שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מרצדס M קלאס - דור שני


דור שני ל-M מגיע אלינו עם פיזיולוגיה חדשה ומיקוד חד הרבה יותר מבעבר. האם כך ה-M צריכה הייתה להיות מלכתחילה?

רוני נאק, אוטושטח - פרובנס, צילומים: יצרן.

קשה ובעצם אי-אפשר, להתווכח עם מספרים ונתונים יבשים

כ-620,000 יחידות M קלאס מכרה מרצדס מאז הצגת הדגם בשנת 1997. ולמרות ששני שליש המיליון כלי-רכב זה מספר מכובד בכל קנה מידה (בטח לכלי כה יקר ולמרות שנפרש על פני שמונה שנים) אנו בטוחים שמרצדס הייתה מייצרת את ה- M בתצורה אחרת אילו רק התאחרה בשנה אחת. איך אחרת? בלי שלדת סולם למשל, בלי LOW ובלי עוד כמה פריטי שטח אשר נחשבו, אז, להכרחיים ו-5X הוכיח שאינם. כך שבעצם הבריף שבבסיס התכנון של רכב פנאי מודרני, יאמר כיום: ''מראה של רכב שטח'' ולא יכיל בהכרח: ''יכולת שטח של ממש''. ואז יש לכם את הוואריאציות. ב.מ.וו בחרה לוותר כליל על כל השטח שמעבר לשביל הכבוש ולמקד את היכולת של ה-5X שלה דווקא בכביש כך גם וולוו. האחיות טוארג/קאיין מנסות לשלב את שני העולמות ועושות זאת עם המון אלקטרוניקה ומשקל עצמי כביר. מרצדס אשר פרצה את הדרך לרכב פנאי פרמיום (לא כולל כמובן הריינג'רובר הוותיק) ניסתה כבר ב-97' לרקוד בשתי החתונות, בכביש ובשטח, אבל התוצאה הסופית לא הצטיינה כאן או כאן, ובתוספת טענות על איכות יצור ירודה (במפעל בארה''ב - שם ה-M מיוצרת ותיוצר בהמשך) ומערכת בקרת משיכה בעייתית, חבלי הלידה של ה-M היו קשים מאוד.

קשה ובעצם אי-אפשר, להתווכח עם מספרים ונתונים יבשים

המון מים זרמו בנהר נקאר, בדרכו לריין, דרך לב שטוטגארט ומטה מרצדס

שמונה שנים חלפו מאז הצגת ה-M ''ההיא'', מפת רכבי הפנאי שונה לבלי הכר, וזו הזדמנות נהדרת להתחיל מדף נייר חלק עם M חדשה בתצורה שמיישרת קו עם מובילות הסגמנט פלוס כמה ''טריקים ושטיקים'' ייחודיים וחדשים. מבנה השלדה הנפרדת ננטש לטובת שלדה-אחודה מוצקה וקשיחה. עם יתרונות ברורים בשליטה עדיפה בתהליך היצור לעיצוב אזורים סופגי אנרגיה, הוספת קשיחות מבנית ועמידות בפיתול וכמובן משקל עצמי נמוך (עם השלכות ברורות על ביצועים ותצרוכת דלק). ה-M החדשה ארוכה ב-15 ס''מ (478 ס''מ), רחבה ב-7.1 ס''מ (191 ס''מ) ו-5 מ''מ (181.5 ס''מ) נמוכה יותר מקודמתה. בסיס הגלגלים התארך ב-9.5 ס''מ לסה''כ של 291.5 ס''מ נדיבים מאוד בקטגוריה הזו. למרות הצמיחה המשמעותית בכל המימדים נותר המשקל העצמי כשל גרסת הבסיס של הדגם היוצא ועומד על כ-2,200 ק''ג.

