שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מבחן דרכים - מרצדס Mercedes GLE Coupe

זמן רב מהצפוי לקח למרצדס להציג מתחרה ישיר ל-X6 של ב.מ.וו. ולמרות חוסר החיבה האישי שלי לרעיון הכאילו-קופה-כאילו-שטח, יצאה להם מכונה משכנעת למדי...

 

נמסיס

 

 

מקור המילה ''נמסיס'' (Nemesis) – הוא שמה של אלת הנקמה היוונית. משם היא הושאלה לאנגלית, ומשמשת היום בעיקר לתיאור אויב מושבע. ואין שום ספק מי הנמסיס אליו מכוונת מרצדס בהשקת המתחרה שלה בסגמנט הכי הזוי שיש לעולם הרכב להציע בימינו – כאילו-קופה-כאילו-שטח (או במקרה דנן: ''כאילו-קופה-כאילו-שטח-חזק-אימים'') – ה-X6 המצליח של ב.מ.וו. 

 

והדרת פני זקן

 

 

כשעיניי נחו על התמונות של מרצדס GLE קופה לראשונה, התגובה האינסטינקטיבית שיצאה מפי הייתה ''אוי לא, גם אתם?!''. לא רק שהעתיד טומן לנו בחובו מנועים חשמליים סטריליים ומשעממים ורובוטים שינהגו במקומנו, גם חוש האסתטיקה האנושי נדפק לחלוטין?

 

חודשים ספורים לאחר מכן, דווקא אני נשלחתי לאירוע השקת מרצדס GLE ו-GLE קופה. היום הראשון מוקדש לדגם הקופה בלבד, ובטרם השלים עמיתי לנסיעה את השאלה ''אז איזו גרסה אתה חושב ש...?'' עניתי בצורה חד משמעתית: AMG''''. לא קיט, לא רמת גימור ולא נעליים, הדבר האמתי: GLE63 S coupe AMG. ול-S הזו, יודע כל חובב הספקים וקג''מים, בהחלט יש משמעות. עמיתי, שמבוגר ממני באי אלו עשורים, ביקש לאחוז ראשון בהגה. העמסנו את כבודתנו אל תא המטען הגבוה והלא נוח להטענה והתמקמתי לי בצד הנוסע, מה שאפשר לי להתמקד קצת בתא הנוסעים לפני שהביצועים ישתלטו על כל נוירון פנוי במוחי.

 

 

מרחב המחיה מלפנים נדיב, גם לגבוהים. לא פלא כשנתון הרוחב הוא 200.3 ס''מ, 6.8 ס''מ יותר מאחיו הרבוע (הקופה גם ארוך ונמוך יותר, אך בסיס הגלגלים זהה). מאחור הסיפור שונה, כאשר המרחב סביר בלבד לממוצעי גפיים, עם מרווח ראש מצומצם יחסית ותחושה מעט קלסטרופובית. מחיר העיצוב.

כמקובל בהשקות, הגרסה הנבחנת צוידה בכל אופציה אפשרית הידועה למרצדס (כולל שפע מרשים של מערכות בטיחות אקטיביות), עם מושבים מהנוחים שישבני חווה - אוחזים אך לא לוחצים. תוסיפו לזאת את נגיעות הפיתוי שהחבר'ה ב-AMG הפכו לאמנות, ותקבלו חלל שלא ממש תרצו לצאת ממנו ל-31 מעלות צלזיוס שחיכו לנו בחוץ.

 

על האוטובאן המפלץ הגרמני מרגיש בבית. ברגע שהשלט המיוחל ''אין הגבלת מהירות'' הופיע, דוושת המצערת הוצמדה לשטיח העבה, התיבה מיהרה להוריד שני הילוכים, והמנוע - אוי המנוע! - פשוט הטיס אותנו לפנים בעוצמה שטרם חוויתי במפלצת ששוקלת 2350 ק''ג, לפני נהג ונוסעים. המהירות בה המחוג נושק למהירות המרבית (המוגבלת) גורמת לך לאבד פרופורציות, פשוט כך.

