שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

סקודה קודיאק Skoda Kodiaq

אלי שאולי יצא להשקה הסטאטית בברלין כדי לפגוש ברכב הפנאי החדש של סקודה בעל הנעה קדמית בלבד.
וזו הייתה הזדמנות מצוינת עבורו לשאול את בכירי היצרן על תכניות וכיוונים

קודיאק וחיות אחרות

כחצי שנה אחרי הצהרת הכוונות שלה, שנעשתה עם מכונית התצוגה ויז'ן S, הזמינה אותנו סקודה לברלין כדי לצפות במוצר הסופי: רכב הפנאי קודיאק.

מקור השם, אם תהיתם, הוא בארכיפלג באלסקה, שגם האי והעיירה הראשיים נושאים אותו - והדוב הנפוץ שם; קודיאק הוא תת–מין של הדוב החום, גדול מהגריזלי, ויחד עם דוב הקוטב הוא אחד משני טורפי היבשה הגדולים בעולם.

סקודה החליפה את ה–K בסוף הקודיאק ל–Q - מחווה ל–Alutiiq, ילידי המקום (''האסקימואים'' של האוקיינוס השקט). בעיירה קודיאק מתגוררים קצת יותר מ–6000 תושבים ובאזור מסתובבים כ–3400 דובים - ובהמשך לאותה מחווה, הזמינה סקודה גם את ראש העיר קודיאק, ששינתה בהתאם את איות שם העיר ליום אחד.

סקודה הזמינה את ראש העיר - ועוד מאות עיתונאים להשקה סטטית של רכב הפנאי החדש שלה. הקודיאק הוא דגם מאוד חשוב לחברה; הרבה יותר מאשר עוד דגם במבחר.

היו''ר - על חשיבות ותחרות

''פלח ה–SUV הקומפקטי הפך חשוב ביותר ואנחנו בסקודה רוצים לגדול בהתאם לתוכנית האסטרטגית שלנו'' אומר יושב ראש סקודה ברנד מאייר כאשר אנחנו עומדים ליד הרכב.

''הגידול יקרה עם הכניסה לקטגוריות נוספות ולשווקים חדשים ודרך חיזוק התחום הדיגיטאלי ו'קישור' המכונית. הקודיאק נותן את שלושתם: הוא יאפשר לנו כניסה לשווקים חדשים ופותח אפשרויות רבות.

הוא יהיה רכב מאוד תחרותי והוא מראה את הכיוון של סקודה לעתיד. מדובר לא רק במכירות אלא גם בתדמית של כל המותג.

''אנחנו פועלים כעת ב–102 מדינות. כשהתחלנו את אסטרטגיית ‘בוא נלך מזרחה' זה היה מאוד נכון. אבל עכשיו מגיע הזמן להסתכל על מדינות נוספות, והקודיאק נותן אפשרות להגיע למקומות חדשים. אפשר לחשוב גם על צפון אמריקה. זה שוק שאנו בוחנים ורוצים להבין והשאלה היא עם איזה מוצר''.

סקודה, אני מזכיר לו, הייתה מהראשונות בקבוצת פולקסווגן לגלות את תחום הפנאי עם הייטי. אבל מאייר לא מתבלבל כאשר אני תוהה למה לקח לחברה כל כך הרבה כדי להציג רכב נוסף: ''זה נושא היסטורי. ב–1991 פולקסווגן קנתה אותנו וב–25 השנים האלה ביצענו צעדים גדולים - בסקודה, עבור צ'כיה ולטובת הקבוצה. אלה היו השנים הכי מוצלחות בהיסטוריה שלנו, אבל תמיד רצינו לגדול באופן אחראי''.

בעבר דיברו בסקודה על השקת שלושה רכבי פנאי חדשים, אבל מאייר חושב שאפשר גם יותר: ''כרגע אנחנו כבר מדברים על ארבעה (אל תדאגו מיד נסביר) ובוחנים את השוק. זה תחום שגדל מאוד אז יש כאן הרבה אפשרויות.''

קומפקטי?