המון מים זרמו בנהר נקאר, בדרכו לריין, דרך לב שטוטגארט ומטה מרצדס

מערכת ההנעה מחודשת אף היא ומציגה שלושה מנועים חדשים

שתי גרסאות של טורבו-דיזל 6V בנפח 3.0 ליטר. האחת עם 224 כ''ס ו-51 קג''מ (כבר מ-1,600 סל''ד!), האחרת מעין גרסה חסכנית של הראשון מציגה 190 כ''ס ו-44 קג''מ. זו, אגב, הופעת הבכורה למנועי הדיזל הללו המציגים את הדור השלישי והעדכני ביותר של מערכות המסילה המשותפת וטכנולוגיית ההזרקה. מצד הבנזין מגיע מנוע 6V 3.5 ליטר עם 272 כ''ס ו-35 קג''מ ו-8V 5.0 ליטר עם 306 כ''ס ו-46 קג''מ. זה הצע המנועים לשנת 2005, היצע אשר אמור להשתנות ולהתרחב כשמרצדס תציג 8V חדש עם 400 כ''ס וגרסת AMG שתקבל את הסימול M65 ויותר מ-600 כ''ס ו-100 קג''מ!

מערכת ההנעה מחודשת אף היא ומציגה שלושה מנועים חדשים

תיבת הילוכים עם 7 (!) יחסי העברה המכונה 7G-TRONIC , סטנדרטית בכל גרסאות ה-M

היא מכילה, כמובן, שבעה הילוכים ונהנית מפיקוד אלקטרוני דרך מנוף שעל עמוד ההגה ומיתוג שבגב גלגל ההגה. כמו בתיבות האוטומטית מהעבר גם עתה הצבת הילוך ידנית קובעת בעצם את טווח ההילוכים שבו התיבה תעבוד ולא ''תנעל'' את התיבה בהילוך מסוים. אם כבר בהעברת כוח עסקינן, אציין שתיבת ההעברה כבר לא מכילה LOW תיקני. ה-LOW מגיע כחלק מחבילת שטח בלבד.

חבילת מתלי-אוויר AIRMATIC, אופציונאלית וכוללת שתי רמות: רגילה ולשטח

כשקיימת גרסת בסיס עם קפיצי סליל מפלדה. בגרסת השטח מסוגלת המערכת להרים את מרווח הגחון ל-29.1 ס''מ מרשימים למדי (מוגבל ל-30 קמ''ש) ויש כמובן רמות ביניים נוספות. לכריות האוויר חוברת, בתקן, מערכת בולמי-זעזועים אדפטיבית המשנה את מאפייני השיכוך לפי הצורך. הנהג יכול לבחור בין מצב אוטומטי למצב נוחות או ספורט. כל הטכנולוגיה הזו נועדה כדי לתמוך במערכת מתלים חדשה בצורת עצמות-עצה כפולות בחזית ומערכת רב-חיבורית, התומכת באחוריים. את הקצה מייצגים חישוקים בקוטר 17 או 18' ואפשר לבחור גם חישוק 19' כתוספת.

חבילת מתלי-אוויר AIRMATIC, אופציונאלית וכוללת שתי רמות: רגילה ולשטח

עוד שתי מערכות מעניינות לסיכום הפרק הטכני:

בקרת משיכה/יציבות 4ETS מדור שני שגם משתמשת בבלמים כדי להעביר מומנט לרוחב הצירים האחוריים. למערכת מתג ''שטח'' המשנה את המאפיינים של בקרת המשיכה, היציבות ESP ורגישות ה-ABS בירידה מכביש לעפר. מערכת PRE-SAFE שתפקידה להכין באופן אקטיבי את המכונית ואת הנוסעים לקראת תאונה. המערכת מזהה מצב חירום, היא תסגור מייד את החלונות, תהדק חגורות בטיחות, ותניע את המושבים ומשענות הראש כדי למקם את הנהג/נוסע באופן אופטימאלי לקראת החבטה ופתיחת כריות האוויר. יש גם DSR המגבילה את מהירות הירידה במורד תלול באמצעות הבלמים למהירות שהנהג קובע מראש בטווח שבין 4 ל-20 קמ''ש. מפתח לא נדרש כדי להתניע את האוטו, רק כדי לזהות את הבעלים שאז יכול להתניע בלחיצת כפתור. ויש גם תא מטען שדלתו נפתחת ונסגרת אוטומטית וקיימת אופציה לתא מטען נשלף(!) בעל רצפה שיוצאת לקראתך מעבר לסף ההטענה וחוזרת למקומה עם הסלים. כמו שצריך!