עכשיו אנחנו בכבישים צדדיים בפאתי האלפים. בין שדות מוריקים לאגמים פוטוגניים להפליא אני עוצר לצילומים, וקולט פתאום שלמרות הכל, אני מתחיל לחבב את מראה הבהמה שמולי, שמצליחה לייצר יותר הרמוניה בין מרכיביה השונים לעומת, נניח, נו, אתם יודעים...

 

סמ''קים מוגדשים

 

 

לב החיה הוא יחידת ה-5.5 ליטר, V8, צמד מגדשי טורבו המוכרת של AMG. ההספק מ-א-ו-ד מרשים – 585 סוסים. ואם זה לא נראה לכם יוצא דופן בעידן ההגזמות הנוכחי, מה תאמרו על 77.5 קג''מ הזמינים לכם החל מ-1750 סל''ד. פסיכי. וזה גם מרגיש כך בכל ליטוף של המצערת. 

 

על העברת הכח אחראית תיבת שבעת ההילוכים המוכרת של החברה, המשודכת למערכת הנעה כפולה קבועה השומרת על חלוקה של 6040 בין הצירים, לטובת זה האחורי.

מתלי האוויר (ומוטות מייצבים אקטיביים) חוברים לחישוקי ''22 (!) וגומי ברוחב 325 מ''מ (285 מלפנים), ודואגים לכך שתוכלו לפתוח גז מתי שתרצו. ואתם תרצו, תאמינו לי. וכשתעשו זאת, התוצאה  תהיה 4.2 שניות למאה, בדרך ל-280 קמ''ש (אם תוותרו על מגביל המהירות).

אבל זה לא רק הדחף מעקם האיברים שהמכונה הזו מייצרת, אלא לא פחות מכך, הצליל – הגרגור המתריס הזה בסל''ד נמוך, שהופך לנהמה מרטיטה ככל שתמשכו במעלה הסקאלה, ועד לפיצוצי בנזין בכל עזיבה של המצערת –  אורגזמה לחוש השמיעה, ממש כך.

 

כעת אני על ההגה; הכבישים שלפני מתעקלים במגוון רדיוסים ושינויי גובה, אני בוחר במצב ''ספורט ''– ויאללה, להחזיק חזק. ההגה בעל משקל כבד, מהיר תגובה, מדויק ולינארי בפעולתו. הוא אומנם לא מספק לידיים הרבה מידע, אבל בפירוש מפתיע לטובה בהתחשב בסוג המכונה.

אני מתחיל לדחוף, וה-GLE, כך נראה, עדיין לא התעורר. כל עוד שומרים על מודעות אודות גובה ומשקל הרכב, הפנאי-קופה-ספורט הזה בהחלט מפתיע ביכולתו: האצה אגרסיבית, לחיצה איתנה על דוושת הבלם, כניסה חזקה אל לב הפנייה – והרכב נשאר ניטראלי עם נטיית מרכב מינימלית יחסית לג'מוס שכזה. הנטייה הטבעית היא לתת-היגוי, לא מפתיע בהתחשב במאסה שצריך להפנות.

אני מנסה לשנות את כיול המערכות השונות, בניסיון למצוא קצת שמחת חיים מצד המכונה, אולם למעט ריכוך מסוים לאמצעי הנהיגה, התמונה נשארת בעינה. זה לא מספיק מערב או מרגש את הנוהג – אבל זה עדיין כיף מעצם המהירות והיכולת – והצלילים!

 

תלונות? לפעמים התיבה סירבה לתחנוני להורדת הילוך, ובחלק מהמקרים, כשהיא כבר הגיבה לבקשותיי, זה לקח לה מאית שנייה יותר מידי. כושר הבלימה הרשים רק קצת פחות מהמנוע, אבל הדוושה הייתה נוקשה והצריכה זמן הסתגלות.

 

חוזרים לשפיות

 

 

בטרם נגמר היום לקחנו לסיבוב גרסה הרבה יותר שפויה:AMG GLE450 שמה, שלמרות שילוש האותיות המחייב, הציגה אופי שונה לחלוטין. ראשית, המנוע: V6 בנפח 2996 סמ''ק, כפול מגדשים, שמגיש 367 כ''ס ו-53 קג''מ. הוא בין הבודדים במנועי הבנזין שמקבלים את תיבת תשעת ההילוכים החדשה.

