שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מיצובישי פאג'רו ספורט

בראשית היה צ'לנג'ר, שלא היה יותר מאשר טנדר בעל קבינה מוארכת (עם קונספט הדומה לטויוטה -4ראנר), אבל דגם זה לא הגיע ארצה. למען האמת, זה בדיוק מה שהצ'אלנג'ר היה. בסיס של טנדר עם מרכב ארוך ומפואר. לפני כמה חודשים הוצג בארץ הפאג'רו ספורט, שנראה לי בתחילה כמו עוד איזשהו דגם מוזר ש''תפרו'' אותו במיוחד לשוק הישראלי. אבל בביקורי האחרון בארה''ב גיליתי בה ''ספורטים'' כאלה לרוב. כך גיליתי שזהו רכב שנבנה לשוק האמריקאי דווקא ו''במקרה'' הוא גם מתאים לקהל הישראלי, הממהר לחקות את הטעם האמריקאי בכל (רק עם תוספת המילה ''דיזל'' לפני האוטומט).

במבט ראשון נראה הספורט כמו טנדר מאגנום, שקיבל תוספת קבינה. אולם מבט מעמיק יותר מגלה שמדובר כאן ברכב שנוצר בבלנדר הגדול בעולם שבמפעלי מיצובישי. המתכון להכנת ''פאג'רו ספורט'' פשוט למדיי: הכנס 1 פאג'רו ארוך, 1 טנדר מאגנום, חופן תוספות חשמליות וקמצוץ מוטיבים עיצוביים, סגור את המכסה והפעל במהירות 8 למשך רבע שעה. ועכשיו ברצינות. הספורט נועד לקלוע לטעמם של שלושה קהלי יעד עיקריים: לקוחות הסטיישן המחפשים מרחב ונוחות שיבטית, עצמאיים הדורשים חלל איחסון רב, צעירים המחפשים מראה ספורטיבי ורכב רב-שימושי. אם שמתם לב עד עתה תגלו ששלושת סוגי הלקוחות הללו אינם מאלה שמבלים זמן רב בשטח (למעט אולי האחרונים). מיצובישי שמו לב והתאימו את הספורט כדי שייתן ביצועים טובים יותר בכביש על חשבון יכולתו בשטח. השילדה חוזקה על-ידי הוספת קורות רוחב וחיזוק השילדה. בעצם, שילדת הספורט קשיחה ב%25- יותר לפיתול מאשר שילדת הפאג'רו הארוך. הותקנו צמיגים רחבים (235/15) על מיתלים, המבוססים על מיתלי הפאג'רו ובתוך חישוקי הגלגלים המעוצבים תמצאו מערכת מעצורים המבוססת על ארבע דיסקים בקוטר 15 אינץ' (בחזית מאווררים מאחור לא). משיקולי עלויות לא קיימת מערכת ABS, אפילו לא כאופציה. הרי שמערכת נגד נעילת גלגלים חשובה לנו הרבה פחות ממערכת שמע שניתן לרכוש באותו המחיר. נכון? מתחת למכסה המנוע, עם הנחיר הכוחני שעליו, תמצאו מנוע זהה למנוע המאגנום 99'. המנוע עבר סדרת שיפורים מצומצמת, שהתמקדה בצימצום רעש ורעידות. המנוע בנפח 2500 סמ''ק ומצוייד במצנן ביניים, מפיק 99 כוחות סוס ב-4000 סל''ד ו-24.5 קג''מ ב-2000 סל''ד. אלו נתונים לא מבריקים במיוחד לאור נתוני מנועי המתחרים ואפילו מנוע ה- 2800 סמ''ק שיש בפאג'רו. לעומת זאת, שיא המומנט מושג כבר ב-2000 סל''ד נמוכים והתחום היעיל משתרע על פני 2000 סל''ד נוספים. רכב המבחן המפואר שלנו כלל את כל הפינוקים החשמליים שיש ובתוספת חלון שמש חשמלי, תוספת מולטימטר על הקונסולה המרכזית שכוללת מצפן דיגיטאלי, מד-טעינה ומד-לחץ שמן.

