שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

משחק המספרים - יונדאי טוסון 2.7 Hyundai

יונדאי טוסון נכנס לשוק בסערה עם המראה הנכון ועם תג מחיר נכון עוד יותר. נהיגה ראשונה בלהיט המקומי הבא.
מבחן דרכים של אוטושטח

אחת מנקודות העוצמה המסורתיות של יונדאי (ושל יצרנים קוריאנים אחרים) היא התמורה לכסף

העסק פשוט מאוד, בשביל אותו סכום מרשרשין תוכלו - לרוב - לרכוש יונדאי מקטגוריה אחת גבוהה יותר. שערי המטבע משחקים כמובן תפקיד מרכזי וזה מיישר קו מצוין עם מדיניות השיווק של היצרן והיבואן. עתה, יונדאי משליכה לזירה רכב פנאי חדש שמציג את הטכנולוגיה העכשווית של הז'אנר, ומנפנף מול עיני המתחרים תג מחיר שמותיר את כולם פעורי פה. קטגורית רכבי הפנאי מאוד מצומצמת אצלנו, וסך מכירותיה מסתכם בפחות מאלף כלי-רכב בשנה. בעוד שבעולם מעדיפים את רכבי הפנאי על פני רכבי שטח גדולים וכבדים, אצלנו הולכים על המראה המסוקס. אבל ככל שרכב פנאי הוא סקסי למראה ויעיל כרכב משפחתי, המחיר שתאלצו לשלם הוא מחיר פרמיום בגלל האופנה והפוזה. המחיר עומד בממוצע על כ-220,000 ש''ח, ואז מגיע טוסון לאולם התצוגה ברחוב יגאל אלון ומציע ב-167,000 ש''ח תקבלו 6V 2.7 ליטר ותיבה-אוטומטית בפער עצום של 53,000 ש''ח ! ווואהו! יונדאי הציגה את הטוסון לראשונה בתערוכת שיקגו בפברואר 2004. מסיבה טובה, ליונדאי יש ראש גשר מבוסס בארה''ב עם הסנטה פה וגם בחירת השם - טוסון - אינה מקרית כלל. חצי שנה אח''כ מושק הטוסון באירופה באירוע שגם אוטושטח שטח נכח בו. זמן קצר אחר כך הגיע משלוח המכוניות הראשון ארצה - ונחטף. היבואן עצר את קמפיין הפרסום, האספקה נדחקה קדימה בחצי שנה (נכון לסוף אוקטובר). נגמרו המכוניות. זו השורה התחתונה ואתם הצבעתם ברגליים ובארנקים.

אחת מנקודות העוצמה המסורתיות של יונדאי  (ושל יצרנים קוריאנים אחרים) היא התמורה לכסף

לטוסון בסיס גלגלים של 263 ס''מ ארוך יותר מכל מתחריו שכולם, פיזית, גדולים ממנו במרכבם

הגלגלים גדולים למכונית קטנה, עם מידה של 235/60R16 כנהוג בכלי שטח ''אמיתיים'' וסרחי עודף קצרים עומד הטוסון בעמידה ספורטיבית וכוחנית. אפשר למצוא רמזים לעיצוב הסנטה פה בעיצוב בטוסון. זה בולט למדי בקונטורים של חצאית המגן הפלסטית ובחיתוך הכנפיים והדפנות. אם תרצו, מעין גרסה מעודנת יותר של הסנטה פה שלא כולם אוהבים. פגוש קדמי גדול ושחור, משתלט על חרטום שאחרת יכול להראות חביב וחייכן. מהצד ומאחור הטוסון נראה הרבה יותר טוב. מוצק ושרירי. מראהו מחוזק על ידי שמשות כהות ומסילות גג, שניהם תורמים למשחק בפרופורציות בין האורך לגובה. מאחור, הישבן מוצק וקטן עם צמד מפלטים אובאליים מציצים מתחת לפגוש קטום ושמשה טרפזית. סביבת הנהג מושקעת מאוד לעין אךפחות למגע. הנדסת האנוש טובה ומיקום המיתוג החשוב מדוייק. גם עיצוב הפאנל הקדמי (דשבורד) נאה מאוד ומוסיף לתחושה המרחב אבל לא נושא איזו בשורה או קריצה הראויה לז'אנר (ראו תא נהג בניסאן X-טרייל ואת זה שבראב-4), הכל קורקטי ובמקום ואם יש דבר חריג אחד זו מעין הארכה לחלק התחתון של הקונסולה המרכזית, כדי למקם את ידית ההילוכים קרוב יותר לידי הנהג. ההרכבה היא ''יונדאית'' טיפוסית עם מעט חלקים מיותרים והתאמת משטחים טובה לרוב. החומרים, למרבה הצער, גם הם מהזן הקוריאני ולמרות מראה ה''עור פיל'' וגוון המט, התחושה קשה למגע ולא נעימה. וזה נכון לגבי דיפוני הדלתות, כל משטחי הדשבורד המרכזיים והמיתוג השונה. כרגע, יונדאי מציעה רק אופציית גוונים וחומרים אחת, מאוחר יותר תתווסף גם אופציה למשטחים דמויי-עץ .