צמד המילים ''דינאמיות'' ו-''שרירים'' הופיעו פעמים רבות במצגת המרשימה של אנשי מרצדס

אבל לא בהקשר הרגיל של מערכות הנעה או מעצורים מרשימים, הפעם דובר על עיצוב המרכב וקימוריו. מרצדס יכלה ללכת הרבה יותר רחוק בהתחשב שמתכנני ה-W164 (שם הקוד של ה-M החדשה) החלו מדף נייר חלק ויצרו מחליפה למכונית שעשתה ''המון צרות'' ליצרן. המעצבים שמרו על מאפייני העיצוב הרגילים של מרצדס ולא רק זאת, אלא שהם הותירו גם ממאפייני המראה של ה-M היוצאת. זה אמור בעיקר לגבי קורה C הרחבה שנוטה לפנים וגוש השמשות שמאחור אשר נראות כיחידה אחת. בנוסף, נוספו אלמנטים ''עוצמתיים'' כמו בתי גלגלים תפוחים, שבכה קדמית אגרסיבית ותחתיה רשת מתכת כנהוג במכוניות משופרות, דמוי מגן גחון מתכתי הממשיך גם על הפגוש האחורי ושם תגלו גם שני פתחי מפלט טרפזיים. התוצאה הסופית מרשימה מאוד. הרבה יותר מהדגם היוצא ואף יותר מכמה מתחרות נוכחיות, משדרת ה-M החדשה ''לוק'' מתוחכם ועוצמתי.

צמד המילים ''דינאמיות'' ו-''שרירים'' הופיעו פעמים רבות במצגת המרשימה של אנשי מרצדס

תא הנוסעים רענן לגמרי וחפשי יחסית מהחובות המשפחתיות של המרכב

לוח המחוונים מרוכז מול פני הנהג בתוך שלושה שרוולים אובליים המבודדים את המידע מרוב האוכלוסייה במכונית. עיצוב הלוח נקי מאוד ונהיר. בקונסולה המרכזית מרוכב המיתוג לפי הפונקציה שלו: מידע/בידור, בקרת אקלים, מערכת הנעה. גם כאן הסידור נהיר ואינטואיטיבי לגמרי. הפאנל הקדמי עשוי מחומר רך מאוד ונעים למגע. אם תדחפו אצבע בעוצמה תגלו שלרכות הזו אין תחתית בעוד שאצל מתחרים בליגה הזו תגיעו לבסיס קשה אחרי כמה מילימטרים. גלגל ההגה מכיל פונקציות רבות הכרחי לשליטה בתיבת ההילוכים, מידע, טלפון, שמע ועוד. אינסרטים מעץ ושולי אלומיניום מעטרים את הקונסולה המרכזית והדלתות אך אלו חסרים וויזואלית מהפאנל המרכזי הגדול. המושבים בחזית עמוקים ומפנקים. בכלים שעמדו לראשותנו ניתן היה לכוון בהם הכל (כמעט) מגובה ועד עוצמת המיזוג לישבן. אפשר עוד לתמרן את רמת התמיכה לצידי הגוף ולמקם במיוחד את התמיכה לגב אחרי שניפחתם אותה לרמה הרצויה. המושב מאחור פחות מבריק. הוא מציע חלל טוב לראש ולגוף אך פחות מרשים לרגליים כנראה בשל התכנון של מרצדס להציג גרסה עם שבעה מושבים וזה רבותיי. דבר חדש!

