שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

הג'ימני חוזר - מבחן דרכים סוזוקי ג'ימני 2015 Suzuki Jimny

חדוות השטח, חזרה למקורות, פשטות, עבירות ועוד קלישאות ותחושות אמוציונליות שעושות טוב ליוו אותי עת נהגתי בסוזוקי ג'ימני החדש - או יותר נכון לכתוב הג'ימני המחודש.
שבוע של נסיעות בכביש ובשטח, מההדרכות לאנשי סוזוקי בהר חורשן, דרך מסלול הטיול עבור מגזין אוטו בגבעות גורל ועד למסע חוצה מדבר יהודה, עם הסוזוקי ג'ימני עשו לי טוב ושוב הזכירו לי למה פשוט זה הכי טוב!
נוספה תיבה של חו"ד על הגרסה הידנית ותמונות מתאימות.

שיעור בהיסטוריה או שיעור באבולוציה

בשנת 2010 נפרדנו מהסוזוקי ג'ימני בשל התקנה החדשה של משרד התחבורה (אשר הקדימה את התקינה האירופית בשנה) המחייבת מערכת בקרת יציבות -ESP בשם הרשום של מערכת הבטיחות החשובה אצל הממציאה BOSCH.  בכך נפרדנו מהג'יפון ה''אמיתי'' היחיד והאחרון שנמכר בארץ - רכב שטח עם שלדת סולם בעלת שתי קורות אורך, סרנים ''חיים'', מערכת 4X4 בסיסית, הילוך כוח יעיל וכמובן הממדים הקטנים עם המחיר הצנוע, באופן יחסי לשוק, שזיכו אותו בשם ג'יפון, ג'יפ אמיתי אבל קטן. מאז השתנתה הקטגוריה שנקראית ג'יפונים והפכה להיות - כלי רכב רכים ללא הילוך כוח ובעלי גובה וצורה כשל רכב שטח. בכלל כדאי לדעת כי רוב הג'יפונים שנמכרים כיום הם בעלי הנעה בודדת כשעשרות מבחני הדרכים בתגית ג'יפון הנעה בודדת מסבירים טוב את מצב השוק בארץ (ובעולם).

בחזרה לעבר

ואז בתחילת 2015 נחתה הבשורה בישראל - יש סוזוקי ג'ימני חדש! זהו בעצם אותו ג'ימני מהעבר - זהה כמעט לחלוטין! כשהתוספת המשמעותית אותה קיבל היא מערכת בקרת יציבות / ESP, הנקראית בסוזוקי ESC Electronic Stability Control, כמתחייב מהתקינה האירופית ומהתקינה בארץ.   תוספת נוספת למערכות הבטיחות היא המערכת לניטור לחץ אוויר בצמיגים - TPMS (גם מחויב תקינה). מרכזו של לוח השעונים שונה ומעכשיו התצוגה של חום המנוע ומד הדלק היא דיגיטלית (ואוו!!!), משענות הראש לנוסעים שונו מעט ובתחום הויזואלי החיצוני נוסף כונס אוויר (אטום!) על מכסה המנוע (אולי נדרש עבור האינטרקולר של הטורבו במנועי דיזל? - אם יש כזה לג'ימני??).

אז מה יש לנו כאן?

כנכתב לעיל - אותו הדבר! ואם לחזור על המבחן משנת 2008 - זו אותה עז קטנה ויעילה שהגיחה לעולם בשנת 1998 והחליפה את הסמוראי האלמותי של סוזוקי (קישור לסמוראי). המנוע בנפח 1.3 ליטר מספק 85 כ''ס משודך לתיבת הילוכים ידנית 5 מהירויות או אוטומטית פלנטרית (רגילה) 4 מהירויות. בהאצה ל-100 קמ''ש סופרים עד 15 (שניות) ועוד קצת..., מהירות מרבית של כ-150 קמ''ש בירידה ועם הרבה רוח גב, מעל 100 קמ''ש יש לחשוב פעמיים כשיוצאים לעקיפה וצריכת הדלק הממוצעת היא כ-12 ק''מ לליטר (המון עבור מנוע 1,300 - אבל כך זה ברכב שתוכנן בשנות ה-90).
השלדה כאמור היא שתי קורות ועליה מרכב קובייתי עם שלוש דלתות, מקום צפוף ל-4 נוסעים ותא מטען שיכול להכיל ערכת קפה וערכת חילוץ קטנה. בפנים הכול בסיסי ופשוט, מעט חשמל רק בשביל הנוחות היומיומית ולהמחשה - מתג המגבים אינו כולל מצב של השהייה (בשביל זה יש נהג מסוקס). הרדיו-דיסק המקורי (יש דיסק חברים - משוכלל!) עובד מצוין אבל לא כולל דיבורית ומי שרוצה BT ושאר שכלולים צריך להתקין או לרכוש את הדגם היוקרתי עם מערכת מולטימדיה (הרכבה בארץ).