לטוסון בסיס גלגלים של 263 ס''מ ארוך יותר מכל מתחריו שכולם, פיזית, גדולים ממנו במרכבם

בתא הנוסעים תמצאו בתקן:

מערכת בקרת אקלים יעילה מאוד ופשוטה להפעלה, שש כריות אוויר (!), ואופציות לבקרת שיוט, ריפודי עור למושבים, וגג שמש. יש משענת יד מתרוממת שהיא גם תא אחסון קטן, יש תא שימושי במגרה מתחת למושב הנהג.

המושבים מרופדים בבד קטיפה אפור.

הם מעניקים תמיכה טובה לרגליים ולישבן אבל קצת פחות לגב ולטורסו. הריפוד רך למדי והיה נוח לאורך יום הנהיגה הארוך. המושב האחורי מרווח מאוד, בזכות בסיס הגלגלים הנדיב. גם הוא נוח לאורך זמן והאפשרות לכוון את זווית המשענת מבורכת. המושב עצמו גם יודע לנוע לפנים ולהתקפל 60:40. מאוד שימושי. שפת ההטענה לתא המטען נמוכה ומוגנת על ידי סרגל פלסטי. יש בה שקע מתח ואוזני עגינה לרשת מטען. הגישה לתא אפשרית מהדלת המתרוממת או באמצעות פתיחת החלון האחורי בלבד.

המושבים מרופדים בבד קטיפה אפור.

למבחן התייצב טוסון 2.7 ליטר 6V אוטומטי אשר התנדב לאוטושטח באדיבות הרבה של ''יונדאי ראשון''

עם מנוע ותיבת הילוכים הלקוחים היישר מהמדף, אין ביחידת ההנעה הזו יותר מדי מה לחדש. 175 כ''ס ב-6000 סל''ד ו-24.6 קג''מ ב-4000 סל''ד. 6V אופייני עם תחום יעיל במעלה הסקאלה ותפוקה סבירה אך לא מרשימה באופן מיוחד. לתיבה האוטומטית ארבעה יחסי העברה. יש אפשרות לתפעול ידני (הילוך יעלה בקו אדום) ויש גם תכונות אדפטיביות. המנוע מסובב את הגלגלים הקדמיים והכוח יעבור לאחוריים באמצעות מנגנון נעילה המשולב בדיפרנציאל האחורי. אין לטוסון דיפרנציאל שלישי, מרכזי, אלא מערכת המשלבת ומשחררת את ההנעה האחורית בהתאם לנתוני הסחרור המתקבלים מהגלגלים הקדמיים. הנהג יכול ''לנעול'' את המנגנון על ידי מתג הממוקם משמאל להגה. בנוסף למנגנון ההנעה קיימת גם מערכת בקרת משיכה (TCS) הפועלת על-ידי הפעלת בלם בגלגל מסתחרר ובמקביל הפחתת מצערת.