תא הנוסעים רענן לגמרי וחפשי יחסית מהחובות המשפחתיות של המרכב

50 קג''מ פלוס, תמיד עשו לי את זה

כך שמייד זינקתי לגרסת הדיזל החזקה אשר עמדה לראשותי כבר בשדה התעופה של ניס. תדרוך קצר וזינקנו לדרך של 70 ק''מ עד לבית המלון עמוק בין הכרמים. המכונית צוידה במתלי אוויר, ערכת קוסמטיקה ספורטיבית (פגושים וחישוקי 19 אינץ') ונווט אלקטרוני מעולה. על הכביש המהיר שלאורך חוף הים התיכון, מרשימה מכונית עם שיוט מהיר ונעים מאוד בעיקר בזכות NVH מעולה. זולת רעשי רוח ממראות הצד הגדולות, ניכר השיפור במקדם הגרר של המרכב, בידוד יסודי של רעש המנוע ואטימה מושלמת מכיוון הכביש. איכות הנסיעה טובה מאוד כמו גם הספיגה העמומה של אי-שלמויות בפני האספלט. עם זאת, הרייד הוא על הצד המוצק של הסקאלה ובאמת שלא מצאנו אף פיסת אספלט שתדמה לכבישים העלובים שלנו. החלפות ההילוכים חלקות כמשי לשני הכיוונים ומטעות כמעט לחשוב שמדובר בתיבת הילוכים רציפה. התגובה לקיק-דאון מהוססת מעט אבל במהירות הנכונה התיבה לא תהסס להוריד שלושה הילוכים בבת-אחת. נתוני התאוצה מראים על קצת פחות מ-9 שניות ל-100 קמ''ש וזה נתון מדהים בהתחשב שמדובר במנוע דיזל ומשקל עצמי של 2,200 ק''ג. עם כל זאת המנוע לא חש כמו האגרוף שיש לדיזל 3.0 ליטר של ב.מ.וו (שגם נהנה מ-51 קג''מ) וה-6V בונה את כוחו באופן מדוד ולינארי יותר. ה-M ממשיכה ומאיצה במהירות עד 190 קמ''ש ומשם תתקשה להגיע עד למהירות הסופית ב-215 קמ''ש. או אז יחלוף על פניה ה-M500 שיודע להמשיך ולהאיץ עד 240 קמ''ש. למנוע הבנזין הבכיר אין יתרון משמעותי באיכות החיים למרות היותו מעט שקט יותר (וזה בולט בעיקר מחוץ לרכב). הוא יורד שניה מהזמן ל-100 קמ''ש אבל (ואולי זו בעיה שהייתה ברכב ההדגמה) הוא גורם לתיבת ההילוכים לחבוט מדי פעם כשחוזרים לגז.

