שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מבחן דרכים: טנדר טיוטה היילקס TOYOTA Hilux

טויוטה מציגה דור שמיני לפרד המשא שלה - היילקס, באיסלנד הרחוקה.
על הקשר בין אש, קרח והאתגרים שעומדים בפני הטנדר החדש.
TOYOTA Hilux במבחן דרכים באיסלנד - ארץ האש

 

איסלנד - ארץ של אש וקרח

 

 

איסלנד נקראת לא פעם ''ארץ של אש וקרח'', בשל השילוב המרתק שהיא מציגה בין קרחוני-עד לפעילות געשית תוססת, שמתבטאת ביום יום בשפע מעינות חמים ונחירי קיטור, ומדי פעם בהתפרצות געשית של ממש. הנוף פראי, כיאה לארץ שאדמתה נמעכת על ידי קרחונים ומכוסה בלבה כדבר של שגרה.

העובדה שצפיפות האוכלוסין כאן נמוכה להדהים, כשלושה אנשים לכל קילומטר רבוע בממוצע, מוסיפה גם היא למראה הבראשיתי והפרוע. על פניו, תפאורה מושלמת לרכב שאמור לשדר תדמית תכליתית וקשוחה, כזה שיכול לעמוד מול איתני הטבע בגרסה הקיצונית ביותר, ולשרוד. אבל יש באיסלנד גם מימד נוסף, נסתר יותר, שמתאים מאוד להיילקס החדש.

קישור ליומן מסע ג'יפים באיסלנד: 

איסלנד - המסע אל ארץ הקרחונים והאש - 27/08/2013

 

קצת יותר

 

 

כמקובל בענף הרכב, גם הדור החדש של ההיילקס עומד בסימן יותר בהשוואה לדור הקודם: יותר ארוך (10 ס''מ), יותר רחב (2 ס''מ), יותר גבוה (4 ס''מ); רק בסיס הגלגלים נשאר זהה – 308.5 ס''מ. אם זה מעורר בעכברי השטח שבינכם חשש לגבי זוויות הגישה והנטישה (כי הרי סרחי העודף התארכו) - אל חשש, גם בשני נתונים אלו נרשם שיפור ניכר ביחס לדור הקודם (310 ו-260 מעלות לעומת 300 ו-220.

אבל לא רק בתחום המידות ההיילקס החדש של טויוטה מציע יותר – השלדה קשיחה יותר לפיתול (ב-%20) ועמידה יותר בהתנגשות (%15); המתלה האחורי בעל מהלך ארוך יותר ומפשק רחב יותר; הארגז גדול יותר;

 

כושר העמסה ועוד...

 

 

כושר ההעמסה גבוה יותר (עד 1000 ק''ג בגרסאות הבי-דיוטי); בהיילקס החדש יש יותר חומרי איטום במרכב וסביב החלונות לטובת בידוד רעשים טוב יותר, ויש, כמובן, יותר מקום לנוסעים ולנהג. זה האחרון נהנה גם מיותר אפשרויות כיוון למושב ולהגה (שעכשיו ניתן לכיוון גם לעומק). בקיצור, יותר מהכל, או כמעט מהכל - עוד נגיע ל''כמעט''.

 

 

כלי עבודה, אבל מעט מתוחכם ומעוצב יותר

 

 

בעיצוב החדש בולט החרטום שנראה תלת ממדי יותר מזה של הדור הקודם, ויותר מהמקובל בטנדרים בכלל. מרכזו בולט קדימה, והפנסים גדולים יותר ונמשכים לאחור, מחזקים את תחושת האף הבולט.

מהצד ומאחור - ובכן, זה טנדר, מה שלא משאיר יותר מדי מקום ליצירתיות. ועדיין, התוצאה הכללית נראית מודרנית יותר. עדיין כלי עבודה, אבל מעט מתוחכם ומעוצב יותר. מברגה במקום פטיש.

 

תא הנוסעים

 

 

תא הנוסעים עבר מטמורפוזה דומה - מראה מודרני יותר בזכות מסגרת כסופה לדשבורד וצג מגע גדול (רק בגרסה המאובזרת) המארח מערכת 'טויוטה טאץ' 2'' המוכרת ממכוניות הנוסעים של החברה.

