שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

אקס פקטור - ניסאן אקסטרייל Nissan

גרסה חדשה לאקסטרייל נחתה בחופינו. עם יותר מנוע, עוד יותר עיצוב ועם תקווה - בלב היבואן - שהפעם תמצא הנוסחה ללבכם. מתיחת פנים לרכב הפנאי שהתעלמתם ממנו.

מכשיר ה-GPS צפצף בפאניקה אלקטרונית צורמת, כשהתקרבנו כדי 75 מטרים לנקודת הירידה מהכביש

אחרי שיוט ארוך ומהיר דרומה, באחד מאותם ימי חורף שטופי שמש אשר מושכים אותך לצאת ממבוך המשרדים. כמה מאות מטרים לתוך ערוך הנחל, אי-שם בערבה, ''הבנתי'' את המכונית. יותר ''פנאי'' מ-''שטח'', יותר הצהרת הון מתצוגת יכולת. אבל זה להקדים את המאוחר. נחזור 400 ק''מ ויומיים לאחור.

מכשיר ה-GPS צפצף בפאניקה אלקטרונית צורמת, כשהתקרבנו כדי 75 מטרים לנקודת הירידה מהכביש

קרסו, יבואנית ניסאן, מתחילה בדחיפה חדשה למותג ניסאן שהיה רדום יחסית בשנים האחרונות

דוגמה מצוינת לאנונימיות של המותג היא השארתו של האקסטרייל מחוץ למגרש המשחקים של רכבי הפנאי, למרות שהכלי המעוצב משווק כבר למעלה משנתיים. פשוט, אף אחד לא מכיר אותו. דווקא אי-המיתוג מסייע היום להנהלת החברה להתחיל עם דף שיווק חלק. כמעט חלק בעצם, רק כתם אחד פוגם בלובן הצחור של קטגוריית רכבי הפנאי - יונדאי טוסון - אשר קבע את כללי המשחק מחדש בקטגוריה. הטוסון לבדו כמעט ושילש את מספר כלי הרכב הנמכרים בה. אולם בניסאן מעדיפים שלא להתייחס לטוסון, אולי בגלל שהם יודעים שעם פער מחיר כה גדול (בין 40 ל-60 אלף ש''ח) הקרב אבוד מראש. אולי בגלל שהם מעדיפים ''שיווק-דרך-הכחשה'' המנפה את התחרות הקשה ביותר ומשאירה את הזירה להתמודד מול רכבי הפנאי מקבילי-המחיר. ובכל מקרה, בקרסו מדברים על 100 יחידות בשנה כהצלחה (לעומת 700 ויותר טוסון שכבר הוזמנו), מה שבאמת שם את האקסטרייל בקטגוריה אחרת ולו רק בגלל הכמות.

קרסו, יבואנית ניסאן, מתחילה בדחיפה חדשה למותג ניסאן שהיה רדום יחסית בשנים האחרונות

האקטרייל מגיע אלינו אחרי מתיחת פנים זעירה ומנוע חזק יותר

חידוש נוסף - מקומי דווקא - הוא שניתן לבחור בין שתי רמות גימור: ''ספורט'' בסיסית יחסית במחיר של 211,000 ש''ח וגרסה מהודרת, ''אלגנס'', בכ-235,000 ש''ח (מחירי חדירה). מתיחת הפנים הזעירה לא ממש שינתה את המראה (שעמישראל ממילא לא מכיר) הכוחני והמזוות של המרכב. בתוך המכונית השינויים מתמקדים בקונסולה המרכזית שעוצבה מחדש וקיבלה מיתוג תואם. בנוסף, קיימת מערכת שמע מקורית המשלבת נגן דיסקים עם קסטה של שישה תקליטורים ועוד המון תאי איחסון (חלקם ממוזגים) הפזורים בנקודות אסטרטגיות בתא. בקרת אקלים, קלה ונעימה מאוד לתפעול (וחרישית בפעולתה) ועוד נקודות ממשק נהג-רכב, מחוספסות ומושקעות. היה לי מעט מוזר לגלות את מגע החומרים קשה ו''פלסטיקי'' למרות מראהו המשובח. איכות ההרכבה לרוב מצוינת אם כי נתגלו כמה פינות לא מהוקצעות.