למבחן התייצב טוסון 2.7 ליטר 6V אוטומטי אשר התנדב לאוטושטח  באדיבות הרבה של ''יונדאי ראשון''

המתלים מורכבים מתרכובת כביש שמרנית למדי

תמוכות מקפרסון בחזית עם קפיצי סליל ומאחור מתלה רב-חיבורי הנשען גם על קפיצי סליל. מוטות מייצבים תומכים במרכב על ציר הרוחב. מערכת כזו אופיינית למכוניות נוסעים וחריגה למדי ברכבי שטח. מהפן השטחי החסרון העיקרי הוא מהלך מתלה מוגבל על-ידי אורך הזרועות וטווח התנועה של מוטות הייצוב. עוד מהמכאניקה נמצא הגה עם מנגנון מסרק המשנה הגברה בתלות למהירות, הבלמים מורכבים מארבעה דיסקים ועליהם מערכת ABS וחלוקת עוצמת בלימה.

המתלים מורכבים מתרכובת כביש שמרנית למדי

פרק הכביש יהיה קצר יחסית ויקבל את הדגש הראוי במגזין אוטו

לפני המבחן תכננתי מסלול כביש קצר יחסית שיהיה לא יותר מאשר קטע קישור עד לשטח. אבל אחרי כמה דקות מאחרי ההגה, הייתי חייב להאריך. כך מצאתי עצמי מצייר את הנתיב הארוך יותר, והדינאמי יותר, השמור למכוניות כביש. בשיוט ארוך הטוסון נוח מאוד ומציע רייד נעים ונוח לאורך זמן. כיול המתלים מוצק הרבה יותר מהסנטה פה המתנודדת והוא יותר אירופאי באופיו. הטיפול בשיבושים קטנים הולך ומשתפר ככל שעולה המהירות והם ייספגו בשלדה בקול עמום ומרוחק. בלטו רעשי רוח כבר מ-120 קמ''ש (שמקורם ממסילות הגג) ואוושת צמיגים על כבישים מחוספסים יותר. קרקוש זעיר הופיע מדופן אחת הדלתות על כביש משובש אבל למעט זאת הטוסון היה נקי מקרקושים - עדות לאיכות ההרכבה. ב-100 קמ''ש חג המנוע על סל''ד נמוך מאוד, כ-2000 סיבובים מתחת לתחום היעיל. יציאה לעקיפה דורשת הורדת הילוך או שניים, תלוי במהירות. עם תפעול ידני ניתן לבקש מראש הורדת שני הילוכים. יחסי ההעברה בתיבה ארוכים למדי ויש ''בור'' מורגש מאוד בין שני לשלישי. על כביש מפותל הפתיעה השלדה עם התנהגות מכוילת למשעי. רמז קל לתת-היגוי בפניות ההדוקות ביותר אבל איזון מצוין ותגובה נכונה להעברות משקל עד לרמה של היגוי-יתר לפי פקודה. עומסי הקפיצים ורמת השיכוך מרסנים היטב את המרכב אשר שומר על קור רוח בכל מצב למעט הפניות העמוסות ביותר. אז, עומסי הצד יכריעו את יכולת השיכוך של הבולמים ויתקבל נדנוד. אפשר להתייחס לזה כאזהרה שהנך מגיע לקצה המעטפת. רוב הזמן, מתנהג הטוסון כמכונית כביש טובה. לטעמי, הוא עולה ביכולתו הדינאמית על כל אחיו מבית יונדאי - למעט הקופה! הפתעה נוספת סיפקו הבלמים. למרות שהיו מושלמים אם נשיכתם היתה יותר תקיפה, הרי שהמשוב דרך הדוושה מצוין ויכולת המינון אופטימלית. זה היה מספיק טוב כדי שאשתמש בבלם לשינויי כיוון כירורגיים תוך כדי פניה. ההגה, לעומת זאת, לא מבריק. הוא אמנם מדויק למדי וכמעט נטול שטח מת. מורגשת לחימה ביציאה מפניה על המצערת ויש שינויים בהגברה בין סל''ד גבוה ונמוך ובהפניה מהמרכז לאחד הצדדים. התחושה בקצות האצבעות מעט מלאכותית ומנותקת, המשקל קל מדי וחצי ההפניה הראשונה איטי מדי (לא מפנה את החרטום מספיק כדי למנוע העברת יד נוספת). לסיכום פרק הכביש: איכות הנסיעה טובה מאוד, התנהגות הכביש יוצאת דופן באיכותה ויחידת הכוח תספק סחורה יפה אם תלחצו חזק. המינוסים עומדים על רעשי רוח וצמיגים מעט מעל למקובל, הגה חסר תקשורת, וחורים בין ההילוכים בתיבה (קיק דאון תכוף), צריכת דלק בנהיגה בינעירונית נמרצת הגיע לכ-7 ק''מ/ליטר.