לוחמים למדו חליל...

המידות של הג'ימני מזכירות רכב קטן מקטגוריות המיני כשרוב הרוכשים יעשו בג'ימני שימוש ''סטודנטיאלי'' של רכב מיני. האורך 369.5 ס”מ, הרוחב 160 ס”מ ורק הגובה  של 170.5 ס”מ מסגיר את היותו של הג'ימני ג'יפ (קטן). מרווח הגחון הוא 19 ס''מ, לא הרבה אבל כל המכלולים נמצאים גבוה מעל השלדה (כמו שג'יפ צריך להיות!). מרווח סרנים / בסיס גלגלים של 225.5 ס”מ הוא קצר ומזכה את הג'ימני ב- זווית בטן שטוחה ונוחה מאוד למעבר מכשולים. אולי הדבר המשמעותי ביותר בג'ימני מקורי, ''חדש מהחנות'' שטרם עבר כל שיוני ושיפור הוא עניין הזוויות של המרכב - זווית גישה של 42 מעלות ו- זווית נטישה של 46 מעלות לא מוצאים כיום ברכב סטנדרטי (הרבה בזכות הממדים הצנועים). השילוב של כ-1,100 ק''ג קלילים (בגרסה הידנית 1,050 ק''ג) יחד עם סרנים חיים, שלדת קורות, זוויות מרכב טובות, יחס העברה נמוך מצוין ונהג שיודע היכן להניח את הגלגלים מאפשר לג'ימני לטפס היכן שגם הגדולים והמשופרים מתקשים כך שג'יפאים מסוקסים יעמדו בצד משתהים או כפי שדני סנדרסון שלח אותם למחוזות אחרים ''לוחמים למדו חליל''...

מערכת בקרת היציבות מביאה איתה גם מערכת של בקרת אחיזה - או כפי שכבר כתבתי: מי שיש לו ESP הרוויח! ובקיצור מערכת בקרת האחיזה היא תחליף בסיסי מאוד לנעילת דיפרנציאל ומאפשרת למחשב הרכב לנעול גלגל מחליק ובכך להעביר את הכוח בדיפרנציאל לגלגל שאוחז בקרקע. במקרה של הג'ימני המערכת מאוד פשוטה ובסיסית ויש ללמוד לגשת נכון למכשול. שילוב להילוך כוח / LOW מבטל באופן אוטומטי את החלק של סירוס המנוע ומשאיר רק את מערכת בקרת האחיזה בפעולה.

מי שרוצה להעמיק בעניין המערכות האלקטרוניות: הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות 

שחור או לבן

שבוע שלם עם הג'ימני מעלה מחשבות, מקפיץ ומערבב אותן ומספק המון כייף ורוגע! אבל עכשיו יש לקבל החלטה! ראשית הג'ימני הוא אחד הכלים הטובים בכביש לשמירה על רישיון הנהיגה - כאן לא נוסעים מהר, האווירה משדרת רוגע! שנית בשטח הג'ימני הוא אחד מרכבי השטח הטובים והעבירים שיש ושלישית המחיר - אטרקטיבי!. למי שרוצה לטייל בזוג - מדובר בקנייה מעולה! לא פחות. במחשבותיי על שוק ''טיול השטח'' בישראל והפריחה של הכלים הספורטיבים בתצורה של SBS (קישור לתגית) הג'ימני הוא שותף רציני לקטגוריה, למרות שהוא ממש לא שייך לשם, עם כמה יתרונות משמעותיים וזאת בהנחה שרוצים רק לטייל ולא ''לתת בגז''. הג'ימני לא דורש נגרר ויכול לנסוע גם על הכביש, הוא שקט ובחורף אף אפשר לסגור את החלונות, זול באופן משמעותי לקנייה ואחזקה שוטפת, שימושי גם באמצע השבוע ונוח לחנייה בכרך הצפוף. ולסיום - לא בכדי הג'ימני הוא אחד מרכבי השטח הטובים והנחשקים שיש!