האקטרייל מגיע אלינו אחרי מתיחת פנים זעירה ומנוע חזק יותר

המנוע בנפח 2.5 ליטר מפיק 165 כ''ס ב-6000 סל''ד ו-23.4 קג''מ ב-4000 סיבובים.

זו עליה משמעותי של 25 כ''ס ו-4 קג''מ מול מנוע 2.0 ליטר הקודם (אגב יש גם גרסת טורבו עם 280 כ''ס ו-32 קג''מ - לא אצלנו). תיבת ההילוכים מכילה רק ארבעה יחסי העברה וגם אלו ארוכים יחסית ועם מרווח גדול בין ההילוכים. מערכת ההנעה מניעה באופן נורמאלי את הגלגלים הקדמיים בלבד לאלו יצטרפו האחוריים במידה ומערכת חיישנים תחוש בסחרור גלגל חזית. שילוב המערכת הדרגתי עד למקסימום של 43% מסך המומנט הזמין לציר האחורי. קיימת אפשרות ''לנעול'' את מערכת ההנעה אבל אין דיפרנציאל מרכזי המאפשר תנועה בהנעה כפולה על כביש יבש. בגרסאות המיובאות ארצה אין מערכת בקרת משיכה או בקרת יציבות - ESP - אופציה שקיימת בחו''ל. מערכת המתלים מורכבת ממתלה מקפרסון בחזית ומנגנון רב-חיבורי מאחור.

המנוע בנפח 2.5 ליטר מפיק 165 כ''ס ב-6000 סל''ד ו-23.4 קג''מ ב-4000 סיבובים.

תוספת הכוח מייד מורגשת ובולטת בעיקר ביציאה מהמקום

בזמן שהתאוצה מעמידה חזקה ומהירה ופעמים רבות אף תסחרר גלגלים בעליזות. על כביש רטוב, המחסור ב-ESP מורגש למדי. להגה משקל מצוין והוא מהיר ומדויק. חסר לו מעט משוב והוא נוטה להלחם כשעובר כוח במורד הציריות, תוך כדי פניה. התנהגות הכביש מזכירה מאוד מכונית כביש טובה. עם נטייה בטוחה לתת-היגוי אבל גם אפשרות לזנב לעקוב בפניות מהירות. תגובות השלדה והמתלים להעברות משקל טובות מאוד וידברו מאוד לנהג חובב נהיגה. יחסי ההעברה הארוכים תורמים לשיוט מהיר מאוד ונינוח מבחינת מערכת ההנעה. אולם לצד פעולה חלקה ונעימה ביותר, תגובה התיבה איטית למדי ועם יחסי העברה כה ארוכים די קשה להגיע לתחום המתוק של עקומת התפוקה ולהפיק את התאוצה החזקה ביותר. טיפטרוניק יכול היה לעזור כאן. על הכביש עמדה צריכת הדלק על כ-8 ק''מ לליטר.

איכות הנסיעה מוצקה למדי אך הולכת ומשתפרת ככל שעולה המהירות

בקצב התנועה האקסטרייל מקפץ ומגיב לכל עיוות בפני האספלט (ויש הרבה כאלו). לאורך זמן ההתנהלות הזו מעייפת למדי ותמיכת מושבים בינונית, רק מוסיפה לאי הנוחות. לעומת זאת, בקצב מהיר מאוד או על כביש מפותל ואיכותי, האקסטרייל הוא פשוט כיף לנהיגה והוא עושה זאת עם חדווה ראויה לרכב פנאי שובב.