להורדת הקובץ לחץ כאן

המושבים מזכירים את המושבים בפרטיות של מיצובישי, והם נוחים מאוד וניתן לכוונם בכל הצירים האפשריים. לוח השעונים (שדומה באופן מחשיד לזה שבמאגנום), עשיר במידע וכולל מד-מהירות ומד-סל''ד גדולים וברורים. גלגל ההגה מתכוונן ומכיל בתוכו כרית אוויר. כרית אוויר נוספת נמצאת מול הנוסע ומתחתיה תא-כפפות ננעל. שוכני המושב האחורי יכולים להנות מחלל עצום לרגליים וממושבים נוחים ביותר. ניתן לקפל את הספסל האחורי כולו או חלקים ממנו כדי להגדיל את נפח תא המטען. בחלקו האחורי של הספורט בולט חסרונו של הגלגל הרזרבי, שהוסתר מתחת לריצפת תא המטען (אה-לה טנדר מגנום), בכך שובר את קו-העיצוב הג'יפאי הקלאסי. הדלת מתרוממת וחושפת תא מטען עצום מימדים, ארבעה טבעות קשירה בריצפה ותאי איחסון בדפנות. הרכב צבוע כולו בצבע כסף יפייפה אחיד ועם חישוקי סגסוגת נאים ושני הלוגנים שובבים אסיים את תיאור המכונית. בכניסה לספורט התחושה שונה לגמרי ממה שהורגלנו ברכבי השטח ה''רגילים''. הספורט אינו נותן תחושה של ישיבה ''על'', אלא של ישיבה ''בתוך''. עם המושב במצב הנמוך ביותר, קצה מכסה המנוע נסתר מהעין ורק נחיר האינטרקולר בולט. התקרה נמוכה וסוגרת מלמעלה. צמד המראות הכסופות מקנות שדה ראייה נפלא לאחור ולצדדים, ובאופן חריג המראה הפנימית שימושית בהעדר גלגל רזרבי שיסתיר.

להורדת הקובץ לחץ כאן

בתחומי העיר הספורט חש כמו דג במים. אין בעייה לזנק עם הפרטיות מהרמזור, ומראהו האגרסיבי מושך מבטי קנאה מהולכי-רגל ומנהגים רבים. בכלל, מראה הספורט מאוד מצא חן בעיניי ומשלב אגרסיביות עם כוחנות עצורה. שילוב להילוך שני, והמרפק שלי פוגע בקונסולה שבין המושבים. ההילוכים משתלבים בתנועה ארוכה וחלקה לשלישי, רביעי ושוב מרפקי פוגע בקונסולה. רמת הרעש בקבינה נמוכה בהרבה ממה שניתקלתי עד עתה, ואני יכול להצהיר בבטחון מלא שזה אחד מרכבי השטח השקטים ביותר שיש ליושבים בתוכו. אבל למי איכפת מכל זה! העיקר שהאנשים ברחוב מסתכלים עליי ולא על האיש ב.ב.מ.וו החדשה שלידי. מערכת המיזוג עובדת בשקט מופתי ומתמודדת בקלות עם החלל הגדול. רדיוס סיבוב קטן במיוחד 5.9 מטרים עושה את תימרוני החנייה לקלים והופך את התימרונים העירוניים ברחובות הצרים קלים עוד יותר. מיותר לציין שמערכת ההיגוי מוגברת ודי באצבע אחת לסובב את ההגה אפילו כשהאוטו עומד במקום. מיתלי השטח בולעים בגיחוך כל מהמורה עירונית וגם טיפוס מזדמן על מדרכה לא יעשה עליהם רושם מיוחד. מחוץ לעיר הספורט מתגלה כאתלט קל רגליים. נתון ההספק הנחות כמעט ואינו בא לידי ביטוי אולי בזכות גמישות המנוע ואולי בגלל שהספורט שוקל 200 ק''ג פחות מפאג'רו ארוך. ב-120 קמ''ש המנוע סובב על 3,300 סל''ד. 700 סל''ד מתחת לשיא ההספק ב-4,000, מה שמותיר די כוח לביצוע עקיפות מהירות. כביש מפותל יחשוף התנהגות כביש טובה משל רכבי שטח FULLsize אחרים, אך עדיין בעלת מאפייני רכב-שטח אופיניים. בפניות תתקבל זווית גילגול מוחשית, ובעת בלימה חזקה יצלול החרטום לעבר האספלט. בקצב ספורטיבי, חריקת הצמיגים תודיע לכם מתי אתם מגזימים והנה אתם עומדים לעבור את הגבול ולצאת להחלקה. המעצורים, למרות היותם דיסקים גדולי קוטר, חסרים ''נשיכה'' ראשונית חזקה והם מצליחים לעצור את האוטו רק עם לחיצה חזקה על הדוושה. לעומת ספוגיות הבלמים, ההגה וההיגוי חדים ומדוייקים ומאוד נהנתי לזרוק את האוטו מצד לצד בכביש ההררי שיורד מבית-אורן. נסיעת השטח לקחה אותנו על הציר הקבוע דרך ציר המוביל להר חורשן ומשם לחולות שבחוף. שיוט מהיר על ציר המוביל מתגלה במפתיע כנוח מאוד. מיתלי הספורט מבודדים מצויין את יושבי הרכב מכל גבנוני הדרך. מהירות של 90 קמ''ש ואף יותר מושגת בקלות רבה וכמעט מבלי להרגיש. ללא מערכת ABS שתפריע לבלום על מצע חצץ חלקלק. שיוט מהיר למרחקים גדולים נוח מאוד ולדעתי עם העמסת משקל נוסף, הנסיעה תיהיה נוחה עוד יותר. בשביל רחב אין בעיה לנסוע רק עם הנעה אחורית, אך אם תרצו לשפר את האחיזה בקרקע תוכלו לשלב ל- 4H (בנסיעה עד 100 קמ''ש) ותהנו מהחלקה מופחתת בפניות ועוצמת בלימה חזקה הרבה יותר (המנוע יבלום את כל ארבעת הגלגלים).

