפסע
116 מ''מ
משקל
רטב ללא דלק
100.7 ק''ג

תגובות

2 תגובות

1

אורח/ת - דורון

05 בינואר 2020 ב 11:47

השילדה יפנית הונדה מקורית של הCRF250R,שכידוע הוא אופנוע מוטקרוס שמיוצר כאופנוע למסלול סגור בלבד.
השילדה מקבלת מס שילדה (VINׂׂ)שונה\חדש,כדי שניתן יהיה להגדיר את האופנוע כאופנוע מיצור של HM איטליה,כדי שניתן יהיה להעביר את האופנוע תקינת כביש באירופה.

2

אורח/ת - אחלה אופנוע

02 במאי 2020 ב 08:45

יש לי אחד כזה אופנוע כיפיי הטירוף קל אמין וזול להחזקה