שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

יונדאי טוסון בהשקה Hyundai

הטוסון הא רכב פנאי קומפקטי - שניה לפני שננחר בבוז - כדאי להביט היטב בתג המחיר...וגם בבסיס הגלגלים. יונדאי מורידה את הפנאי לעם.

כתבה ממגזין אוטושטח

ההשקה של ה-SUV הכל-חדש של יונדאי התקיימה סמוך לריגה בירת לטביה

''למה דווקא ריגה?'' הקשנו ''אפשר לנסוע שם בכלל בשטח?''. באירופה, כידוע, אין ממש נהיגת שטח חפשית כמו בישראל. מה שיש, כאן אצלנו, זה גן עדן לעכברי שטח המשתנה בכל אחת מעונות השנה: דרכי עפר, חולות, שרידי דיונות, מעברים טכניים מסובכים ובחורף גם שפע של בוץ. באירופה המערבית? אין כמעט בכלל שטחים חופשיים לנהיגה. אבל, בארצות הגוש המזרחי לשעבר, בלטביה למשל, יש. בסביבות ריגה, יש עדיין מלא המפה, דרכי עפר כפי שהשאיר אותן שלטון קומוניסטי אפל ונשכח. דרכים עליהן עוברת תנועה מקומית דלה ומאפשרות לבחון לפחות פן אחד בהתנהגותו של רכב השטח - גיהוץ שבילים. מעברי סלע מסובכים או דיונות תמירות לא פגשנו (מקומי אחד סיפר לי בלחש על אזור הררי במדינה. אך אליו לא הגענו).

ההשקה של ה-SUV הכל-חדש של יונדאי התקיימה סמוך לריגה בירת לטביה

יומיים, עם שתי גרסאות לטוסון חדש אחד

באזור שמורכב מכבישי אספלט די גרועים, משבילי עפר מהירים וטיפונת בוץ. תכנית קצרה ומוגבלת שנתנה לנו לטעום ולהתרשם מהתבשיל החדש המבעבע בפויקה של יונדאי.

יונדאי עשתה את שיעורי הבית

כאשר במחקר השוק המקדים, עלתה וצפה נישת רכבי הפנאי הקטנים כמתפתחת ביותר באירופה. מעודדת מהצלחתה האירופאית של הסנטה פה, יונדאי כיוונה ל''מרכז מטרה'' עם כלי חדש, קומפקטי ובעיקר זול יותר. בעצם היא הרימה לשם שני קנים - שתי מכוניות תאומות לא זהות - הטוסון של יונדאי והספורטאג' של קאיה. שתיהן חולקות יותר מאשר רק פלטפורמה. ''מה ההבדל?'' שאלנו ''הטוסון מיועד ליכולת בכביש, והספורטאג' קשוח ומכוון יותר לשטח'' הגיעה התשובה. ל''איך בדיוק? ומה בדיוק שונה?'' כבר לא קבלנו תשובה.

יונדאי עשתה את שיעורי הבית

הטוסון בא להשלים ליונדאי סדרה של רכבי שטח ופנאי:

הטראקאן מוכר לאנשי השטח הישראלים היטב ואף מעורב בסצינת השטח הישראלית דרך ליגת העבירות והשתתפות בליגות הנווט. הסנטה פה למרות הצלחה אירופית, לא נמכרה בכמויות אצלנו, ועכשיו מגיע הטוסון מעט קטן יותר וזול יותר. זו בדיוק הכוונה של יונדאי בישראל - למכור רכב פנאי קטן במחיר סביר. כמה סביר? תקראו עוד מעט.

הטוסון בא להשלים ליונדאי סדרה של רכבי שטח ופנאי:

אל תתנו לעובדה שהטוסון קצר (432.5 ס''מ) לבלבל אתכם

בסיס הגלגלים שלו ארוך מכל מתחריו בקטגוריה (263 ס''מ), ארוך ב-1 ס''מ אף מזה של הסנטה פה הגדול ממנו. בסופו של דבר, מה שבאמת קובע את מרחב הפנים הוא בסיס הגלגלים וגובה התקרה, לאו דווקא האורך המרבי, וגם בממד הגובה הטוסון עולה בחצי הסנטימטר מאחיו הגדול (168 ס''מ). נתונים אלו יוצרים מרחב פנים נדיב מלפנים ומאחור, ודי מקום לראש ולרגליים גם של הגבוהים יותר בינינו.