למרות שהקודיאק די גדול, לאורך הערב מתעקשים אנשי סקודה לקרוא לו ''קומפקטי''. לנו לא ברור אם הכוונה להתחרות בסנטה פה/סורנטו או בטוסון/ספוראטז'. ''אנו קוראים לו ‘קומפקטי' כי זה סקודה אופייני.

מבחן דרכים השוואתי יונדאי טוסון מול קיה ספוראטז'

מבחן דרכים השוואתי: סקודה ייטי - סובארו XV - קיה ספורטאג'

אנחנו תמיד בפסגה של מרחב הפנים עם מידות חיצוניות לא גדולות. גם באוקטביה יש הרבה יותר מקום מאשר אצל המתחרים, וזה חלק מהזהות שלנו. אנחנו נתחרה בשני הכלים. יש תמיד כאלה שמטפסים ויש כאלה שיורדים ומה שחשוב זו החבילה השימושית והתחרותיות''.

המעצב - המראה וחשיבותו

אבל אם השם וההגדרות מפתיעים - העיצוב צפוי. הקודיאק נראה כמו מה שצפוי מרכב פנאי של סקודה, אבל זו של העידן החדש, עם קווים חדים ומודגשים מאשר בעבר.

''זה הצעד הבא שלנו בעיצוב'' מצהיר יוזף קאבאן, המעצב הראשי של סקודה, ''אנחנו נכנסים לתחום חדש וזו מכונית גדולה מאשר שאר הדגמים שלנו, אבל כולם ירוויחו מכך. היא ‘חזקה' בקווים אבל גם סימפטית.

אנחנו מדברים הרבה בזמן האחרון על ‘שימושיות עם רגש' וכאן הדבר מוצא ביטוי עם אופי מיוחד. הקודיאק דומה למכונית התצוגה מז'נבה אבל הוא שימושי יותר''.

האם אתה חותר לעיצוב שונה בסדרת כלי הפנאי שתציגו?

''יש אופי ושימוש לכל דגם, אלה תמיד שונים והם משפיעים על העיצוב. מכוניות הסדאן הן לרוב אלגנטיות יותר, ובפנאי הקווים קשוחים יותר, ולכן כל משטח מובלט כאן יותר;

הכנפיים גדולות, וסידור הפנסים החדש, ‘ארבע העיניים' מוגבה מפני השטח. אבל אני עדיין רוצה שכל הדגמים ייראו בבירור שהם מאותו מותג וזה קורה גם בקודיאק. החזית הזו, עם ארבע העיניים, לא תישאר בפנאי ובעתיד תראה אותה גם באוקטביה''.

המפתח - דגם וגרסאות

ראש פרויקט הקודיאק, יזי דיטריך, הוא אחד המנוסים בסקודה וניהל בעבר את פיתוח רוב הדגמים שלה. כרגע הוא עובד על הייטי העתידי; ''רצינו לייצר מכונית עם מידות קומפקטית, שבעה מקומות והרבה מקום בשורה השנייה.

הרגשנו שאם עושים בסקודה רכב גדול יותר הגיע הזמן שיהיה עם שבעה מקומות. הדבר השני שרצינו הוא פרטים קטנים שכובשים את הנהג. בבסיס הוא דומה לפולקסווגן טיגואן הקצר - אבל עם בסיס גלגלים ארוך ב–10 ס''מ. בניגוד לטיגואן, האורך יהיה אחד לשתי גרסאות המושבים.

''הייטי היה רכב פנאי ראשון שלנו ולמדנו ממנו שצריך לא רק חישוקים גדולים אלא צמיגים עם בשר כדי ליצור תחושה שהגלגלים ממלאים את הפתח. למדנו גם שהלקוחות רוצים גמישות בסידור המושבים''.

מה עם גרסאות היברידיות נטענות?

''מבחינתנו זה מצריך הנעה כפולה שאין לנו כרגע בשילוב זה. כיון שבאירופה חצי מהלקוחות ירצו הנעה לארבעת הגלגלים לא נציג שם כזו. החלטנו שלקראת 2020 נתחיל למכור בסין גרסה היברידית נטענת, אבל שם יהיה ביקוש להנעה קדמית''.

