שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מקסימום מיני - מיני קאנטרימן קופר S

היא דומה לקודמתה אבל גם מאוד שונה, יש לה שם של קטנה אבל היא כבר די גדולה. יצאנו לכפור הבריטי כדי לפגוש במיני קאנטרימן
MINI Cooper S Countryman

MINI Cooper S Countryman

MINI Cooper S CountrymanMINI Cooper S Countryman

קוסטוולדס, אנגליה הכפרית במיטבה. אותן עיירות קטנות ורדומות בהן הזמן קפא מלכת ונהר התמזה מתפתל דרכן בדרכו ללונדון. הערפל המקפיא צובע הכל בגוונים מסיפורי אגדות, ורק כוס תה בריטית, באחד מבתי האבן הנושנים, חסרה להשלמת התמונה. מה יכול להיות מתאים יותר לאווירה ובאותה עת גם מנוגד לה ממיני קאנטרימן צבעוני וזריז שמפריע לשלווה?

שילוט הדרכים מציג שמות מוכרים מעולם הרכב הבריטי: אבינגדון (בית MG המנוחה), סווינדון (בריטיש לילנד ורובר והיום מיני), בנבורי (פרודרייב שפעלה בראלי ובפורמולה 1) או אנסטון (פעם בנטון והיום קבוצת הפורמולה של רנו). חלקם מזכירים שפעם הייתה תעשיית רכב בריטית עצמאית ואילו אחרים טוענים שהיא עדיין בחזית.

וזה מבלבל כמו השאלה ‘‘האם מיני היא עדיין מיני?’‘. כי כמו דברים רבים בבריטניה גם המיני כוללת ניגודים וכפל משמעויות. ולחשוב שהמכונית הכה אנגלית, עימה אנחנו נעים בלב הקאנטריסייד הבריטי, בכלל מיוצרת במפעל הולנדי שבעבר ייצר מכוניות של דאף, וולוו, מיצובישי וסמארט.

השותף למסע בערפל, הקאנטרימן, לא מקל על התהיות. עם 430 ס’‘מ זו המכונית הגדולה בהיסטורית המותג - ארוכה מהקלאבמן ב–5 ס’‘מ וב–3 ס’‘מ מהגולף. ‘‘מיני אינה מידות קטנות אלא ערכי מותג’‘ מסבירים מנהלי הפרויקט הגרמניים המתורגלים.

איך גדלנו?

‘‘בקיץ 2010 זעזענו את אוהדי מיני וקיבלנו 'קצת' ביקורת’‘. פותח אנדריאס למפקה, ראש יחסי הציבור, את האירוע ‘‘זו הייתה פעם ראשונה שהצגנו מיני באורך של יותר מארבעה מטרים ועם ארבע דלתות כניסה. אבל מכרנו יותר מ–540,000 מכוניות. העולם השתנה, גם מיני, וכעת יש לנו שתי מכוניות בתחום הקומפקטי היוקרתי, קלאבמן וקאנטרימן’‘.

ולא לחינם הוא מזכיר את שתיהן. בניגוד לעבר הן אחיות במשפחה, חולקות אותו בסיס גלגלים שהוא הארוך במבחר מיני (267 ס’‘מ; 260 ס’‘מ בקודם) וגם תא נוסעים דומה. ‘‘הקלאבמן הוא יותר לג'נטלמנים שלנו והקאנטרי להרפתקנים’‘. ‘‘זו המיני הכי רב–גונית’‘, הם ממשיכים לספר ולא מתכוונים רק למושב אחורי מפוצל לשלוש ומתכוון למרחק אלא גם לאפשרויות הנעה; לקאנטרי גם גרסה היברידית–נטענת. ואם הגימור ברמות האבזור המפוארות אינו מספק, ישנה גם מהדורת Yours עם מרכיבים איכותיים יותר; המחיר בהתאם.

האצילות מחייבת

אנחנו פוגשים בקאנטרימן בבית הדסור, אחוזה אנגלית למהדרין שאירחה פעם את המלכה ויקטוריה אבל בשנים האחרונות שימשה אתר לסרטים ולסדרות. שורת המכוניות בחזית מבהירה שהקאנטרימן נראה דומה וגם שונה. דומה, כי הוא שמר על הפנסים המרובעים מלפנים, השבכה ה’‘כועסת’‘ (שהינה שונה בכל גרסה), העיטור המתכתי בכנף הקדמית, וחיתוך קו שמשות הצד. שונה: כי הוא בברור הרבה יותר גדול - ועם תוספת לאורך (20 ס’‘מ, ו–7.5 ס’‘מ לבסיס הגלגלים) ולרוחב (3 ס’‘מ ל–182 ס’‘מ) אך לא לגובה, הפרופורציות יותר נעימות לעין. וכשמוסיפים את התפיחות בדופן ומכסה המנוע המפוסל מקבלים רכב עם קווים מדויקים וחסונים מבעבר. יותר פנאי.

