שטח 4X4 > כתבות > חדשות

ג'יפים ותיקים ב-SEMA

מלבד כל החידושים הנוצצים ומנקרי העיניים, הוצגו בתערוכת SEMA השנה גם ג'יפים קלאסיים, מנקרי עיניים לא פחות מאחיהם החדשים

תערוכת SEMA, מעצם שמה (Specialty Equipment Market Association) נועדה כמובן להציג את כל מה שיש לשוק האפטר-מרקט בתחום הרכב להציע. אבל מלבד כל החידושים והאביזרים, אפשר למצוא שם גם דברים אחרים, כמו למשל תצוגת הג'יפים הקלאסיים שהובאו השנה לתערוכה. מדובר בחמישה כלים שיוצרו מתקופת מלחמת העולם השנייה ועד סוף שנות הארבעים ועוד אקסמפלר אחד מסוף שנות ה-70. נציג אותם לפי סדר כרונולוגי של שנות ייצורם.

פורד GPW, שנת 1943

הג'יפ המיתולוגי ממלחמת העולם השנייה יוצר במהלכה על ידי כמה יצרנים, העיקרים ביניהם היו ויליס ופורד. הג'יפ של ויליס קיבל את צירוף האותיות MB, זה של פורד נקרא GPW. שניהם צוידו במנוע  '' ''Go-Devilעם ארבע בוכנות, 2.2 ליטר שסיפק 60 כ''ס. תיבת הילוכים עם שלוש מהירויות וטרנספר עם הילוך כוח (''ספיישל'' בלשון הוותיקים) הורידו את הסוסים לקרקע. המשקל הקל ויחסי ההעברה הנמוכים איפשרו לכלי הזה לנסוע כמעט בכל מקום.

ויליס של ה-SAS, שנת 1944

היחידות המיוחדות של הצבא הבריטי (SAS - Special Air Service) התמחו בפעולות מעבר לקווי הצבא הנאצי והיו מודל לחיקוי עבור יחידות הקומנדו בכל צבאות העולם. הג'יפ שצויד במיוחד עבורם הופשט מכל חלק בלתי נחוץ כדי להקל ממשקלו, מה שאיפשר להתקין עליו שני מקלעים 0.3 עם תחמושת לרוב וכמות גדולה של ג'ריקנים למים ודלק.

ויליס ג'יפ CJ-2A לכיבוי אש, 1947

לאחר המלחמה, ''ניכסה'' וויליס לעצמה את המותג ג'יפ ויצאה עם דגם אזרחי שנועד לשמש כרכב עבודה. בתמונה דגם שזווד כרכב לכיבוי אש, עם משאבת מים רצינית על הפגוש הקדמי שהופעלה על ידי מפריש כוח (P.T.O). עוד צויד הרכב בסולם עץ באורך כשישה מטר ובחלקו האחורי הותקנה תיבה שבה נמצא ציוד כיבוי נוסף.

ויליס סטיישן, 1947

ה''סבא'' של ה-SUV המודרני, כאן בגרסת woody, עם פאנל עץ בצדדים. המכלולים המכניים היו משותפים ל- CJ-2A, עדיין עם מנוע ה-גו-דוויל, שהוחלף מאוחר יותר במנועי שש בוכנות חזקים יותר. בתקופה מסוימת הורכבו ויליסים כאלה גם בארץ ושימשו בין היתר את כוחות הביטחון.

ויליס ג'יפ CJ-2A, 1948

לא היו הבדלים גדולים בין הדגמים הצבאיים של מלחמת העולם השנייה לבין הדגם האזרחי, במיוחד בצד המכני. מבחינת המראה, הדגם המאוזרח קיבל את גריל שבעת הפסים המאפיין את דגמי הג'יפ עד היום (לצבאי היה גריל עם תשעה פסים). בתחילת שנות החמישים הוחלף דגם זה ב-CJ-3.

ג'יפ CJ-7, שנת 1978

בשנת 1978 יצא מארק סמית למסע הרפתקני במיוחד – חציית יבשת אמריקה לאורכה, מהקצה הדרומי של דרום אמריקה ועד לאלסקה שבקצה הצפוני של אמריקה הצפונית. במסע, שארך ארבעה חודשים ונפרס על קרוב ל-34 אלף ק''מ, השתתפו חמישה כלים שנראים קרביים לאללה, אבל מתחת לכל המתקונים מסתתר ג'יפ סטנדרטי לחלוטין.
לקריאה נוספת:

ג'יפ CJ-7

ג'יפ CJ-7ג'יפ CJ-7

תגובות

0 תגובות