50 קג''מ פלוס,  תמיד עשו לי את זה

המשך הכביש הביא אותנו לדרכים ההרריות פתלתלות

ולא רק שאותן דרכים פרובינציאליות מענגות בפיתוליהן האחידים, שיפועים מושלמים וכן, גם אספלט מחוספס, עתיר אחיזה, ועם קומפלקסיה (מרקם פנים) מושלמת - נו שיש לנו עוד מה ללמוד. אני נדרך, עיניים מצומצמות והקצב עולה. ועולה. ועולה! ה-M החדשה מתנהגת בחדות יוצאת דופן, תוך שהיא מסתירה היטב את משקלה העתיר. המשוב מההגה נדיר באיכותו! רמת תקשורת כה גבוהה עם הממשק החשוב ביותר בין נהג למכונית מאפשר לעבור בקצב מהיר ובטוח גם בכבישים המפותלים ביותר. התנהגות הכביש ניטראלית לרוב עם תת-היגוי שיסתמן את תנסו להיכנס באגרסיביות-יתר לפניה. הנכונות של השלדה לשנות כיוון חיובית כמו גם התגובה המחודדת להעברות משקל באמצעות מינון מצערת משתנה. עם מתלים במצב ''ספורט'' המכונית הופכת נוקשה ושטוחה לגמרי בפניות. אבל מצב אוטומטי משלב הכי טוב בין נוחות לשליטה במרכב. עם המעבר למצב ''נוחות'' משתפרת מאוד איכות הנסיעה אבל במחיר של נדנודים אם הקצב עולה. הייתה גם גרסה עם קפיצי פלדה ומנוע 6V בנזין. הורגש מחסור בריסון אשר בולט עוד יותר בכביש מפותל שם ה-M ממש תתנודד כאשר עומס הצד גבוה. הבלמים חזקים מאוד ובכל אחת משלושת המכוניות שבהן נהגתי הם שמרו על אחידות ובלמו נהדר, בעוצמה ראויה ומינון כירורגי, בכל מצג גם מ-200 קמ''ש ומעלה וגם אחרי קילומטרים ארוכים בכבישים מפותלים.

המשך הכביש הביא אותנו לדרכים ההרריות פתלתלות

ויש גם שטח

אם לא בחרתם לרכוש את ערכת השטח ובכל זאת תרצו לרדת מהכביש, יבוא לעזרה מתג אחד קטן אשר בהילחצו ''יודיע'' ל-M שירדתם לשטח והוא ישנה את המאפיינים של בקרת היציבות/משיכה ושל ה-ABS. אם בכל זאת תתעקשו לבלות בין הכרמים אזי ערכת השטח מומלצת מאוד. היא כוללת תיבת העברה עם יחס קצר, נעילות לדיפרנציאל מרכזי ואחורי, מתלי אוויר עם נפח מוגדל למרווח גחון של עד 29 ס''מ, וכמובן מגן גחון. זאת, לצד הגבלת מהירות במורד ובקרת משיכה 4ETS מדור שני. מסלול השטח העביר אותנו דרך סדרה של הצלבות אותן עברנו עם בקרת משיכה ושנית עם נעילות, זינקנו בעליה להדגמת פעולת השהיית הבלם בזינוק בעליה (המחשב מזהה זינוק בעליה ומשאיר לחץ על המערכת לשניה בדיוק כדי למנוע דרדור לאחור), ירדנו מורד תלול להדגמת ה-DSR ואז שוב רק כדי לגלות שהאוטו בולם מצוין רק על המנוע ובכל זאת יפעיל בעצמו את ה-DSR גם אם המתג אינו מופעל. אפשר לשלב ולנתק LOW תוך כדי נסיעה רצופה (צריך אבל לבצע נוהל די מורכב) וניתן להגיע עד 80 קמ''ש ב-LOW בזכות שבעת ההילוכים שבתיבה. איכות הנסיעה קשה למדי בשיא גובה המתלה, אך משתפרת ככל שיורדים במפלס. בשורה התחתונה, למרות מסלול המכשולים המהונדס, הדגימה ה-M היטב את תכונותיה החדשות והשאירה חשק לעוד לכשתגיעה ארצה.