מדרגות הר חורשן קידמו את פנינו בבוהק לבן של שעות הצהריים. שילוב קליל ל- 4L ואנו מוכנים להסתערות. שלוש מגבלות התגלו די במהירות. הראשונה היא מהלך מיתלה מוגבל שגורם להצלבה בקלות, זווית נטישה שטוחה (וגם וו-גרירה מציק), וזווית גחון טנדרית למדיי שעלולה לגרום לגירוד הגחון על פני מעברי סוללות עפר למשל. נהג שיהיה ער למגבלות אלו יוכל להוציא את המירב מהספורט וזה די הרבה! הרכב יעבור כמעט בכל מצב שיעבור כלי אחר. ההגה המצויין עוזר מאוד לתמרן במדוייק בין המדרגות, ולמקם כל גלגל בדיוק היכן שרוצים. למרות אופיו ''הכבישי'' של הספורט, הוא הוכיח עצמו כבעל יכולת בלתי מבוטלת גם בקטעי העבירות. לחולות באיזור גבעת אולגה ודרומה הגענו לאחר גיזגוז מהיר בכביש. עם %10 פחות משקל מהפאג'רו שט הספורט בקלות על פני החול. אפילו שבילי חול עמוקים ומפותלים, שאינם מאפשרים שמירה על מהירות התקפה גבוהה, אינם מהווים מכשול של ממש והספורט עובר בהם על 4H בקלות. הקרדיט מגיע כאן לצמיגים הרחבים (מופחתי לחץ האוויר) ולגמישות המנוע ואורך הנשימה. יחסי ההעברה בתיבת ההילוכים מתאימים היטב לאופי הפקת הכוח של המנוע ולא נתקלתי במצב שאני צריך למשוך הילוך לסל''ד אסטרונומי כדי שההילוך הבא יהיה בתחום היעיל. בשבילים חוליים תמצאו גם באמפים, וגם אנחנו מצאנו אותם. ''שבירת סכינים'' היא הטכניקה המתאימה כדי למנוע התרסקות לתוך הגבשושית. בכל מיקרה השיכוך בחזית מצויין ומצליח למנוע נידנוד מתמשך וגם למנוע סגירת מהלך אלימה ברוב המצבים ההגיוניים. עם הפאג'רו ספורט, מיצובישי ניסתה ''לרקוד על שתי החתונות''. בראייה שהרכב מיועד לקהל לקוחות שמבלה את מרבית זמנו על אספלט, שופרה יכולת הספורט בכביש, אך עדיין לא השתחררה ממגבלות רכב-השטח. בשטח ''סובל'' הספורט מהניתוח שעבר לשיפורו בכביש. מהלך מיתלה קצר יחסית, דיפרנציאל ללא נעילה וזוויות מרכב פגיעות. אבל צריך להסתכל על המכונית כחבילה אחת וחשוב מזה להסתכל על מחירה. כחבילה, הפאג'רו ספורט מעניק חלל פנימי עצום, גימור מצויין, בידוד מעולה מרעשים ונסיעה נוחה מאוד יחד עם יכולת שטח שתספיק לטיול מתון פלוס (ולא לשכוח את המראה האגרסיבי והמרשים). כל זה יהיה שלכם תמורת 155,000 ש''ח לדגם הבסיסי או 170,000 ש''ח עבור הדגם המפואר בו נהגנו. עם רמת מחירים כזו (בליגה של היצרנים הקוראניים) תקבלו תמורה מצויינת לכספכם. דגם אוטומטי צפוי להגיע בקרוב! ולסיום, אם אפשר, מילה קטנה לאנשי מיצובישי. בחיית דינקום! תדפיסו מפרט טכני חדש שגם הדיוט כמוני יוכל להבין! כמה אנשים יודעים מהי זווית טיפוס tan 0.7- 35 מעלות.

להורדת הקובץ לחץ כאן

-סוף-

תגובות

0 תגובות