שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

רך-רובר- לנדרובר פרילנדר TD4

פרילנדר מחודש מגיע אלינו אחרי מתיחת פנים מקיפה. עם הבטחה לאיכות משופרת, דינאמיקה עדיפה ושילוב דיזל/אוטומטי קוסם.

כתב: רוני נאק, צילום: תומר פדר, אוטושטח.

הכל נשאר במשפחה

היית צריך להיות על מאדים (או בעצם כל כוכב אחר) בשנים האחרונות שלא לראות את הדמיון המשפחתי הבולט. בדיוק כמו שגור דובים נראה כמו גריזלי בוגר, בדיוק כפי שברור כי סימבה הוא הגור של מופאסה, כך נראה הפרילנדר בחצר המוסך של חברת המזרח, כצאצע הצעיר במשפחה. כאשר הוצג הפרילנדר הראשון בתערוכת פרנקפורט 97' לא שיערו בלנדרובר לאיזו הצלחה תזכה המכונית. תוך זמן קצר הפך הלנדרובר הקטן, שהגיע להתמודד מול טויוטה ראב 4 והונדה CR-V, לרכב הפנאי הנמכר ביותר באירופה ולסמן הימני של הז'אנר. ב-01' הגיעה זמנה של מתיחת פנים קלילה. לקו המנועים הצטרף 6V בנפח 2.5 ל' (של רובר) עם תיבה אוטומטית (שגם הגיע לארץ) ודיזל מסילה משותפת בנפח 2.0 ל' מייצור ב.מ.וו. (שהייתה בעליה של לנדרובר עד שנת 2000 אז עברה לידי פורד) בתחילה ללא תיבה אוטומטית שהצטרפה בהמשך. מתיחת הפנים המשפחתית של לנדרובר בשנתיים האחרונות אשר ראתה גם את הצגת הריינג' החדש והסופר-מרשים, נראה שהותירה את הפרילנדר מאחור. חמש שנות דגם אחרי ההצגה ואבולוציה אחת הלאה, הגיעה שעתו של הפרילנדר להתעדכן.

 הכל נשאר במשפחה

לפי לנדרובר יש בפרילנדר המעודכן 700 פריטים חדשים

לפנים הורכבה חזית בעלת נוכחות חזקה מאוד ומזוהה מאוד עם הדור האחרון של לנדרובר. השינוי הגיע מבלי לשנות את הצללית המוכרת והשיג שתי מטרות: המכונית המבוקשת עדיין קלה לזיהוי וחסכון משמעותי בעליות פיתוחו של מרכב כל-חדש. האלמנט הבולט ביותר הוא פנסי החזית כפולי הנורות, באותן פרופורציות כמו בדיסקברי ובריינג'. קווים שחורים המשוכים מהפנים לכיוון הקרקע משנים מעט את הפרופורציות ומשווים מראה גבוה וצר יותר למכונית. בעוד שבצדדים מסתפקת לנדרובר רק בחישוקי סגסוגת 15 אינץ' חדשים, הרי שהאחוריים עברו שינוי/עדכון רציני יותר. השמשה האחורית עדיין פוסעת מעט כדי לאפשר לדלת להיפתח בקלות, נוספה בוכנה הידראולית התומכת במשקל הדלת הכבדה, וגופי התאורה האחוריים הוחלפו ביחידות הדומות יותר ל...ריינג'.

 לפי לנדרובר יש בפרילנדר המעודכן 700 פריטים חדשים

בפנים תמצאו פאנל קדמי חדש לגמרי

העשוי משילוב של חומרים וצבעים מהדור האחרון המעוצבים ברוח ה...ריינג'. שילוב הצבעים בתא אלגנטי ומרשים: שחור עם בז' בהיר ופאנלים בהירים בכסף/ירקרק של מגנזים. לוח המחוונים נישא על קונסולה פרטית ומפנה את הפנאל שיהיה שטוח עד לתחתית השמשה הקדמית. זה פותח חלל עצום בחזית (עם העצמה משעון זמן קדמי ומרוחק) ויוצר תחושת מרחב נדירה ברכב בגודל בינוני. עם זאת הנדסת האנוש עדיין לא מבריקה וקשה לתפעל את מתגי האקלים (אין בקרת אקלים) הממקמים נמוך מדי, שילוב חלק מהמיתוג בקונסולה המרכזית מקשה על איתורו המיידי והמנופים והמתגים השונים (הגם שאיכותם טובה) נראים וחשים מיושנים. בנוסף רמת האיבזור הבסיסית נמוכה מדי: אין מערכת שמע מובנית, אין מושבים מחושמלים או חיישני חנייה, גג השמש הוא אופציה יקרה למדי ואין בקרת אקלים. לא ראוי למכונית עם תג מחיר מעל ל-200,000 ש''ח.

