שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

איסוזו איפון אוטומטי

בעבר סיפרנו לכם על הטנדר איפון ,מאז חלפה כמעט שנה ודרישות השוק, הכתיבו את האבולוציה של הכלים הנמכרים בו . ראשונים להציע לנהגי ישראל המפונקים טנדר דיזל אוטומטי היו מיצובישי , שמוכרים את המאגנום האגרסיבי למראה. למרות ילדות קשה נהנה המאגנום מייחודיות כטנדר האוטומטי היחיד ונמכר היטב.

­יבואנית איסוזו, ראו כי טוב ורצו גם .אבל מה ,היה קשה לשכנע את המפעל לבנות אוטו כזה ,שהרי ,בשום מדינה בעולם לא קיימת דרישה לגיר אוטומטי. לבסוף ,השתכנעו אנשי איסוזו לייצר, במיוחד לישראל ,טנדר כפול­הנעה טורבו דיזל אוטומטי בתנאי שתתחיב לרכוש כמה אלפי יחידות . מכך אתם יכולים להבין את הסיכון הרב שנוטל על עצמו היבואן. מפעל איסוזו, מצידו, משתמש בישראל כמעבדה לבחון את המוצר החדש ואם יצליח, הוא יוצע למכירה גם בשווקים אחרים . למעט המדבקות בצידי הטנדר ופס הגנה תחתי, חיצונית, לא נעשה כל שינוי ממודל 98' למודל הנוכחי. חדי העין יוכלו להבחין שפתיחת דלת הארגז, חזרה לידית בודדת במרכז (לעומת שתי ידיות ­ אחת בכל צד). חזית האיפון הסגלגלה והכנפיים המעוגלות, משתלבות עם תא נוסעים ריבועי וארגז מטען.

גם פנים הטנדר לא שונה. לוח השעונים והפאנלים הקידמיים זהים לדגם דאשתקד. לוח השעונים גדול וברור, ומספק את כל המידעתואם את ריפודי המושבים( הנדרש בצורה אסטטית ונאה לעין. ריפוד הדלתות נכוןעד למטה). המושבים הקידמיים נוחים מאוד והספסל , הריפוד בדלת אינו מגיע האחוריביחס לטנדרים מתחרים סביר מאוד, ויושביו נהנים ממרווח רגליים גדול (הגימור ואיכות החומרים, כרגיל באיסוזו, ללא דופי. עידכון למעט, אולי, מאזדה). רמת העיצובועכשווי, ונראה שיהיה עימנו שעבר האיפון בשנה שעברה עדיין נראה מודרני עוד זמן מה. השילוב אינו דבר חדש, ובטח ובטח של תיבת הילוכים אוטומטית והגה כוח במכונית מהווהיומיומית. טנדר דיזל אוטומטי אינו שונה בכך מרכב רגיל. נוסחה מוצלחת לנוחות גםללא הטנדר המגודל חש בנוח בפקקים ובמהירות זחילה. ללא צורך להשתמש במצמד או להעביר הילוכים, הנהיגה באיסוזו מרמזור לרמזור ומטמבון לטמבון, קלילה כמו בפרייבט 1600. אוסיף לזה הגה כוח מוגבר מאוד ומראות צד מעולות, והנה לכם לוחם עירוני יעיל. מנוע הטורבו דיזל כמעט ואינו נשמע בתא הנוסעים וכל שנותר זה, להתענג על הצלילים הבוקעים ממערכת הקול ולהמתין לסוף הפקק. בכביש הפתוח ¨האיפון משייט נינוח סביב ה- 100 קמ''ש. סל''ד המנוע נמוך וחסכוני בצריכת סולר ובלאי נמוך (סל''ד נמוך= בלאי נמוך). אבל, תאוצת הביניים מ- 100 קמ''ש ומעלה, איטית מאוד ומותירה מקום רב לשיפור. כדי לצבור מהירות תיבת ההילוכים מורידה הילוך, להילוך שלישי, וסל''ד המנוע עולה לתחום שבו הוא מעביר רעש ו­ויברציות לתא הנוסעים. לא נעים.

