שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

האמר 2H במבחן דרכים

מפגש בלתי אמצעי עם אייקון שטח אמריקני חשף שוב שאגדות מוטב להן שלא תהיינה בהישג יד.

בחן: רוני נאק, אוטו שטח
צילומים: תומר פדר

היה לי מאוד קשה להסתיר את התלהבותי

למראה הרכב הגדול שגלש לעברי באוושת גלגלים רמה וצללית מאיימת. זה לא העיצוב המלבני או רעש המנוע אלא התחושה שמסה גדולה, וצפופה, מתקרבת אליך במהירות מלווה בשדה מגנטי ששואב אותך לעברו. החיוך שעל פני הלך ודעך כשאת מקומו תפס חשש מלווה שהתחלף במהרה לאימה צרופה בעוד עיניי תרות אחרי ווקטור המלטות זריז כדי לצאת מהדרך של המפלץ המתגלגל. ''בול באר'' בגובה החזה שנדחף לפנים על ידי שלושה טונות של מיטב המוטוריקה האמריקנית, מעולם לא נראה כל-כך מאיים (אולי רק מגוב רתום לטנק מרכבה) ומזרה אימה. אז ברחתי, טיפסתי על המדרכה, ורווח לי אפילו שההאמר הגדול עצר בזמן ובמרחק בטוח ממני. Better safe then sorry.

 היה לי מאוד קשה להסתיר את התלהבותי

ההאמר החדש רחוק מאוד מאביו הרוחני

גם אם קווי המתאר דומים-עד-זהים וכל מעצב רכב מתחיל יזהה את הגנים העיצוביים שעברו מהאמר 1H להאמר 2H. אך מתחת לפני השטח מדובר בחיה אחרת לגמרי. ההאמר המקורי נבנה במכרז מיוחד לצבא ארה''ב והופיע לראשונה בתחילת שנות ה-90 של המאה שעברה. היצרן, AM ג'נראל, אשר בשעתו ייצר גם את ה-151M המפואר (הלוא היא החמישייה המפורסמת) למעשה הרחיב את הקונספט של החמישייה עם מכונית - בעצם כלי רכב - כפול מידות. ההאמר היה לא פחות מענק: 2500 ק''ג משקל עצמי, מבחר של שני מנועי 8V אחד בנזין והאחר דיזל, אורך של כמעט 5 מטרים, רוחב של 2.20 מ' וגובה של 1.91מ' כל המטראז' הזה ארוז במעטפת אלומיניום רבועה למדי בהתאם לדרישות מרכב צבאי. מערכת ההנעה הייתה ייחודית במינה עם הפחתה נוספת בנאבות כל אחד מהגלגלים עצמאי המתלה. המרכב שמר על פרופיל נמוך באמצעות עטיפתו סביב שלדת הסולם והחרטום נותר שטוח בזכות השכבת מצנן המנוע לאחור כך ששכבתו מופנית מעלה. האופציות הציעו מערכת ניפוח צמיגים מרכזית, נעילות דיפרנציאל ומגוון רחב של אבזור לשטח בתוך ליין מוצרים של שלושה דגמים: טנדר, טנדר כפול קבינה וסטיישן סגור. מלחמת המפרץ העלתה את קרנו של ההאמר בעיני האמריקני שרוח פטריוטיזם נושבת בשערותיו. כך חדר ההאמר לשוק האזרחי, מונף בטופרי הנשר האמריקני מהמדבר העיראקי לאולמות התצוגה בוואלי. אלא שלאחר תנופה ראשונית נעצרו המכירות בגלל תג מחיר גבוה, בגלל סיווג כמשאית אך בעיקר בשל חוסר עניין. ניסיון לייבא האמר אזרחי ארצה נכשל למרות תג מחיר מצוין לשעתו (כ-180,000 ₪ לגרסה הבסיסית) ורשיון ג' במימון היבואן. היצרן הקטן נקלע למשבר כלכלי ממנו נחלץ - אולי בעצם חוסל - על ידי GM שכה שמח להיות בעלים של מותג חזק ומזוהה כמו האמר. דף נייר לבן ונקי הונח על לוח השרטוט עם משימה ברורה לבנות האמר מתורבת יותר וזול יותר שיתאים בראש וראשונה לקהל אזרחי.