אנחנו מתחילים בכניסה לאמבט בוץ לא מחייב כדי שאולי נחוש ביכולת ההנעה הכפולה ומיד אחרי אצים לדבר האמיתי - עם הגה בצד הלא נכון וכבישי B הצרים של אנגליה. הבעיה האמיתית אינה לנוע בצד הנכון אלא לשמור על מרחק בטוח מאבני השפה והגדר החיה שמשמאל.

המעמד העליון

ממושב הנהג הנוח הקאנטרי דומה לקלאבמן, וגם הוא מפגין מעבר למראה יוקרתי יותר ושובב פחות שמתבטא גם בוויתור על כמה סימני היכר; למשל, החלפת פתחי האוורור העגלגלים במלבניים. גם החומרים איכותיים בהרבה מאשר בקאנטרי היוצא והקווים יותר מודרניים. העור האיכותי בלבן אף הזכיר מכוניות יוקרה בריטיות של פעם. תאורת הפנים הצבעונית, צג המולטימדיה העגול (גדול מזה שבקלאבמן בארץ ועם תפעול מגע) והמתגים המתכתיים דואגים לשמור על אווירת מיני. כך גם המחוונים שנראים לפתע קטנים מדי, אך התצוגה העילית מפצה.

תנוחת הנהיגה טובה גם אם אינה זועקת ‘‘פנאי’‘, אבל האווירה האינטימית והקורות העבות אומרות שהראות לפנים אינה מבריקה. המרחב מאחור שופר מהותית וכך גם האווירה שם שנעזרת בשלוחת אוורור. בתא המטען שגדל ב–100 ליטר (ל–450 ליטר), מציע הקאנטרימן גם ספסל פיקניק, מעין מזרון נשלף שניתן למקם על הפגוש ולשבת עליו בנוחות.

כוח חדש

הקאנטרימן נוטש את מנוע ה–1.6 ליטר שפותח עם PSA ועובר למבחר המנועים המוכר והמוגדש כולו של מיני בדור החדש. זה מתחיל בקופר עם 1.5 ליטר 136 כ’‘ס - 6 הילוכים או 8 בהנעה הכפולה - ומגיע ב–JCW ל–2.0 ליטר המספיקים 231 כ’‘ס, המאיץ ל–100 קמ’‘ש ב–6.2 שניות. בעתיד תצטרף למבחר גם גרסת ONE. להיצע התווספה כאמור גרסה היברידית נטענת שמשלבת בין מנוע ה–1.5 ליטר מלפנים ובין מנוע חשמלי מאחור, ליצירת הספק משולב של 224 כ’‘ס והאצה ל–100 קמ’‘ש ב–6.5 שניות.

אנחנו נוהגים בקופר S, וכמו בכל קופר S בדור החדש גם בקאנטרי מנוע 2.0 ליטר טורבו שמייצר 192 כ’‘ס ו–28.6 קג’‘מ, וכמו בקלאבמן, משודך לתיבה אוטומטית עם 8 הילוכים. לקופר S שלנו גם מערך ALL4 - הנעה כפולה שבמצב 'רגיל' פותחת בהעברת כוח לפנים אבל ב'ספורט' מעדיפה חלוקה שווה בין הצירים. על הנייר הנתונים נאים: האצה ל–100 קמ’‘ש ב–7.2 שניות (7.4 שניות עם ההנעה הקדמית) ו–222 קמ’‘ש מרביים.

במציאות, אולי בגלל העברת כוח מאוד פרוגרסיבית ומשיכה טובה שמייצרת ההנעה הכפולה, התחושה אינה כה תזזיתית כמו שהיינו מצפים ממיני בדרגת ‘‘קופר S’‘. הקאנטרי פחות עצבני מקודמו למרות שהוא מאיץ ב–0.9 שניות טוב ממנו ל–100 קמ’‘ש. אבל שלא יהיה ספק, זה עדיין רכב זריז ומבצע שמגיב היטב למצערת, בייחוד במצב 'ספורט'. במצב זה הוא גם ישמיע צליל נעים, חלקו באדיבות מערכת השמע - ‘‘זה לא סתם צליל מסונטז; אנחנו מגבירים את רעש המנוע האמיתי’‘. פעולת התיבה נעימה והתפעול הידני מההגה נוח משמעותית מאשר בעבר. בתנאים כאלה, כאשר אנחנו משתדלים להתעלם ממצב 'חיסכון' ולא מתלהבים מ'רגיל', צריכת הדלק נעה בין 10 ק’‘מ/ל' ל–8 ברגעים הלוהטים.