ביצועים לא חסר: 5.7 שניות למאוץ הקלאסי ו-250 קמ''ש. עם זאת, גרסה זו מכוילת רך בהרבה, וכפועל יוצא משדרת לכם יותר מידע באופן רציף. לא צריך לדחוף אותה רחוק מדי בשביל להתחיל להתרגש. ההגה אמנם קל יותר, גם הדוושות, אבל ההתנהגות עדיין נייטראלית, עם יכולת כיסוי מרחקים במהירות ונינוחות מאוד מרשימות, גם בכבישים צרים ומפותלים.   

 

קישורים למבחני דרכים לרכבי SUV מדגמים קודמים של מרצדס:

 

 

מבחן דרכים מרצדס Mercedes GL מבחן דרכים מרצדס Mercedes GLA השקת מרצדס GLA בישראל מרצדס Mercedes GL 350 מבחן דרכים - מרצדס Mercedes ML350 לוגם חכם - מרצדס GLK CDI מרצדס Mercedes GLK

 

 

תשובה ללא שאלה

 

 

בסוף היום, רגוע ומסופק, קלטתי פתאום שבניגוד לכל הערכה מוקדמת, העדפתי דווקא את ה-450 המעט רכה יותר, שיצרה דרמה ותחושות בתחומים שנגישים יותר לבני אדם שלא גרים במסלול.

אם רק היה אפשר לשלב פנימה את יכולות הקו ישר המדהימות של ה-63, אז באמת היינו מקבלים כלי מהיר כשד, חסון כטנק, נוח כיאכטה ומאיים כמו אביגדור ליברמן. התשובה הכי משכנעת שאפשר לשאלה שאף אחד לא שאל.

מרצדס GLE קופה צפוי להגיע ארצה במהלך אוגוסט, כשמחירים עדיין אין. היצע הדגמים יחל בגרסת הדיזל, GLE350d, עם מנוע בנפח 3.0 ל' (המוכר מה-GLE), 258 כ''ס (63 קג''מ) ותיבת תשעת ההילוכים החדשה. מעליו תוצע גרסת בנזין עם מנוע בנפח 3.0 ל', הספק של 333 כ''ס (48.9 קג''מ) ותיבת שבעת ההילוכים הוותיקה, GLE400 שמה.

הגרסה הבכירה בהיצע, נכון לעכשיו, תהיה GLE450 AMG, שעושה שימוש באותו מנוע, כאן עם הספק של 367 כ''ס ו-53 קג''מ, עם תיבת תשעת ההילוכים. בסוף השנה, כך היבואנית, צפויה להגיע לישראל גרסת ה-GLE63 AMG, עם 557 כ''ס, ואחותה בעלת ה-S בשם, עם 585 כ''ס. כח זו לא מילה גסה. 

 

סרטון הפרסומת של מרצדס ל-GLE החדש:

 

 

 

מרצדס AMG GLE63 S coupe

 

 

מנוע

מנוע אורכי, V8, 5461 סמ''ק, טווין-טורבו

תזמון 32 שס', גל זיזים כפול, תזמון משתנה

הספק 585 כ''ס/5500

מומנט 77.5 קג''מ/1750-5250 סל''ד

מרכב

הנעה כפולה קבועה

הילוכים אוט', 7 היל'

מתלה ק'/א' מתלי אוויר, עצמות עצה כפולות/מתלי אוויר, רב חיבורי, מוטות ייצוב אקטיביים 

בלמים ק'/א' דיסקים מאוורים

מערכות עזר התרעת שטח מת, התרעת התנגשות

צמיגים ק'/א' 325/35/22 / 285/40/22

מידות

בסיס גלגלים 291.5 ס''מ

אxרxג 491.8x200.3x171.8 ס''מ  

משקל 2275 ק''ג

נפח תא מטען 650 ל'

מהירות מרבית (יצרן) 250 קמ''ש (הגבלה אלקטרונית)

0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 4.2 ש'

צריכת דלק ממוצע (יצרן) 8.4 ק''מ/ל' 

מחיר

מחיר טרם נקבע

אחריות 24 חודשים

תגובות

0 תגובות