מהמדף נבחרה שלדה קיימת

המשמשת את GM בטנדר סילברדו ורכבי-פנאי טאהו וסוברברן. עם מבחר רחב של בסיסי גלגלים מהן ניתן לבחור, ''הלכו'' ב-GM על בסיס גנגלים הנופל בתווך בין טאהו ''קצר'' לסוברברן הארוך וניצב על 312 ס''מ ארוכים מאוד. המתלה הקדמי של הטנדר נשמר עם זרועות נפרדות ומוטות פיתול ומאחור נבחר סרן חי הווי דיוטי הנשען על כריות אוויר אשר יכולות גם לשנות את גובה הרכב על טווח של 7 ס''מ. מערכת ההנעה מגיעה בשלמות מהמדפים האחרים של GM - שום דבר לא מיוצר במיוחד: מנוע וורטק 8V 6.0ל' עם 16 שסתומים, מפיק 320 כ''ס ב-5200 סל''ד ו-50 קג''מ ב-4000. לתיבת ההילוכים ארבעה יחסי העברה עם יחסי העברה ארוכים מאוד. התיבה המכונה ''הידרה מאטיק'' נחשבת לאחת מתיבות ההילוכים הטובות-יותר של GM. יוצאת דופן תיבת ההעברה בכך שהיא ייחודית להאמר. עם דיפרנציאל מרכזי (בעל אפשרות נעילה) מונע ה-2H באופן קבוע בכל גלגליו ויש גם יחס העברה קצר 1:2.64. באופן מוזר למדי ה-LOW של ההאמר ארוך יותר מ-LOW של סוברבן/טאהו שם היחס 1:2.72. בקצה מערכת ההנעה תמצאו צמיגי ''אולטריין'' במידה נדיבה של 315/70R17 נעולים על חישוקי אלומיניום מכורסמים.

 מהמדף נבחרה שלדה קיימת

על העיצוב

אתם רואים בעצמכם - שמרה GM על המאפיינים של ההאמר המקורי הפרופיל מלבני לגמרי, מכסה המנוע שטוח ועליו ''דמוי שבכה'', שמשה קדמית אנכית וכמעט שטוחה לגמרי, שבכה עם שבעה חריצים (שהובילה למאבק משפטי ארוך עם ג'יפ אשר טענה לזכויות השימוש בשבכה הזו - GM ניצחה...), פנסים עגולים בחזית וצמיגים ענקיים ממש בקצה. אלמנטים רבים, בעיקר בחזית, נועדו רק ליצור רושם ואינם ממלאים תפקיד אמיתי זולת הלוק. כך תמצאו שבכה עלית מזויפת, בתי מסנן אוויר שלא קיימים ורתמות ריסון למכסה המנוע שאינן נועלות דבר. כאילו כזה.