פרק הכביש יהיה קצר יחסית ויקבל את הדגש הראוי במגזין אוטו

פרק השטח החל בצעדים איטיים ומהוססים והסתיים בשעטה של 100 קמ''ש על דרכי העפר של הנגב הצפוני

גם בשטח משחקים המתלים המוצקים לטובת הטוסון. הם תומכים חזק במרכב ומחזיקים את הגחון גבוה ככל ניתן מעל לפני השטח. עם מרווח גחון של 19.5 ס''מ אפשר לנוע בלי פחד על רוב דרכי העפר אבל צריך מאוד להיזהר מקוליסים עמוקים או אבנים במרכז השביל. הגחון פגיע מאוד ורך מאוד (קרטר, מיכל דלק במרכז ומשמאל, צנרת פליטה נמוכה ודודי עמם וממיר רכים ופריכים). אלמלא מיגון הגחון החדש של ''גתוס'' הייתי חייב לנקוט במשנה זהירות. עם זאת, נגע ה''סנתר'' פעמיים/שלוש בקרקע בעיקר בסכינים שלא השכלתי לשבור. בתנועת מתלה ארוכה ואיטית (כמו זו הנגרמת בכניסה לשקע) המתלים יורדים נמוך ולא מספיקים לחזור עד שהקרקע עולה ופוגשת את הגחון. אני מדבר על מהירות של כ-70/80 קמ''ש ולא קצב של טיול רגוע. בקצב רגוע, כ-30 קמ''ש, המתלים מעט נוקשים מדי כדי להיות מאוד נוחים. ב-50 איכות הנסיעה משתפרת ללא היכר אבל זה כבר עשוי להיות מהר מדי לנהג לא מיומן.

פרק השטח החל בצעדים איטיים ומהוססים והסתיים בשעטה של 100 קמ''ש על דרכי העפר של הנגב הצפוני

תפעול ידית ההילוכים באופן ידני ישמור על המנוע בתחום היעיל שלו ויבטיח שתמיד יהיה כוח זמין

ובשביל רוב עבודת השטח - בגבולות הגדרת היצרן כמובן - הכוח די והותר. משבילי אבנים, לדרכים כבושות ושבילי חול רך, הטוסון התגבר על הכל באמת בלי דרמה. מערכת העברת הכוח והגבלת ההחלקה מאוד סקרנה אותי. הסקרנות הרגה את החתול אבל הוא השמין מלספק אותה. הפניתי את החרטום לשרידי סוללת מסילת ברזל תורכית לסדרת עבירות מזורזת. בראשית זינוק בעליה על משטח מועט אחיזה. עם העברת הכוח במצב אוטומטי. הגלגלים הקדמיים מסתחררים לשבריר שניה ואז מורגשת עליה בהתנגדות (ירידת סל''ד זעירה הדורשת הגברת הלחיצה על המצערת), כשהדיפרנציאל האחורי משתלב והמכונית מתחילה לנוע בעליה. לחיצה ממש מטורפת על הגז, תפעיל מייד את בקרת המשיכה שתוריד מצערת ותחזיר את האחיזה לגלגלים. התוצאה? המכונית נעה לאיטה במעלה. מכשול ההצלבה היה מאוד מעניין. במצב הנעול (העברת מומנט שווה לשתי הקצוות), המכונית הגיבה טוב יותר והתקדמה מעט יותר מאשר במצב האוטומטי שבו נדרש סחרור כדי לשלב את האחוריים. כל זה נעשה ללא בקרת משיכה. ברגע הפעלת ה-TCS מייד הופעלו המעצורים על כל ארבעת הגלגלים והטוסון יצא מההצלבה להמשך הנסיעה. אחרי כמה ניסיונות חוזרים הגעתי לתגובה הטובה ביותר כאשר מערכת ההנעה הכפולה נעולה ובקרת המשיכה מופעלת - זה הניב את החילוץ העצמי המהיר והאלגנטי ביותר. עם זאת לא הייתי בונה על המערכת שתוציא את הטוסון ממסע עבירות בהר חורשן או בדרום. לטוסון מהלך מתלה מוגבל מדי, הגחון פגיע ביותר וחובה למגנו אם תרצו לרדת לשטח וזווית הגחון שטוחה ועשויה לתקוע אתכם על תלולית או לגרד את הגחון על סלע מרושע. אבל פעילות כזו היא מחוץ להגדרות היצרן לגבי אופי הפעלת הטוסון (בשביל זה יש טרקאן). ובכל זאת, עם האמצעים הקיימים הטוסון יעביר אתכם בכל שביל ראוי ויוציא אתכם מאותם משכולים שהנכם עשויים לפגוש על דרכים מהסוג הזה.