קישורים למבחני דרכים לג'ימני מהעבר:

סוזוקי ג'ימני - עז מודרנית או הג'יפ האמיתי? מיום 29/05/2008 סוזוקי ג'ימני במבחן דרכים Suzuki Jimny  מיום  25/11/2008 וגם תמונות עכשיוויות מההדרכות בהר חורשן - סוזוקי ג'ימני בהר חורשן - ינואר 2015 

מבפנים ומבחוץ

מבפנים ומבחוץמבפנים ומבחוץמבפנים ומבחוץמבפנים ומבחוץמבפנים ומבחוץמבפנים ומבחוץמבפנים ומבחוץמבפנים ומבחוץמבפנים ומבחוץמבפנים ומבחוץמבפנים ומבחוץמבפנים ומבחוץמבפנים ומבחוץמבפנים ומבחוץמבפנים ומבחוץמבפנים ומבחוץ

להתראות בשטח...

להתראות בשטח...להתראות בשטח...

תוספת: סוזוקי ג'ימני ידני:

תוספת: סוזוקי ג'ימני ידני:תוספת: סוזוקי ג'ימני ידני:

סוזוקי ג'ימני ידני 2015

סוזוקי משווקים בארץ את הגרסה הידנית והבסיסית של הג'ימני החדש במחיר מפתה של 99,000 ש''ח. ובתוספת מחיר גם חבילה של צמיגי שטח ומיגונים. למי שמחפש רכב שטח ''אמיתי!'' ובמחיר ''הכי שווה'' שיש זו יכולה להיות אופציה מצויינת לשטח. אמנם השימוש בגיר הרגיל פחות נוח בעיר ובמיוחד בפקק - מתרגלים עם השנים. לעומת זאת בשטח מדובר ביתרון משמעותי, לדעתי - בטח במעברים טכניים ובטיפוס של מעלות קשים, סלעים ודרדרות. העברת הכוח בגיר הידני טובה יותר בעיקר בשל השילוב הישיר שבין הגיר לשטח - היתרון מורגש בתנועה איטית ''זחילה'' על סלעים ובמעלות הקשים. גם יחס העברה הסופי 4.3 טוב יותר מיחס העברה הסופי של הגרסה עם תיבת ההילוכים האוטומטית - 4.09. שימו לב המשתמשים בגיר הידני - כי במרכז לוח השעונים חץ מעלה / מטה ונקודה ה''מייעצים'' לכם מתי להחליף הילוך על מנת לשמור את המנוע במרכז רצועת הכוח ובסל''ד החסכוני ביותר בדלק. ''פטנט'' נחמד, אך לא הכי שימושי שכן בג'ימני שומעים היטב את המנוע וזה מספק בהחלט! קישור למסלול טיול בעבירות קשה במדבר יהודה עם סוזוקי ג'ימני ידני יתרון נוסף, לטעמי, בגרסה הידנית והפשוטה היא מערכת הרדיו-דיסק המקורית, הטובה יותר באופן משמעותי מהמערכת המותקנת בארץ בגרסה האוטומטית היקרה יותר. יש רק להוסיף דיבורית וליהנות מהאיכות המקורית של סוזוקי - פשוט וטוב!  

כמה תמונות מהגרסה הידנית:

כמה תמונות מהגרסה הידנית:כמה תמונות מהגרסה הידנית:כמה תמונות מהגרסה הידנית:כמה תמונות מהגרסה הידנית:

תמונות יצרן:

תמונות יצרן:תמונות יצרן:תמונות יצרן:תמונות יצרן:

תגובות

3 תגובות

1

Ogash Ofer

23 ביולי 2015 ב 06:33

נוספה תיבה של חו''ד על הגרסה הידנית

ונוספו עוד כמה תמונות חדשות מהגרסה הידנית ותמונות יצרן.

2

Ogash Ofer

23 ביולי 2015 ב 06:33

פורסם ב 3.2.15 ועולה שוב לראש האתר

בהמשך לתוספת על הגרסה הידנית

3

ליאור קרלינסקי

05 בדצמבר 2015 ב 11:01

בקרת אחיזה ב LOW

במעלה שביצענו בLOW עם דרדרת (איזור צרעה) הרכב רץ ב הילוך LOW 1 ובשלב מסויים עקב הדרדרת הטורים שהיו בין 4000-5000 ירדו בלוח הופיע היבהוב של בקרה האחיזה והרכב התגבר על ההחלקה ועלה כמו איילה . ככה שהבקרה עובדת גם ב LOW