 בפנים תמצאו פאנל קדמי חדש לגמרי

מאחור יש חלל טוב בזכות הגבהת התקרה מאחור

מפער הדלת מעט גבוה וצר ומעביר למצב ישיבה זקוף יחסית. המרווח לגוף נדיב (בעיקר לגובה) אך גם ארוכי רגליים ימצאו מקום מספק. לתקרה צמודות רשתות אחסון ברוח הדיסקברי ויש עוד תאים נוספים בדפנות. תא המטען נפתח על-ידי דלת אחורית רחבה מאוד. מפתן הדלת נמוך ורחב ויש גם אזני עגינה חסונות. הוא מציע 540 ל' של חלל פרקטי למטען. ברצפה יש תא ננעל ובו תגלו ערכת גלגלים מעוגנת בחוזקה למרכב ועוד חלל נוסף לחפצים קטנים.

 מאחור יש חלל טוב בזכות הגבהת התקרה מאחור

לצד העיצוב הייחודי

(אשר אגב זכה לפרס בעת הצגת המכונית) שמצליח להיות שונה ויוצא דופן בסגמנט וגם להישאר מחובר בעוצמה ל-DNA של לנדרובר. יש מתחת לגלי הפח המעוצב לא מעט טכנולוגיה שתפקידה הנוסף הוא לתמוך בהבטחה של הסמל האובאלי הירקרק של לנדרובר ליכולת תנועה טובה מחוץ לכביש.

אבל נתחיל מוקדם יותר

מנוע דיזל מסילה משותפת מבית ב.מ.וו. למנוע 2.0ל', מגדש טורבו ומסילה משותפת. המנוע מפיק 109 כ''ס ב-4000 סל''ד (112 כ''ס בגרסה הידנית) ו-27 קג''מ ב-1750 סיבובים. ממש כמו שיודע מנוע דיזל מודרני לעשות. המנוע הזה מגיע לראשונה ארצה עם תיבת הילוכים אוטומטית עם חמישה הילוכים ותפעול ידני (''קומאנדשיפט''). הכוח מועבר דרך מערכת הנעה כפולה קבועה (אחד מסימני ההיכר של לנדרובר) באמצעות שלושה דיפרנציאלים כאשר במרכזי יש מצמד וויסקוזי שנועל אותו במקרה של החלקה.

 אבל נתחיל מוקדם יותר

לשיפור היכולת בדרך מועטת-אחיזה ובשטח,

משתמש הפרילנדר במערכת בקרת אחיזה אלקטרונית (ETC) אשר מסוגלת לאתר גלגל מסתחרר ולבלום אותו ובכך להעביר מומנט לגלגל האחר. המערכת מעבירה עצמאית מומנט בין כל ארבעת הגלגלים ללא התערבות הנהג . בשטח, מסייעת בקרת המשיכה להתגבר על מצבים בהם מתרוממים הגלגלים מהקרקע (הצלבה למשל) או בבוץ וקרח. ייחודית לפרילנדר היא בקרת המורד (HDC) אשר מגבילה בלחיצת כפתור את מהירות הירידה במדרון למקסימום של 7 קמ''ש (בהילוך ראשון או בהילוך אחורי בלבד) ללא צורך לגעת בבלמים.

המשך המפרט

מראה על מערכת בלמים המשלבת ABS ו-EBD עם דיסקים בחזית ותופים (!?) מאחור. שתי כריות אוויר, חשמול מלא לשמשות, מראות (אופציה לגג שמש בתוספת של 10,000 ש''ח) וצמיגים במידה 195X80R15 בעלי חתך דו-שימושי ודופן גבוהה.

מבנה המתלים לא השתנה מהגרסה הראשונה,

וכולל עדיין מק-פרסון בחזית וזרועות נפרדות מאחור. העסק נתמך כולו על-ידי קפיצי סליל ומוטות מייצבים בכיול המכוון באופן טבעי לנסיעת כביש (יש אגב גרסת ''ספורט'' עם חישוקים 18 אינץ' ומתלים מוקשחים ומונמכים אך זו לא תגיע אלינו).