תפעול ידית ההילוכים באופן ידני ישמור על המנוע בתחום היעיל שלו  ויבטיח שתמיד יהיה כוח זמין

הטוסון לטעמי היא אחת המכוניות הטובות יותר שיצאו את שערי מפעל יונדאי

עם תג מחיר כה מושך ועם סקסאפיל של רכב פנאי, יהיה קשה מאוד להיכשל עם המכונית הזו. ולמרות זאת הטוסון לא מושלם. לא אהבתי את חומרי הדיפון שאמנם נראים טוב אבל המגע שלהם זול ולא נעים, רעשי הסביבה רמים מדי לטעמי ואיכות הנסיעה עשויה להיות נוקשה מדי לטעמם של אלו אשר עשויים להעדיף דווקא את הרכות של סנטה פה. נימוסי הכביש מעולים וחבילת הבטיחות מצוינת. על שטח טכני כלל אין מה לדבר אבל הטוסון ייקח אתכם, בלי פחד, על כל שביל בארץ בתנאי שלא יתקל במכשולים שמעבר ליכולתו הדינאמית. אם תעזו ללחוץ,הוא יגהץ שבילים במהירות מרשימה, ויגמול לנהג הנמרץ עם התנהגות שלדה יוצאת מן הכלל. חשוב מכך, הטוסון מביא את רכבי הפנאי לפתחם של רוכשים חדשים שלא חשבו כלל בכיוון הזה. עם מחיר כשל מאזדה 6 או ופחות מגולף 2.0 ליטר עשוי הטוסון לחטוף אנשים רבים אחרים לשטח. ואם כמות המכירות היא ראיה תקפה הרי שהחטיפה בעיצומה.

יונדאי טוסון 2.7 ליטר

מנוע

סוג/נפח בנזין 6V/2656 סמ''ק תזמון גל-זיזים עילי-כפול, 24 שסתומים הספק/סל''ד 175 כ''ס/6000 מומנט/סל''ד 24.6 קג''מ/4000 הזנת דלק הזרקה רב-נקודתית

מרכב

הנעה כפולה אוטומטית, קבועה 4 הילוכים אוטומטית מתלה ק/א תמוכות מקפרסון, סלילים/רב-חיבורי, סלילים בלמים ק/א דיסקים מאוררים/דיסקים מערכות עזר TCS, ABS, EBD

מידות

בסיס גלגלים 263 ס''מ אXרXג 432.5X179.5X168 ס''מ משקל 1650 ק''ג צמיגים 235/60R16 תא מטען 644/1856 ליטר מיכל דלק 65 ליטר

ביצועים

מהירות מירבית 180 קמ''ש 0 ל-100 קמ''ש 10.5 שניות צריכת דלק 1 ל-7 ק''מ/ליטר טווח 455 ק''מ

מחיר

מחיר (רכב נבחן) 169,000 ש''ח אחריות 3 שנים או 100 אלף ק''מ

שטח

זווית נטישה 32 מעלות זווית גישה 28 מעלות זווית גחון 160 מעלות מרווח גחון 19.5 ס''מ קוטר סיבוב 10.8 מטר

תגובות

0 תגובות