שטח 4X4 > כתבות > חדשות

רכב השטח שאף פעם לא יהיה לנו – Avtoros Shaman

עוד יצירה מוטורית מרוסיה, שנועדה לנסיעה בסטייל בביצות ובערבות השלג והקרח

לפני כארבע שנים הצגנו כאן  את הפטרוביץ, ''בייבי'' של אדם אחד - האוליגרך הרוסי פאבל מיטרופאנוב – שהיה זקוק לרכב שינייד אותו ואת עובדיו בשטחים הקשים בהם נמצאים עסקי הנפט והמכרות שלו, בחלק הצפוני של רוסיה. אזורים אלו מכוסים מרבית השנה בשלג וקרח, עם הרבה מאוד מעברי מים ושטחי ביצות. אבל מיטרופאנוב אינו היחיד שזקוק לפתרון תחבורתי שכזה, וכשיש ביקוש יש גם מי שיספק את הסחורה.

אחת הספקיות הללו היא חברת Avtoros שעוסקת כבר כעשר שנים בפיתוח כלי רכב רבי-מינוע היכולים להתמודד עם קשיי החורף הרוסי. התוצאה הסופית שלהם נקראת שאמאן (Shaman) ויש בה את כל הדרוש: הנעה 8X8 עם מתלה נפרד לכל גלגל, צמיגים ענקיים נמוכי לחץ המקנים מרווח גחון של 45 ס''מ, ומרכב אטום המאפשר לכלי לחצות מעברי מים בציפה. בתהליך הפיתוח, נבנו גם כלי רכב עם הנעה 4X4  ו-6X6.

הרכב הענק, עם אורך של למעלה משישה מטר ומשקל של כמעט חמישה טון, מצויד במנוע דיזל צנוע יחסית מתוצרת איווקו, בנפח 3.0 ליטר המספק 176 כ''ס. הכוח מועבר לארבעת הסרנים דרך תיבה ידנית עם שישה הילוכים. עם יחס כ''ס/משקל כזה אין פלא שהשאמאן אינו מסוגל למהירות מרבית גבוהה, והוא מסתפק ב-80 קמ''ש נינוחים. הנהג יושב בחזית, מוקף באמצעי השליטה והבקרה, כך שיש לו מבט מצוין על הדרך שלפניו. הנוסעים יושבים בשני טורים של כסאות, כך שנותר באמצע מעבר המאפשר את הכניסה הנעשית מהדלת האחורית.   

אבל הדבר המעניין ביותר ברכב הזה הוא אפשרויות ההיגוי שלו: כל צמדי הגלגלים ניתנים להיגוי, בווריאציות שונות. היגוי רגיל נעשה רק עם צמד הסרנים הקדמי, בשטח ניתן להפנות את הצמד האחורי בכיוון הנגדי ובכך  להקטין בהרבה את קוטר הסיבוב. אבל האפשרות המדליקה ביותר היא להפנות את כל הגלגלים לאותו כיוון, כך שהרכב נוסע הצידה, כמו סרטן...

מחירו של השאמאן, ברוסיה, כ-90 אלף ליש''ט ועד כה נמכרו ממנו כ-15 חתיכות. ואם פעם תגיעו לסיביר, נסו לבקש נסיעת מבחן...              

תגובות

1 תגובות

1

Ogash Ofer

18 בנובמבר 2015 ב 19:32

עופר - מתי אתה מתאם לנו מבחן דרכים?