והחיוך?

הכבישים הצרים שמתעקלים במתינות בין גבעות מוריקות שובים את העין. אבל עם תנועה ערה והגה מימין, לוקח קצת זמן עד שנרגיש בטוחים כדי לפתוח מבערים. התחושות הראשונות הן שהקאנטרי לא רק שגדול מקודמו אלא שהוא גם משדר את זה, והוא פחות נחוש בתגובה להיגוי. ועדיין, יחסית לשאר החברים בתחום הפנאי הקומפקטי, התגובות כאן מידיות יותר ויוצרות תחושה תוססת. התחושה הזו מורגשת בייחוד במצב 'ספורט' בו ההגה מקבל משקל נכון; ב'רגיל' מורגשים מדי השפעת פני הכביש והחופש במרכז. ההנעה הכפולה עובדת היטב ומעבירה את הכוח באופן מדוד כדי למנוע דרמות. ובסופו של דבר גם אם הדרמות אינן גדולות, קל לנהוג מהר, והחיוך מפציע בהתאם.

עם חישוקי ‘‘18 התחושה קשיחה בכל מצב ניהוג, אלא שמערך המתלים מטפל בשיבושים היטב והקאנטרימן לא מתרסק עליהם. הוא בפירוש נוח ומעודן מבעבר, אך עדיין רעשי הכביש נשמעים.

המושבעים

בערב אנחנו עוצרים ליד קבוצת מיני מקוריות שהגיעו כדי לשנע אותנו באתר האירוח. הקאנטרי נראה לפתע כמו גוליבר והמיני כמו מכונית צעצוע. אין ספק, מיני עשתה צעד גדול לעומת המקור - וביותר ממובן אחד.

הקאנטרי אולי פחות חד וחצוף מקודמו אבל נראה טוב ונכון יותר. הוא עדיין דינאמי מהמתחרים, ופונה באופן מוצלח יותר לקהל הקונים. וקהל הקונים הוא גם הסיבה לגידול בממדים, כי מיני רוצה להתמודד בתחום הקומפקטי שבו המכירות הגדולות, וממילא מחירו של הקאנטרי נמצא באזור זה. זהו חלק מתהליך ההתבגרות של המותג שזנח הרפתקאות כמו הפייסמן או הקופה.

אז נכון, הם לא בטוחים אם על הכוונת אודי Q2 או Q3 - למעשה, שניהם מתחרים - אבל פוטנציאל ההצלחה ברור. וברור באותה מידה שאם מיני רוצה, גם בישראל, להרחיב את כוח הפנייה שלה מעבר לקהל המושבע, היא חייבת לשפר את התמחור בארץ.

פרטים טכניים: מיני קאנטרימן MINI Cooper S Countryman

2.0 ליטר טורבו אוטומטי

מנוע טורבו-בנזין, 4 ציל', קדמי, רחבי, 1998 סמ’‘ק

תזמון גל זיזים עילי כפול, 16 שס', תזמון משתנה

הספק/סל’‘ד 192 כ’‘ס/5000

מומנט/סל’‘ד 28.5 קג’‘מ/1350

תמסורת הנעה כפולה, אוט', 8 הילוכים

מתלים קדמיים תמוכות מקפרסון

מתלים אחוריים רב חיבורי

בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים/דיסקים

מערכות עזר בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית

צמיגים 225/50-18

בסיס גלגלים 267 ס’‘מ

אxרxג 430x182x156 ס’‘מ

משקל 1605 ק’‘ג

תא מטען 450 ליטר

מיכל דלק 51 ליטר

מהירות מרבית (יצרן) 222 קמ’‘ש

0 ל-100 קמ’‘ש (יצרן) 7.2שניות

צריכת דלק (מבחן) 15.1 ק’‘מ/ליטר

אחריות 36 חודשים

ציון מבחן ריסוק (E-NCAP) טרם נבחנה

תגובות

0 תגובות