הפנים מאוד מאכזב

למרות פאנל קדמי מעוצב ועוצמתי, איכות החומרים בינונית במקרה הטוב ויש פשוט יותר מדי חלקים המושאלים ממכוניות GM כדי שהעסק הזה ייראה טוב. לוח המחוונים נראה זול כאילו הושאל מרכב משפחתי, מערכת השמע (בוז איכותית) אינה שונה מהותית מזו שתמצאו בחמישים מכוניות אחרות. ה-2H מרווח יותר לנוסעים מה-1H אך עדיין נותר צפוף ודחוס למידותיו הטיטאניות. המרווח לתקרה נמוך מדי, החלונות זעירים ושדה הראיה החוצה ממש מינימאלי. מושבי העור הענקיים רכים ונוחים אבל חסרים תמיכה אמיתית לגוף. הם מחושמלים ומחוממים ויש גם זיכרון לכמה נהגים (המכונית מזהה את המשתמש לפי שלט וגם תדע לכוון את תחנות הרדיו החביבות עליו ואת טמפרטורת בקרת האקלים). מאחור ההאמר צפוף באופן מביך מאוד. חסר מקום לכתפיים של שלושה מבוגרים, אין מספיק מקום לרגליים (לנוסע בגובה 180 ס''מ) ומהחלונות לא רואים הרבה החוצה. אפילו מתא המטען לא נותר הרבה עם מושב אחד בשורה שלישית וצמיג חליפי בגודל מלא הממלא את רובו של התא. תוספת חביבה היא מדחס אוויר המשולב בדופן ימין עם פיית מילוי אוויר לצמיגים. אפשר למצוא מקוריות בתפעול ידית ההילוכים, באופן פתיחת הדלתות מבפנים ובאבזור הנוסף שיש ברכב. אך איכות החומרים אינה מבריקה, מגע ומראה הפלסטיק לא נעים ובורגי אלן (שהם יותר פריט עיצובי מאשר בורגי תמיכה) המשובצים בפאנל הקדמי – אמנם נעים לעין אבל רק מחזקים את תחושת ה''כאילו''. ''כאילו'' האמר, ''כאילו'' רכב שטח מסוקס.

כל החבילה שוקלת

לפי היצרן - 2910 ק''ג - שזה כ-400 ק''ג כבד (!) יותר מההאמר 1H אך המשקל הכולל נמוך יותר עם נתון של 3900 ק''ג (לעומת 4500 ק''ג) אשר מאפשרים ל-2H לעבור בריקוד לימבו מתחת לרף שהיה מגדיר אותו כמשאית. נתונים כאלו מכבידים אפילו על מנוע עצום כמו הוורטק 6.0ל' אשר אפילו 50 קג''מיו מתקשים להזיז את התפלץ. המנוע מפיק כוח מועיל מעל 4000 סיבובים אבל אז הוא נשמע עסוק, מחוספס ולא נעים. עם מרווח גחון של 25 ס''מ, מתנשא מרכז הכובד גבוה מעל הקרקע והתחושה בפניות לא נעימה ומתנודדת. כשלא מסובבים למנוע את הנשמה תדאג תיבת-ההילוכים להעלות הילוך מהר ככל הניתן וזה יציב את מחט הסל''ד באזור ה-2000, שבו המנוע לא נשמע וההאמר גולש לו מעדנות על הכביש. אופי פעולת התיבה ממש לא מחמיא. היא מעבירה הילוכים עם מכה מוחשית בשילוב כל הילוך ויש גם שריקה מרוחקת ממערכת ההינע. ייתכן וזה בגלל הקילומטרז' המצומצם של האקזמפלר בו נהגנו (פחות מ-2000 ק''מ), ייתכן וזהו אופייה האמיתי. כביש משובש יפיק קרקושים רבים מהדיפונים וריהוט הפנים. אפשר גם לחוש בהבדלי כיול מהותיים בין חזית רכה ומעט מתנודדת למתלה אחורי מוצק על גבול הנוקשה. וזה אומר, רבותיי, שההאמר פשוט לא נוח ואפילו צמיגיו הענקיים לא מבודדים טוב את תא הנוסעים מהכביש השבור. בעיר העסק הופך למסובך עוד יותר. גם אם המהירות יורדת ועמה משתפרת הנוחות, שדה הראיה המגביל ממש מפחיד. הגודל של השטחים המתים סביב המכונית עצום פשוט על גבול להפוך למפגע בטיחותי. 13.5מ' קוטר סיבוב ומנגנון סבבת מיושן להגה הופכים כל חניה למטלה אמיתית. תודה לאל שיש חישני חנייה.