עוצמת המנוע הזה מפתיעה מאוד בתחילה

עם עיקר הכוח שמסופק כבר בקומה הראשונה ממש מעל לסרק, הפרילנדר מזנק בזריזות רבה מהמקום. ככל שנצברים הטורים עולה במקביל כוח המנוע לדחיפה איתנה בגב הנהג עד לספירה של שיא ההספק, 4000 סל''ד, שאחריו מורגשת נפילת הספק. תיבת ההילוכים עובדת מצוין במצב אוטומטי או ידני. העברות ההילוכים חלקות ונעימות מאוד ויחסי ההעברה מותאמים ''פרפקט'' לרצועת הכוח הרחבה והנמוכה של המנוע. המצב הידני, התגלה למעשה כידני למחצה. התיבה תעלה הילוך בקו אדום ותוריד לראשון בעצירה. לעומת זאת היא לא תאפשר קיק-דאון.

 עוצמת המנוע הזה מפתיעה מאוד בתחילה

רעש מנוע הוא תמיד נושא לדיון במכוניות דיזל

אלא שבפרילנדר הדיון מסתיים ברגע שמתחילים בתנועה. המנוע נשמע ונוכח רק במצב עמידה או כשהסל''ד חוצה את קו שיא ההספק. בשאר הזמן המנוע חרישי לגמרי בתוך המכונית פחות מחוצה לה. תגובת המצערת גם היא חדה ומיידית, יש השהיית טורבו קצרה וצריכת הדלק מרשימה מאוד: 11 ק''מ/ל' בממוצע להזכירכם מדובר בסולר.

עמדת הנהיגה המורמת

(אחד מ-700 השינויים שנעשו בדגם החדש) מקנה תחושה שלטת (שלא לומר דומיננטית) על השטח או הכביש סביב. אך לוקה באי-יכולת לכוון את גובה המושב (בגרסה בה נהגנו) דבר שהפריע לכמה חברי מערכת ארוכי מרכב. המנוע החזק בשילוב תיבת הילוכים זריזה וערנית, הופכים את ההתנהלות על הכביש למהירה ויעילה מאוד. המתלים ארוכי מהלך ומכוילים למשעי, מקנים נוחות נסיעה טובה מאוד רוב הזמן ומבודדים, כפי שרק רכב שטח יודע, את הנוסעים מאספלט שבור וגלי. תורמים לכך גם צמיגים בעלי פרופיל גבוה. קצה היכולת שלהם מתגלה על כביש גלי מאוד או במהירות גבוהה או אז עולה וצץ נדנוד של החזית, עדות למחסור קל בשיכוך, פשרה שנעשתה לטובת שיפור נוחות הנסיעה.

 עמדת הנהיגה המורמת

על הכביש המתעקל ''עליתי'' על גדולתו של הפרילנדר

ה''לנדי'' הקטן מתנהג בסיבובים כמו מכונית כביש מהשורה הראשונה. מעט מאוד תת-היגוי, מתובל בתגובות שלדה נכונות וצפויות. הקטנת רדיוס לפי מינון רגל ימין והגה מדויק ועתיר משוב. הנכונות של המכונית לשנות כיוון ולהיכנס לפניה מצוינת (בקטגוריה הזו), העברות המשקל חיוביות ורמת האחיזה בכל פינה מעולה.

חבל שהבלמים לא באותה רמה.

עם תופי בלימה מאחור, דבר שחשבנו כי לא נראה יותר לעולם, עוצמת הבלימה, נחישות הנשיכה ואפשרויות המינון, נותרו בגדר משאלת לב. גם בלמים , לרוב, זקוקים להרצה קצרה עד שהרפידות מאמצות את צללית הדיסקים. אבל ברכב ההדגמה נראה היה שהמצב רק הולך ומחמיר. אולי תקלה טכנית? ואולי לא. בכל מקרה התוצאה הסופית רחוקה מלספק.

כראוי למותג המזוהה ישירות עם בוץ מבטיחה לנדרובר יכולת שטח אמיתית

עיקר הסימוכין לכך נשענים על בקרת משיכה אלקטרונית המחליפה למעשה נעילות דיפרנציאל מכאניות ועל בלימה אלקטרונית במורד, שמחליפה את היחס הקצר בטרנספר שנעדר מהפרילנדר. מרווח הגחון 18.5 ס''מ אינו מבטיח מעבר נקי מעל רוב סוגי המכשולים, אך יש מיגון חזית מקורי שנראה יעיל ודקורטיבי בו זמנית. הגחון פגיע ורך בעיקר בולט בזנב דוד עמם גדול. לכן רפרטואר השטח כלל שבילי קק''ל מהודקים ועוד גיחה קצרה (וזהירה) לשטח מסולע וטכני לבדיקת יעילות מערכת העברת הכוח ומהלך המתלה.