אל תתנו לעובדה שהטוסון קצר (432.5 ס''מ) לבלבל אתכם

המראה החיצוני של הטוסון, מושפע מממדיו

המרכב נעים לעין, אך מוצק ומשדר כוחניות המתחזקת על ידי מותניים מעובים ובולטים, בתי גלגלים תפוחים, פנסים מלוכסנים ופגושים רחבים בצבע המרכב או בשחור. משלימים את הפוזה הכוחנית, שני צינורות פליטה מעובים הלקוחים מעולם של כלים חזקים יותר...אגב, הדמיון המשפחתי לסנטה פה או אפילו לטראקאן בולט לעין - אך האריזה הזו, הקטנה, מעוגלת וחביבה יותר.

המראה החיצוני של הטוסון, מושפע מממדיו

המושבים גבוהים ותומכים היטב בגוף

קיימים מקומות אחסון בשפע, רשת אחיזה אלסטית אמורה למנוע מחפצים להיטלטל בתא המטען הגדול (זה אגב מסוגל לתפוח ל-1,856 ליטר עם קיפול מלא לפנים של המושבים האחוריים הנעלמים ברצפת המכונית). תא הנוסעים נראה סולידי ומוצק למרות שהחומרים אינם ממש סקסיים, בייחוד בגוון האפור (לארץ יגיעו הטוסונים עם פנים בגוון בז').

המושבים גבוהים ותומכים היטב בגוף

לטוסון אופציה של שלושה מנועים:

2.0 ל' דיזל מסילה משותפת המספק 112 כ''ס ומשודך לתיבה ידנית 5 הילוכים או לתיבה אוטומטית ''טיפטרוניק'', מנוע 6V 2.7 ל' בנזין, 175 כ''ס שיגיע לארץ עם התיבה האוטומטית בלבד, ומנוע 2.0 ל' בנזין, 141 כ''ס שיישאר בגלות. ההנעה בכל הדגמים, קדמית עם העברת מומנט לסרן האחורי בעת הצורך. על גלוי הצורך במומנט לאחור, אחראית מערכת ה-ABS שמזהה סיבסוב בגלגלים הקדמיים, ומעבירה פקודת התמדה למצמד הממוקם בדיפרנציאל האחורי. על מנת למנוע התחפרות בחול או קרקע רכה מיד עם תחילת סיבסוב, קיים מתג הנועל את מעביר הכוח להעברה קבועה של 50% מהמומנט לדיפרנציאל האחורי (אין דיפרנציאל שלישי, מרכזי). המתלים נפרדים ואינם מחדשים דבר: מקפרסונים עם מוט מייצב מלפנים, רב חיבורי עם מוט מייצב מאחור. תמהיל כביש מובהק עם מהלך מתלה מוגבל יחסית לשטח. עוד באבזור, מתג ביטול בקרת משיכה ו-6 כריות אויר.

גרסת הדיזל, התייצבה להשקה עם תיבה ידנית בלבד

וזו התגלתה כלא מוצלחת במיוחד. העברות לא נוחות, מהלך הידית לא מדויק, יחסי ההעברה ארוכים ובורות ביניהם. שני האחרונים (רביעי וחמישי) הילוכי יתר (1:0.92, 1:0.7) די פוגמים ביכולת הסחיבה של המנוע שהיה אמור, עם 112 כ''ס ו-25.7 קג''מ, לסחוב חזק יותר למרות שאינו מבריק ממילא. מנוע דיזל מודרני בנפח 2.0ל' מפיק נתונים מכובדים הרבה יותר אצל היצרנים המובילים. למשל 140 כ''ס ו-35 קג''מ לפולקסווגן TDI.

איכות הייצור של המכונית עצמה התגלתה כמוצקה למדי ומרשימה

צקצוקים או קרקושים בכלל אינם נשמעים, והכול מרגיש אחוד ובנוי היטב. גם ההגה שידר בטחון עם משקל נכון ואפילו היזון חוזר. נוחות הנסיעה, למרות נוקשות מסוימת על שברים ונדנודים קלים על שיבושים לרוחב הדרך (וכאלו לא חסרים בלטביה) ואיכות הנסיעה בשבילים - הייתה טובה ביחס לרכבי פנאי. יכולת השיכוך טובה והשלדה הפגינה מוצקות ודיוק המפיקים פוטנציאל הנאה רב. אבל מערכת ההנעה, דיזל-ידנית, לא אפשרה ממש ליהנות מהפוטנציאל של השלדה. למכונית פשוט חסרו חיים, זריקת זנב בסיבובים התבצעה עם פרובוקציה קלה של העברת משקל, אך חסר היה הכוח ליציאה סוחפת.