איכות הנסיעה מוצקה למדי אך הולכת ומשתפרת ככל שעולה המהירות

אותה שובבות ויכולת לרדת מהאספלט הובילה אותנו להזין ציר טיול במכשיר GPS ולצאת ליום ארוך בכביש ובשטח

כך, אחרי 300 ויותר קילומטרים על האספלט הגענו לפתחו של שביל חצצי ומסולע בערבה התיכונה. האקסטרייל מגהץ את שביל החצץ באופן מצוין כל עוד הקצב מהיר. במהירות איטית, המתלים נוקשים ומעבירים יותר מדי מפני השטח לתא הנוסעים. איכות הניהוג המעולה נשמרת גם על השביל ומאפשרת ניווט מהיר ובטוח גם על משטח חלק ודל אחיזה. חסרה גם כאן נוכחותה של בקרת המשיכה, בעיקר כאשר המתלים קצרי המהלך מגיעים לקצה מהלכם. הגחון חשוף מאוד לפגיעה, בעיקר אגני השמן שבחזית-מימין, ומומלץ מאוד להיזהר מאבנים בולטות או מגלים בשביל שעלולים לגרום לגחון להיחבט בקרקע. כך גם יוצאים מחשבון שבילים מחורצים בקוליסים עמוקים או מעברי סלע פשוטים למדי. אם תיצמדו לדרכי קק''ל כבושות, האקסטרייל מצטיין. בשטח תובעני יותר, התחושה כל-כך לא נעימה, שפשוט לא כדאי מראש להיכנס לשם.

עם מטרה של 100 כלים בשנה, לא צפוי האקסטרייל להרים גלים גבוהים בסגמנט הפנאי שלנו

האם 100 כלים יעזרו לניסאן לצאת מהאלמוניות היחסית שלה ולהתחיל להציג נוכחות ראויה על כבישי ארה''ק? אולי. האקסטרייל המחודש מותח עוד יותר את הגדרת רכב הפנאי לעבר צד האספלט במשוואת הכביש/שטח וככזה, הוא מעביר את מסר הכיף, התחכום וההרפתקנות הטבועים ברכב פנאי. עם טרוניות באשר לנוחות הנסיעה ולמחסור ב-ESP, האקסטרייל הוא כלי רכב מצוין. לגבי השטח? לא היית מעז להרחיק עמו מעבר לשבילים כבושים ולמשטחים קשים ואופקיים ככל הניתן. הוא מעביר תחושה כה לא נוחה עד שכל כיף פוטנציאלי נמחק למראה חיזיונות אימה של עוקת מנוע שפוכה.

מנוע

סוג/נפח בנזין 4 צילנדרים, רוחבי, 2488 סמ''ק תזמון גל-זיזים עילי-כפול, 16 שסתומים הספק/סל''ד 165 כ''ס/6000 מומנט/סל''ד 23.4 קג''מ/4000 הזנת דלק הזרקה רב-נקודתית

מרכב

הנעה כפולה אוטומטית, קבועה תיבה אוטומטית, 4 הילוכים מתלה ק/א תמוכות מקפרסון, סלילים/רב-חיבורי, סלילים בלמים ק/א דיסקים מאוררים/דיסקים מערכות עזר ABS, EBD

מידות

בסיס גלגלים 262.5 ס''מ אורךXרXוחבגובה 451 X176.5X167.5 ס''מ משקל 1450 ק''ג צמיגים 215/65R15 תא מטען 410 ליטר מיכל דלק 60 ליטר

ביצועים

מהירות מירבית 187 קמ''ש 0 ל-100 קמ''ש 9.9 שניות צריכת דלק 1 ל-8 ק''מ/ליטר טווח 489 ק''מ

מחיר

211,000-235,000 ש''ח בהתאם לגרסה

בשטח

זווית נטישה 29 מעלות זווית גישה 33 מעלות זווית גחון 160 מעלות מרווח גחון 20 ס''מ קוטר סיבוב 11 מטר

תגובות

0 תגובות