 כל החבילה שוקלת

אבל למי איכפת איך הדבר הזה נוסע בכביש

יאללה - כנס כבר לשטח! כפתור זעיר נועל את הדיפרנציאל המרכזי ואפשר להיכנס לשטח. האחיזה שמוצאים הצמיגים הענקיים הללו רבה מאוד אפילו על מצע חצץ חלקלק. השילוב של משקל ראוי בכל פינה ו''טביעת רגל'' בריאה, יחד עם בסיס גלגלים ענק וסרחי עודף מינימאליים, מקנים להאמר יציבות כיוונית והתנהגות בטוחה במהירות גבוהה על שביל עפר נוח יחסית ונקי מאבנים והפתעות. ל-2H בקרת משיכה דו-שלבית אשר מפצלת את המומנט בין הגלגלים ראשית כדי לעביר כוח לגלגל אוחז (אפילו יהיה רק גלגל אחד שימצא אחיזה או יחליק פחות) ובשלב השני (מיועד לחול, בוץ ושלג) יתאפשר סחרור אחיד לכל ארבעת הגלגלים כדי לשמור על התנועה על פני משטח נמוך אחיזה. מתג הפעלת ה-TC2 נמצא על הקונסולה המרכזית ודורש הפעלה מכוונת של הנהג לפני כניסה לשטח בעייתי. על אותו פאנל קטן נמצא גם מתג ''גרירה'' שמודיע לתיבת-ההילוכים על הגברת העומס ומתג ''גובה'' במכוניות בהן קיימת אופציה של כריות אוויר עם גובה משתנה. פעולתן של אלה האחרונות איטית מאוד ולא ברורה בעיקר בשל חיווי אניגמטי.

כאשר השטח הופך מהמורתי

מתגלה מהר מגבלות היכולת של המתלים הללו לרסן שלושה טון של פלדה מדטרויט. המתלה הקדמי סוגר מהלך בקלות ונחבט, המתלה האחורי מעביר יותר מדי פידבק למרכב והעסק כולו מתנודד ומקרקש באופן לא נעים. ההגה קל מאוד וחסר תחושה ודיוק - במיטב מסורת ארה''ב - וממש לפי אותה המסורת דוושת הבלם ספוגית מאוד ושוקעת כמעט עד לקרקעית עד שמופקת עוצמת בלימה ראויה. ייתכן שהייתה תקלה ברכב הספציפי (אוויר במערכת) בו הבלם היה פשוט מתחת לכל ביקורת. עם זאת הסף שבו נכנס ה-ABS לפעולה אינו היסטרי ופוטנציאל הבלימה של ארבעת הדיסקים המגודלים מצוין. העברה ל-LOW תגלה יחס העברה אשר אינו קצר דיו לבלימה יעילה מאוד במורד תלול. קיימת האטה אבל לא כזו שתשחרר לגמרי מהצורך להשתמש בבלמים. המנוע מסתדר עם ה-LOW מצוין. יש המון מומנט בהילוך ראשון כדי לטפס כל מעלה וכאשר תיבת ההילוכים במצב D יעברו כל ההילוכים למהירות שיוט נוחה של 60 קמ''ש בשטח ב-LOW!