כל זה מגיע יחד עם שפע תאי אחסון (כולל שני תאי כפפות) ואף שקע 220V בתא שמתחת למשענת היד, לטובת נוחותו של האדם העובד.

אבל החומרים עדיין קשיחים ופשוטים למגע, ופה ושם אפשר היה לגלות מרווחים לא אחידים ומשטחים לא מפולסים.

 

עדיין טנדר

 

 

למרות כל הדיבורים על ''עידון ברמה של מכונית נוסעים'' ו''יכולת מקבילה לזו של לנד-קרוזר'', זהו עדיין תא נוסעים של טנדר, שתוכנן קודם כל לעמידות. למרבה הצער, לא כל פריטי האבזור שאתם רואים בתמונות - למשל המושבים עטויי העור ומתכוונני החשמל - יגיעו ארצה.

למען האמת, הגרסה הידנית תגיע אפילו בלי רדיו. כן כן - ''הכנה לרדיו עם ארבעה רמקולים'' ברכב של יותר ממאתיים אלף שקלים. הזוי. מאכזב לגלות גם כי מערכות בטיחות מתקדמות, כגון סטייה מנתיב שפגשנו בטרייטון החדש של מיצובישי (קישור להשקה של הטרייטון בישראל), לא מוצעות אפילו כאופציה.

 

וקצת פחות

 

 

בעוד סעיפי ה''פחות'' כוללים כרגיל את צריכת הדלק (שיפור של כ-%8 בגרסה האוטומטית) ופליטת המזהמים, הרי שבמפתיע הם כוללים גם את סעיף ההספק - הגרסה האוטומטית החדשה מציעה פחות סוסים מהקודמת - 150 כ''ס לעומת 171.

על הסוסים שערקו אמורים לפצות מומנט גבוה יותר ותיבה חדשה עם שישה הילוכים, ועד כמה שאפשר לשפוט בנהיגה ברכב לא עמוס, נראה שאכן אין פער משמעותי בביצועים (אין נתון תאוצה רשמי). כך או כך, ההיילקס החדש מציע ביצועים מספקים בהחלט בהתחשב בייעודו.

מצד שני, מעניין יהיה לראות איך העסק מתפקד עם נגרר במשקל 3.2 טון - ההיילקס החדש הוא שיאן הקטגוריה בתחום - בעליות לרמת הגולן. 

 

תיבות ההילוכים

 

 

למרות הדיבורים על תיבה חכמה, שיודעת לזהות את אופי הנהיגה ולהישאר בהילוך נמוך במקרה הצורך כדי לסייע בירידות או להאצה ביציאה מסיבוב (תיאורים שגרמו לי לפלאשבק מדאיג ל-AL4...), במציאות היא מתפקדת בדיוק כמו שלמדנו לצפות מתיבות פלנטריות של טויוטה - עובדת בזריזות, בחלקות ובצורה כמעט בלתי מורגשת רב הזמן.

התיבה הידנית פחות מוצלחת, בעיקר בגלל הילוך ראשון ארוך מדי שמפריע בקטעים טכניים, והפרדה לא טובה בין הראשון להילוך האחורי (שנמצא משמאל להילוכים הרגילים), מה שפוגע במהירות ההחלפות בתמרונים צפופים. 

 

המנוע עצמו שקט ונעים יותר מהמנועים המוחלפים, אך עדיין לא חרישי, והאוזן מזהה מיד את צליל הדיזל המוכר. גם בשאר סעיפי העידון והרעש נראה שנרשם עידון, כמובטח. אולם התנאים בהשקה הקשו על חריצת דין בנושא - האספלט והקרקע שונים מאוד מאלו שבארץ, ורוחות עזות ליוו אותנו כמעט לאורך כל ימי ההשקה.

מה שכן אפשר היה ללמוד הוא כי גם אם השיפור במרחב לנוסעים לא דרמטי (זה בסדר, גם הקודם היה מרווח למדי) הרי שתנוחת הנהיגה השתפרה משמעותית בזכות ההגה שמתכוון לעומק.

