שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

פרילאנדר-לאנד רובר

אני לא טכנופוב. בעצם, אני מסתדר לא רע בכלל עם כל דבר טכני. אבל כשמנהל המכירות של חברת המזרח, התחיל בשורת הסברים מתארכת על נוהלי הפעלה, מחשבים, סנסורים, מתגים והחלקות, התחלתי להרגיש כאילו הבאתי הביתה וידאו חדש וספר ההפעלה עבה כמו התנ''ך וכתוב ביפאנית. כדי לא לצאת פראייר, הנהנתי בראשי ברצינות, תוך כיווץ גבות ויישור מבט לנקודה מתה בחלל, כשאני ממתין בקוצר רוח, ששפתי מנהל המכירות יפסיקו לנוע ואוכל להכנס לרכב, ולהסתלק במהירות מהמקום.

הפרילנדר הוא אבן דרך חשובה באבולוציה של אחד מיצרני רכב השטח הוותיקים בעולם. כמפעל שבתחילת דרכו, ייצר חיקוי לג'יפ האמריקאי האלמותי, עיצב לעצמו במשך השנים מפעל לנד-רובר תדמית מיוחדת בעולם הרכב. אגדות נרקמו סביב הדיפנדר הקשוח וקודמיו. הריינג'-רובר הפך עד מהרה לסמל סטאטוס של אצולת בריטניה האנאלית וכל אדם שרצה להידמות לה. הדיסקברי ניסה לשלב את המיטב מהדיפנדר והריינג' עם תג מחיר הגיוני המיועד לקהל לקוחות רחב יותר ואליטיסטי פחות מרוכשי הריינג'. לא משנה באיזה דגם תיבחרו, לכל אחד מכלי הרכב שירדו מפס הייצור יש יכולת שטח מעולה. תיבת העברה בעלת טווח נמוך/קצר, מיתלים ארוכי מהלך, סרנים קשיחים והילה של הרפתקאות בארצות מרוחקות, שנוצרה לא מעט בזכות ''הכאמל טרופי''. הפרילנדר מסמן נקודת תפנית חדה בפילוסופיית המפעל. לתפנית זו תרמה לא מעט חברת ב.מ.וו. - בעליה החדשים/ישנים של רובר. למרות השקת הפרילנדר במסע ה''כאמל טרופי'' האחרון, אין הפרילנדר מיועד להתמודד עם שיטחי עבירות בלתי מתפשרים. למעשה, בעיית העבירות הקשה ביותר שבה ייתקלו מרבית בעלי הפרילנדר, תהיה למצוא מקום חנייה בקניון. הפרילנדר קולע בול במרכז נישת הג'יפים העירוניים, יחד עם ההונדה CR-V, טויוטה ראב4- ואחרים. זו הפעם הראשונה שלנד-רובר מוותרת על ביצועים בשטח לטובת ביצועים בכביש.