 כראוי למותג המזוהה ישירות עם בוץ מבטיחה לנדרובר יכולת שטח אמיתית

ממש כמו מכוניות אחרות בז'אנר

גם הפרילנדר הוא תענוג צרוף על השביל. השלדה המעולה יחד עם כיול מתלים מהודק מקנים למכונית התנהגות בטוחה מאוד על המצע החלקלק. מערכות הגבלת ההחלקה פעילות והאחיזה שהכלי מוצא הופכת כל גיחת שטח לעסק נעים ובטוח. כמו בכביש, נסיעה מעט מהירה מדי תגלה מחסור בשיכוך תחת עומסים כבדים וזהו. מערכת חלוקת עוצמת בלימה EBD ממתנת את ההיסטריה של ה-ABS ומאפשרת בלימה חזקה על משטח דל-אחיזה. תגובת המנוע חדה ומהירה דיה כדי לספק נהגים נמרצים וכדי להוציא את המכונית מצרות בעזרת המצערת. ככתוב.

 ממש כמו מכוניות אחרות בז'אנר

מהלך מתלה מוגבל מאתגר את ה-ETC

שמתקשה (למרות הצהרת הפרוספקט) להתגבר לגמרי על הצלבות. למרות זאת יכולת התנועה בשטח שהוא מעבר לשביל מפולס, טובה מאוד. חבטות מאבנים נספגות היטב במתלים המשובחים ויכולת התמרון יחד עם עמדת הנהיגה המוגבהת מקלות מאוד על מעבר בשטח טכני וזרוע אבנים. עמדת הנהיגה המוגבהת עוזרת מאוד בשטח. היא משפרת את הראות לשביל, את תפישת המרחב של הנהג והמעורבות עם הסביבה ויותר מזה היא מחזקת את התחושה שאתה נוהג ברכב גדול. כשבעצם אתה לא. אבל זה נחמד.

ההצלחה לה זוכה הפרילנדר באירופה

נובעת משילוב תכונות ותדמית המשחקים לטובת הפרילנדר גם אצלנו. מותג שטח חזק שאומר דבר או שניים על בעלי הרכב לצד אופי ידידותי ושימושיות רבה. מתיחת הפנים של הפרילנדר סגרה את הפער העיצובי לדור האחרון והחדש של היצרן והיא עשתה זאת מבלי לפגוע בתכונות הבסיס החשובות כשאחת מהן היא זיהוי מהיר ומיידי של המשפחה. לצד המון תכונות חיוביות אי-אפשר להתעלם מהנדסת האנוש הארכאית, מהציוץ המעצבן שאחרי המחוונים, ומדלות האבזור הבסיסי. הפרילנדר TD4 הוא לנדרובר שימושי מאוד ונעים מאוד ביומיום וגם רכב פנאי שמסוגל להביא אתכם רחוק יותר ועמוק יותר בשטח מרבים אחרים בסגמנט. ויש לו קלף חזק אחד. ותעזבו אותי מקשקושים אלקטרוניים או נתונים נומריים מעצבנים. הפרילנדר הוא רכב הפנאי היחידי עם מנוע דיזל מודרני ותיבת-הילוכים אוטומטית. עובדה זו לבדה יכולה להפוך את הפרילנדר לשחקן משמעותי בזירה המצומקת שלנו.

לנדרובר פרילנדר TD4 - נתונים:

מנוע 4 ציל' אורכי, טורבו דיזל מסילה משותפת נפח 1951 סמ''ק תזמון גל-זיזים עילי, 8 שס' מהלךXקדח 84X 88 מ''מ הספק/סל''ד 109 כ''ס/4000 מומנט/סל''ד 27 קג''מ/ 1750 הנעה כפולה קבועה הילוכים אוטו', 5 מתלים ק/א מקפרסון, מוט מייצב/מקפרסון, מוט מייצב בלמים ק/א דיסקים מאווררים/תופים מערכות עזר ABS, EBD, ETC, HDC צמיגים 195X80R15 בסיס גלגלים 255.5 ס''מ אXרXג 442.3X180.5X171 ס''מ משקל 1640 ק''ג תא מטען 540 ל' מיכל דלק 64 ל' מהירות מירבית (יצרן) 161 קמ''ש 0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 14.3 ש' צריכת דלק (מבחן) 11 ק''מ/ל' טווח נסיעה (מבחן) 704 ק''מ מחיר 210,000 ש''ח אחריות 36 חודשים זווית גישה 30.5 זווית נטישה 33.9 זווית גחון 156 קוטר סיבוב 11.6 מ' מרווח גחון 19.3 ס''מ

תגובות

0 תגובות