לאן תמשיכו להתפתח בתחום הפנאי?

''הייטי הושק ב–2009 וזה אומר שתוך שנה נציג יורש. ואז נציג גרסה ספורטיבית יותר לקודיאק, עם חמישה מושבים - משהו שמזכיר את ה–X6 (העורך). החלטנו להציג את הגרסה הזו בסין ובהמשך נבדוק אם כדאי להביאה לאירופה.

אנחנו גם חושבים על משהו ספורטיבי מתחת לייטי. כל הכלים יבנו על פלטפורמת MQB החדשה. הקודיאק מכריז על המראה של קו הפנאי החדש, כמו שהסופרב עשתה לדגמי הסדאן שלנו''.

מה יכולתם ללמוד ממכונית התצוגה ויז'ן S?

''זה היה מעין אב–טיפוס לקודיאק ובתא הנוסעים בדקנו משהו יותר עתידני: לאן ניתן לפתח את סביבת הנהג והאם לעשות מולטימדיה ‘דמוקרטית' יותר. כרגע אנחנו בודקים תצוגה נפרדת עבור הנוסע''.

המשווק - הצעדים הבאים

''זה יום חשוב כי זו תוספת למבחר עימה ניתן לבסס את קו העיצוב המודרני שלנו שחשוב בתחום הזה. הערכים שלנו כאן ונוספים להם עיצוב וטכנולוגיה''. מצהיר וורנר אייכהורן, חבר הנהלה בכיר בסקודה, אחראי למכירות ושיווק ומי שנחשב לאחד האחראים לצמיחה הגדולה של המותג.

''קשה לדעת עד כמה הצמיחה במספרים תהיה גדולה, כי זו פעם ראשונה שאנחנו בתחום. הקודיאק לא יימכר יותר מהאוקטביה, אבל יביא לקוחות שמעולם לא חשבו עלינו. זה חשוב''.

האם תחום הפנאי יגדל?

''נראה שכן. אנשים אוהבים את העיצוב, הישיבה הגבוהה והחוסן - ולנו יש כאן הזדמנויות לדגמים נוספים, כולל אפילו אחד מתחת לייטי. אנחנו צריכים להתקדם צעד צעד ולמצוא את המקומות בהם אנחנו יכולים להיות חדשניים ולהמציא.''

מה קורה בתחום ההנעות החלופיות?

''בשנים הקרובות נציג גרסאות נטענות. ראשונות תהיינה סופרב ואוקטביה, מה שיאפשר כניסה לתחום המסה, ואני מאמין שתוך שלוש שנים נתחיל בשיווק. אנחנו מוכנים טכנית אבל צריך לבדוק את הצד העסקי. הצד החשמלי תלוי עוד יותר בעלויות הסוללות ובהיקף המכירות והוא רחוק מעט יותר, ועומד על ארבע שנים לפחות. אבל אנחנו פועלים בכיוון זה, והתקינה המתעדכנת עוזרת לכך''.

איך אתם מסתכלים על נהיגה אוטונומית?


''עזרי הנהיגה מתקדמים במהירות, ואנחנו צופים שנהיגה אוטונומית חלקית קרובה מאוד. נהיגה אוטונומית מלאה תגיע תוך שלוש עד חמש שנים לתחום הפרמיום.

האם שווה להביא אותה למסה העיקרית של מכירות רכב? אנחנו בודקים. בנוסף, הרבה בעיות בתחום אחריות הנהג והיצרן עדיין לא נפתרו. התעשייה והמחוקקים יצטרכו למצוא פיתרון למשהו שלא היה קיים, אבל הם יגיעו לשם''.

התרשמות סטאטית

ובין שיחה לשיחה אני מוצא קצת זמן להתבונן בקודיאק ולגלות שהוא שופע פתרונות פשוטים וחכמים כמו שהצ'כים אוהבים. למשל, מגן גומי שנשלף אוטומטית מדופן הדלת עם פתיחתה ושומר שלא תישרט, או המגשים במשענות שלמרות מראה לא מבטיח יודעים להיעצר בשפע זוויות, וכמובן יש גם מטריה עם מיקום ייעודי בדופן הדלת.