להורדת הקובץ לחץ כאן

הפרילנדר חדש מהג'נטים ועד לקצה האנטנה. יש לו קווי גוף יחודיים לצד אלמנטים ומוטיבים, השאולים מדגמי לנד-רובר המיתולוגיים. למשל, הגג המדורג כמו בדיסקברי, פנסים אחוריים מעוגלים ומובלטים המזכירים את פנסי הדיפנדר, וחזית ופרופיל המזכירים את הריינג' המפואר. עם זאת, שומר הפרילנדר על יחודיות הן מאחיו לבית לנד-רובר והן ממתחריו מארץ השמש העולה. המוטיבים ה''ג'יפאיים'' רבים ומשפריצים קשיחות לכל עבר: מגן גחון מאסיבי ובולט בחזית, חישוקים וצמיגים דו-שימושיים גדולים, גלגל חמישי תלוי על הדלת האחורית וסימלי ''לנד-רובר'' ירקרקים בתפזורת סביב הרכב, שרק הם לבדם, יוסיפו שלוש נקודות בסולם ''מאצ'ו''. פנים הרכב שונה מהותית מכל כלי-רכב שמקורו ביפן ומהווה חידוש צעיר ומרענן, בנוף הנשלט ברובו על-ידי סקאיי ופלסטיק שחורים. הצבע הדומיננטי הוא חום בהיר מאוד, שגם מחזק את תחושת המרחב הפנימי וגם ''מאיר'' את פנים הרכב, ומונע קלסטרופוביה. לוח השעונים בולט כיחידה עצמאית מעל קו הפאנלים. בתוך גלגל ההגה ובפאנל שמול הנוסע חבויות כריות אוויר ויש מקום רב לאיחסון בדמות מדפים ומגירות. כמו בדיסקברי, חלקה העליון של החזית עשוי מפאנלים מגומי, שניתנים להסרה ללא כלים ולשטיפה בקלות - פרקטי. בנוסף, תימצאו בדפנות הדלתות תאי איחסון נוספים ומיתקן מעולה לאחיזת בקבוקי שתייה. בייצור חלקי הפלסטיק, השתמשה לנד-רובר בטכניקת הזרקה חדשנית עם גז חנקן, במטרה להגיע לחלקים בעלי נפח רב ועמידות רבה, אך חלולים וקלי משקל (דפנות הדלתות מיוצרות כך). מיותר לציין שכל הפאנלים ברכב יחד עם הריפודים, תואמים היטב בצבעים ויחד, יוצרים חלל נעים מאוד, כיפי וצעיר. צמד המושבים הקידמיים תומך היטב בגוף ומושיב את הנהג בעמדה גבוהה ושלטת בתוך הרכב. הספסל האחורי גבוה יותר ומאפשר תצפית טובה לנוסעים מאחור, כמו גם מרווח ראש מצויין, בזכות הגג המוגבה מאחור. הפרילנדר הוא גם הלנד-רובר הראשון בעל מבנה מונוקוק שבו המרכב והשילדה הם יחידה אחת. במטרה להגיע לחיסכון במשקל אך גם לשמור על קשיחות הרכב ועמידותו בשטח, נדרשו מהנדסי רובר לשנס מותניים ולהתחיל מדף נייר חדש. על-ידי שימוש בחומרים חדשים, טכניקות ריתוך והדבקה כמו-גם חיזוקים בנקודות עומס, הגיעו לבסוף למטרה שהציבו לעצמם.

להורדת הקובץ לחץ כאן

בנוסף לטכנולוגיות של חומרים והנדסה חדשות, עושה הפרילנדר שימוש באלקטרוניקה כדי לחפות על מגבלות מערכת ההנעה שלו. הרכב מצוייד במערכת נגד נעילת גלגלים (ABS), מערכת למניעת סיחרור גלגלים או בקרת משיכה (ETC) ומערכת לבלימה במורד (HDC). כל שלושת המנגנונים מסתמכים על חיישני הגלגלים של ה- ABS המשמשים לגילוי הפרשי מהירות בין הגלגלים והפעלת הצד הנגדי, כדי להעביר מומנט לגלגל האוחז. המערכת לבלימה במורד תחזיק את הרכב במהירות קבועה של 9 קמ''ש על פני כל סוג משטח עד למרחק של כשלושה קילומטרים של בלימה רצופה. מנוע הטורבו דיזל החדש מפיק 97 כוחות סוס ב - 4,200 סל''ד ו-21 קג''מ ב-2,000 סל''ד. המנוע מחובר לתיבת הילוכים ידנית בעלת חמישה הילוכים ומניע את כל ארבעת הגלגלים כל העת. מחבר וויסקוזי על גל ההינע מפצה על הפרשי מהירות בין הציר הקידמי לאחורי שעלולים להגרם בשל סיחרור גלגלים ומהווה מעין דיפרנציאל מוגבל החלקה אורכי. כל ארבעת הגלגלים מצויידים במיתלה ניפרד משוכלל עם קפיצי סליל ובולמים. מערכת המיתלה נוטה באופן ברור לצד התנהגות הכביש ונוחות הנוסעים.

''אז איך כל זה נוסע?'' אתם שואלים.

