שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

סאנגיונג קיירון - הקרנף ששאג

קיירון, רכב השטח החדש מבית סאנגיונג נפגש לראשונה עם שבילי הארץ. האם זהו יפיוף מצויץ, או שמא יש גם יכולת שטח אמיתית מתחת למעטה המוחצן?

כתב: רני פלג, צילם: אילן אשל, אתר השטח הישראלי.

חברת סאנגיונג היא ננס במונחי יצרניות כלי רכב בעולם. החברה הקוריאנית רחוקה מלייצר כלי רכב בהיקף של בת הדודה יונדאי, או ענקים אחרים מאירופה, או ארה''ב. ומה עושה ננס שממש רוצה תשומת לב? צועק, ובקול רם. איני יודע אם הרצון לצעוק עמד בבסיס עיצובם של דגמי סאנגיונג בעבר (מוסו וקוראנדו, בעלי העיצוב ה... איך לומר זאת? אה, ייחודי), אבל ברור שהוא המניע מאחורי המראה של הקיירון, העולה הכי טרי במרכז הקליטה של יבואנית סאנגיונג, בדיוק כפי שברור שאותו רצון עמד מאחורי מראה הרודיוס. שניהם, אגב, קיבלו את מראם ממכחולו של אותו מעצב. באותה אגביות נזכיר כי אותו מעצב כבר אינו מועסק בסאנגיונג.

צעקה

באמת קשה מאוד להתעלם מרכב השטח החדש של סאנגיונג. הממדים החיצוניים הקרובים מאוד ל-SUV בגודל מלא הם רק חלק קטן מהסיפור. למשיכת המבטים אחראי המראה המוחצן, התוקף את עיני המתבוננים, עם שבכה קדמית בגודל שלא היה מבייש גריל של קרניבורים דרום אמריקנים, דלת אחורית המעוצבת כחרטום של ספינת סוחר בגודל בינוני, והמון קווים מחודדים ובולטים בין החרטום לירכתיים.

צעקה

המראה החיצוני הבולט אינו הדבר היחיד הגורם למתבוננים לכווץ גבות במחשבה עמוקה. ישנו עניין ההגדרה והשיוך לקטגוריה. קיירון קרוב בממדיו לאלה של אחיו הגדול, הרקסטון (כשאת ההבדל בהיצע יוצרים שני המושבים הנוספים המוצעים ברקסטון, לעומת חמישה בקיירון). גם המחיר, המתחיל ב-214,000 שקלים, ממקם אותו יותר קרוב לרכבי השטח האמיתיים, מאשר לקבוצת הג'יפונים, שמחיריה נוסקים מטה בעקבות יונדאי טוסון. גם המפרט ממקם את קיירון למעלה, עם שלדת סולם, סרן אחורי חי והילוך כוח, אך מצד שני מרווח הגחון (20 ס''מ), זוויות המרכב ועודף הפלסטיקה ירתיעו את נוהגיו מלהגיע לשטח קשה באמת. אז מהו בעצם קיירון, ולמי הוא מיועד?

התשה

את שאלת הזהות של הקיירון קיוויתי לפתור בעזרת יום מגוון ומסלול סטנדרטי של הרבה כביש, מעט חול, מעט טרשים וכמה קורטי שבילים מהירים שנבזקו מלמעלה בחינניות. מסלול שאמור לדמות מסלול טיול משפחתי, שהרי ברכב שטח משפחתי עסקינן, או אפילו אם נקבל את הגדרת היבואן, כבישטח משפחתי. הגדרות היבואן גם יצרו כאן שתי גרסאות, האחת מאובזרת באופן דל, כדי להביא את מחירה ל-214,000 שקלים. אם ממש תתעקשו, ימכרו לכם את הגרסה בה נהגנו, אשר מציעה 6 כריות אוויר לעומת 2 ובקרת יציבות/בקרת משיכה לעומת דיפרנציאל מוגבל החלקה מאחור, אשר מביאים את המחיר ל-229,000 שקלים – קרוב למדי למחיר האח הגדול, רקסטון.

התשה

רחובות הכרך

תנאי המחיה של המשפחה המתנייעת בקיירון נעימים מאוד. מתלי הקיירון מבודדים היטב את הנוסעים מתלאות הכביש, רמת הרעש סבירה כל עוד לא מאיצים במנוע יתר על המידה, כל המושבים נוחים לשהות ארוכה, תא הנוסעים מעוצב בקווים נאים מאוד, עם הרבה יותר איפוק ועידון מאשר בחוץ. יש יציאות חביבות כמו מחזיק הכוסות היוצא לפירואט עדין בלחיצת כפתור, יש מחזיקי כוסות מאחור והכל נופל לידיים, פחות או יותר. הפריע לי, כרגיל בסאנגיונג, המתג החשמלי לשילוב הנעה כפולה והילוך נמוך, אשר מעבר לחשמליותו, הוא קטן ולא בולט מספיק. עוד מפריעים שילוב הצבעים הקודר, החומרים הזולים למגע ושלל הכפתורים האטומים, המשרתים מערכות שלא עלו ארצה. הסתייגות נוספת היא מעוצמת המזגן, אשר התקשה לקרר את הקיירון, גם ביום המבחן שלא היה חם במיוחד.