הצ'כים שמחו להראות שגם עם שבעה מושבים נותר מקום למטען. בשורה השלישית התחושה נעימה, אבל המרחב מתאים יותר לילדים, בייחוד בגלל מושב קצר ונמוך, וגם הכניסה לשם לא קלה למבוגרים. המרחב בשורה המרכזית טוב ולנוסעים מאחור בקרת אקלים מפוצלת.

סביבת הנהג מזכירה את זאת שבסופרב, עם איכות חומרים טובה אך ההגשה צנועה יותר מאשר בדגמי פולקסווגן. עם זאת היא מציגה התקדמות באבזור, והצעד הבולט הוא מערך מולטימדיה שכולו מבוסס על מסך מגע גדול יותר וללא לחצנים בכלל.

ככל שניתן להתרשם ממפגש סטאטי שכזה, נראה שיש לקודיאק קלפי פתיחה טובים להפוך לעוד סיפור הצלחה של סקודה. אך צריך כמובן לראות כיצד הוא נוסע, ולברר האם כשהצ'כים אומרים ''קומפקטי'' הם מתכוונים גם למחיר.

האם הוא ינוע סביב ה–170,000–175,000 שקלים כמו שנדמה לנו או שיפתיע? בשליש הראשון של 2017 נדע את התשובה. בבריטניה, בכל אופן, המחיר הוא כמו של יונדאי סנטה פה/סורנטו, רחוק מטוסון/ קיה ספורטאז'.

קצת מספרים: סקודה קודיאק Skoda Kodiaq

הקודיאק משלב בין בסיס גלגלים ארוך יחסית (279 ס''מ) לאורך כללי של 470 ס''מ ומכאן המראה הדינאמי יחסית - אבל אלה מידות של רכבי פנאי גדולים. הדגם מוצע עם מנועי 1.4 ליטר 150 כ''ס (עם או בלי ניתוק צילינדרים) ו–2.0 ליטר 180 כ''ס.

הראשון ישודך לתיבה ידנית או דו–מצמדית עם 6 הילוכים - 9.6 ש' ל–100 קמ''ש ו–197 קמ''ש מרביים - והשני לדו–מצמדית, ועם הנעה כפולה יאיץ ל–100 קמ''ש ב–7.8 ש' ויגיע ל–205 קמ''ש. היצע הדיזל כולל מנוע 2.0 ליטר בהספק 150 כ''ס או 190 כ''ס עם תיבה ידנית 6 הילוכים או דו–מצמדית 7 הילוכים.

הקודיאק יוצע בשלוש רמות גימור, ובשלב זה עדיין אין ‘לורין וקלמנט'. בצד הבטיחותי מחדש הקודיאק, כאשר בנוסף למערכות המוכרות, הוא מוסיף בלימה אוטומטית בנסיעה לאחור כשיש חשש לתאונה ומצלמות היקפיות.

סקודה קודיאק 1.4 טורבו אוט’

מנוע 4 צילנדרים, קדמי, רחבי, 1395 סמ''ק,

תזמון גל זיזים עילי כפול, 16 שס’, טורבו,

הספק/סל''ד 150 כ''ס/5000,

מומנט/סל''ד 25.5 קג''מ/1500,

תמסורת הנעה קדמית, דו מצמדית, 6 הילוכים,

מתלים קדמיים תמוכות מקפרסון,

מתלים אחוריים רב-חיבוריים,

בלמים ק’/א’ דיסקים מאווררים/דיסקים,

מערכות עזר בלימה אוטונומית,

תיקון סטייה מנתיב, שטחים מתים,

צמיגים 215/65-17,

בסיס גלגלים 279 ס''מ,

אxרxג 470x188x165.5 ס''מ,

משקל 1551 ק''ג,

תא מטען 270-560 ליטר,

מהירות מרבית (יצרן) 197 קמ''ש,

0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 9.6 שניות,

צריכת דלק (יצרן) 16.4 ק''מ/ליטר.

תגובות

0 תגובות