בעיר, הפרילנדר זריז ומהיר. כשהמיגרעה היחידה שלו היא תיבת ההילוכים הידנית (בדגם המצוייד במנוע בנזין יש אופציהלתיבת הילוכים אוטומטית). גלגל ההגה קל מאוד לסיבוב ויכולת התימרון העירונית של הכלי מעולה. צמד מראות גדולות ושטח חלונות נרחב, מקנים שדה ראיה מצויין לכל הכיוונים ולמרחק גדול הרחק מעל גגות הפרייבטים. לדאבוני, כשכל החלונות סגורים, רעש עבודת המנוע נשמע בתא הנוסעים. הקול אינו חזק כשלעצמו, הייתי מצפה לרמת בידוד גבוהה יותר ברכב כה מעודן. הפעלת מערכת השמע מסתירה מייד את קולות הדחיסה של הדיזל ואפשר להתרכז בפילוס דרך בפקקים. בזכות ההנעה הכפולה, הפרילנדר מזנק מהרמזור ללא שהיות וללא סיחרור גלגלים מיותר. הסקפטים שביניכם יכולים להרגע, גם מנוע הדיזל מהיר וזריז, לא יעכב את התנועה ואף ישפיל פרייבט חוצפן. דלת המטען נפתחת לרוחב בעזרת בוכנה הידראולית, המסייעת להתגבר על משקל הדלת פלוס הגלגל שעליה. אולם שיטת פתיחה זו, עלולה להתגלות כבלתי יעילה אם הרכב חונה קרוב מדי לקיר או למכונית אחרת. לסיכום פרק העיר, אומר שיש לפרילנדר את המראה הנכון ואת ההנעה הנכונה, להיות כיף בעיר ויכולת בלתי מבוטלת לסובב ראשים. העדרה של תיבת הילוכים אוטומטית בדגם הדיזל הוא המינוס היחיד בעיר. למעט זאת, הפרילנדר מקבל דוז-פואה אורבני. לנסיעה ארוכה מחוץ לעיר, בחרנו במסלול שיוצא מת''א, עובר דרומה דרך קרית-גת, צומת שוקת, ערד, סדום, עין-גדי, צומת אלמוג, ירושלים וחזרה תל-אביבה. מסלול מעגלי וארוך המכיל שיוט בכביש מהיר לצד כבישים צרים ומפותלים ומעלות ארוכים סוחטי מומנט. לא אגזים אם אומר שהפרילנדר עלה על ציפיותנו. התנהגות הכביש של הרכב יוצאת מן הכלל עם מגבלות אחיזה המוכרים מעולם הפרייבטים. אני יכול להצהיר כאן בבטחון מלא שהפרילנדר הוא רכב השטח בעל התנהגות הכביש הטובה ביותר שבחנו במגמוטו עד נכון להיום. צמיגי דנלופ דו-שימושיים רחבים, בעלי נטיית כביש אוחזים היטב על פני כל סוגי האספלט ואינם שורקים כמו צמיגי שטח אסליים. מערכת המיתלים המשוכללת, מבודדת היטב את נוסעי הרכב מתלאות הדרך ועושה עבודה מעולה בשמירה על מגע של הצמיגים עם אספלט הכביש. למרות מהלך המיתלה הגדול, הפרילנדר חש מוצק וסולידי ואינו סובל מנטיית גוף מוגזמת בפניות. בשיוט בכביש ב120- קמ''ש נינוח, כשהמנוע במרכז התחום היעיל שלו. אגב המנוע, הוא התגלה כגמיש מאוד ובעל אורך נשימה מרשים גם מעבר לשיא ההספק ב4,200- סל''ד. אלמלא היו מספרים לי שזה מנוע דיזל (ולא הייתי שומע אותו), בקלות הייתי עשוי לטעות ולחשוב שמתחת למכסה המנוע שוכן מנוע בנזין חזק. המעצורים ספוגיים למדי ודורשים תקופת הסתגלות ארוכה. לעומתם, ההגה חד, מיידי ומדוייק ביותר. שלא כמו ברכבי שטח רבים אחרים, עם הפרילנדר ניתן להנות מכביש מפותל ומנהיגה ספורטיבית כמו גם מנסיעה נינוחה ורגועת סל''דים. ללא ספק, הכביש הוא השטח של הפרילנדר.

''אז איך כל זה נוסע?'' אתם שואלים.