ה-M החדשה היא בדיוק מה שצריכה הייתה להיות ה-M הקודמת

אלא שאז מרצדס לא ידעה שאפשר ליצר רכב פנאי בלי יכולת שטח אמיתית. ובכל זאת, גם היום, היא משאירה את השטח, למי שרוצה, כחבילת אבזור נפרדת וזה פתרון מצוין. מדוע? כי זה משחרר את הפלטפורמה להיות קודם-כל רכב כביש ראוי. וככזה מרצדס השיגה את מטרתה. אם זה מקווי המרכב הכוחניים, הפנים הקורקטי-אך-ספורטיבי, יחידות הנעה והעברת כוח מרשימות מאוד והמון אלקטרוניקה חדשנית יותר ופחות לטובת איכות חיים ושמירה עליהם. והמחיר? עלה. כ-500,000 ש''ח לגרסת הבסיס ולו רק כדי להתרחק (מסיבות שיווקיות טהורות) מגרסאות הבסיס של הטוארג ודיסקברי ולהיצמד לקאיין ול-5X שגם הוא עתיד להתחדש ממש בקרוב. לכשעצמה מרשימה ה-M החדשה באיכותה כמכלול, ברמת החיים שהיא מקנה על הכביש המהיר ובאופן שהיא מתעלמת מהפיזיקה על אספלט מפותל. יכולת שטח יש וזה נתון - כאמור - לבחירה כאופציה הכרחית למי שלא רוצה, או אינו מוכן, להגביל את עצמו רק לכביש. עם ערכת שטח כה מקיפה ורצינית מהווה ה-M אופציה רצינית מאוד למי שאינו מוכן לוותר על הפאר גם בין עצי השיזף.

טבלת נתונים מרצדס M קלאס

מרכב

קבוצה/מרכב SUV/5 דלתות הנעה כפולה קבועה, LOW בסיס גלגלים 291.5 ס''מ מפשק ק/א 162.9/162.7 ס''מ אXרXג 478X191.1X181.5 ס''מ מתלים ק/א עצמות עצה כפולות, כריות אוויר, מוט מייצב/רב-חיבורי, כריות אוויר, מוט מייצב מערכות עזר ABS, ESP, 4ETS, DSR קוטר סיבוב 11.6 מטר תא מטען 2,050 ליטר (מרבי) מיכל דלק 95 ליטר משקל 2,110 ק''ג

ML500

מנוע 8 צילנדר, V אורכי נפח 4,966 סמ''ק תזמון גל זיזים עילי, 24 שסתומים מהלךXקדח 84X97 מ''מ הזנת דלק הזרקת-דלק הספק/סל''ד 306 כ''ס/5,600 מומנט/סל''ד 46 קג''מ/2,700 הילוכים: אוטמטית - 7 הילוכים צמיגים 255/55R18 0 ל-100 קמ''ש 6.9 שניות מהירות מירבית 240 קמ''ש

ML350

מנוע 6 צילנדר, V אורכי נפח 3,498 סמ''ק תזמון גל זיזים עילי כפול, 24 שסתומים מהלךXקדח 86X92.9 מ''מ הזנת דלק הזרקת-דלק הספק/סל''ד 272 כ''ס/6,000 מומנט/סל''ד 35 קג''מ/2,400 הילוכים: אוטומטית - 7 הילוכים צמיגים 235/65R17 0 ל-100 קמ''ש 8.4 שניות מהירות מירבית 225 קמ''ש

ML320CDI

מנוע דיזל 6 צילנדר,V אורכי נפח 2,987 סמ''ק תזמון גל זיזים עילי, 24 שסתומים מהלךXקדח 92X 83 מ''מ הזנת דלק מסילה משותפת הספק/סל''ד 224 כ''ס/4,000 מומנט/סל''ד 51 קג''מ/1,600 הילוכים: אוטומטית - 7 הילוכים צמיגים 235/65R17 0 ל-100 קמ''ש 8.6 שניות מהירות מירבית 215 קמ''ש

ML280CDI

מנוע דיזל 6 צילנדר, V אורכי נפח 2,987 סמ''ק תזמון גל זיזים עילי, 24 שסתומים מהלךXקדח 92X 83 מ''מ הזנת דלק מסילה משותפת הספק/סל''ד 190 כ''ס/4,000 מומנט/סל''ד 44 קג''מ/1,600 הילוכים: אוטומטית - 7 הילוכים צמיגים 235/65R17 0 ל-100 קמ''ש 9.8 שניות מהירות מירבית 205 קמ''ש

תגובות

0 תגובות