רחובות הכרך

קיירון ממוצע, כאמור, לא יבלה יותר מדי בשטח, אך בעינינו השהות בשטח הייתה לב המפגש. הפתיחה בחולות פלמחים ספוגי המים הייתה אוהדת למדי. קיירון לא התקשה בתנועה, עם מנוע עתיר כוח ומלא עזוז, שסוחב באון כמעט שני טון. כאן, בתנאי מאמץ, כבר מטריד רעש המנוע. כאן גם נחשפת רכות המתלים במערומיה, עם טלטלות מרכב עזות במעבר חריצים וקוליסים, הגורמים לגחון הנמוך להיחבט בקרקע, אלא אם מורידים את מהירות התנועה לקצב זחילה. משנה זהירות נדרש בתנועה בחול טובעני, שכן מרווח הגחון יאזל במהירות בעת חפירה קלה מצד הגלגלים, ובמידה ולא תזהו את המצב במהירות, תידרשו לחפירה קשה.

אוטוסטרדה מאובקת

ביצועים מרשימים יותר הפגין קיירון בשבילי האוטוסטרדה המהירים שבין יער חרובית לבית-ניר. שבילי כמו אספלט אלה החזירו לבולמי הזעזועים את הצבע ללחיים וכל עוד הנהג לא ביקש יותר מדי יכלו שוכני הקיירון להנות מהנוף. כאשר הנהג בכל זאת התעקש לשחזר חוויות מהביקור האחרון בראלי מונטה קרלו, החל המרכב להתנודד, המתלים חבטו בגובלי מהלכם והעסק הפסיק להיות נעים.

אוטוסטרדה מאובקת

הנהיגה בשטח טכני העלתה שתי שאלות מהותיות: מה לעזאזל אנחנו עושים על פסגת תל צפית עם כלי רכב כה נמוך (לה התשובה הייתה פשוטה – מבחן דרכים) ואילו ביצועים יפגין בתנאים דומים כלי הרכב במפרט הנמכר לציבור, לו דיפרנציאל מוגבל החלקה מאחור, לעומת בקרת המשיכה שהגיעה עם גרסת המבחן. השאלה השניה נותרה ללא מענה. בכל מקרה, הצלחנו להעפיל לפסגת התל בזכות בקרת המשיכה היעלה ביותר ועם נגיעות עדינות במגיני הגחון של אספיר שהותקנו ברכב המבחן. כל העסק נעשה בדיוק כמו שקיפודים מזדיינים - לאט ומאוד בזהירות.

שירה בלי ציבור

בפסגת תל צפית ישבנו לערוך את סיכום הביניים למפגש הראשון שלנו עם סאנגיונג קיירון. כמו במפגשים קודמים עם אחיו למשפחה (הטנדר מוסו ספורטס ורקסטון) התרשמנו מאיכות המוצר. כמו אצל הרקסטון התרשמנו מיחידת הכוח ומכלולי ההנעה וסיכמנו את יכולת השטח כגבוהה, בהתחשב במגבלות גובה הגחון ורכות המתלים.

שירה בלי ציבור

יחד עם ההתרשמות מיכולות המוצר, נותרנו עם תהיות לגבי יכולת הקיירון למצוא לקוחות רבים, לאור בעיית הזהות שהודגשה בתחילת הכתבה. מי שמחפש כלי רכב דמוי שטח לא ממש יתעניין ביכולת המובנה בקיירון, אשר בעזרת שיפורים קלים תוכל להיות ממומשת. אלה גם יחפשו חלופות זולות יותר ומאובזרות יותר מהקיירון. מי שמחפש כלי רכב לשטח, או שמבקש שבעה מושבים יכול למצוא חלופות אחרות, גם באותו אולם תצוגה ובלא הרבה יותר מזומנים. יחד עם זאת לקוחות המחפשים כלי רכב עשוי היטב ובעל יכולת שטח מובנית עשויים להימשך אל קיירון ולו רק בזכות המראה, אליו קשה להישאר אדישים.

תגובות

1 תגובות

1

אורח/ת - עידן מאיר 052261258ט

19 בדצמבר 2021 ב 10:27

מחפש רכב סאנגיונג לפירוק