לפני שיצאתי מחברת המזרח בפתח-תקווה, נאמר לי בפירוש ''זה לא רכב לשטח''. למיטב הבנתי, המשורר התכוון לכך שהפרילנדר לא תוכנן להתמודד עם מכשולי עבירות מאיצי דופק, אלא בעיקר לשייט נעים על דרכי עפר כבושות. בהתאם לזאת ובכוונה, לבצע סימולאציה מדוייקת של השימוש הנפוץ שרוכש פרילנדר יעשה ברכב, שמתי פעמיי לנחל פרצים ומישור עמיעז. מלבד מלספק רקע מדהים לצילומים, האיזור מלא בשבילים ודרכים קלות בהן הפרילנדר חש כמו דג במים. מערכת ה- ABS אינה היסטרית מדי וכלל אינה מורגשת, אלא במצבים מאוד קיצוניים ומוגזמים בעליל. האחיזה על משטח החצץ מדהימה ונוסכת ביטחון רב גם במהירות שתישלול את רשיון הנהיגה בכביש. עם הילוך ראשון נמוך, מסוגל הרכב להתמודד עם מעלות תלולים למדי אך לא צריך להגזים. מהלך הגלגלים שהוא ארוך לכביש, מתגלה כקצר מדי בשטח ואז, מתגייסת הטכנולוגיה לעזרה ומחלצת את הלנד-רובר הקטן ממצבים מביכים, בקלות מפתיעה. בעצם, צופה שיעמוד בצד הרכב, כלל לא יהיה מודע לדרמה האלקטרונית שמתחוללת במחשכי מחשבי הרכב. מגבלות זוויות הגוף הן המיגבלות החמורות ביותר בשטח (גיליתי שתיים מהן - אופס), כל עוד זוכרים שאין מדובר כאן בדיפנדר קשוח אלא בעכבר קניונים.

המערכת לבלימה במורד היא תגלית מדהימה וכל העסק עובד באופן יוצא מן הכלל טוב. כל שצריך לעשות זה להזיז שרוול צהוב שעל מוט ההילוכים לפני הירידה ולעזוב הכל. כבמטה קסמים נותר הפרילנדר ''תלוי באוויר'' בשיפוע התלול. רק רחש קלוש מכיוון המעצורים מסגיר את פעולת המערכת שמביאה את הרכב, על יושביו, בשלום לתחתית מורד בוגדני. מערכת הבלימה במורד תעבוד רק בהילוך ראשון ובהילוך אחורי ורק עד 50 קמ''ש. למרות שרכב המבחן עבר קילומטרים רבים, טרם נשמעו קירקושים וציקצוקים, והוא עבר חבטות ובורות בקול ספיגה סולידי ונקי. עדות להנדסה המשופרת ולאיכות הבניה הטובה (ב.מ.וו זוכרים?!). גם בשבילי חולות יש לפרילנדר מה לומר והוא צולח אותם, במרבית המיקרים ללא בעיה. רק כאשר החול נעשה מאוד רך ומאוד עמוק, (עומק מחצית שקיעת גלגל) מתעוררים געגועים ליחס העברה קצר ולעוד 30 כוחות סוס במנוע. למרות זאת, די בהפחתת אוויר מהצמיגים הרחבים, כדי שתוכלו להתמודד עם 90 אחוז מהנסיעה בחול.

הלנד-רובר פרילנדר הוא רכב חדש. מבחינת הייצרן הוא מהווה פריצת דרך ושינוי כיוון (שיתבטא גם בדיסקברי החדש) משמעותי. הפרילנדר חדשני גם בשיטות הייצור שלו, בחומרים מהם הוא בנוי, בטכנולוגיה המשולבת בו ותורמת כה רבות לתכונותיו ואפילו בתוכנת המחשב שבנתה אותו. איך כל זה משנה לך? פשוט מאוד. אתה הלקוח, תוכל לקבל עתה לנד-רובר שעולה על אחיו בכל דבר, הוא בנוי טוב יותר והוא מתנהג טוב יותר. הוא חסכוני יותר בדלק והוא חכם יותר ביומיום. מול מקביליו היפאניים, הוא עולה בזכות חלל פנימי עדיף, עיצוב יוצא דופן ולא פחות חשוב, סמל אובאלי ירקרק בחזית. זאת בנוסף ליכולת שטח טובה מאוד (לרכב בקטגוריה זו) ואלמנט כיף לא מבוטל. תג המחיר לרכב המבחן (חמש דלתות דיזל), עומד על כ- 170,000 ש''ח. 2,000 ש''ח בלבד יותר מהסוזוקי גראנד וויטארה. לדעתי, שווה מבט נוסף.

תגובות

0 תגובות