 

יוצאים לדרך

 

 

אחרי שגמרנו להתארגן - כולל ארוחה עתירת חמאה ומלח במסעדה מקומית - יצאנו לדרך. ובניגוד למקובל בהשקות בימינו, הפעם היה מדובר בדרך כדת וכדין - כ-600 ק''מ של נהיגת כביש ושבילים, כשהמארגנים מבטיחים גם קטעי שטח מאתגר. מעולה.

 

איסלנד

 

 

איסלנד, למי שלא מכיר, היא אי גדול (בערך פי חמישה ממדינת ישראל) ומיושב בדלילות (כ-300,000 תושבים). רב התושבים מרוכזים סביב עיר הבירה, משאירים את שאר האי בעיקר לכבשים, סוסים ומגוון רחב של סלעים וולקניים. ומים. המון מים.

כתבה מפורטת על איסלנד ואתריה

על פניו, סביבה בה אפשר לאתגר רכב שטח קשוח כמו שצריך, ושפע הכלים המוגבהים עם גלגלי הענק שנעים על הכבישים רק מחזקים את הרושם. אך למעשה קשה מאוד למצוא שם דרך מאתגרת שפתוחה לציבור. 

 

המכשול העיקרי הוא מעברי מים מזדמנים ולמרות שלא פעם הנחו אותנו המארגנים לשלב להילוך כח (עניין שמתבצע בדור הזה עם חוגה במקום מנוף), הרי שאין לי ספק שהיינו צולחים את המסלול גם במצב הרגיל.

למען האמת, יתכן מאוד שאפילו בהנעה אחורית בלבד. הדיפרנציאל האחורי הננעל - סטנדרט בדור החדש - נשאר מובטל לחלוטין. ועדיין, אין ספק כי זה האחרון, יחד עם מהלך המתלה המוגדל מאחור (ל-520 מ''מ בכל צד) וזוויות המרכב הטובות יותר, משפרים את יכולת השטח לעומת הדור הקודם ויענו על כל צורך סביר.

 

מתלים

 

 

אבל הנסיעה בשבילים הבהירה כי ההיילקס החדש הוא מתחרה חזק על תואר ''הטנדר בעל המתלים הטובים ביותר'', עם שילוב טוב (יחסית לטנדר, כן?) בין יכולת ספיגה של שיבושים קטנים לריסון על גלים במהירות גבוהה. נראה כי מהנדסי טויוטה הצליחו לשפר עוד יותר את הנוסחה המוצלחת שפגשנו בדור הקודם, וברכב עבודה, בו מבלים שעות ארוכות, זה עניין חשוב מאוד.

 

וההישג אינו מקרי - נראה שטויוטה השקיעה מאמץ רב בתחום המתלים ובעיקר באחורי. זהו עדיין מתלה סרן קשיח עם קפיצי עלים, אך הקפיצים ארוכים יותר, בולמי הזעזועים בעלי קוטר גדול יותר (אבל עדיין בולטים מעט מתחת לסרן. חבל) ונקודות העיגון שונו כדי לתת היגוי מדויק יותר ויציבות רבה יותר.

התוצאה היא התנהגות כביש מדויקת, המאפשרת קצב גבוה באופן מפתיע על שבילי הטוף השחורים. הדבר היחיד שמפריע לחגיגה הוא מהלך ההגה הארוך מדי. גם בשבילים מהירים נדרש לפעמים יותר מחצי סיבוב כדי להשלים את הפנייה, ובשטח טכני (או עירוני) נדרשת לפעמים זריזות ידיים כשל קוסם בקרקס. 

 

מה בישראל?

 

 

ההיילקס החדש כבר כאן בישראל (מקדים את אירופה!) בגרסאות הנעה כפולה, מנוע 2.4 ליטר (150 כ''ס),  אוטומטית (6 הילוכים) או ידנית (6 הילוכים).

בשתי הגרסאות 5 מושבים ו-7 כריות אוויר.