בשטח טכני מגוייס כל ארסנל מערכת ההנעה למתקפה

נעילת הדיפרנציאל האחורי מצטרפת לנעילה המרכזית ויחד עם בקרת המשיכה - שמחלקת מומנטים - אין הרבה מכשולים שההאמר לא יכול להם. זוויות הגישה והנטישה מעולות: 40.4 מעלות לגישה, 40 לנטישה וזווית גחון של 154 מעלות. הגחון מסודר היטב כאשר רוב החלקים הרגישים מעל לגובה קורות השלדה וביניהן. חוץ מזה קיים מיגון צינורות מקורי לאורך מחצית הגחון הקדמי ומגן אלומיניום מתחת לסנטר עם תבליט 2H סקסי בטירוף! המיגון וזווית המרכב מקנים יכולת לתקוף מכשול כמעט אנכי ללא פחד של פגיעה במרכב ורק היכולת המוגבלת מאוד של הנהג לראות מה קורה מבחוץ פוגמת. כשהגלגלים מופנים עד לקצה ההגה הם יגעו בכנף ויפיקו צליל לא נעים וההגה – שוב – דורש עבודה רבה כדי לתמרן בתוך ''גינות סלע'' בטריאל. ה-2H עובר, כותש ובועל כל מדרגה ומעלה טכני אך הוא לא עושה זאת באותה קלות מזרת אימה של ה-1H אלא עם מאמץ ובעזרת ''טריקים זולים'' של נעילות דיפרנציאל מכאניות והגבלת החלקה אלקטרונית.

 בשטח טכני מגוייס כל ארסנל מערכת ההנעה למתקפה

האנשים ב-GM הריחו הזדמנות נפלאה להרוויח המון כסף

הם קנו מפעל קטן המייצר מותג חזק, מזוהה, יקר ובמידה רבה נחשק. הם ''בנו מחדש'' האמר עם חלקים זמינים מהמדף והפכו את המקור לידידותי יותר למשתמש הפרטי ולמפואר ומאובזר יותר מכל 1H בהיסטוריה אך הרבה יותר זול לייצור. המשמעות פשוטה מאוד: אפשר להרוויח פרמיה גדולה יותר. ואכן האמר 2H בסיסי יעלה בארה''ב כ-50,000 דולר כאשר שברולט טאהו מאובזר על לגבות עולה 41,000 דולר. בנוסף קיים קטלוג עצום של אביזרים שונים, ממחזיק מפתחות ועד קשתות התהפכות המאפשר לבעלים הגאה של 2H לעשות פרסונליזציה מלאה לכלי השטח שלו. אתם יודעים מה? הסיפור של ההאמר H2 מזכיר לי מאוד את הארלי-דיווידסון. שניהם אייקונים אמריקנים, שניהם לא מבריקים במה שהם עושים, לשניהם אפשרויות אינספור להתאמה אישית, ושניהם יחידים במינם. אבל אם אקח את ההאמר כמות שהוא, על כל מגבלותיו ומעט יתרונותיו הלא רלוונטים, לא נעים להודות, שנשארים עם כלי-רכב בינוני במקרה הטוב, יותר משהוא ילדותי, הוא ''מגביר'' גבריות.

האמר 2H 6.0

מנוע
מנוע 8V, אורכי תזמון גל-זיזים עילי, 16 שס' נפח 5967 סמ''ק
מהלךXקדח 101.6X92 מ''מ
הספק/סל''ד 320 כ''ס/5200
מומנט/סל''ד 50 קג''מ/4000
מרכב
הנעה כפולה קבועה, LOW 1:2.64 הילוכים אוטו',
4 מתלים ק/א עצמות עצה כפולות, מוט פיתול/סרן חי, רב-חיבורי, כריות אוויר
בלמים ק/א דיסקים מאווררים/דיסקים מאווררים
מערכות עזר ABS, TCS, TCS2
צמיגים 315/70R17
בסיס גלגלים 312 ס''מ אXרXג 482X206.5X198 ס''מ
משקל 2910 ק''ג
מיכל דלק 121 ל'
ביצועים
מהירות מרבית (יצרן) 150 קמ''ש (הגבלה וולונטרית) 0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 12 ש'
צריכת דלק 3ק''מ/ל'
טווח נסיעה 370 ק''מ
מחיר
מחיר 50,000$ בארה''ב
זויות
זווית נטישה 39.6
זווית גישה 40.4
זווית גחון 154
רווח גחון 25 ס''מ
קוטר סיבוב 13.4מ'

תגובות

0 תגובות