בעיית הכוח נפתרה כשעברתי למנוע 6V בנזין

התיבה האוטומטית לא סובלת מבעיות התפעול של התיבה הידנית, 175 הסוסים של הבנזין ששו לקרב הרבה יותר מאלו של הדיזל עם זמינות כוח עדיפה וכמעט מיידית, והסך הכול שנוצר היה עליז למדי. המכונית (עם עליית הסל''ד), הגיבה בחדות והנהיגה על שבילי העפר התגלתה כמהנה ביותר.

לסיים את הנהיגה מבלי לבדוק ולאתגר את מערכת העברת הכוח - אי אפשר

לכן כוון הרכב לשדה בוצי וחלקלק. יצאתי לצפות במהירות השילוב מחוץ למכונית, עם נהג אחר על ההגה. הרכב תופעל במצבו ה''רגיל''. לחיצה קלה על הדוושה, תנועת התחפרות רגעית של הגלגלים הקדמיים עד שהגלגלים האחוריים החלו לדחוף. הרכב טיפס מהשדה הבוצי חזרה לשביל בלי בעיה. עם זאת, יתכן ובדיונות ימצא שימוש חשוב (אולי אפילו הכרחי) למתג הנעילה. את זה נבחן כבר בארץ. אני, בכל אופן, נעלתי את המערכת כל אימת שהתחשק לי להשתעשע על דרכי העפר. מה שבטוח בטוח.

אחרון וחביב הוא נושא המחיר

יונדאי ישראל מתכוונת למכור את הטוסון הארץ במחיר הנע בין 165 ל-185 אלף ש''ח תלוי ברמת האבזור. נמוך בצורה משמעותית ממתחרותיו, דומה למחירה של משפחתית גדולה. מחיר כזה, מתכננת יונדאי, יאפשר למנהלים לבחור במכונית ''אחרת'', יאפשר לבנות המין היפה מהעשירונים העליונים לנהוג ב''ג'יפ'' ויאפשר ליותר נהגים לשלב טיולים בשבילים של קק''ל בנהיגה מהנה ובנוחות סבירה ככל שרכב פנאי מאפשר זאת.

הטוסון מגלם את מגמת היציאה מהשטח שמאפיינת את תעשיית הרכב העולמית

בזה אין הפתעה ואפילו די צפוי. כרכב אורח-חיים, פנאי וכיף, מציע הטוסון אותה חבילה מוכחת בעלת נימוסי כביש מצוינים ויכולת שטח המוגבלת לצד הרך של הסקאלה. העיצוב, איכות החומרים, הנדסת האנוש ועוד, מאפיינים את ההשתפרות העקבית של מוצרי יונדאי בעולם, למרות שהמנועים מעט מיושנים וחלשים (בעיקר נכון הדבר לגבי מנוע הדיזל). אצלנו, עניין המחיר משמעותי להצלחה במכירות אך גם המיתוג הטוב מאוד של יונדאי בוודאי שיוסיף לסיכויי ההצלחה של הטוסון בישראל.

יונדאי טוסון

קבוצה/מרכב פנאי קומפקטי/ 5 דלתות הנעה כפולה חלקית (קדמית, שילוב אוטומטי) מתלים ק/א תמוכות מקפרסון/רב-חיבורי בלמים ק/א דיסקים מאווררים/דיסקים מערכות עזר ABS, ASR בסיס גלגלים 263 ס''מ אXרXג 432.5X179.5X168 ס''מ תא מטען 644/1856 ליטר משקל 1600 ק''ג

זוויות

זווית נטישה 32 מעלות זווית גישה 28 מעלות זווית גחון 170 מעלות מרווח גחון 20 ס''מ קוטר סיבוב 11 מ'

מנוע - 2.0 ליטר דיזל

מנוע 4 צילנדרים, רוחבי נפח 1991 סמ''ק תזמון גל-זיזים עילי, 16 שסתומים מהלךXקדח 92X83 מ''מ הספק/סל''ד 112 כ''ס/4000 מומנט/סל''ד 25.7 קג''מ/1800 הזנת דלק מסילה משותפת הילוכים ידני 5, אוטומטית 4 צמיגים 235/60R16

מנוע - 2.7 ליטר בנזין

מנוע 6V, רוחבי נפח 2656 סמ''ק תזמון גל-זיזים עילי-כפול, 24 שסתומים מהלךXקדח 75X86.7מ''מ הספק/סל''ד 175 כ''ס/6000 מומנט/סל''ד 25 קג''מ/4000 הזנת דלק הזרקה רב-נקודתית הילוכים ידני 5, אוטומטית 4 צמיגים 235/60R16

תגובות

0 תגובות