ההילקסים ימכרו בישראל עם רמת אבזור אחת בכל גרסה: רמה בסיסית בגרסה הידנית ובמחיר של 227,000 ש''ח. רמה גבוהה יותר בגרסה האוטומטית (חישוקי 17 אינץ', מולטמידיה עם מצלמה אחורית ובקרת שיוט) במחיר של 256,000 ש''ח.

טויוטה מתכננים למכור כ-1,000 יחידות בשנה בישראל. 

גרסת הנעה אחורית, עם מרכב גבוה, תגיע ארצה רק בעוד כשנה. 

 

טויוטה היילקס - סיכום:

 

 

כמו איסלנד, ניסו מתכנני ההיילקס לשלב בין מה שנראה כהפכים - קשיחות ויכולת שטח, מול נוחות ונינוחות. וכמו איסלנד, נראה שהם הצליחו. הדור החדש הוא שיפור לדור הקודם - אחד הטנדרים הטובים בקטגוריה לטעמנו - בנקודות החשובות של כושר נשיאה, נוחות נסיעה (ובעיקר נהיגה) וכנראה גם צריכת דלק.

אלא שהדור החדש עדיין סובל ממחיר גבוה ביחס לתחרות - עניין שהיה אחת הסיבות העיקריות לכך שהפסיד לדי-מקס במבחן ההשוואתי שערכנו בתחילת השנה (ראו קישור), ומה שלבטח יקשה גם על היורש.  

מבחן השוואתי - 4 טנדרים עם הנעה כפולה  24/04/2015

 

קישורים לנוסטלגיה - ההילקס הישן והקשוח:

 

 

טויוטה היילקס משופר - עד שהדמיון יפריד ביניהם - 31/07/2000
חזרה לחיים-רכב שטח מתיישן - טויוטה היילקס 96 - 30/07/2000
טויוטה היילקס - 29/07/2000

 

 

טויוטה היילקס בשטח מתוך התוכנית חמש בדרכים של ערוץ הספורט עם בועז קורפל וגיא לואל

 

 

 

 

טויוטה היילקס - מנוע 2.4 ליטר 4x4

 

 

מנוע

מנוע טורבו-דיזל 4 צילנדרים, אורכי, 2393 סמ''ק, הזרקת מסילה-משותפת

תזמון גל זיזים עילי כפול, 16 שסתומים, תזמון משתנה

הספק/סל''ד 150 כ''ס/3400

מומנט/סל''ד 40.8 קג''מ/1600-2400

מרכב

הנעה כפולה לא-קבועה, הילוך כח (1:2.57),
נעילת דיפרנציאל אחורי

תיבת הילוכים אוטומטית, 6 הילוכים ( תיבת הילוכים ידני, 6 הילוכים)

מתלה ק'/א' עצמות עצה כפולות, קפיצי סליל/
סרן חי, קפיצי עלים

בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים/תופים

מערכות עזר גלישה במורד

צמיגים 265/65-17

מידות

בסיס גלגלים 308.5 ס''מ

אxרxג 181.5x185.5x533 ס''מ

משקל 2060 ק''ג (ידני: 2020 ק''ג)

מידות ארגז אxרxג 48x154x152.5 ס''מ

מהירות מרבית (יצרן) 170 קמ''ש

0 ל-100 קמ''ש (יצרן) - שניות

צריכת דלק (יצרן) 12.0 ק''מ/ל' (13.7 ק''מ/ל')

מחיר

מחיר 256,000 ש''ח (גרסה ידנית: 227,000 ש''ח) 

אחריות 36 חודשים

תגובות

2 תגובות

1

נועם8656

27 באוקטובר 2015 ב 19:11

כמה תיקונים- ברכב שמגיע לארץ אין.. כנסו

בקרת אקלים , מערכת ירידה במורד , בקרת משיכה אקטיבית , פנסי לד , ניווט במולטימדיה ,
ואפילו שטיחים מקוריים.
ובנוסף המחיר כפול מכל העולם

בושה!!

2

Ogash Ofer

14 באפריל 2016 ב 08:31

נוסף סרטון מתוך תוכנית של ערוץ הספורט

הוספתי את התוכנית עם הטויוטה היילקס בשטח מתוך חמש בדרכים של ערוץ הספורט עם בועז קורפל וגיא לואל.