שינויים שנעשו במיתלה הקידמי, תורמים להרגשת קשיחות, שאני אישית מאוד אוהב. לעומת הדגם הידני, החש רך מדי בחזית, האוטומטי חש מאוזן, סולידי ונוסך ביטחון, כשהכביש נעשה מפותל והאדרנלין גועש במחזור הדם. המעצורים הם השילוב המוכר מקאדמה­דנה של דיסק לפנים ותופים מאחור. ללא בלימת מנוע, מוטל עומס נוסף על מערכת הבלם אשר עומדת יפה בנטל הנוסף. למרות תחושה ספוגית בדוושה, עוצמת הבלימה חזקה ועם חלוף הזמן התרגלתי לספוגיות. לשטח ירדתי שמח וטוב לב, היישר לחול העמוק באיזור געש. דרכי החול על שפת המצוק אינן מהוות אתגר לטנדר הגורס לו נתיב בחול העמוק. צריך לשים לב לזווית הגחון ולזווית הנטישה מאחור. ללא משקל מאחור, הטנדר שט בקלות מעל החול הטובעני ומהירות ההתקדמות משביעה רצון המיתלים המוקשחים בולעים היטב באמפים ומהמורות, ללא ההתרסקות שאיפיינה את הדגם הידני. במשעולי החול בינות לפרדסי השרון, האיפון מתקדם במהירות. ההגה מגיב במהירות על פקודותיי אך תגובת המנוע ותיבת ההילוכים האוטומטית, אינה מידיית ודורשת תיכנון מוקדם אם מדובר בנהיגה מהירה. למי מאיתנו שאינו ממהר, בקצב טיול, אין נוח מתיבת הילוכים אוטומטית. בבור שליד חוות 'הקרנף העזוב', גיליתי את מגבלת זווית הגלגלים למרות שהטנדר שידר לי סימנים, המשכתי בעקשנות בניסיון לרדת מורד תלול ומייד נתקעתי במעבר, חלק האופקי לירידה. כשהאיפון תלוי באוויר מתיבת ההעברה וכל ארבעת הגלגלים סובבים באוויר הבוקר הצונן. כארבעים דקות מאוחר יותר(ומאתיים קללות עסיסיות), הצלחתי להחלץ בכוחות עצמי, בעזרתו האדיבה של המגבהה המקורי המסתתר מתחת לספסל האחורי.

לאחר שיוט מהיר על כביש מס' 4 צפונה, הגעתי לציר המוביל. מצע קשה קידם את פניי ושביל פתוח עם שדה ראייה למרחק רב. במצב רגיל, תנאים כאלו מזמינים '' גזים'' גדולים וחזקים אך לא באיפון. אומנם אפשר לנסוע מהר למדי אך פגישה עם בור, מהמורה או אבן שתולה, מעבירה גלי זעזועים חזקים לכל אורך הטנדר, שמאיים לפרק עצמו לדעת. ניתורים באוויר הם דבר שבשיגרה בטנדרים קשוחי מתלים, והאיפון אינו שונה אם כי, המצב מלפנים טוב הרבה יותר ומשוכך באופן מדוייק מאוד. בשבילים אפשר לשמור על קצב מהיר ללא בעייה אך צריך לשים לב למכשולים ולהאיט בהתאם. כוח המנוע הרב מאפשר החלקות זנב ותיקוני כיוון כל עוד תקפידו לוותר על הילוך היתר כדי שהמנוע יהיה במרכז התחום היעיל, שבין שיא המומנט לשיא ההספק. תיבת הילוכים אוטומטית היא יתרון במעברים טכניים כמו שגיליתי במדרגות הר חורשן. משוחרר מהצורך להתעסק עם מצמד, יכולתי להתקדם בקצב זחילה על פני הסלעים החלקים, לטפס מדרגות בעדינות ולעבור מעברים בדייקנות רבה ובשליטה מלאה. מנוע עתיר מומנט, מבטיח שלעולם לא יהיה מחסור בכוח כשהוא נדרש וכל שצריך זה, לשים לב לזוויות הגחון כדי לעבור גם במעברים המסובכים יותר. בשיפוע הצד המפורסם טרם הצלחתי לעבור עם טנדר ¨אפילו האיפון הידני לא הצליח לעבור אך הפעם עשיתי זאת ! האיפון האוטומטי הוא הטנדר הראשון עימו הצלחתי לעבור את שיפוע הצד מבלי להזיע וללא דופק מואץ. הקרדיט מגיע למערכת המיתלים המשופרת וקלות השליטה ברכב בעזרת התיבת האוטומטית

שמחתי גם לגלות שקיימת בלימת מנוע. במרבית הכלים האוטומטיים יש בעייה אמיתית במורדות ונדרשת הפעלה רבה) רבה מידי לטעמי (של הבלמים. האיפון מסתדר היטב עם מורד. כשיחס ההעברה הוא הנמוך ביותר ¨אפשר לרדת ללא נגיעה בבלם אך בכל זאת, עוצמת הבלימה אינה משתווה לזו של רכב ידני. מה לא אהבתי מנגנוני הרמת החלונות גסים מאוד וגורמים לעיוות ולחץ מוגזם על הדופן הפנימית של הדלתות, נועלי הטבורים בגלגלים הקידמיים נוקשים ונשמעים היטב בקבינה, ותגובת תיבת ההילוכים והמנוע איטית לטעמי. האיסוזו איפון האוטומטי הינו תוצר מובהק של דרישות שוק הרכב הישראלי. עובדה מעודדת היא, שיבואן ויצרן רכב קשובים ''לקולות מהשטח'' ומנסים לשנות את המוצר בהתאם. תיבת ההילוכים האוטומטית מרחיבה בפני איסוזו את קהל לקוחותיה, המחפשים רכב עבודה קשוח ביומיום ורכב פנאי נעים ונוח מחוץ לשעות העבודה. האיפון כבש לעצמו את ראש טבלת המכירות לטנדרים כפולי הנעה, אך דווקא מיצובישי היו היחידים להציע טנדר דיזל אוטומטי כפול הנעה ­ עד עתה. האם יצליח האיפון האוטומטי לגבור על יריבו ממיצובישי מחיר שני המתחרים כמעט זהה, עם הפרש של 1,000 ש''ח לטובת האיסוזו 119,000 ש''ח+מע''מ.

תגובות

0 תגובות